روش‌های ایجاد نظم و انضباط شخصی!

زمان مطالعه :20 دقیقه

چکیده این مطلب : انضباط فردی در واقع جنگی است که شما بر علیه خودتان آغاز کرده‌اید و بدون تردید در این مسیر با فراز و نشیب‌ها و چالش‌های بسیاری روبرو خواهید شد. مهم این است که اجازه ندهید این احساسات مقطعی شما را خشمگین، کلافه یا سردرگم کنند و راه رسیدن شما به اهداف‌تان را سد کنند.

 

 

روش‌های ایجاد نظم و انضباط شخصی!

 

 

کمی به سؤالات زیر فکر کنید:

  • آیا جزء آن دسته از افراد هستید که برای انجام کارهای‌تان برنامه مشخصی ندارید؟

  • به نظرتان چرا انضباط شخصی مهم است؟

  • آیا داشتن نظم و انضباط به میزان سخت‌گیری بر عادات و رفتار فرد بستگی دارد؟

 

همه ما بارها برایمان پیش آمده که ایده یا کاری که میدانیم اهمیت بالایی دارد و باید آن را شروع کنیم رh عقب می‌اندازیم و یا بدون شناخت، کاری را شروع می‌کنیم که نهایتاً بعد از مدت کوتاهی سرد می‌شویم و احتمالاً سراغ کار دیگری می‌رویم. یکی از دلایل بروز چنین رفتارهایی، اهمال‌کاری (کلیک کنید)، یا نداشتن انضباط شخصی است. در این مقاله قصد داریم شما را با ایجاد انضباط شخصی به عنوان یک عادت موفقیت‌‌آمیز آشنا کنیم.

 

انضباط شخصی چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید داشتن نظم و انضباط فردی به این معنا نیست که محیط کار و زندگی‌تان را تمیز و مرتب نگه دارید، خوش‌قول و وقت‌شناس باشید، بتوانید پروژه‌ها و کارهای‌تان را به موقع تحویل دهید و برنامه‌‌ریزی خوبی داشته باشید. نظم و انضباط شخصی به این معنا است که بتوانید بر روی جنبه‌‌های مختلف کار و زندگی‌تان کنترل کامل داشته باشید، به هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب، ارزش‌ها و اهداف‌تان را مدنظر قرار دهید و بر همان مبنا عمل کنید.

اینطور نیست که امروز تصمیم بگیرید نظم و انضباط شخصی داشته باشید و از فردا همه چیز روی روال باشد. رسیدن به نظم و انضباط شخصی مستلزم آن است که سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و این تغییر از درون شما آغاز می‌شود: باید رفتارها، باورها، ذهنیت، نگرش و طرز تفکرتان را تغییر دهید.

انضباط فردی در واقع جنگی است که شما بر علیه خودتان آغاز کرده‌اید و بدون تردید در این مسیر با فراز و نشیب‌ها و چالش‌های بسیاری روبرو خواهید شد. مهم این است که اجازه ندهید این احساسات مقطعی شما را خشمگین، کلافه یا سردرگم کنند و راه رسیدن شما به اهداف‌تان را سد کنند. در ادامه با روش های رهایی از اهمال کاری و ایجاد انضباط شخصی همراه ما باشید.

همه افراد اهمال‌کار برای کارهایشان دلیل منطقی دارند. شما چه دلایلی برای انجام ندادن کارهای مهم‌تر دارید که گاهاً کارهای فوری و اغلب کم اهمیت را به آنها ترجیح می‌دهید؟ بخش زیادی از رفتار ما از ریز‌عاداتی تشکیل شده که سبک زندگی ما را می‌سازند. با انجام روش‌های گفته شده در این مقاله می‌توانید انضباط شخصی را به عادت و بخشی از سبک زندگی‌تان تبدیل کنید.

چارلز داوهیگ در کتاب قدرت عادت به این نکته اشاره می‌کند که عادت‌ها، احساسات، الگوها و خاطرات ما در بخشی از مغز شکل می‌گیرند که نزدیک به جمجمه است و گانگالیون‌های پایه‌ای نام دارند. این در حالی است که فرآیند تصمیم‌گیری در بخش کاملاً متفاوتی در کورتکس پیشانی صورت می‌گیرد.

به عبارت دیگر وقتی یک رفتار تبدیل به عادت می‌شود، مغز ما آن رفتار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و از مهارت‌های تصمیم‌گیری استفاده نمی‌کند. برای همین تغییر دادن این عادات کار بسیار دشواری است و نباید انتظار داشت که رسیدن به انضباط فردی خیلی سریع و راحت باشد. خبر خوب اینکه در ادامه شما را با راه‌های میانبر رسیدن به انضباط شخصی آشنا خواهیم کرد تا قدم گذاشتن در این مسیر برای‌تان ساده‌تر شود.

کلمه انضباط فردی از دو بخش تشکیل شده است. کلمه ی «انضباط» به معنای «آموزشی است که توانایی‌های ذهنی یا شخصیت اخلاقی را اصلاح، شکل‌دهی یا کامل می‌کند» (فرهنگ لغت مریام وبستر). “فردی” در انضباط فردی به این معنی است که شما اراده دارید که این کارها را به تنهایی انجام دهید، بدون اینکه کسی به شما بگوید آن‌ها را انجام دهید. و البته که این‌ها کارایی است که شما برای خودتان انجام می‌دهید.

انضباط شخصی به این معنی است که احساسات خود را کنترل کنید و حتی کارهای سخت را انجام دهید تا رشد کنید و رفاه بیشتری داشته باشید. تعاریف بیشتری از انضباط فردی ( self-discipline) می‌تواند در درک مفهوم آن به خوبی به آن کمک کند. این تعاریف فرهنگ لغت روشنگرانه از انضباط فردی را در نظر بگیرید:

  • انضباط شخصی «توانایی کنترل احساسات و غلبه بر نقاط ضعف است. توانایی دنبال کردن آنچه که فرد فکر می‌کند درست است، علیرغم وسوسه ترک آن». فرهنگ لغت زبان های آکسفورد (Oxford Languages Dictionary)

  • انضباط شخصی توانایی کنترل خود و وادار کردن خود به کار سخت یا رفتاری خاص بدون نیاز به کسی است که به شما بگوید چه کاری انجام دهید. دیکشنری کالینز (Collins Dictionary)

  • انضباط فردی عبارت است از «اصلاح یا تنظیم خود به منظور بهبود». دیکشنری مریام-وبستر (Merriam-Webster Dictionary)

همچنین می‌توانید از کلمات مختلف به جای انضباط  فردی برای درک معنای آن استفاده کنید. برخی از مترادف‌های انضباط فردی عبارتند از:

  • خود کنترلی

  • خود تنظیمی

  • تسلط بر خود

  • قدرت اراده

  • ثابت قدمی در هدف

  • خویشتن داری


شاید تعریف مورد علاقه ما از خود انضباطی این باشد: “خودانضباطی توانایی این است که خود را مجبور کنید کاری را که باید، در زمانی که باید انجام دهید، خواه دوست داشته باشید یا نه. ”همانطور که آردن مالبرگ روانشناس در یکی از نقل قول‌های خودانضباطی خود توضیح می‌دهد: “انضباط واقعاً به معنای توانایی ما برای وادار کردن خود به انجام کارها در زمانی که نمی‌خواهیم، می‌باشد”.


تمرینات انضباط شخصی چیست؟

1) اهداف‌تان را روی کاغذ بیاورید و آن‌ها را به ریز هدف تبدیل کنید.

اگر می‌خواهید در مسیر رسیدن به انضباط شخصی موفق عمل کنید، نباید به اهدافی بسنده کنید که ماه‌ها پیش برای خود مشخص کرده بودید. اهداف‌تان را دوباره ارزیابی کنید، در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید و در نهایت آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. برای خودتان یادآوری کنید که چرا رسیدن به این هدف برای‌تان تا این اندازه اهمیت دارد. چرا باید این همه زمان و انرژی صرف کنید تا این اهداف را به واقعیت تبدیل کنید. این کار به شما انگیزه و روحیه می‌دهد تا به سادگی تسلیم وسوسه‌های‌تان نشوید.

در مرحله بعد باید این اهداف را به ریزهدف‌هایی تبدیل کنید که می‌توانید در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به آن برسید. به عنوان مثال فرض کنید این هدف را برای خود مشخص کرده‌اید: پیوستن به باشگاه 5 صبحی‌ها. رابین شارما در کتاب باشگاه 5 صبحی‌ها (کلیک کنید)، از اعجاز داشتن یک برنامه صبحگاهی مثبت و انرژی بخش می‌گوید. این که هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید و یک ساعت ابتدایی صبح را صرف کارهایی کنید که رشد و توسعه فردی شما را به همراه خواهند داشت.

 

اما شاید برای کسی که عادت کرده ساعت 9 صبح از خواب بیدار شود، پیوستن به باشگاه 5 صبحی‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما اگر این هدف را به ریزهدف‌هایی تقسیم کنید و به آن پایبند بمانید، بدون شک رسیدن به این هدف می‌تواند راحت‌تر باشد. مثلاً برای یک ماه به جای ساعت 9، ساعت 7 از خواب بیدار شوید. این یک ریزهدف است که شما را به هدف اصلی‌تان نزدیک‌تر می‌کند. این روش به شما کمک می‌کند تا متمرکز بمانید و به راحتی تسلیم وسوسه‌های‌تان نشوید.


2) یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تمرکز و کیفیت کار شما را بهبود بخشد. باید به اندازه کافی پروتئین و کربوهیدرات به بدن‌تان برسد تا انرژی داشته باشید، ویتامین مصرف کنید تا تمرکز و قدرت تفکر ذهن‌تان را افزایش دهید. به مقدار کافی آب بنوشید تا دمای بدن‌تان را تنظیم شود. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بهتر است از معجزه انضباط شخصی میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و سایر مواد غذایی خام بیشتر استفاده شود.


3) کارهای سخت را در کنار کارهای لذت‌ بخش انجام دهید.

انجام دادن برخی کارها و وظایف ساده و لذت‌‌بخش است، اما برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی باید کارهایی را انجام دهید که اغلب برای‌تان چالش‌برانگیز یا ناخوشایند هستند. فرض کنید قرار است برای یادگیری یک نرم‌افزار جدید مالی یک ساعت بیشتر در محل کارتان بمانید. برای این که از انجام این برنامه جدید حس رضایت بیشتری داشته باشید، می‌توانید در کنار آن کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید، مثلاً گوش دادن به یک موسیقی آرامش‌بخش یا نوشیدن نوشیدنی محبوب‌تان در حین یادگیری نرم‌افزار جدید.


4) به شیوه‌ای متفاوت تصمیم بگیرید.

اغلب عادت داریم یک لیست از ای کاش‌ها و اما و اگرها پشت سر هم ردیف کنیم و بر روی اشتباهات گذشته‌مان تمرکز کنیم، مدام این ترس‌ها و اشتباهات را در سرمان مرور کنیم. غافل از این که چنین رویکردی نه تنها به بهبود وضعیت فعلی کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود بازدهی فرد به طور قابل توجهی کاهش یابد و دیگر خودش را باور نداشته باشد.

پس چه باید کرد؟ به این فکر کنید که چگونه می‌توانید کارها را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید تا روند کار و نتیجه نهایی را بهبود ببخشید. به عنوان مثال فرض کنید پیش از این برای افزایش نرخ خریدهای تکراری از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کردید اما نتایج حاصل چندان باب میل‌تان نیست. بهتر نیست یک رویکرد متفاوت در پیش بگیرید و مثلاً یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام راه بیندازید. یادتان باشد نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند اما همیشه فرصت‌های بی‌شماری برای رشد و پیشرفت وجود دارند که اگر بخواهید مدام در گذشته سیر کنید، بدون تردید آن‌ها را نادیده خواهید گرفت.


5) زمان‌تان را به بازه‌ های مشخص تقسیم کنید و هر بازه زمانی را به انجام یک کار مشخص اختصاص دهید.

وقتی قرار باشد برای یک مدت زمان طولانی بر روی پروژه‌ای کار کنید، بعضاً با انگیزه ماندن برای‌تان دشوار می‌شود. پس بهتر است زمان‌تان را به بازه‌ های کوتاه‌‌تری تقسیم کنید و هر بازه زمانی را به انجام یک کار مشخص اختصاص دهید. به عنوان مثال اگر قرار است 8 ساعت کار کنید، می‌توانید روزتان را به 8 بخش یک ساعتی تقسیم کنید و در هر ساعت یک کار جداگانه انجام دهید. با کمک این تکنیک بازدهی شما به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. اگر در مدیریت زمان مشکل دارید، مقاله تکنیک‌های مدیریت زمان (کلیک کنید)، برای شماست.


6) تمام برنامه‌ها، ریزاهداف و اقدام‌تان را در یک تقویم (پلنر) یادداشت کنید.

برنامه‌ریزی ضعیف شما را از رسیدن به اهداف‌تان باز می‌دارد، بازدهی و بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد و راه رسیدن به اهداف را دشوار می‌کند. البته نباید آن قدر سرگرم برنامه‌ریزی کردن شوید که دیگر اقدامی برای رسیدن به اهداف‌تان صورت ندهید و دستاوردی نداشته باشید. بهترین روش آن است که یک تقویم بردارید و جزئیات این برنامه و اقداماتی را بنویسید که شما را به هدف‌تان می‌رساند: داشتن نظم و انضباط شخصی. این تقویم باید مکتوب، منطقی و در دسترس باشد و مشخص کند که هر روز، هر هفته یا هر ماه چه کارهایی باید انجام دهید. دفتر برنامه‌ریزی یا پلنر بهترین گزینه‌ای است که در اختیار دارید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.



7) یک کوچ استخدام کنید.

همیشه استخدام کردن یک کوچ شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر می‌کند و وقتی هدف‌تان رسیدن به نظم و انضباط شخصی باشد، کوچ مسیر را برای‌تان هموار می‌کند، دیدگاه شما را تغییر می‌دهد، میزان پیشرفت شما را ارزیابی می‌کند، شما را به چالش می‌کشد و کمک می‌کند همیشه انرژی و انگیزه لازم را داشته باشید. گزینه‌های پیش‌روی‌تان را به دقت بررسی کنید و بهترین گزینه را برای رسیدن به اهداف‌تان انتخاب کنید.

 

نظم شخصی

 

8) انگیزه و هدف‌گذاری ایجاد کنید.

داشتن انگیزه و هدف‌های واقع‌گرایانه و قابل‌دستیابی می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر نظم شخصی خود را حفظ کنید. تعیین هدف‌های کوچک و بزرگ و تعهد به آنها باعث می‌شود تا در مسیری مشخص پیش بروید و نظم شخصی را در طول زمان حفظ کنید. به یاد داشته باشید که هر فرد بهتر است روش‌هایی که بهترین نتیجه را در کنترل نظم شخصی، به او می‌دهد را انتخاب کند. همچنین، ممکن است نیاز داشته باشید روش‌های مختلف را ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را برای خود به‌دست آورید.

وقتی هدف خود را مشخص کردیم باید دلایل و انگیزه‌‌هایی که چرا می‌خواهیم به آن برسیم را فهرست کنیم. بهتر است این دلایل به‌ صورت مثبت بیان شود. برای مثال: به‌ جای اینکه بگوییم: «می‌خواهم هفته‌ای سه بار ورزش کنم تا وزن کم کنم»، بگوییم «می‌خواهم ورزش کنم تا انرژی بازی با بچه‌هایم را داشته باشم و برای رسیدن به موفقیت کار کنم».

کسانی که «چرا»یی برای زندگی کردن دارند، می‌توانند تقریباً هر «چگونه»ای را تحمل کنند. وقتی «چرا» یا دلیلی که می‌خواهیم کاری انجام دهیم را پیدا می‌کنیم، می‌توانیم این دلایل را زمانی که کارها سخت می‌شوند به خود یادآوری کنیم و برای ادامه دادن، انگیزه پیدا کنیم.


پیشنهاد ما برای شما: برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.



9) عادت‌های قدیمی را با عادت‌های جدید جایگزین کنید.

هنگامی که در حال ایجاد نظم شخصی در خود هستیم، اغلب سعی می‌کنیم یک عادت بد را ترک کنیم و آن را با عادتی سازنده‌تر جایگزین کنیم. اما اگر این عادت به زمان خاصی از روز یا روتین‌مان گره خورده باشد، شکستن آن می‌تواند فضایی خالی را در برنامه روزانه‌مان ایجاد کند. اگر آن عادت را با کار دیگری جایگزین نکنیم، فقدان آن بیشتر احساس می‌شود و ممکن است دوباره به عادت قدیمی خود برگردیم.

یک مثالِ خوب، استراحت در محل کار است که بیشتر افراد در این مواقع به‌ جای استراحت کردن آنلاین می‌شوند و شبکه‌های اجتماعی خود را چک می‌کنند. هنگامی که تصمیم می‌گیریم که این عادت را متوقف کنیم باید رفتار جدیدی را شناسایی کنیم که بتوانیم هنگام استراحت آن را انجام دهیم. برای مثال: به‌ جای آنلاین شدن و چک کردن شبکه‌های اجتماعی، می‌توانیم در دفترمان حرکات کششی انجام دهیم، یک فنجان قهوه بنوشیم یا یک پیاده‌روی سریع در خارج از محل کار انجام دهیم. این رفتارها به تقویت نظم شخصی کمک می‌کند و باعث می‌شود در زمان استراحت وقت آزاد برای آنلاین شدن نداشته باشیم.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.


10) بر میزان پیشرفت خود نظارت کنید.

همانطور که نظم شخصی را تمرین می‌کنیم باید به احساسی که در ما ایجاد می‌کند نیز توجه کنیم. احتمالاً احساس خوبی نسبت به خود خواهیم داشت، شاد‌تر و پرانرژی‌تر خواهیم بود و احساس غرور خواهیم کرد. همچنین ایده جالبی است که به داشتن یک دفترِ خاطرات فکر کنیم تا اهدافی که برای تمرین نظم شخصی انتخاب می‌کنیم را در آن یادداشت کرده و پیشرفت خود را در رسیدن به آن‌ها دنبال کنیم. این کار تغییرات مثبتی را که در زندگی خود اعمال می‌کنیم، تقویت می‌کند و سابقه‌ای را به ما می‌دهد که می‌توانیم به گذشته نگاه کنیم تا پیشرفت‌هایی را که به دست آورده‌ایم، ببینیم.


11) مهارت خودآگاهی را در خود تقویت کنید.

فکر می‌کنید ما هر روز در برابر چند وسوسه مقاومت می‌کنیم؟ دانستن آن غیرممکن است، زیرا اکثر تصمیمات ما ناخودآگاه هستند. اگر با زمان و مکان‌هایی که باید خود را کنترل کنیم آگاهانه‌تر برخورد کنیم، می‌توانیم انتخاب‌های بهتری داشته باشیم. به‌ عنوان مثال: اگر وقتی که گرسنه‌ هستیم برای خرید به سوپرمارکت برویم، به‌ احتمال زیاد خرید‌هایی می‌کنیم که اگر با شکم پر می‌رفتیم آن‌ها را انجام نمی‌دادیم. خودآگاهی فواید زیادی دارد. خودآگاهی به آگاهی از افکار، احساسات و رفتارهای خود اشاره دارد. افرادی که از مهارت خودآگاهی برخوردارند، به‌ احتمال زیاد توانایی این را دارند که تصمیمات بهتری بگیرند و از انتخاب‌هایی که ممکن است در درازمدت سودمند نباشند، اجتناب کنند.

برای تقویت نظم شخصی باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و سعی کنیم وسوسه‌ها را تشخیص دهیم و از آنها اجتناب کنیم. اگر می‌خواهیم نظم درونی را در خود بهبود ببخشیم، درخواست بازخورد از افرادی که ما را به‌ خوبی می‌شناسند و بهترین‌ها را برای ما می‌خواهند، مفید خواهد بود. می‌توانیم در مورد نقاط قوت و ضعف خود و اینکه و چگونه ضعف‌های ما ممکن است مانع ما شود از آن‌ها نظر بخواهیم.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.



12) به دنبال راه‌هایی باشید که خودتان را مسئول بدانید.

وقتی اهداف خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم، احتمالاً شانس بیشتری برای دستیابی به آن‌ها پیدا می‌کنیم. ما می‌توانیم به یک دوست یا اعضای خانواده یا منتور در مورد اهداف خود بگوییم یا به‌ سادگی ذکر کنیم که در حال کار روی بهبود نظم شخصی در خود هستیم. به اشتراک گذاشتن هدف خود با دیگران برای ما مسئولیت ایجاد می‌کند و به ما کمک می‌کند تا متعهد بمانیم و شانس موفقیت ما را افزایش می‌دهد.

 

13) به خودتان پاداش بدهید.

مهم است که وقتی موفقیتی را در زمینه تقویت نظم شخصی تجربه می‌کنیم، به خودمان پاداش بدهیم. جشن گرفتن دستاوردهای‌‌مان باعث می‌شود همه چیز سرگرم‌ کننده‌تر باشد و عزم ما برای ادامه دادن تقویت می‌کند.

 

14) وسوسه‌های خود را حذف کنید.

حواس‌پرتی دشمن موفقیت و انضباط است. توانایی شما برای مقاومت در برابر وسوسه عادت‌های بد را به عادت های خوب تبدیل می کند. یکی از عاقلانه‌ترین کارهایی که می‌توانید برای مقاومت در برابر وسوسه‌ها انجام دهید این است که وسوسه‌ها را تا حد امکان حذف کنید.

اگر چک کردن رسانه‌های اجتماعی برای شما به اتلاف وقت تبدیل شده است، با تعیین محدودیت‌ها در گوشی هوشمند، خاموش کردن اعلان‌ها، برنامه‌ریزی زمان‌های خاصی که می‌توانید حساب‌های خود را بررسی کنید، یا حذف برنامه‌هایی که به اهداف شما کمک نمی‌کنند، زمانی که صرف شبکه های اجتماعی می‌کنید را کاهش دهید. بدین ترتیب بر مسیر موفقیت خود بیشتر وقت صرف کنید. اگر وجود پلتفورم‌های سرگرم کننده و اجتماعی در حین کار حواس‌تان را پرت می‌کند آن‌ها را از فضای خو حذف کنید. همین کار را با غذاهای وسوسه‌انگیز، افرادی که تأثیر منفی دارند یا هر چیز دیگری که مانع پیشرفت شما می شود، انجام دهید.

 

نظم شخصی

 

15) یک همراه مسئولیت‌پذیر بیابید.

گاهی اوقات سخت است که وقتی در سکوت کار می‌کنید، منضبط بمانید. داشتن کسی که اهداف شما را به اشتراک بگذارد و شما را مسئول نگه دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر درست و با انگیزه باقی بمانید. یک شریک مسئولیت‌پذیر می‌تواند به شما کمک کند تا بر چالش‌های مربوط به ایجاد تغییرات لازم برای مهار انگیزه‌های خود و تصمیم‌گیری بهتر غلبه کنید.


16) ضرب‌الاجل تعیین کنید.

همیشه برای هدف خود یک ضرب‌الاجل تعیین کنید. این بخش حیاتی از اهداف SMART شما است. ضرب‌الاجل به عنوان یک “سیستم اجباری” در ضمیر ناخودآگاه شما عمل می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا برای انجام کارهای لازم برای تحقق هدف خود انگیزه داشته باشید. حتماً برای همه اهداف فرعی خود نیز ضرب‌الاجل تعیین کنید. تعیین ضرب‌الاجل برای خود، نشان می‌دهد که شما قصد دارید اعمال خود را کنترل کنید. این به شما کمک می کند تا نسبت به خودتان و همچنین دیگران پاسخگو باشید.

 

بخش عمده‌ای از منضبط شدن این است که

مسیر پیشرفت خود را به شانس واگذار نکنید.

 


17) خود را برای موفقیت در کار آماده کنید.

مسیر خود را به سمت پیشرفت شخصی با خود انضباط بیشتر از امروز آغاز کنید. قدرت کنترل خود شما را به سوی زندگی موفقی که آرزویش را دارید، سوق می‌دهد. تصمیم دقیق بگیرید که چه می‌خواهید، آن را با ضرب‌الاجل یادداشت کنید، برنامه‌ریزی کنید و دست‌کم برای یک هدف امروز اقدام کنید. هنگامی که به انگیزه بیشتری نیاز دارید، برای شروع این نقل قول‌های انگیزشی و الهام بخش را بخوانید. در گام بعد، بهایی را که باید برای رسیدن به این هدف بپردازید، تعیین کنید وبرای پرداخت آن دست به کار شوید (هر چه که باشد). تلاش ارزش پاداش را خواهد داشت.


18) از قبل تصمیم‌تان را بگیرید تا ناچار نباشید در لحظه تصمیم‌گیری کنید.

بعضی اوقات عوامل وسوسه‌کننده زیادی در محیط وجود دارند و شما به سختی می‌توانید تمرکز کرده و نظم و انضباط شخصی‌تان را حفظ کنید. به عنوان مثال فرض کنید در حین انجام دادن یک پروژه هستید که گوشی‌تان دینگ صدا می‌کند. نگاهی به صفحه نمایش گوشی می‌اندازید و می‌بینید یکی از شخصیت‌های محبوب‌تان، یک لایو را در اینستاگرام آغاز کرده. وسوسه می‌شوید تا این ویدئو را تماشا کنید. بعد یک سری به پیج اینستاگرام فلان دوست‌تان می‌زنید و در نهایت متوجه می‌شوید بیشتر از یک ساعت است که در دنیای مجازی غرق شده‌اید و پروژه‌تان را نیمه کاره رها کرده‌اید.

پس بهتر است بزرگ‌ترین عواملی را که باعث‌ می‌شوند شما تمرکز و نظم‌تان را از دست بدهید، از قبل شناسایی کنید و تصمیم بگیرید برای مقابله با آن‌ها چه باید بکنید. گوشی را خاموش کنید و تمرکزتان را بر روی پروژه‌تان بگذارید، اعلان‌های گوشی را قطع کنید یا ….؟ اگر از قبل درباره چنین موقعیت‌هایی تصمیم بگیرید، پایبند ماندن به برنامه نظم و انضباط شخصی برای‌تان ساده‌تر خواهد بود.


19) هر روز ۱۰ دقیقه مراقبه (Meditation) یا تمرین ذهن ‌آگاهی انجام دهید.

مراقبه (کلیک کنید)، تمرین محبوبی برای انضباط شخصی است که گنجاندن آن در برنامه‌ی روزانه‌تان آسان است. مراقبه استرس را کاهش و تمرکز را نیز افزایش می‌دهد که هر دوی آن‌ها برای رسیدن به اهداف مهم کاری ضروری هستند و این دو در نهایت باعث افزایش انضباط فردی می‌شوند.

مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی برای رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار استفاده می‌شود. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


20) تخت خود را مرتب کنید.

وقتی در ابتدای روز و به عنوان اولین کار نظم شخصی، تخت خود را مرتب می‌کنید، در واقع روزتان را با تکمیل تکلیفی قبل از رفتن به سر کار شروع می‌کنید. احساس کسب دستاوردی کوچک قبل از شروع روز می‌تواند حالت ذهنی سازنده‌تر و منظم‌تری را برای رسیدن به انضباط فردی در شما رقم بزند.


پیشنهاد کتاب: کتاب الکترونیکی "تختت را مرتب کن" اثر "ویلیام مک ریون".



21) قدردانی را تمرین کنید.

زمانی را در روز برای قدردانی از پیروزی‌های کوچک یا لحظات خوش صرف کنید. این کار انگیزه‌ی شما را افزایش می‌دهد و بالا نگه می‌دارد. می‌توانید در پایان هر روز ۳ موردی را که برای آن‌ها قدردان هستید، یادداشت کنید. بعد از ۶ هفته، ببینید که انضباط شخصی و انگیزه‌ی شما چگونه تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند.


22) از آخر هفته‌‌تان بیشترین بهره را ببرید.

حتماً پیش خودتان می‌گویید، من یک هفته سخت کار کرده‌ام و استحقاقش را دارم که از آخر هفته‌ ام لذت ببرم، اما افرادی که نظم و انضباط شخصی‌شان مثال زدنی است، هرگز اجازه نمی‌دهند هیچ عاملی عادت‌ های روزمره‌شان را به هم بزند. خوب است که در آخر هفته به ذهن و جسم‌تان استراحت دهید، اما نباید این مسئله را به بهانه‌ای برای فراموش کردن اهداف‌تان تبدیل کنید. پس بهتر است کمی هم بر روی اهداف‌تان برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی کار کنید.

 

سخن پایانی:

اهمیت یادگیری و حفظ نظم شخصی در بهبود کیفیت زندگی و دستیابی به موفقیت بیشتر در تمام جوانب زندگی نمی‌توان انکار کرد. در این مقاله، به بررسی مفهوم و اهمیت نظم شخصی پرداخته شد. نظم شخصی به معنای سازماندهی و برنامه‌ریزی زمان، وظایف، و عادات در زندگی فردی است.

با داشتن نظم شخصی، می‌توان به بهبود سلامت روانی، کاهش استرس، بهره‌وری بیشتر در کار و زندگی، و بهبود روابط شخصی دست یافت. با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های مناسب، هر فرد قادر است نظم شخصی را یاد بگیرد و چالش‌هایی که ممکن است در این مسیر رخ دهد را مدیریت کند. چنانچه در خصوص این مقاله سؤال یا نظری دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.


پیشنهاد ما برای شما: برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.


 

زندگی چالش‌ها و مشکلاتی را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. برای اینکه بتوانید در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشید، باید با پشتکار عمل کنید، که این مهم نیاز به نظم و انضباط دارد. اگر در حال حاضر این توانایی را ندارید، نباید احساس بدی داشته باشید. این یک مهارت است که می‌توانید آن را کسب کرده و ارتقاء دهید. این را بدانید که شما زمانی که در زمینه انضباط شخصی مهارت داشته باشید، انگیزه خود را حفظ کرده و احتمال موفقیت شما بیشتر است. این امر ارتباط بسیار شدیدی با قدرت اراده دارد که انگیزه و عملکردهای فرد را کنترل می‌کند.

 


برایمان از نظم و انضباط خود در زندگی شخصی و یا محیط کار بنویسید.

  • کدامیک از موارد گفته شده در بالا را رعایت می‌کرده‌اید؟

  • آیا با رعایت نکات گفته شده، توانسته‌اید تغییری در چالش‌های زندگی یا کاری خود ایجاد کنید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

روش‌های ایجاد نظم و انضباط شخصی!

 

 

کمی به سؤالات زیر فکر کنید:

  • آیا جزء آن دسته از افراد هستید که برای انجام کارهای‌تان برنامه مشخصی ندارید؟

  • به نظرتان چرا انضباط شخصی مهم است؟

  • آیا داشتن نظم و انضباط به میزان سخت‌گیری بر عادات و رفتار فرد بستگی دارد؟

 

همه ما بارها برایمان پیش آمده که ایده یا کاری که میدانیم اهمیت بالایی دارد و باید آن را شروع کنیم رh عقب می‌اندازیم و یا بدون شناخت، کاری را شروع می‌کنیم که نهایتاً بعد از مدت کوتاهی سرد می‌شویم و احتمالاً سراغ کار دیگری می‌رویم. یکی از دلایل بروز چنین رفتارهایی، اهمال‌کاری (کلیک کنید)، یا نداشتن انضباط شخصی است. در این مقاله قصد داریم شما را با ایجاد انضباط شخصی به عنوان یک عادت موفقیت‌‌آمیز آشنا کنیم.

 

انضباط شخصی چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید داشتن نظم و انضباط فردی به این معنا نیست که محیط کار و زندگی‌تان را تمیز و مرتب نگه دارید، خوش‌قول و وقت‌شناس باشید، بتوانید پروژه‌ها و کارهای‌تان را به موقع تحویل دهید و برنامه‌‌ریزی خوبی داشته باشید. نظم و انضباط شخصی به این معنا است که بتوانید بر روی جنبه‌‌های مختلف کار و زندگی‌تان کنترل کامل داشته باشید، به هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب، ارزش‌ها و اهداف‌تان را مدنظر قرار دهید و بر همان مبنا عمل کنید.

اینطور نیست که امروز تصمیم بگیرید نظم و انضباط شخصی داشته باشید و از فردا همه چیز روی روال باشد. رسیدن به نظم و انضباط شخصی مستلزم آن است که سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و این تغییر از درون شما آغاز می‌شود: باید رفتارها، باورها، ذهنیت، نگرش و طرز تفکرتان را تغییر دهید.

انضباط فردی در واقع جنگی است که شما بر علیه خودتان آغاز کرده‌اید و بدون تردید در این مسیر با فراز و نشیب‌ها و چالش‌های بسیاری روبرو خواهید شد. مهم این است که اجازه ندهید این احساسات مقطعی شما را خشمگین، کلافه یا سردرگم کنند و راه رسیدن شما به اهداف‌تان را سد کنند. در ادامه با روش های رهایی از اهمال کاری و ایجاد انضباط شخصی همراه ما باشید.

همه افراد اهمال‌کار برای کارهایشان دلیل منطقی دارند. شما چه دلایلی برای انجام ندادن کارهای مهم‌تر دارید که گاهاً کارهای فوری و اغلب کم اهمیت را به آنها ترجیح می‌دهید؟ بخش زیادی از رفتار ما از ریز‌عاداتی تشکیل شده که سبک زندگی ما را می‌سازند. با انجام روش‌های گفته شده در این مقاله می‌توانید انضباط شخصی را به عادت و بخشی از سبک زندگی‌تان تبدیل کنید.

چارلز داوهیگ در کتاب قدرت عادت به این نکته اشاره می‌کند که عادت‌ها، احساسات، الگوها و خاطرات ما در بخشی از مغز شکل می‌گیرند که نزدیک به جمجمه است و گانگالیون‌های پایه‌ای نام دارند. این در حالی است که فرآیند تصمیم‌گیری در بخش کاملاً متفاوتی در کورتکس پیشانی صورت می‌گیرد.

به عبارت دیگر وقتی یک رفتار تبدیل به عادت می‌شود، مغز ما آن رفتار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و از مهارت‌های تصمیم‌گیری استفاده نمی‌کند. برای همین تغییر دادن این عادات کار بسیار دشواری است و نباید انتظار داشت که رسیدن به انضباط فردی خیلی سریع و راحت باشد. خبر خوب اینکه در ادامه شما را با راه‌های میانبر رسیدن به انضباط شخصی آشنا خواهیم کرد تا قدم گذاشتن در این مسیر برای‌تان ساده‌تر شود.

کلمه انضباط فردی از دو بخش تشکیل شده است. کلمه ی «انضباط» به معنای «آموزشی است که توانایی‌های ذهنی یا شخصیت اخلاقی را اصلاح، شکل‌دهی یا کامل می‌کند» (فرهنگ لغت مریام وبستر). “فردی” در انضباط فردی به این معنی است که شما اراده دارید که این کارها را به تنهایی انجام دهید، بدون اینکه کسی به شما بگوید آن‌ها را انجام دهید. و البته که این‌ها کارایی است که شما برای خودتان انجام می‌دهید.

انضباط شخصی به این معنی است که احساسات خود را کنترل کنید و حتی کارهای سخت را انجام دهید تا رشد کنید و رفاه بیشتری داشته باشید. تعاریف بیشتری از انضباط فردی ( self-discipline) می‌تواند در درک مفهوم آن به خوبی به آن کمک کند. این تعاریف فرهنگ لغت روشنگرانه از انضباط فردی را در نظر بگیرید:

  • انضباط شخصی «توانایی کنترل احساسات و غلبه بر نقاط ضعف است. توانایی دنبال کردن آنچه که فرد فکر می‌کند درست است، علیرغم وسوسه ترک آن». فرهنگ لغت زبان های آکسفورد (Oxford Languages Dictionary)

  • انضباط شخصی توانایی کنترل خود و وادار کردن خود به کار سخت یا رفتاری خاص بدون نیاز به کسی است که به شما بگوید چه کاری انجام دهید. دیکشنری کالینز (Collins Dictionary)

  • انضباط فردی عبارت است از «اصلاح یا تنظیم خود به منظور بهبود». دیکشنری مریام-وبستر (Merriam-Webster Dictionary)

همچنین می‌توانید از کلمات مختلف به جای انضباط  فردی برای درک معنای آن استفاده کنید. برخی از مترادف‌های انضباط فردی عبارتند از:

  • خود کنترلی

  • خود تنظیمی

  • تسلط بر خود

  • قدرت اراده

  • ثابت قدمی در هدف

  • خویشتن داری


شاید تعریف مورد علاقه ما از خود انضباطی این باشد: “خودانضباطی توانایی این است که خود را مجبور کنید کاری را که باید، در زمانی که باید انجام دهید، خواه دوست داشته باشید یا نه. ”همانطور که آردن مالبرگ روانشناس در یکی از نقل قول‌های خودانضباطی خود توضیح می‌دهد: “انضباط واقعاً به معنای توانایی ما برای وادار کردن خود به انجام کارها در زمانی که نمی‌خواهیم، می‌باشد”.


تمرینات انضباط شخصی چیست؟

1) اهداف‌تان را روی کاغذ بیاورید و آن‌ها را به ریز هدف تبدیل کنید.

اگر می‌خواهید در مسیر رسیدن به انضباط شخصی موفق عمل کنید، نباید به اهدافی بسنده کنید که ماه‌ها پیش برای خود مشخص کرده بودید. اهداف‌تان را دوباره ارزیابی کنید، در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید و در نهایت آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. برای خودتان یادآوری کنید که چرا رسیدن به این هدف برای‌تان تا این اندازه اهمیت دارد. چرا باید این همه زمان و انرژی صرف کنید تا این اهداف را به واقعیت تبدیل کنید. این کار به شما انگیزه و روحیه می‌دهد تا به سادگی تسلیم وسوسه‌های‌تان نشوید.

در مرحله بعد باید این اهداف را به ریزهدف‌هایی تبدیل کنید که می‌توانید در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به آن برسید. به عنوان مثال فرض کنید این هدف را برای خود مشخص کرده‌اید: پیوستن به باشگاه 5 صبحی‌ها. رابین شارما در کتاب باشگاه 5 صبحی‌ها (کلیک کنید)، از اعجاز داشتن یک برنامه صبحگاهی مثبت و انرژی بخش می‌گوید. این که هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید و یک ساعت ابتدایی صبح را صرف کارهایی کنید که رشد و توسعه فردی شما را به همراه خواهند داشت.

 

اما شاید برای کسی که عادت کرده ساعت 9 صبح از خواب بیدار شود، پیوستن به باشگاه 5 صبحی‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما اگر این هدف را به ریزهدف‌هایی تقسیم کنید و به آن پایبند بمانید، بدون شک رسیدن به این هدف می‌تواند راحت‌تر باشد. مثلاً برای یک ماه به جای ساعت 9، ساعت 7 از خواب بیدار شوید. این یک ریزهدف است که شما را به هدف اصلی‌تان نزدیک‌تر می‌کند. این روش به شما کمک می‌کند تا متمرکز بمانید و به راحتی تسلیم وسوسه‌های‌تان نشوید.


2) یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تمرکز و کیفیت کار شما را بهبود بخشد. باید به اندازه کافی پروتئین و کربوهیدرات به بدن‌تان برسد تا انرژی داشته باشید، ویتامین مصرف کنید تا تمرکز و قدرت تفکر ذهن‌تان را افزایش دهید. به مقدار کافی آب بنوشید تا دمای بدن‌تان را تنظیم شود. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بهتر است از معجزه انضباط شخصی میوه‌ها و سبزیجات، آجیل و سایر مواد غذایی خام بیشتر استفاده شود.


3) کارهای سخت را در کنار کارهای لذت‌ بخش انجام دهید.

انجام دادن برخی کارها و وظایف ساده و لذت‌‌بخش است، اما برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی باید کارهایی را انجام دهید که اغلب برای‌تان چالش‌برانگیز یا ناخوشایند هستند. فرض کنید قرار است برای یادگیری یک نرم‌افزار جدید مالی یک ساعت بیشتر در محل کارتان بمانید. برای این که از انجام این برنامه جدید حس رضایت بیشتری داشته باشید، می‌توانید در کنار آن کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید، مثلاً گوش دادن به یک موسیقی آرامش‌بخش یا نوشیدن نوشیدنی محبوب‌تان در حین یادگیری نرم‌افزار جدید.


4) به شیوه‌ای متفاوت تصمیم بگیرید.

اغلب عادت داریم یک لیست از ای کاش‌ها و اما و اگرها پشت سر هم ردیف کنیم و بر روی اشتباهات گذشته‌مان تمرکز کنیم، مدام این ترس‌ها و اشتباهات را در سرمان مرور کنیم. غافل از این که چنین رویکردی نه تنها به بهبود وضعیت فعلی کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود بازدهی فرد به طور قابل توجهی کاهش یابد و دیگر خودش را باور نداشته باشد.

پس چه باید کرد؟ به این فکر کنید که چگونه می‌توانید کارها را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید تا روند کار و نتیجه نهایی را بهبود ببخشید. به عنوان مثال فرض کنید پیش از این برای افزایش نرخ خریدهای تکراری از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کردید اما نتایج حاصل چندان باب میل‌تان نیست. بهتر نیست یک رویکرد متفاوت در پیش بگیرید و مثلاً یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام راه بیندازید. یادتان باشد نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند اما همیشه فرصت‌های بی‌شماری برای رشد و پیشرفت وجود دارند که اگر بخواهید مدام در گذشته سیر کنید، بدون تردید آن‌ها را نادیده خواهید گرفت.


5) زمان‌تان را به بازه‌ های مشخص تقسیم کنید و هر بازه زمانی را به انجام یک کار مشخص اختصاص دهید.

وقتی قرار باشد برای یک مدت زمان طولانی بر روی پروژه‌ای کار کنید، بعضاً با انگیزه ماندن برای‌تان دشوار می‌شود. پس بهتر است زمان‌تان را به بازه‌ های کوتاه‌‌تری تقسیم کنید و هر بازه زمانی را به انجام یک کار مشخص اختصاص دهید. به عنوان مثال اگر قرار است 8 ساعت کار کنید، می‌توانید روزتان را به 8 بخش یک ساعتی تقسیم کنید و در هر ساعت یک کار جداگانه انجام دهید. با کمک این تکنیک بازدهی شما به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. اگر در مدیریت زمان مشکل دارید، مقاله تکنیک‌های مدیریت زمان (کلیک کنید)، برای شماست.


6) تمام برنامه‌ها، ریزاهداف و اقدام‌تان را در یک تقویم (پلنر) یادداشت کنید.

برنامه‌ریزی ضعیف شما را از رسیدن به اهداف‌تان باز می‌دارد، بازدهی و بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد و راه رسیدن به اهداف را دشوار می‌کند. البته نباید آن قدر سرگرم برنامه‌ریزی کردن شوید که دیگر اقدامی برای رسیدن به اهداف‌تان صورت ندهید و دستاوردی نداشته باشید. بهترین روش آن است که یک تقویم بردارید و جزئیات این برنامه و اقداماتی را بنویسید که شما را به هدف‌تان می‌رساند: داشتن نظم و انضباط شخصی. این تقویم باید مکتوب، منطقی و در دسترس باشد و مشخص کند که هر روز، هر هفته یا هر ماه چه کارهایی باید انجام دهید. دفتر برنامه‌ریزی یا پلنر بهترین گزینه‌ای است که در اختیار دارید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.



7) یک کوچ استخدام کنید.

همیشه استخدام کردن یک کوچ شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر می‌کند و وقتی هدف‌تان رسیدن به نظم و انضباط شخصی باشد، کوچ مسیر را برای‌تان هموار می‌کند، دیدگاه شما را تغییر می‌دهد، میزان پیشرفت شما را ارزیابی می‌کند، شما را به چالش می‌کشد و کمک می‌کند همیشه انرژی و انگیزه لازم را داشته باشید. گزینه‌های پیش‌روی‌تان را به دقت بررسی کنید و بهترین گزینه را برای رسیدن به اهداف‌تان انتخاب کنید.

 

نظم شخصی

 

8) انگیزه و هدف‌گذاری ایجاد کنید.

داشتن انگیزه و هدف‌های واقع‌گرایانه و قابل‌دستیابی می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر نظم شخصی خود را حفظ کنید. تعیین هدف‌های کوچک و بزرگ و تعهد به آنها باعث می‌شود تا در مسیری مشخص پیش بروید و نظم شخصی را در طول زمان حفظ کنید. به یاد داشته باشید که هر فرد بهتر است روش‌هایی که بهترین نتیجه را در کنترل نظم شخصی، به او می‌دهد را انتخاب کند. همچنین، ممکن است نیاز داشته باشید روش‌های مختلف را ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را برای خود به‌دست آورید.

وقتی هدف خود را مشخص کردیم باید دلایل و انگیزه‌‌هایی که چرا می‌خواهیم به آن برسیم را فهرست کنیم. بهتر است این دلایل به‌ صورت مثبت بیان شود. برای مثال: به‌ جای اینکه بگوییم: «می‌خواهم هفته‌ای سه بار ورزش کنم تا وزن کم کنم»، بگوییم «می‌خواهم ورزش کنم تا انرژی بازی با بچه‌هایم را داشته باشم و برای رسیدن به موفقیت کار کنم».

کسانی که «چرا»یی برای زندگی کردن دارند، می‌توانند تقریباً هر «چگونه»ای را تحمل کنند. وقتی «چرا» یا دلیلی که می‌خواهیم کاری انجام دهیم را پیدا می‌کنیم، می‌توانیم این دلایل را زمانی که کارها سخت می‌شوند به خود یادآوری کنیم و برای ادامه دادن، انگیزه پیدا کنیم.


پیشنهاد ما برای شما: برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.



9) عادت‌های قدیمی را با عادت‌های جدید جایگزین کنید.

هنگامی که در حال ایجاد نظم شخصی در خود هستیم، اغلب سعی می‌کنیم یک عادت بد را ترک کنیم و آن را با عادتی سازنده‌تر جایگزین کنیم. اما اگر این عادت به زمان خاصی از روز یا روتین‌مان گره خورده باشد، شکستن آن می‌تواند فضایی خالی را در برنامه روزانه‌مان ایجاد کند. اگر آن عادت را با کار دیگری جایگزین نکنیم، فقدان آن بیشتر احساس می‌شود و ممکن است دوباره به عادت قدیمی خود برگردیم.

یک مثالِ خوب، استراحت در محل کار است که بیشتر افراد در این مواقع به‌ جای استراحت کردن آنلاین می‌شوند و شبکه‌های اجتماعی خود را چک می‌کنند. هنگامی که تصمیم می‌گیریم که این عادت را متوقف کنیم باید رفتار جدیدی را شناسایی کنیم که بتوانیم هنگام استراحت آن را انجام دهیم. برای مثال: به‌ جای آنلاین شدن و چک کردن شبکه‌های اجتماعی، می‌توانیم در دفترمان حرکات کششی انجام دهیم، یک فنجان قهوه بنوشیم یا یک پیاده‌روی سریع در خارج از محل کار انجام دهیم. این رفتارها به تقویت نظم شخصی کمک می‌کند و باعث می‌شود در زمان استراحت وقت آزاد برای آنلاین شدن نداشته باشیم.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.


10) بر میزان پیشرفت خود نظارت کنید.

همانطور که نظم شخصی را تمرین می‌کنیم باید به احساسی که در ما ایجاد می‌کند نیز توجه کنیم. احتمالاً احساس خوبی نسبت به خود خواهیم داشت، شاد‌تر و پرانرژی‌تر خواهیم بود و احساس غرور خواهیم کرد. همچنین ایده جالبی است که به داشتن یک دفترِ خاطرات فکر کنیم تا اهدافی که برای تمرین نظم شخصی انتخاب می‌کنیم را در آن یادداشت کرده و پیشرفت خود را در رسیدن به آن‌ها دنبال کنیم. این کار تغییرات مثبتی را که در زندگی خود اعمال می‌کنیم، تقویت می‌کند و سابقه‌ای را به ما می‌دهد که می‌توانیم به گذشته نگاه کنیم تا پیشرفت‌هایی را که به دست آورده‌ایم، ببینیم.


11) مهارت خودآگاهی را در خود تقویت کنید.

فکر می‌کنید ما هر روز در برابر چند وسوسه مقاومت می‌کنیم؟ دانستن آن غیرممکن است، زیرا اکثر تصمیمات ما ناخودآگاه هستند. اگر با زمان و مکان‌هایی که باید خود را کنترل کنیم آگاهانه‌تر برخورد کنیم، می‌توانیم انتخاب‌های بهتری داشته باشیم. به‌ عنوان مثال: اگر وقتی که گرسنه‌ هستیم برای خرید به سوپرمارکت برویم، به‌ احتمال زیاد خرید‌هایی می‌کنیم که اگر با شکم پر می‌رفتیم آن‌ها را انجام نمی‌دادیم. خودآگاهی فواید زیادی دارد. خودآگاهی به آگاهی از افکار، احساسات و رفتارهای خود اشاره دارد. افرادی که از مهارت خودآگاهی برخوردارند، به‌ احتمال زیاد توانایی این را دارند که تصمیمات بهتری بگیرند و از انتخاب‌هایی که ممکن است در درازمدت سودمند نباشند، اجتناب کنند.

برای تقویت نظم شخصی باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و سعی کنیم وسوسه‌ها را تشخیص دهیم و از آنها اجتناب کنیم. اگر می‌خواهیم نظم درونی را در خود بهبود ببخشیم، درخواست بازخورد از افرادی که ما را به‌ خوبی می‌شناسند و بهترین‌ها را برای ما می‌خواهند، مفید خواهد بود. می‌توانیم در مورد نقاط قوت و ضعف خود و اینکه و چگونه ضعف‌های ما ممکن است مانع ما شود از آن‌ها نظر بخواهیم.


پیشنهاد ما برای شما: دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.



12) به دنبال راه‌هایی باشید که خودتان را مسئول بدانید.

وقتی اهداف خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم، احتمالاً شانس بیشتری برای دستیابی به آن‌ها پیدا می‌کنیم. ما می‌توانیم به یک دوست یا اعضای خانواده یا منتور در مورد اهداف خود بگوییم یا به‌ سادگی ذکر کنیم که در حال کار روی بهبود نظم شخصی در خود هستیم. به اشتراک گذاشتن هدف خود با دیگران برای ما مسئولیت ایجاد می‌کند و به ما کمک می‌کند تا متعهد بمانیم و شانس موفقیت ما را افزایش می‌دهد.

 

13) به خودتان پاداش بدهید.

مهم است که وقتی موفقیتی را در زمینه تقویت نظم شخصی تجربه می‌کنیم، به خودمان پاداش بدهیم. جشن گرفتن دستاوردهای‌‌مان باعث می‌شود همه چیز سرگرم‌ کننده‌تر باشد و عزم ما برای ادامه دادن تقویت می‌کند.

 

14) وسوسه‌های خود را حذف کنید.

حواس‌پرتی دشمن موفقیت و انضباط است. توانایی شما برای مقاومت در برابر وسوسه عادت‌های بد را به عادت های خوب تبدیل می کند. یکی از عاقلانه‌ترین کارهایی که می‌توانید برای مقاومت در برابر وسوسه‌ها انجام دهید این است که وسوسه‌ها را تا حد امکان حذف کنید.

اگر چک کردن رسانه‌های اجتماعی برای شما به اتلاف وقت تبدیل شده است، با تعیین محدودیت‌ها در گوشی هوشمند، خاموش کردن اعلان‌ها، برنامه‌ریزی زمان‌های خاصی که می‌توانید حساب‌های خود را بررسی کنید، یا حذف برنامه‌هایی که به اهداف شما کمک نمی‌کنند، زمانی که صرف شبکه های اجتماعی می‌کنید را کاهش دهید. بدین ترتیب بر مسیر موفقیت خود بیشتر وقت صرف کنید. اگر وجود پلتفورم‌های سرگرم کننده و اجتماعی در حین کار حواس‌تان را پرت می‌کند آن‌ها را از فضای خو حذف کنید. همین کار را با غذاهای وسوسه‌انگیز، افرادی که تأثیر منفی دارند یا هر چیز دیگری که مانع پیشرفت شما می شود، انجام دهید.

 

نظم شخصی

 

15) یک همراه مسئولیت‌پذیر بیابید.

گاهی اوقات سخت است که وقتی در سکوت کار می‌کنید، منضبط بمانید. داشتن کسی که اهداف شما را به اشتراک بگذارد و شما را مسئول نگه دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر درست و با انگیزه باقی بمانید. یک شریک مسئولیت‌پذیر می‌تواند به شما کمک کند تا بر چالش‌های مربوط به ایجاد تغییرات لازم برای مهار انگیزه‌های خود و تصمیم‌گیری بهتر غلبه کنید.


16) ضرب‌الاجل تعیین کنید.

همیشه برای هدف خود یک ضرب‌الاجل تعیین کنید. این بخش حیاتی از اهداف SMART شما است. ضرب‌الاجل به عنوان یک “سیستم اجباری” در ضمیر ناخودآگاه شما عمل می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا برای انجام کارهای لازم برای تحقق هدف خود انگیزه داشته باشید. حتماً برای همه اهداف فرعی خود نیز ضرب‌الاجل تعیین کنید. تعیین ضرب‌الاجل برای خود، نشان می‌دهد که شما قصد دارید اعمال خود را کنترل کنید. این به شما کمک می کند تا نسبت به خودتان و همچنین دیگران پاسخگو باشید.

 

بخش عمده‌ای از منضبط شدن این است که

مسیر پیشرفت خود را به شانس واگذار نکنید.

 


17) خود را برای موفقیت در کار آماده کنید.

مسیر خود را به سمت پیشرفت شخصی با خود انضباط بیشتر از امروز آغاز کنید. قدرت کنترل خود شما را به سوی زندگی موفقی که آرزویش را دارید، سوق می‌دهد. تصمیم دقیق بگیرید که چه می‌خواهید، آن را با ضرب‌الاجل یادداشت کنید، برنامه‌ریزی کنید و دست‌کم برای یک هدف امروز اقدام کنید. هنگامی که به انگیزه بیشتری نیاز دارید، برای شروع این نقل قول‌های انگیزشی و الهام بخش را بخوانید. در گام بعد، بهایی را که باید برای رسیدن به این هدف بپردازید، تعیین کنید وبرای پرداخت آن دست به کار شوید (هر چه که باشد). تلاش ارزش پاداش را خواهد داشت.


18) از قبل تصمیم‌تان را بگیرید تا ناچار نباشید در لحظه تصمیم‌گیری کنید.

بعضی اوقات عوامل وسوسه‌کننده زیادی در محیط وجود دارند و شما به سختی می‌توانید تمرکز کرده و نظم و انضباط شخصی‌تان را حفظ کنید. به عنوان مثال فرض کنید در حین انجام دادن یک پروژه هستید که گوشی‌تان دینگ صدا می‌کند. نگاهی به صفحه نمایش گوشی می‌اندازید و می‌بینید یکی از شخصیت‌های محبوب‌تان، یک لایو را در اینستاگرام آغاز کرده. وسوسه می‌شوید تا این ویدئو را تماشا کنید. بعد یک سری به پیج اینستاگرام فلان دوست‌تان می‌زنید و در نهایت متوجه می‌شوید بیشتر از یک ساعت است که در دنیای مجازی غرق شده‌اید و پروژه‌تان را نیمه کاره رها کرده‌اید.

پس بهتر است بزرگ‌ترین عواملی را که باعث‌ می‌شوند شما تمرکز و نظم‌تان را از دست بدهید، از قبل شناسایی کنید و تصمیم بگیرید برای مقابله با آن‌ها چه باید بکنید. گوشی را خاموش کنید و تمرکزتان را بر روی پروژه‌تان بگذارید، اعلان‌های گوشی را قطع کنید یا ….؟ اگر از قبل درباره چنین موقعیت‌هایی تصمیم بگیرید، پایبند ماندن به برنامه نظم و انضباط شخصی برای‌تان ساده‌تر خواهد بود.


19) هر روز ۱۰ دقیقه مراقبه (Meditation) یا تمرین ذهن ‌آگاهی انجام دهید.

مراقبه (کلیک کنید)، تمرین محبوبی برای انضباط شخصی است که گنجاندن آن در برنامه‌ی روزانه‌تان آسان است. مراقبه استرس را کاهش و تمرکز را نیز افزایش می‌دهد که هر دوی آن‌ها برای رسیدن به اهداف مهم کاری ضروری هستند و این دو در نهایت باعث افزایش انضباط فردی می‌شوند.

مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی برای رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار استفاده می‌شود. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


20) تخت خود را مرتب کنید.

وقتی در ابتدای روز و به عنوان اولین کار نظم شخصی، تخت خود را مرتب می‌کنید، در واقع روزتان را با تکمیل تکلیفی قبل از رفتن به سر کار شروع می‌کنید. احساس کسب دستاوردی کوچک قبل از شروع روز می‌تواند حالت ذهنی سازنده‌تر و منظم‌تری را برای رسیدن به انضباط فردی در شما رقم بزند.


پیشنهاد کتاب: کتاب الکترونیکی "تختت را مرتب کن" اثر "ویلیام مک ریون".



21) قدردانی را تمرین کنید.

زمانی را در روز برای قدردانی از پیروزی‌های کوچک یا لحظات خوش صرف کنید. این کار انگیزه‌ی شما را افزایش می‌دهد و بالا نگه می‌دارد. می‌توانید در پایان هر روز ۳ موردی را که برای آن‌ها قدردان هستید، یادداشت کنید. بعد از ۶ هفته، ببینید که انضباط شخصی و انگیزه‌ی شما چگونه تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند.


22) از آخر هفته‌‌تان بیشترین بهره را ببرید.

حتماً پیش خودتان می‌گویید، من یک هفته سخت کار کرده‌ام و استحقاقش را دارم که از آخر هفته‌ ام لذت ببرم، اما افرادی که نظم و انضباط شخصی‌شان مثال زدنی است، هرگز اجازه نمی‌دهند هیچ عاملی عادت‌ های روزمره‌شان را به هم بزند. خوب است که در آخر هفته به ذهن و جسم‌تان استراحت دهید، اما نباید این مسئله را به بهانه‌ای برای فراموش کردن اهداف‌تان تبدیل کنید. پس بهتر است کمی هم بر روی اهداف‌تان برای رسیدن به نظم و انضباط شخصی کار کنید.

 

سخن پایانی:

اهمیت یادگیری و حفظ نظم شخصی در بهبود کیفیت زندگی و دستیابی به موفقیت بیشتر در تمام جوانب زندگی نمی‌توان انکار کرد. در این مقاله، به بررسی مفهوم و اهمیت نظم شخصی پرداخته شد. نظم شخصی به معنای سازماندهی و برنامه‌ریزی زمان، وظایف، و عادات در زندگی فردی است.

با داشتن نظم شخصی، می‌توان به بهبود سلامت روانی، کاهش استرس، بهره‌وری بیشتر در کار و زندگی، و بهبود روابط شخصی دست یافت. با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های مناسب، هر فرد قادر است نظم شخصی را یاد بگیرد و چالش‌هایی که ممکن است در این مسیر رخ دهد را مدیریت کند. چنانچه در خصوص این مقاله سؤال یا نظری دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.


پیشنهاد ما برای شما: برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.


 

زندگی چالش‌ها و مشکلاتی را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. برای اینکه بتوانید در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشید، باید با پشتکار عمل کنید، که این مهم نیاز به نظم و انضباط دارد. اگر در حال حاضر این توانایی را ندارید، نباید احساس بدی داشته باشید. این یک مهارت است که می‌توانید آن را کسب کرده و ارتقاء دهید. این را بدانید که شما زمانی که در زمینه انضباط شخصی مهارت داشته باشید، انگیزه خود را حفظ کرده و احتمال موفقیت شما بیشتر است. این امر ارتباط بسیار شدیدی با قدرت اراده دارد که انگیزه و عملکردهای فرد را کنترل می‌کند.

 


برایمان از نظم و انضباط خود در زندگی شخصی و یا محیط کار بنویسید.

  • کدامیک از موارد گفته شده در بالا را رعایت می‌کرده‌اید؟

  • آیا با رعایت نکات گفته شده، توانسته‌اید تغییری در چالش‌های زندگی یا کاری خود ایجاد کنید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام