تقویت مهارت تصمیم‌گیری!

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : توانایی تصمیم‌‌گیری مؤثر می‌تواند به ما کمک کند تا به اهداف خود دست یابیم. این امر نه‌ تنها شامل انتخاب مسیرها و راهبردهای موفق برای رسیدن به اهداف، بلکه شامل اجتناب از اشتباهات گذشته و بهره‌گیری از آن‌ها به‌ عنوان یک موقعیت یادگیری است. همچنین، تصمیم‌گیری‌های صحیح می‌توانند در زندگی افراد، ارتباطات بهتری با دیگران و جامعه به وجود آورده و از زاویه‌ای دیگر، تعاملات اجتماعی را تقویت کند.

 

 

تقویت مهارت تصمیم‌گیری!

 

 

  • به نظر شما، آیا می‌توان مهارت تصمیم‌گیری را تقویت کرد؟

  • چه مهارت‌هایی، تصمیم‌گیری را برای ما راحت‌تر می‌کند؟

 

تصمیم‌گیری چیست؟

تصمیم‌گیری، فرایندی چالش‌برانگیز است که طی آن افراد یا گروه‌ها به ‌منظور رسیدن به هدف مشخصی، از میان گزینه‌های موجود، یک گزینه را انتخاب می‌کنند. این فرآیند در زندگی روزمره ما نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کند. ما در هر لحظه با مسائل مختلفی روبرو هستیم و در تمام روز در موقعیت‌های متفاوت برای تصمیم‌گیری قرار داریم. تصمیم‌گیری‌های‌ ما، چه کوچک و چه بزرگ، تأثیر مستقیمی بر جهت و نتیجه زندگی ما خواهند داشت.

توانایی تصمیم‌‌گیری مؤثر می‌تواند به ما کمک کند تا به اهداف خود دست یابیم. این امر نه‌ تنها شامل انتخاب مسیرها و راهبردهای موفق برای رسیدن به اهداف، بلکه شامل اجتناب از اشتباهات گذشته و بهره‌گیری از آن‌ها به‌ عنوان یک موقعیت یادگیری است. همچنین، تصمیم‌گیری‌های صحیح می‌توانند در زندگی افراد، ارتباطات بهتری با دیگران و جامعه به وجود آورده و از زاویه‌ای دیگر، تعاملات اجتماعی را تقویت کند.

برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.

در تصمیم‌‌گیری خوب، ارزیابی دقیق و کامل از گزینه‌های مختلف، درک نقاط قوت و ضعف هر گزینه، و توازن میان متغیرهای مختلف حائز اهمیت است. این امر نیازمند مهارت‌های فکری، تحلیلی، و انتقادی است که با پیشرفت در این مهارت‌ها، افراد می‌توانند تصمیمات بهتری گرفته و به سمت یک زندگی رضایت‌بخش‌تر حرکت کنند.

 

انواع تصمیم‌گیری:

تصمیم‌گیری را می‌توان از جهات  مختلف به انواع گوناگونی تقسیم کرد. برای مثال، تصمیم‌گیری بر اساس شیوه انجام آن شامل سه نوع مختلف منطقی، شهودی و ترکیبی است. در این بخش از مقاله به انواع مدل‌های تصمیم‌گیری و مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم:

  • تصمیم‌گیری شهودی.

بینش و شهود موضوع عجیب و پیچیده‌ای نیست. افراد بر اساس تجربیات قبلی خود و احساس درونی راجع به یک موضوع، بینش خاصی درباره آن پیدا می‌کنند. این بینش می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری را کنترل کند و پیش ببرد. اگر تجربه بسیاری در حوزه موردنظر دارید و زمان کافی برای بررسی منطقی آن وجود ندارد، تصمیمات شهودی و بر اساس بینش را می‌توانید به کار ببرید. با این‌ حال ریسک این نوع تصمیم‌گیری نسبتاً بالا است.

  • تصمیم‌گیری منطقی.

برعکس نوع قبلی، این نوع از تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات قبلی و حقایقی است که از آن‌ها اطلاع داریم. در این شرایط فرد بر اساس داده‌ها و بررسی آن‌ها، فکت‌های قبلی و مزایا و معایب هر کدام از گزینه‌ها بهترین تصمیم ممکن را می‌گیرد. این سبک برای مشاوران یا بخش‌های حقوقی که کار آن‌ها حول موضوع تصمیم‌گیری می‌گردد، مناسب است.

  • تصمیم‌گیری ترکیبی.

سومین شکل تصمیم‌گیری، زمانی است که هم‌زمان از اطلاعات قبلی و منطقی و شهود و بینش فردی استفاده می‌کنیم. به نظر می‌رسد ریسک این نوع تصمیم‌گیری نسبت به دو نوع قبلی کمتر است و به‌صورت کاربردی‌تر و جامع‌تر می‌توان از آن در همه ابعاد استفاده کرد.


فرایند و مراحل تصمیم‌گیری:

فرایند تصمیم‌گیری یک ساختار ثابت و کلی ندارد. این مراحل به تناسب موقعیت و شرایط تغییر می‌کنند؛ ممکن است یک مرحله جدید به آن‌ها اضافه شود یا به‌ علت محدودیت زمانی، بعضی از مراحل حذف شود. اما به‌ طور کلی، تصمیم‌گیری 6 مرحله دارد:

1) شناسایی مشکل یا چالش است.

باید بدانید که برای چه موضوعی نیاز به تصمیم‌گیری دارید. گاهی این مشکل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این شرایط باید آن را پیدا کنید و به‌ صورت یک مسئله مشخص بیان نمایید. مثال خیلی ساده، وقتی است که سقف یا دیوار خانه شما نم‌دار شده است، شما به تصمیم‌گیری نیاز دارید تا ببینید برای حل این مشکل چه اقداماتی باید انجام بدهید. اولین قدم، پیدا کردن منشأ رطوبت است. لوله‌ای ترکیده‌است؟ نشتی وجود دارد؟ یا مشکل از عایق‌کاری است؟

2) ارائه پاسخ‌های بالقوه و راه‌حل‌های ممکن.

حالا باید ببینید چه راه‌هایی پیش پای شما وجود دارد؟ برای حل این مشکل چه کارهایی می‌توانید انجام بدهید؟ در این مرحله تنها راه‌حل‌های ممکن ارائه می‌شود و بررسی سود و زیان آن‌ها در مراحل بعدی انجام خواهد شد.

3) مزایا و هزینه اجرای آن‌ها را بررسی کنید.

در این مرحله باید ببینید تصمیم شما بر افراد دیگر چه تأثیری دارد. همچنین ممکن است یکی از راه‌حل‌ها، مزایای قابل توجهی داشته باشد اما در کنار آن، به هزینه‌ای فراتر از توانایی شما نیاز باشد یا چالشی که اتخاذ این تصمیم برای شما ایجاد می‌کند بزرگ و طاقت‌فرسا باشد. در چنین شرایطی باید به میزان ریسک‌پذیری خود رجوع کنید. اگر ترجیح می‌دهید، انتخاب کم‌دردسر و ساده‌تری داشته باشید به راحتی این گزینه‌ها را حذف کنید.

4) بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

از بین گزینه‌های باقی‌مانده، مرحله چهارم اگرچه در بیان ساده‌ به نظر می‌رسد اما سخت‌ترین قدم در مراحل تصمیم‌گیری است.

5) تصمیم را اجرا کنید.

حالا نوبت اجرای تصمیم است. شرایط را برای اجرای تصمیم گرفته‌شده مهیا کنید و آن را اجرا نمایید.

6) گام آخر.

صبر کنید! هنوز تمام نشده‌است! بعد از آن‌ که تصمیم شما اجرایی شد، در هر مرحله نیاز به بررسی دارد. لازم است تأثیرات تصمیم را تحت نظر داشته باشید و در صورت لزوم و امکان، آن را اصلاح کنید.

 

مهارت تصمیم گیری چیست؟

مهارت‌های حل مسئله به مجموعه‌ای از مهارت‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید راه‌حل نهایی را انتخاب کنید. با پرورش و استفاده از این قابلیت‌ها تصمیم‌های آگاهانه‌تری می‌گیرید زیرا با کمک تفکر انتقادی هر موضوع را از جنبه‌های مختلفی بررسی می‌کنید و در نهایت به بهترین انتخاب می‌رسید.

 

مهارت تصمیم‌گیری


مهارت تصمیم‌گیری و اهمیت آن در زندگی:

مهارت تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انسانی است که در هر جنبه از زندگی، از جمله حرفه‌ای و شخصی، تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. توانایی در اتخاذ تصمیم‌های صحیح و هوشمندانه نه تنها به افراد کمک می‌کند که در مواجهه با چالش‌ها پیشرفت کنند، بلکه به شکل بسیار اساسی در شکل‌دهی به سرنوشت آن‌ها نیز دخیل است. در دنیای پویای امروز، زمانی که با مسائل پیچیده و چالش‌های پی در پی مواجه هستیم، توانایی در تجزیه و تحلیل، اولویت‌بندی، و انتخاب بهترین گزینه‌ها، به طور آشکارا تأثیر مستقیمی بر موفقیت ما خواهد داشت.

 

آتش، تصمیم‌گیرنده است؛ آتش هر جا بخواهد سر می‌كشد.

برای برافروخته شدن، تنها به یك چوب خشك نیاز دارد،

یعنی تنها به یك قلب استوار.

 

آیا می توان مهارت تصمیم گیری را تقویت کرد؟

با توجه به اهمیت این قابلیت‌ها لازم است که پس از شناسایی گزینه‌های موجود، در نهایت به انتخاب نهایی برسید. مهارت‌های زیادی هستند که قدرت تصمیم گیری را در شما ایجاد می‌کنند اما برخی از این مهارت‌ها اهمیت بیشتری دارند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

بله، خوشبختانه تصمیم‌گیری مهارتی‌ست که می‌توانید با تمرین کردن آن را تقویت کنید. برخی‌ها به طور طبیعی بیشتر از بقیه می دانند باید چطور تصمیم بگیرند؛ اما شما هم می‌توانید این مهارت را در خودتان پرورش بدهید. اگر موقع تصمیم‌گیری بیش از حد معطل می‌کنید یا وسواس زیادی به خرج می دهید، باید چند قدم به جلو بردارید و طرز فکرتان را تغییر بدهید.


1) مهارت حل مسئله.

بخش مهمی از مهارت تصمیم‌گیری با مهارت حل مسئله مرتبط است. وقتی در شرایط دشواری قرار می‌گیرید باید ابتدا راه‌حلی برای رفع مشکل خود پیدا کنید. در این حالت راه‌حل‌های مختلف همان گزینه‌های انتخابی شما هستند. بنابراین با استفاده از مهارت حل مسئله لازم است که مسائل را با نگاهی منطقی بررسی کنید و عواقب انتخاب هرکدام را با استفاده از تصویرسازی ذهنی در نظر بگیرید. در این حالت جزئیات را نیز فراموش نکنید، زیرا در بسیاری از مواقع همین جزئیاتِ کوچک هستند که باعث ناامیدی شما می‌شوند. سپس با توجه به تمام موارد گفته شده، تصمیمی سریع و اثربخش بگیرید.

به‌ طور مثال برای رفتن به مدرسه می‌توانید از مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. در این حالت مشکل اصلی این است که دیر بیدار شده‌اید و فرصت کمی برای به‌ موقع رسیدن دارید. حالا با استفاده از مهارت حل مسئله خیلی سریع باید هر کدام از گزینه‌ها را با توجه به مزایا و معایبشان بررسی کنید و در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید. همانطور که متوجه شدید، هر تصمیمی بر اساس مسئله‌ای گرفته می‌شود و اگر آن مسئله وجود نداشت، نیازی به مهارت تصمیم‌گیری نیز نبود.


2) مهارت رهبری.

توانایی رهبری قوی در شما باعث افزایش انگیزه کارمندان می‌شود زیرا به این باور می‌رسند که در این سازمان به خواسته‌های خود دست پیدا کرده‌اند. همچنین با استفاده از این مهارت، توانایی تیم‌سازی خوبی خواهید داشت و گروه را به مسیر درستی هدایت می‌کنید. همه این‌ها در حالی محقق می‌شوند که انتخاب‌های درستی داشته باشید.

برای رسیدن به بهترین انتخاب‌ها ابتدا باید با استفاده از مهارت‌های ارتباطی با تک‌تک اعضای گروه روابط مؤثری شکل دهید و به شناخت دقیقی از آن‌ها برسید. این ارتبا باید به‌ گونه‌ای باشد که آن‌ها آزادانه نظرات و احساساتشان را با شما در میان بگذارند. به این ترتیب در طولانی‌مدت در مواجهه با مسائل مختلف راه‌حل‌های بهتری را انتخاب می‌کنید و با این تصمیم‌ها، سازمان یا گروه را به سمت هدف‌های تعیین شده سوق می‌دهید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.


 

3) مهارت استدلال.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های وابسته به مهارت تصمیم گیری، توانایی استدلال است. در واقع برای اینکه تصمیم نهایی را بگیرید باید ابتدا تمام گزینه‌های موجود را از نظر مزایا و معایب مقایسه کنید. در تصمیم گیری چند معیاره نیز قوه استدلال اهمیت زیادی دارد. زیرا در آن حالت باید به هر گزینه وزن بدهید و بعد آن‌ها را از نظر میزان وزن یا امتیازشان اولویت‌بندی کنید.

اگر توانایی درک مزایا و معایب را نداشته باشید در انتخاب‌های‌تان به‌شدت مرتکب اشتباه می‌شوید و هرگز به موفقیت نمی‌رسید. برای تقویت مهارت استدلال لازم است که داده‌های موجود را به‌خوبی جمع‌آوری کنید تا برای تحلیل داده‌ها دید بازتری داشته باشید. 

 

4) داشتن بینش.

بینش در واقع همان اعتماد به غرایز است. گاهی با وجود همه استعدلال‌ها، به‌ صورت غریزی می‌دانید که انتخاب درست کدام است و هرچه در آن زمینه خاص تجربه بیشتری داشته باشید بینش شما افزایش می‌یابد و در نتیجه مهارت تصمیم‌گیری بیشتری خواهید داشت. برای موفقیت در انتخاب، باید غریزه خود را با توجه به اقدامات احتمالی در نظر بگیرید و در نهایت گزینه‌ای را انتخاب کنید که از همه نظر منطقی باشد


5) مهارت کار گروهی.

در برخی مواقع باید برای رسیدن به هدف‌های خود با همکاران یا هم‌گروهی‌ها کار کنید. به‌ طور مثال می‌خواهید برای بازاریابی دیجیتال در شرکت، با مدیر بازاریابی سازمان خود همکاری کنید تا مشتری بسیار مهمی به مجموعه شما جذب شود. با داشتن مهارت کارگروهی می‌توانید جلسات بارش فکری برگزار کنید و در میان راه‌حل‌های عنوان شده بهترین گزینه را برای رسیدن به این هدف برگزینید. بنابراین کارگروهی نیز ازجمله مهارت‌های ضروری در زیرمجموعه مهارت تصمیم‌گیری به‌شمار می‌آید.

اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.


6) هوش احساسی.

هوش هیجانی یعنی شما از احساسات خود باخبر هستید و می‌توانید از آن‌ها در جهتی سالم و آگاهانه بهره ببرید. احساسات راه‌حل‌های مناسب را به شما الهام می‌کنند و در رسیدن به هدف‌ها یاری‌تان می‌دهند. هوش هیجانی در تجزیه و تحلیل داده‌ها برای انتخاب بهترین گزینه نیز کمک‌تان می‌کند. بنابراین برای اینکه تصمیم‌های مناسبی بگیرید، لازم است هوش احساسی داشته باشید و از همه مهم‌تر این‌که توانایی کنترل این احساسات را در دست بگیرید تا شما را مجبور به تصمیم‌گیری عجولانه و اشتباه نکنند.


7) داشتن خلاقیت.

خلاقیت، تفکرات منطقی و احساسی را کنار می‌گذارد و رویکرد و راه‌حلی متفاوت برای حل مسئله ارائه می‌دهد. در واقع با استفاده از تفکر خلاق موضوع را از بالا نگاه می‌کنید و به این ترتیب راه‌هایی را می‌یابید که تا پیش از این اصلاً در میان گزینه‌های شما وجود نداشتند. همچنین می‌توانید از خلاقیت برای شکل‌دهی به ارتباط کلامی خود استفاده کنید تا کارمندان در طول جلسات شجاعت داشتن تفکر خلاقانه را داشته باشند و به این ترتیب تبدیل به گروهی از افراد خلاق شوید که راه‌حل‌های بکری را می‌یابید. برای موفقیت در این امر خوب است که جلسات هفتگی بارش فکری داشته باشید. این کار همچنین مهارت حل مسئله افراد تیم را نیز پرورش می‌دهد.


8) مدیریت زمان.

مهارت مدیریت زمان هنگاهی اهمیت خود را نشان می‌دهد که باید خیلی سریع تصمیم بگیرید و در فرصت باقی مانده مشکل را رفع کنید. با استفاده از این مهارت همواره گزارش‌های‌تان را به‌ موقع ارائه می‌کنید و دیگران از روند رشد پروژه یا فعالیت‌های شما و اعضای گروه مطلع می‌شوند. اگر با موضوع پیچیده‌ای مواجه شدید که نیاز به مهارت تصمیم‌گیری چند هدفه‌ای داشت با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان (کلیک کنید)، می‌توانید همچنان با برنامه‌ای منظم یکی‌یکی تصمیم‌های‌تان را بگیرید و پیش بروید.


9) مهارت سازماندهی.

مهارت سازماندهی برای تصمیم‌گیری حیاتی است. این قابلیت به شما در اولویت‌بندی مشکلات و راه‌حل‌ها کمک می‌کند. به این ترتیب همواره می‌توانید در ابتدای امر مشکلات مهم‌تر را برطرف کنید. به‌ طور مثال اگر فردا یک جلسه هفتگی، یک مذاکره مهم و یک تماس تلفنی مهم دارید ابتدا باید خود را برای داشتن مذاکره‌ای موفق آماده کنید و بعد به وظایف دیگر سازمانی خود برسید.


9) غلبه بر ترس‌ها.

راز بزرگی که اینجا وجود دارد این است که وقتی پیش خودتان فکر می‌کنید، نمی‌توانید قاطعانه عمل کنید و تصمیم بگیرید، احتمالاً به خاطر ترس‌های‌تان است. هر تصمیمی، هر چقدر هم کوچک باشد نوعی تغییر محسوب می‌شود و می‌تواند تفاوت قابل توجهی در زندگی خودتان و اطرافیان‌تان که برای‌تان مهم هستند، تغییر قابل توجهی ایجاد کند.

این ترس از تغییر، مخرب است و جلوی شما را می گیرد و موقعی که باید برای سرنوشت‌تان تصمیم بگیرید شما را فلج می کند. حالا این سؤال پیش می‌آید که چطور می‌توانید جلوی این حس را بگیرید و این الگوی منفی را بشکنید؟ جواب این است که باید به جای ترسیدن، آغوش‌تان را برای تغییرات باز کنید. این را بپذیرید که زندگی همیشه در حال تغییر است و با تصمیم‌گیری، حتی وقتی نسبت به آن اطمینان ندارید، کنترل زندگی تان را در دست می گیرید.

برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.


10) جلوگیری از تجزیه و تحلیل بیش از حد.

فقط شما نیستید،؛ هیچ کس در هیچ کجای جهان نمی‌تواند نسبت به همه چیز کاملاً مطمئن باشد. افرادی که یاد گرفته‌اند چطور فرد قاطعی باشند، به همان اندازه‌ی شما مطمئن یا نامطمئن هستند؛ آنها فقط ترجیح می‌دهند که انتخاب کنند. اما شاید بگویید ممکن است تصمیمی که می‌گیرند اشتباه باشد؛ در این صورت چه؟

در حقیقت آنها می‌دانند که می‌توانند از اشتباهاتشان درس بگیرند و معمولاً هم به سرعت این درس را فرا می‌گیرند. برای همین یک تصمیم ضعیف به تصمیم‌گیری‌های قوی و منطقی در آینده منجر می‌شود. اگر هیچ تصمیمی نگیرید، ممکن است اتفاق بدی نیفتد یا چیزی بدتر نشود؛ اما با یکجا نشستن و دست روی دست گذاشتن هم اوضاع تغییر نمی‌کند. با گذشت زمان عدم موفقیت در انتخاب، خود به خود به یکی از انتخاب های‌تان تبدیل می‌شود و می‌توانید آن را کنار بگذارید.

مهارت مدیریت و رهبری واقعی از توانایی تصمیم‌گیری ناشی می‌شود؛ حتی اگر از درستی آن تصمیم مطمئن نباشید. اگر می‌خواهید در زندگی شخصی یا در محل کارتان رهبری یک گروه را به عهده بگیرید، باید آمادگی سرنوشت‌ساز بودن را داشته باشید؛ حتی اگر ندانید راه درست چیست. پس بیش از حد فکر نکنید و شروع به تمرین قاطعیت کنید!

 

11) آموزش قاطع بودن توسط فرد متخصص.

اغلب اوقات چیزی که مانع از تصمیم‌گیری ما می‌شود، این است که احساس می‌کنیم همه اطلاعات مورد نیاز برای یک تصمیم‌گیری درست و مناسب را در اختیار نداریم. در چنین شرایطی نکته‌ای که می‌تواند به شما کمک کند، این است دست از تحلیل بیش از حد اوضاع بردارید. احساس آمادگی برای تصمیم‌گیری به معنی جمع‌آوری اطلاعات است. از سؤال پرسیدن، تحقیق کردن و بررسی نظرات مختلف خجالت نکشید. هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید.

بهترین مدیران کسانی هستند که دنبال پیشرفت مداوم و بی‌پایان در همه چیز و از جمله تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیریشان هستند. اگر مشاور یا مربی داشته باشید می‌توانید همیشه درباره تصمیماتی که می‌خواهید بگیرید با او مشورت کنید سؤالات‌تان را بپرسید، اطلاعات و تجربیات مفید برای تصمیم‌گیری را جمع‌آوری کنید و به این ترتیب تصمیم قوی و مناسبی بگیرید. داشتن مشاور برای کسانی که می خواهند تصمیمات قاطعانه بگیرند، بسیار ضروری است.

"دوره‌ی سحرخیزی پلاس" اثر "رابین شارما" (کلیک کنید)، فعالیت های کوچک روزانه‌ای به شما می‌آموزد که از طریق آن‌ها مثل یک نابغه فکر خواهید کرد، مثل یک قهرمان عمل می‌کنید و مثل یک اسطوره زندگی می‌کنید. موضوع دوره سحرخیزی پلاس این است: خلق عادات افراد فوق موفق به روش صحیح. در این دوره‌، روزانه درس‌ها و تمریناتی خواهید داشت که به شما کمک می‌کنند عاداتی بسازید که باعث شده موفق­‌ترین افراد دنیا به جایگاه امروزی‌شان برسند. این درس‌ها و تمرینات دقیقاً همان آموزه‌هایی است که رابین شارما به مدال‌آوران اسطوره‌­ای المپیک، رهبران برجسته‌­ی دنیا و مدیران معروف یاد داده تا به سطوح بالای موفقیت دست پیدا کنند.

 

12) تجسم کردن نتایج تصمیم‌‌های‌تان.

از ویژگی تجسم کردن اغلب برای تعیین و دستیابی به اهداف استفاده می‌شود. در مسیر افزایش قاطعیت هم می‌توانید از این مفهوم استفاده کنید. تمام گزینه‌هایی که برای حل مسئله پیش رو دارید را در نظر بگیرید و تجسم کنید، هر کدام از آن‌ها چه نتیجه‌ای به شما می‌دهند. پیش خودتان تصور کنید که بعد انتخاب هر کدامشان چه اتفاقی می افتد؟

فقط به نتایج منفی فکر نکنید، بلکه نتایج مثبت و خنثی را هم در نظر بگیرید. برای هر گزینه یک لیست از مزایا و معایب آن راه حل در ذهن‌تان بسازید. این استراتژی نه تنها در تصمیم‌گیری نهایی به شما کمک می کند، بلکه در واقع ذهن‌تان را برای تصمیم‌گیری سریع‌تر در آینده شرطی می‌کند.


13) گرفتن تصمیمات کوچکتر.

تنها راه فهمیدن اینکه شما به طور مداوم در زندگی تان در مسیر پیشرفت قرار دارید یا نه، استفاده از قدرت تصمیم‌گیری است. این قدرت هم درست مثل هر قدرت دیگری تا زمانی که از آن استفاده نکرده‌اید تقویت نمی‌شود. هر چه بیشتر تصمیم بگیرید، مهارت تصمیم‌گیری‌تان بیشتر می‌شود. به این ترتیب خیلی زود یاد می‌گیرید، چطور قاطع‌تر باشید.

وقتی تصمیم بزرگی می‌گیرید، به خودتان محدودیت زمانی بدهید. اغلب اوقات، بهترین ایده‌ها و انگیزه‌ها همان انگیزه‌های اولیه هستند و اغلب اوقات بعد از فقط 5 تا 10 دقیقه می‌دانیم چکار می‌خواهیم کنیم. اگر قرار است تصمیم بزرگی بگیرید، با تقسیم آن به تصمیمات کوچکتر کارتان را راحت تر کنید. حتی می‌توانید روی کاغذ این تقسیمات را بنویسید و مرحله به مرحله جلو بروید. فکر کردن در مورد یک تصمیم بزرگ به عنوان یک سری تصمیمات کوچک، فشار را از روی شما برمی‌دارد و اجازه می‌دهد بتوانید عاقلانه فکر کنید.

 

باید بپذیریم که همیشه تصمیم درست را نمی‌گیریم

و باید درک کنیم که شکست، متضاد موفقیت نیست؛

بلکه بخشی از آن است.

 

14) سعی نکنید کامل و بی‌عیب و نقص باشید.

همه ما این جمله کاچی به از هیچی را شنیده ایم. این اصطلاح به خصوص درباره تصمیم‌گیری به خوبی صدق می‌کند. افراد موفق در هر زمینه باید روی نحوه تصمیم‌گیری هر روزشان تسلط داشته باشند. آن‌ها هم درست همان موانع مشابه شما را دارند؛ با این تفاوت که یاد گرفته‌اند قرار نیست کامل و بی‌عیب و نقص باشند. گاهی اوقات همین که به اندازه کافی خوب باشید، خودش یکجور کمال به حساب می‌آید. کامل بودن فقط باعث می‌شود، موقع انتخاب کردن ترس بیشتری داشته باشید.

به جای تمرکز روی کمال، از خودتان بپرسید این تصمیم چه با نگاه کمال‌گرایانه‌ای که نسبت به خودتان دارید، چه ارتباطی دارد؟ کدام گزینه شما را به آن هدف نزدیک‌تر می‌کند؟ اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، آیا می‌توانید عواقب آن را بپذیرید؟ اگر به تصمیماتی که می‌گیرید به چشم عوامل مرگ و زندگی نگاه نکنید و آنها را سنگ محک و عامل اضافه کردن تجربیات زندگی تان تصور کنید، علاقه‌تان به کامل و بی نقص بودن هم کمتر می‌شود.

 

مهارت تصمیم‌گیری

 

15) تنظیم یک هدف برجسته برای خود.

حالا که با ترس‌های‌تان آشنا شدید و یاد گرفتید چطور باید بر آن‌ها غلبه کرد، وقتش رسیده با تعیین یک هدف جسورانه رو به جلو حرکت کنید. به چیزی فکر کنید که همیشه می‌خواستید برای خودتان بدست بیاورید. احتمال اینکه ترس‌های‌تان شما را عقب نگه‌داشته باشند وجود دارد؛ پس با قاطعیت تصمیم بگیرید که برای رسیدن به هدف‌تان جسورانه به جلو حرکت کنید.

فرض کنید می‌خواهید فروش‌تان را بیشتر کنید، اما در برابر تعیین این مسئله به عنوان هدف مقاومت می‌کنید، چون به نظرتان فروش بیشتر غیرممکن می‌رسد. وقتی ترستان را رها کنید آزادانه‌تر فکر می‌کنید و متوجه می‌شوید برای رسیدن به چنین هدفی فقط به ابزارهای مناسب احتیاج دارید و هیچ چیزی غیرممکن نیست. برای فروش بیشتر، شاید لازم باشد یک بازاریاب استخدام کنید یا استراتژی‌های فعلی‌تان را مجددا بررسی کنید. یادتان باشد وقتی راهکار جدیدی اتخاذ می‌کنید به آن پایدار و متعهد بمانید و تا رسیدن به هدف دست از تلاش برندارید.


16) هدف‌گذاری.

وقتی به هدف بزرگی در آینده چشم بدوزید، مهارت تصمیم‌گیری بهتری خواهید داشت زیرا با هدف‌گذاری می‌دانید که می‌خواهید از هر تصمیم خود به چه نتیجه‌ای برسید. برخی افراد همواره تصمیم‌های خوب و درستی می‌گیرند اما چون هدف خاصی را مشخص نکرده‌اند این هدف‌های خوب هرگز نتیجه درخشانی ندارند.

در نظر داشته باشید که تعیین هدف‌ها، تصمیم‌گیری در امور مختلف را نیز ساده‌تر می‌کند. چون در این حالت کافی است انتخاب‌های‌تان را با این هدف‌ها همسو کنید. در این حالت زیاد درگیر تصمیم‌گیری‌های چند معیاره نمی‌شوید زیرا می‌دانید که بهترین گزینه کدام است.

 

17) حذف انتخاب.

داشتن انتخاب‌های بسیار زیاد، تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند. بنابراین پیش از استفاده از مهارت تصمیم‌گیری خود، تا حد امکان گزینه‌ها را حذف کنید تا انتخاب‌های‌تان به ۳ گزینه محدود شوند و سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسید.


18) انجام تحقیق.

اگر تمام حقایق را درباره موضوعی ندانید، تصمیم‌گیری برای‌تان کار بسیار دشواری می‌شود. تصمیم‌های خوب بر پایه داده‌های درست بنا شده‌اند. بنابراین برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری، مهارت تحقیق و جستجوی خود را نیز بهبود بدهید. هرچه دانش بیشتری درباره موضوعات داشته باشید انتخاب برای‌تان ساده‌تر می‌شود.

 

19) برقراری ارتباط.

داشتن انواع مهارت‌های ارتباطی در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک می‌کند. در این راستا می‌توانید از مشاوری خبره کمک بگیرید تا انتخاب‌های بهتر و ساده‌تری داشته باشید.


20) دوری از تحلیل همیشگی.

گاهی نیازی نیست که برای تصمیم‌های کوچک خود صد در صد اطلاعات موجود را تحلیل کنید. حتی اگر اشتباه کنید، شکست‌های کوچک به شما درس‌های بزرگی می‌دهند و مهارت تصمیم‌گیری را از این طریق بهبود می‌دهید. در این مواقع از کمترین اطلاعات موجود استفاده کنید و نتایج تصمیم را بسنجید.


21) داشتن انعطاف‌پذیری.

تفکر سریع و انعطاف‌پذیری دو ابزار خوب برای تصمیم‌گیری صحیح هستند. گاهی پس از انتخاب، باید آن را با توجه به موقعیت تغییر دهید و نباید بر تصمیم اولیه اصرار کنید. بنابراین داشتن انعطاف‌پذیری ابزاری مناسب برای موفقیت شما در انتخاب گزینه صحیح است.


22) داشتن اخلاق حرفه‌ای.

در تصمیم‌گیری‌ها، لازم است اخلاق حرفه‌ای خود را حفظ کنید. گاهی راه‌های میانبری وجود دارند که برای عبور از مشکلات می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید اما برگزیدن این انتخاب‌ها به معنای پایمال کردن حقوق دیگران یا آسیب رساندن به فردی دیگر است. بنابراین برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری باید اخلاق را در نظر بگیرید و با توجه به آن روش مناسبی را برای رفع مشکلات خود در پیش بگیرید.


23) شناسایی موقعیت.

برای تشخیص موقعیت در سازمان باید مشخص شود که چه کسی مشکل را ایجاد کرده است. در راستای این امر تمام اعضا باید گزارش روزانه خود را به سرپرست واحد یا منابع انسانی ارسال کنند. وقتی متوجه مشکل شدید پیش از اطلاع‌رسانی به بقیه افراد، جلسه‌ای با خود شخص برگزار کنید. در بسیاری از مواقع در همین جلسات راه‌حل‌هایی پیدا می‌شود و می‌توانید با حضور بقیه افراد راه‌حل‌های دیگری نیز بیابید و در نهایت مهارت تصمیم‌گیری خود را با انتخاب بهترین راه‌حل تقویت کنید. در واقع شفاف بودن اطلاعات و مشخص بودن ریشه آن‌ها شما را در تصمیم‌گیری بهتر یاری می‌دهد.


24) یادداشت راه‌حل‌ها و فعالیت‌های احتمالی.

تمامی راه‌حل‌های موجود را مستند کنید و روبه‌روی خود قرار دهید. همچنین نسخه دیگری از آن را همواره با خود داشته باشید. این فهرست راه‌حل‌ها را با اعضای تیم خود نیز در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید که نسخه‌ای از این چک لیست را در ایمیل خود داشته باشند و در مواجهه با مشکلات مشابه از آن استفاده کنند.

هر بار که موضوع جدیدی رخ می‌دهد پس از تصمیم‌گیری و ارزیابی نتایج آن تصمیم، فهرست را به‌ روزرسانی کنید. با مرور این راه‌حل‌ها تجربه شما برای تصمیم‌گیری بیشتر می‌شود. به این ترتیب با دیدن مشکل به‌ سرعت روش رفع آن را ارائه می‌کنید و درگیر چالش‌های انتخاب نمی‌شوید.

 

دشوارترین کار تصمیم‌گیری برای اقدام است،

بقیه راه، تنها به سرسختی بستگی دارد.


25) داشتن فهرست مزایا و معایب هر انتخاب.

تمامی مزایا و معایب یک انتخاب را در نظر بگیرید و سپس دریابید که با توجه به اهداف سازمان و شاخص عملکردی (KPI) تعریف شده کدام انتخاب برای شما درست‌تر خواهد بود. این فهرست، دید شما را نسبت به هرکدام از گزینه‌ها بازتر می‌کند و با آگاهی بیشتری تصمیم می‌گیرید. گاهی یک انتخاب به نظر منطقی است اما با معیارهای سازمان شما در تضاد است. در این حالت لازم است به سراغ گزینه دیگری بروید. تجزیه و تحلیل این گزینه‌ها به‌ مرور مهارت تصمیم‌گیری و مدیریتی شما را تقویت می‌کند


26) تحلیل نتایج تصمیم.

نتایج کوتاه‌مدت و بلندمدت تصمیم‌های‌تان را ارزیابی کنید. خوشبختانه هر تصمیمی که بگیرید، کلاس درسی است که این مهارت را در شما پرورش می‌دهد. بنابراین برای درک بهتر نتایج حاصل از این انتخاب رویکرد آن را پیگیری کنید و مزیت‌ها و معایب این تصمیم را دریابید. در این حالت متوجه می‌شوید که انتخاب مناسبی داشتید یا خیر و اگر از این انتخاب به نتیجه مطلوبی نرسیدید، نقاط کور موضوع را بررسی کنید تا مهارت‌های‌تان را برای انتخاب‌های بعدی افزایش دهید.


27) داشتن تفکر انتقادی.

تقویت مهارت تصمیم‌گیری امری مهم و حیاتی است که با تمرینات مختلف و اعتنا به ابزارهای مشخص میسر می‌شود. یکی از اصول اساسی در تقویت مهارت تصمیم‌گیری، توسعه تفکر انتقادی است. این نوع تفکر به ما کمک می‌کند تا اطلاعات را به طور دقیق و منطقی ارزیابی کرده و با یک دید انتقادی نسبت به مسائل مختلف بپردازیم. این استراتژی به ما این امکان را می‌دهد تا از زوایای مختلف به مسائل نگاه کنیم و تصمیمات مبتنی بر داده‌های قوی‌تری بگیریم.

 

28) داشتن تفکر خلاقانه.

تقویت مهارت تصمیم‌گیری به توانایی تفکر خلاقانه نیز وابسته است. تفکر خلاقانه به ما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های جدید و نوآورانه برای مسائل پیدا کنیم. این نوع تفکر، در مواجهه با چالش‌ها و مسائل پیچیده، ما را به دیدگاه‌های خارج از الگو و ایده‌های خاص متصل می‌کند. با توسعه تفکر خلاقانه، می‌توانیم بهترین راه‌حل‌ها را برای مسائل پیدا کرده و در تصمیم‌گیری‌های خود به شکل‌های متنوع‌تری عمل کنیم.

 

29) مدیریت استرس.

حال می‌رسیم به توانایی مدیریت استرس که یکی از اصول اساسی در تصمیم‌گیری مؤثر است. استرس می‌تواند توانایی تمرکز و تصمیم‌گیری را به شدت کاهش دهد. بنابراین، آموزش مهارت مدیریت استرس از جمله نکات حیاتی برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری است. این مهارت می‌تواند شامل تکنیک‌های آرام‌بخشی، تمرینات تنفسی، و روش‌های ترکیبی برای مقابله با فشارهای روزمره باشد.


پیشنهاد ما برای شما: برای کاهش استرس و اضطراب، دوره‌ی شگفت‌انگیزِ "جذب‌ کننده‌ی حرفه‌ای" از "گابریل برن استین" (کلیک کنید)، را از دست ندهید. این مراقبه‌ها به شما کمک می‌کنند که به قدرت جذب‌کنندگی حرفه‌ای خودتان وصل شوید؛ فراوانی، شادی و سلامتی را به زندگی‌‌تان جذب کرده و زندگی مورد نظر خود را خلق کنید. 


 

30) کسب تجربه.

در نهایت، تجربه نیز به نوبه خود نقش اساسی در تقویت مهارت تصمیم‌گیری دارد. هر تجربه، با ارائه یادگیری‌های جدید، ما را به سمت تسلط بر مهارت‌های تصمیم‌گیری پیش برده و به ما اطمینان می‌دهد که در مواقع مختلف با تصمیمات موفق و موزون روبرو خواهیم شد. از این رو، تجربه به عنوان یک ابزار ارزشمند برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.


برای جبران اشتباه برنامه‌ریزی کنید:

  • هر تصمیمی با درصدی از خطا همراه است.

  • در تحلیل هزینه و فایده شما تمام جوانب مثبت و منفی یک تصمیم را ارزیابی کرده‌اید.

  • تصمیم نهایی شما ممکن است با درصدی از خطا و اشتباه همراه باشد.

  • به راه‌هایی برای کم کردن این خطرات و راه‌های جایگزین برای جبران اشتباه فکر کنید


31) تصور آینده و موفقیت‌.

برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری لازم است به خودتان اعتماد به نفس بدهید. چند دقیقه در آرامش به تصمیم‌تان فکر کنید و موفقیت حاصل از آن را تصور کنید. اگر می‌خواهید فردی قوی در زمینه تصمیم‌گیری باشید، باید به قدرت تصمیم‌گیری و موفقیت‌تان ایمان داشته باشید


32)  محدود کردن گزینه‌های خود.

برای ساده‌تر کردن تحلیل هزینه و فایده و تقویت مهارت تصمیم‌گیری خود، گزینه‌ها را تا حد امکان کمتر کنید. زمانی که گزینه‌های زیادی پیش روی‌تان باشد، تصمیم گیری سخت‌تر می‌شود. گزینه‌های بیشتر باعث حسرت می‌شوند چراکه با نادیده گرفتن هر فرصت نگران آن می‌شوید که شاید آن بهتر بود. بنابراین، محدود کردن گزینه‌ها باعث آرامش ذهن می‌شود.


33) کار کردن از طریق یک لیست.

اولویت‌بندی تصمیمات ممکن است به شما در بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری و مهارت‌های مدیریت زمان کمک کند. فهرستی از مواردی که باید انجام دهید یا در مورد آن‌ها تصمیم بگیرید، با کوچکترین تصمیم شروع کنید. کار کردن در لیست می‌تواند باعث شود که احساس قدرت و موفقیت کنید و این می‌تواند اعتماد به نفس شما را در تصمیم گیری‌ها افزایش دهد.

 

سخن پایانی:

همانطور که ملاحظه کردید ، مهارت تصمیم‌گیری یکی از مهارت‌های ضروری برای موفقیت و پیشرفت در زندگی است که افراد با برخورداری از آن می‌توانند تصمیمات بهتری گرفته و نتایج مثبت آن را در روابط شخصی و حرفه‌ای خود ببینند. یادگیری این مهارت نیاز به صبر و تلاش مستمر داشته و برای تقویت آن، یادگیری مهارت‌های دیگر زندگی نیز ضروری است.

 


برای ما از توانایی‌های خود در موقعیت‌های متفاوت برای تصمیم‌گیری بنویسید.

  • آیا در تصمیم‌گیری و انتخاب راه و مسیر، در زندگی روزمره خود دچار تردید می‌شوید؟

  • آیا هنگاهی که با مسائل پیچیده و چالش‌های پی‌درپی مواجه می‌شوید، انتخاب گزینه بهتر برای‌تان دشوار است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

تقویت مهارت تصمیم‌گیری!

 

 

  • به نظر شما، آیا می‌توان مهارت تصمیم‌گیری را تقویت کرد؟

  • چه مهارت‌هایی، تصمیم‌گیری را برای ما راحت‌تر می‌کند؟

 

تصمیم‌گیری چیست؟

تصمیم‌گیری، فرایندی چالش‌برانگیز است که طی آن افراد یا گروه‌ها به ‌منظور رسیدن به هدف مشخصی، از میان گزینه‌های موجود، یک گزینه را انتخاب می‌کنند. این فرآیند در زندگی روزمره ما نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کند. ما در هر لحظه با مسائل مختلفی روبرو هستیم و در تمام روز در موقعیت‌های متفاوت برای تصمیم‌گیری قرار داریم. تصمیم‌گیری‌های‌ ما، چه کوچک و چه بزرگ، تأثیر مستقیمی بر جهت و نتیجه زندگی ما خواهند داشت.

توانایی تصمیم‌‌گیری مؤثر می‌تواند به ما کمک کند تا به اهداف خود دست یابیم. این امر نه‌ تنها شامل انتخاب مسیرها و راهبردهای موفق برای رسیدن به اهداف، بلکه شامل اجتناب از اشتباهات گذشته و بهره‌گیری از آن‌ها به‌ عنوان یک موقعیت یادگیری است. همچنین، تصمیم‌گیری‌های صحیح می‌توانند در زندگی افراد، ارتباطات بهتری با دیگران و جامعه به وجود آورده و از زاویه‌ای دیگر، تعاملات اجتماعی را تقویت کند.

برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.

در تصمیم‌‌گیری خوب، ارزیابی دقیق و کامل از گزینه‌های مختلف، درک نقاط قوت و ضعف هر گزینه، و توازن میان متغیرهای مختلف حائز اهمیت است. این امر نیازمند مهارت‌های فکری، تحلیلی، و انتقادی است که با پیشرفت در این مهارت‌ها، افراد می‌توانند تصمیمات بهتری گرفته و به سمت یک زندگی رضایت‌بخش‌تر حرکت کنند.

 

انواع تصمیم‌گیری:

تصمیم‌گیری را می‌توان از جهات  مختلف به انواع گوناگونی تقسیم کرد. برای مثال، تصمیم‌گیری بر اساس شیوه انجام آن شامل سه نوع مختلف منطقی، شهودی و ترکیبی است. در این بخش از مقاله به انواع مدل‌های تصمیم‌گیری و مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم:

  • تصمیم‌گیری شهودی.

بینش و شهود موضوع عجیب و پیچیده‌ای نیست. افراد بر اساس تجربیات قبلی خود و احساس درونی راجع به یک موضوع، بینش خاصی درباره آن پیدا می‌کنند. این بینش می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری را کنترل کند و پیش ببرد. اگر تجربه بسیاری در حوزه موردنظر دارید و زمان کافی برای بررسی منطقی آن وجود ندارد، تصمیمات شهودی و بر اساس بینش را می‌توانید به کار ببرید. با این‌ حال ریسک این نوع تصمیم‌گیری نسبتاً بالا است.

  • تصمیم‌گیری منطقی.

برعکس نوع قبلی، این نوع از تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات قبلی و حقایقی است که از آن‌ها اطلاع داریم. در این شرایط فرد بر اساس داده‌ها و بررسی آن‌ها، فکت‌های قبلی و مزایا و معایب هر کدام از گزینه‌ها بهترین تصمیم ممکن را می‌گیرد. این سبک برای مشاوران یا بخش‌های حقوقی که کار آن‌ها حول موضوع تصمیم‌گیری می‌گردد، مناسب است.

  • تصمیم‌گیری ترکیبی.

سومین شکل تصمیم‌گیری، زمانی است که هم‌زمان از اطلاعات قبلی و منطقی و شهود و بینش فردی استفاده می‌کنیم. به نظر می‌رسد ریسک این نوع تصمیم‌گیری نسبت به دو نوع قبلی کمتر است و به‌صورت کاربردی‌تر و جامع‌تر می‌توان از آن در همه ابعاد استفاده کرد.


فرایند و مراحل تصمیم‌گیری:

فرایند تصمیم‌گیری یک ساختار ثابت و کلی ندارد. این مراحل به تناسب موقعیت و شرایط تغییر می‌کنند؛ ممکن است یک مرحله جدید به آن‌ها اضافه شود یا به‌ علت محدودیت زمانی، بعضی از مراحل حذف شود. اما به‌ طور کلی، تصمیم‌گیری 6 مرحله دارد:

1) شناسایی مشکل یا چالش است.

باید بدانید که برای چه موضوعی نیاز به تصمیم‌گیری دارید. گاهی این مشکل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این شرایط باید آن را پیدا کنید و به‌ صورت یک مسئله مشخص بیان نمایید. مثال خیلی ساده، وقتی است که سقف یا دیوار خانه شما نم‌دار شده است، شما به تصمیم‌گیری نیاز دارید تا ببینید برای حل این مشکل چه اقداماتی باید انجام بدهید. اولین قدم، پیدا کردن منشأ رطوبت است. لوله‌ای ترکیده‌است؟ نشتی وجود دارد؟ یا مشکل از عایق‌کاری است؟

2) ارائه پاسخ‌های بالقوه و راه‌حل‌های ممکن.

حالا باید ببینید چه راه‌هایی پیش پای شما وجود دارد؟ برای حل این مشکل چه کارهایی می‌توانید انجام بدهید؟ در این مرحله تنها راه‌حل‌های ممکن ارائه می‌شود و بررسی سود و زیان آن‌ها در مراحل بعدی انجام خواهد شد.

3) مزایا و هزینه اجرای آن‌ها را بررسی کنید.

در این مرحله باید ببینید تصمیم شما بر افراد دیگر چه تأثیری دارد. همچنین ممکن است یکی از راه‌حل‌ها، مزایای قابل توجهی داشته باشد اما در کنار آن، به هزینه‌ای فراتر از توانایی شما نیاز باشد یا چالشی که اتخاذ این تصمیم برای شما ایجاد می‌کند بزرگ و طاقت‌فرسا باشد. در چنین شرایطی باید به میزان ریسک‌پذیری خود رجوع کنید. اگر ترجیح می‌دهید، انتخاب کم‌دردسر و ساده‌تری داشته باشید به راحتی این گزینه‌ها را حذف کنید.

4) بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

از بین گزینه‌های باقی‌مانده، مرحله چهارم اگرچه در بیان ساده‌ به نظر می‌رسد اما سخت‌ترین قدم در مراحل تصمیم‌گیری است.

5) تصمیم را اجرا کنید.

حالا نوبت اجرای تصمیم است. شرایط را برای اجرای تصمیم گرفته‌شده مهیا کنید و آن را اجرا نمایید.

6) گام آخر.

صبر کنید! هنوز تمام نشده‌است! بعد از آن‌ که تصمیم شما اجرایی شد، در هر مرحله نیاز به بررسی دارد. لازم است تأثیرات تصمیم را تحت نظر داشته باشید و در صورت لزوم و امکان، آن را اصلاح کنید.

 

مهارت تصمیم گیری چیست؟

مهارت‌های حل مسئله به مجموعه‌ای از مهارت‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید راه‌حل نهایی را انتخاب کنید. با پرورش و استفاده از این قابلیت‌ها تصمیم‌های آگاهانه‌تری می‌گیرید زیرا با کمک تفکر انتقادی هر موضوع را از جنبه‌های مختلفی بررسی می‌کنید و در نهایت به بهترین انتخاب می‌رسید.

 

مهارت تصمیم‌گیری


مهارت تصمیم‌گیری و اهمیت آن در زندگی:

مهارت تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انسانی است که در هر جنبه از زندگی، از جمله حرفه‌ای و شخصی، تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. توانایی در اتخاذ تصمیم‌های صحیح و هوشمندانه نه تنها به افراد کمک می‌کند که در مواجهه با چالش‌ها پیشرفت کنند، بلکه به شکل بسیار اساسی در شکل‌دهی به سرنوشت آن‌ها نیز دخیل است. در دنیای پویای امروز، زمانی که با مسائل پیچیده و چالش‌های پی در پی مواجه هستیم، توانایی در تجزیه و تحلیل، اولویت‌بندی، و انتخاب بهترین گزینه‌ها، به طور آشکارا تأثیر مستقیمی بر موفقیت ما خواهد داشت.

 

آتش، تصمیم‌گیرنده است؛ آتش هر جا بخواهد سر می‌كشد.

برای برافروخته شدن، تنها به یك چوب خشك نیاز دارد،

یعنی تنها به یك قلب استوار.

 

آیا می توان مهارت تصمیم گیری را تقویت کرد؟

با توجه به اهمیت این قابلیت‌ها لازم است که پس از شناسایی گزینه‌های موجود، در نهایت به انتخاب نهایی برسید. مهارت‌های زیادی هستند که قدرت تصمیم گیری را در شما ایجاد می‌کنند اما برخی از این مهارت‌ها اهمیت بیشتری دارند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

بله، خوشبختانه تصمیم‌گیری مهارتی‌ست که می‌توانید با تمرین کردن آن را تقویت کنید. برخی‌ها به طور طبیعی بیشتر از بقیه می دانند باید چطور تصمیم بگیرند؛ اما شما هم می‌توانید این مهارت را در خودتان پرورش بدهید. اگر موقع تصمیم‌گیری بیش از حد معطل می‌کنید یا وسواس زیادی به خرج می دهید، باید چند قدم به جلو بردارید و طرز فکرتان را تغییر بدهید.


1) مهارت حل مسئله.

بخش مهمی از مهارت تصمیم‌گیری با مهارت حل مسئله مرتبط است. وقتی در شرایط دشواری قرار می‌گیرید باید ابتدا راه‌حلی برای رفع مشکل خود پیدا کنید. در این حالت راه‌حل‌های مختلف همان گزینه‌های انتخابی شما هستند. بنابراین با استفاده از مهارت حل مسئله لازم است که مسائل را با نگاهی منطقی بررسی کنید و عواقب انتخاب هرکدام را با استفاده از تصویرسازی ذهنی در نظر بگیرید. در این حالت جزئیات را نیز فراموش نکنید، زیرا در بسیاری از مواقع همین جزئیاتِ کوچک هستند که باعث ناامیدی شما می‌شوند. سپس با توجه به تمام موارد گفته شده، تصمیمی سریع و اثربخش بگیرید.

به‌ طور مثال برای رفتن به مدرسه می‌توانید از مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. در این حالت مشکل اصلی این است که دیر بیدار شده‌اید و فرصت کمی برای به‌ موقع رسیدن دارید. حالا با استفاده از مهارت حل مسئله خیلی سریع باید هر کدام از گزینه‌ها را با توجه به مزایا و معایبشان بررسی کنید و در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید. همانطور که متوجه شدید، هر تصمیمی بر اساس مسئله‌ای گرفته می‌شود و اگر آن مسئله وجود نداشت، نیازی به مهارت تصمیم‌گیری نیز نبود.


2) مهارت رهبری.

توانایی رهبری قوی در شما باعث افزایش انگیزه کارمندان می‌شود زیرا به این باور می‌رسند که در این سازمان به خواسته‌های خود دست پیدا کرده‌اند. همچنین با استفاده از این مهارت، توانایی تیم‌سازی خوبی خواهید داشت و گروه را به مسیر درستی هدایت می‌کنید. همه این‌ها در حالی محقق می‌شوند که انتخاب‌های درستی داشته باشید.

برای رسیدن به بهترین انتخاب‌ها ابتدا باید با استفاده از مهارت‌های ارتباطی با تک‌تک اعضای گروه روابط مؤثری شکل دهید و به شناخت دقیقی از آن‌ها برسید. این ارتبا باید به‌ گونه‌ای باشد که آن‌ها آزادانه نظرات و احساساتشان را با شما در میان بگذارند. به این ترتیب در طولانی‌مدت در مواجهه با مسائل مختلف راه‌حل‌های بهتری را انتخاب می‌کنید و با این تصمیم‌ها، سازمان یا گروه را به سمت هدف‌های تعیین شده سوق می‌دهید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.


 

3) مهارت استدلال.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های وابسته به مهارت تصمیم گیری، توانایی استدلال است. در واقع برای اینکه تصمیم نهایی را بگیرید باید ابتدا تمام گزینه‌های موجود را از نظر مزایا و معایب مقایسه کنید. در تصمیم گیری چند معیاره نیز قوه استدلال اهمیت زیادی دارد. زیرا در آن حالت باید به هر گزینه وزن بدهید و بعد آن‌ها را از نظر میزان وزن یا امتیازشان اولویت‌بندی کنید.

اگر توانایی درک مزایا و معایب را نداشته باشید در انتخاب‌های‌تان به‌شدت مرتکب اشتباه می‌شوید و هرگز به موفقیت نمی‌رسید. برای تقویت مهارت استدلال لازم است که داده‌های موجود را به‌خوبی جمع‌آوری کنید تا برای تحلیل داده‌ها دید بازتری داشته باشید. 

 

4) داشتن بینش.

بینش در واقع همان اعتماد به غرایز است. گاهی با وجود همه استعدلال‌ها، به‌ صورت غریزی می‌دانید که انتخاب درست کدام است و هرچه در آن زمینه خاص تجربه بیشتری داشته باشید بینش شما افزایش می‌یابد و در نتیجه مهارت تصمیم‌گیری بیشتری خواهید داشت. برای موفقیت در انتخاب، باید غریزه خود را با توجه به اقدامات احتمالی در نظر بگیرید و در نهایت گزینه‌ای را انتخاب کنید که از همه نظر منطقی باشد


5) مهارت کار گروهی.

در برخی مواقع باید برای رسیدن به هدف‌های خود با همکاران یا هم‌گروهی‌ها کار کنید. به‌ طور مثال می‌خواهید برای بازاریابی دیجیتال در شرکت، با مدیر بازاریابی سازمان خود همکاری کنید تا مشتری بسیار مهمی به مجموعه شما جذب شود. با داشتن مهارت کارگروهی می‌توانید جلسات بارش فکری برگزار کنید و در میان راه‌حل‌های عنوان شده بهترین گزینه را برای رسیدن به این هدف برگزینید. بنابراین کارگروهی نیز ازجمله مهارت‌های ضروری در زیرمجموعه مهارت تصمیم‌گیری به‌شمار می‌آید.

اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.


6) هوش احساسی.

هوش هیجانی یعنی شما از احساسات خود باخبر هستید و می‌توانید از آن‌ها در جهتی سالم و آگاهانه بهره ببرید. احساسات راه‌حل‌های مناسب را به شما الهام می‌کنند و در رسیدن به هدف‌ها یاری‌تان می‌دهند. هوش هیجانی در تجزیه و تحلیل داده‌ها برای انتخاب بهترین گزینه نیز کمک‌تان می‌کند. بنابراین برای اینکه تصمیم‌های مناسبی بگیرید، لازم است هوش احساسی داشته باشید و از همه مهم‌تر این‌که توانایی کنترل این احساسات را در دست بگیرید تا شما را مجبور به تصمیم‌گیری عجولانه و اشتباه نکنند.


7) داشتن خلاقیت.

خلاقیت، تفکرات منطقی و احساسی را کنار می‌گذارد و رویکرد و راه‌حلی متفاوت برای حل مسئله ارائه می‌دهد. در واقع با استفاده از تفکر خلاق موضوع را از بالا نگاه می‌کنید و به این ترتیب راه‌هایی را می‌یابید که تا پیش از این اصلاً در میان گزینه‌های شما وجود نداشتند. همچنین می‌توانید از خلاقیت برای شکل‌دهی به ارتباط کلامی خود استفاده کنید تا کارمندان در طول جلسات شجاعت داشتن تفکر خلاقانه را داشته باشند و به این ترتیب تبدیل به گروهی از افراد خلاق شوید که راه‌حل‌های بکری را می‌یابید. برای موفقیت در این امر خوب است که جلسات هفتگی بارش فکری داشته باشید. این کار همچنین مهارت حل مسئله افراد تیم را نیز پرورش می‌دهد.


8) مدیریت زمان.

مهارت مدیریت زمان هنگاهی اهمیت خود را نشان می‌دهد که باید خیلی سریع تصمیم بگیرید و در فرصت باقی مانده مشکل را رفع کنید. با استفاده از این مهارت همواره گزارش‌های‌تان را به‌ موقع ارائه می‌کنید و دیگران از روند رشد پروژه یا فعالیت‌های شما و اعضای گروه مطلع می‌شوند. اگر با موضوع پیچیده‌ای مواجه شدید که نیاز به مهارت تصمیم‌گیری چند هدفه‌ای داشت با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان (کلیک کنید)، می‌توانید همچنان با برنامه‌ای منظم یکی‌یکی تصمیم‌های‌تان را بگیرید و پیش بروید.


9) مهارت سازماندهی.

مهارت سازماندهی برای تصمیم‌گیری حیاتی است. این قابلیت به شما در اولویت‌بندی مشکلات و راه‌حل‌ها کمک می‌کند. به این ترتیب همواره می‌توانید در ابتدای امر مشکلات مهم‌تر را برطرف کنید. به‌ طور مثال اگر فردا یک جلسه هفتگی، یک مذاکره مهم و یک تماس تلفنی مهم دارید ابتدا باید خود را برای داشتن مذاکره‌ای موفق آماده کنید و بعد به وظایف دیگر سازمانی خود برسید.


9) غلبه بر ترس‌ها.

راز بزرگی که اینجا وجود دارد این است که وقتی پیش خودتان فکر می‌کنید، نمی‌توانید قاطعانه عمل کنید و تصمیم بگیرید، احتمالاً به خاطر ترس‌های‌تان است. هر تصمیمی، هر چقدر هم کوچک باشد نوعی تغییر محسوب می‌شود و می‌تواند تفاوت قابل توجهی در زندگی خودتان و اطرافیان‌تان که برای‌تان مهم هستند، تغییر قابل توجهی ایجاد کند.

این ترس از تغییر، مخرب است و جلوی شما را می گیرد و موقعی که باید برای سرنوشت‌تان تصمیم بگیرید شما را فلج می کند. حالا این سؤال پیش می‌آید که چطور می‌توانید جلوی این حس را بگیرید و این الگوی منفی را بشکنید؟ جواب این است که باید به جای ترسیدن، آغوش‌تان را برای تغییرات باز کنید. این را بپذیرید که زندگی همیشه در حال تغییر است و با تصمیم‌گیری، حتی وقتی نسبت به آن اطمینان ندارید، کنترل زندگی تان را در دست می گیرید.

برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.


10) جلوگیری از تجزیه و تحلیل بیش از حد.

فقط شما نیستید،؛ هیچ کس در هیچ کجای جهان نمی‌تواند نسبت به همه چیز کاملاً مطمئن باشد. افرادی که یاد گرفته‌اند چطور فرد قاطعی باشند، به همان اندازه‌ی شما مطمئن یا نامطمئن هستند؛ آنها فقط ترجیح می‌دهند که انتخاب کنند. اما شاید بگویید ممکن است تصمیمی که می‌گیرند اشتباه باشد؛ در این صورت چه؟

در حقیقت آنها می‌دانند که می‌توانند از اشتباهاتشان درس بگیرند و معمولاً هم به سرعت این درس را فرا می‌گیرند. برای همین یک تصمیم ضعیف به تصمیم‌گیری‌های قوی و منطقی در آینده منجر می‌شود. اگر هیچ تصمیمی نگیرید، ممکن است اتفاق بدی نیفتد یا چیزی بدتر نشود؛ اما با یکجا نشستن و دست روی دست گذاشتن هم اوضاع تغییر نمی‌کند. با گذشت زمان عدم موفقیت در انتخاب، خود به خود به یکی از انتخاب های‌تان تبدیل می‌شود و می‌توانید آن را کنار بگذارید.

مهارت مدیریت و رهبری واقعی از توانایی تصمیم‌گیری ناشی می‌شود؛ حتی اگر از درستی آن تصمیم مطمئن نباشید. اگر می‌خواهید در زندگی شخصی یا در محل کارتان رهبری یک گروه را به عهده بگیرید، باید آمادگی سرنوشت‌ساز بودن را داشته باشید؛ حتی اگر ندانید راه درست چیست. پس بیش از حد فکر نکنید و شروع به تمرین قاطعیت کنید!

 

11) آموزش قاطع بودن توسط فرد متخصص.

اغلب اوقات چیزی که مانع از تصمیم‌گیری ما می‌شود، این است که احساس می‌کنیم همه اطلاعات مورد نیاز برای یک تصمیم‌گیری درست و مناسب را در اختیار نداریم. در چنین شرایطی نکته‌ای که می‌تواند به شما کمک کند، این است دست از تحلیل بیش از حد اوضاع بردارید. احساس آمادگی برای تصمیم‌گیری به معنی جمع‌آوری اطلاعات است. از سؤال پرسیدن، تحقیق کردن و بررسی نظرات مختلف خجالت نکشید. هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید.

بهترین مدیران کسانی هستند که دنبال پیشرفت مداوم و بی‌پایان در همه چیز و از جمله تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیریشان هستند. اگر مشاور یا مربی داشته باشید می‌توانید همیشه درباره تصمیماتی که می‌خواهید بگیرید با او مشورت کنید سؤالات‌تان را بپرسید، اطلاعات و تجربیات مفید برای تصمیم‌گیری را جمع‌آوری کنید و به این ترتیب تصمیم قوی و مناسبی بگیرید. داشتن مشاور برای کسانی که می خواهند تصمیمات قاطعانه بگیرند، بسیار ضروری است.

"دوره‌ی سحرخیزی پلاس" اثر "رابین شارما" (کلیک کنید)، فعالیت های کوچک روزانه‌ای به شما می‌آموزد که از طریق آن‌ها مثل یک نابغه فکر خواهید کرد، مثل یک قهرمان عمل می‌کنید و مثل یک اسطوره زندگی می‌کنید. موضوع دوره سحرخیزی پلاس این است: خلق عادات افراد فوق موفق به روش صحیح. در این دوره‌، روزانه درس‌ها و تمریناتی خواهید داشت که به شما کمک می‌کنند عاداتی بسازید که باعث شده موفق­‌ترین افراد دنیا به جایگاه امروزی‌شان برسند. این درس‌ها و تمرینات دقیقاً همان آموزه‌هایی است که رابین شارما به مدال‌آوران اسطوره‌­ای المپیک، رهبران برجسته‌­ی دنیا و مدیران معروف یاد داده تا به سطوح بالای موفقیت دست پیدا کنند.

 

12) تجسم کردن نتایج تصمیم‌‌های‌تان.

از ویژگی تجسم کردن اغلب برای تعیین و دستیابی به اهداف استفاده می‌شود. در مسیر افزایش قاطعیت هم می‌توانید از این مفهوم استفاده کنید. تمام گزینه‌هایی که برای حل مسئله پیش رو دارید را در نظر بگیرید و تجسم کنید، هر کدام از آن‌ها چه نتیجه‌ای به شما می‌دهند. پیش خودتان تصور کنید که بعد انتخاب هر کدامشان چه اتفاقی می افتد؟

فقط به نتایج منفی فکر نکنید، بلکه نتایج مثبت و خنثی را هم در نظر بگیرید. برای هر گزینه یک لیست از مزایا و معایب آن راه حل در ذهن‌تان بسازید. این استراتژی نه تنها در تصمیم‌گیری نهایی به شما کمک می کند، بلکه در واقع ذهن‌تان را برای تصمیم‌گیری سریع‌تر در آینده شرطی می‌کند.


13) گرفتن تصمیمات کوچکتر.

تنها راه فهمیدن اینکه شما به طور مداوم در زندگی تان در مسیر پیشرفت قرار دارید یا نه، استفاده از قدرت تصمیم‌گیری است. این قدرت هم درست مثل هر قدرت دیگری تا زمانی که از آن استفاده نکرده‌اید تقویت نمی‌شود. هر چه بیشتر تصمیم بگیرید، مهارت تصمیم‌گیری‌تان بیشتر می‌شود. به این ترتیب خیلی زود یاد می‌گیرید، چطور قاطع‌تر باشید.

وقتی تصمیم بزرگی می‌گیرید، به خودتان محدودیت زمانی بدهید. اغلب اوقات، بهترین ایده‌ها و انگیزه‌ها همان انگیزه‌های اولیه هستند و اغلب اوقات بعد از فقط 5 تا 10 دقیقه می‌دانیم چکار می‌خواهیم کنیم. اگر قرار است تصمیم بزرگی بگیرید، با تقسیم آن به تصمیمات کوچکتر کارتان را راحت تر کنید. حتی می‌توانید روی کاغذ این تقسیمات را بنویسید و مرحله به مرحله جلو بروید. فکر کردن در مورد یک تصمیم بزرگ به عنوان یک سری تصمیمات کوچک، فشار را از روی شما برمی‌دارد و اجازه می‌دهد بتوانید عاقلانه فکر کنید.

 

باید بپذیریم که همیشه تصمیم درست را نمی‌گیریم

و باید درک کنیم که شکست، متضاد موفقیت نیست؛

بلکه بخشی از آن است.

 

14) سعی نکنید کامل و بی‌عیب و نقص باشید.

همه ما این جمله کاچی به از هیچی را شنیده ایم. این اصطلاح به خصوص درباره تصمیم‌گیری به خوبی صدق می‌کند. افراد موفق در هر زمینه باید روی نحوه تصمیم‌گیری هر روزشان تسلط داشته باشند. آن‌ها هم درست همان موانع مشابه شما را دارند؛ با این تفاوت که یاد گرفته‌اند قرار نیست کامل و بی‌عیب و نقص باشند. گاهی اوقات همین که به اندازه کافی خوب باشید، خودش یکجور کمال به حساب می‌آید. کامل بودن فقط باعث می‌شود، موقع انتخاب کردن ترس بیشتری داشته باشید.

به جای تمرکز روی کمال، از خودتان بپرسید این تصمیم چه با نگاه کمال‌گرایانه‌ای که نسبت به خودتان دارید، چه ارتباطی دارد؟ کدام گزینه شما را به آن هدف نزدیک‌تر می‌کند؟ اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، آیا می‌توانید عواقب آن را بپذیرید؟ اگر به تصمیماتی که می‌گیرید به چشم عوامل مرگ و زندگی نگاه نکنید و آنها را سنگ محک و عامل اضافه کردن تجربیات زندگی تان تصور کنید، علاقه‌تان به کامل و بی نقص بودن هم کمتر می‌شود.

 

مهارت تصمیم‌گیری

 

15) تنظیم یک هدف برجسته برای خود.

حالا که با ترس‌های‌تان آشنا شدید و یاد گرفتید چطور باید بر آن‌ها غلبه کرد، وقتش رسیده با تعیین یک هدف جسورانه رو به جلو حرکت کنید. به چیزی فکر کنید که همیشه می‌خواستید برای خودتان بدست بیاورید. احتمال اینکه ترس‌های‌تان شما را عقب نگه‌داشته باشند وجود دارد؛ پس با قاطعیت تصمیم بگیرید که برای رسیدن به هدف‌تان جسورانه به جلو حرکت کنید.

فرض کنید می‌خواهید فروش‌تان را بیشتر کنید، اما در برابر تعیین این مسئله به عنوان هدف مقاومت می‌کنید، چون به نظرتان فروش بیشتر غیرممکن می‌رسد. وقتی ترستان را رها کنید آزادانه‌تر فکر می‌کنید و متوجه می‌شوید برای رسیدن به چنین هدفی فقط به ابزارهای مناسب احتیاج دارید و هیچ چیزی غیرممکن نیست. برای فروش بیشتر، شاید لازم باشد یک بازاریاب استخدام کنید یا استراتژی‌های فعلی‌تان را مجددا بررسی کنید. یادتان باشد وقتی راهکار جدیدی اتخاذ می‌کنید به آن پایدار و متعهد بمانید و تا رسیدن به هدف دست از تلاش برندارید.


16) هدف‌گذاری.

وقتی به هدف بزرگی در آینده چشم بدوزید، مهارت تصمیم‌گیری بهتری خواهید داشت زیرا با هدف‌گذاری می‌دانید که می‌خواهید از هر تصمیم خود به چه نتیجه‌ای برسید. برخی افراد همواره تصمیم‌های خوب و درستی می‌گیرند اما چون هدف خاصی را مشخص نکرده‌اند این هدف‌های خوب هرگز نتیجه درخشانی ندارند.

در نظر داشته باشید که تعیین هدف‌ها، تصمیم‌گیری در امور مختلف را نیز ساده‌تر می‌کند. چون در این حالت کافی است انتخاب‌های‌تان را با این هدف‌ها همسو کنید. در این حالت زیاد درگیر تصمیم‌گیری‌های چند معیاره نمی‌شوید زیرا می‌دانید که بهترین گزینه کدام است.

 

17) حذف انتخاب.

داشتن انتخاب‌های بسیار زیاد، تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند. بنابراین پیش از استفاده از مهارت تصمیم‌گیری خود، تا حد امکان گزینه‌ها را حذف کنید تا انتخاب‌های‌تان به ۳ گزینه محدود شوند و سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسید.


18) انجام تحقیق.

اگر تمام حقایق را درباره موضوعی ندانید، تصمیم‌گیری برای‌تان کار بسیار دشواری می‌شود. تصمیم‌های خوب بر پایه داده‌های درست بنا شده‌اند. بنابراین برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری، مهارت تحقیق و جستجوی خود را نیز بهبود بدهید. هرچه دانش بیشتری درباره موضوعات داشته باشید انتخاب برای‌تان ساده‌تر می‌شود.

 

19) برقراری ارتباط.

داشتن انواع مهارت‌های ارتباطی در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک می‌کند. در این راستا می‌توانید از مشاوری خبره کمک بگیرید تا انتخاب‌های بهتر و ساده‌تری داشته باشید.


20) دوری از تحلیل همیشگی.

گاهی نیازی نیست که برای تصمیم‌های کوچک خود صد در صد اطلاعات موجود را تحلیل کنید. حتی اگر اشتباه کنید، شکست‌های کوچک به شما درس‌های بزرگی می‌دهند و مهارت تصمیم‌گیری را از این طریق بهبود می‌دهید. در این مواقع از کمترین اطلاعات موجود استفاده کنید و نتایج تصمیم را بسنجید.


21) داشتن انعطاف‌پذیری.

تفکر سریع و انعطاف‌پذیری دو ابزار خوب برای تصمیم‌گیری صحیح هستند. گاهی پس از انتخاب، باید آن را با توجه به موقعیت تغییر دهید و نباید بر تصمیم اولیه اصرار کنید. بنابراین داشتن انعطاف‌پذیری ابزاری مناسب برای موفقیت شما در انتخاب گزینه صحیح است.


22) داشتن اخلاق حرفه‌ای.

در تصمیم‌گیری‌ها، لازم است اخلاق حرفه‌ای خود را حفظ کنید. گاهی راه‌های میانبری وجود دارند که برای عبور از مشکلات می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید اما برگزیدن این انتخاب‌ها به معنای پایمال کردن حقوق دیگران یا آسیب رساندن به فردی دیگر است. بنابراین برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری باید اخلاق را در نظر بگیرید و با توجه به آن روش مناسبی را برای رفع مشکلات خود در پیش بگیرید.


23) شناسایی موقعیت.

برای تشخیص موقعیت در سازمان باید مشخص شود که چه کسی مشکل را ایجاد کرده است. در راستای این امر تمام اعضا باید گزارش روزانه خود را به سرپرست واحد یا منابع انسانی ارسال کنند. وقتی متوجه مشکل شدید پیش از اطلاع‌رسانی به بقیه افراد، جلسه‌ای با خود شخص برگزار کنید. در بسیاری از مواقع در همین جلسات راه‌حل‌هایی پیدا می‌شود و می‌توانید با حضور بقیه افراد راه‌حل‌های دیگری نیز بیابید و در نهایت مهارت تصمیم‌گیری خود را با انتخاب بهترین راه‌حل تقویت کنید. در واقع شفاف بودن اطلاعات و مشخص بودن ریشه آن‌ها شما را در تصمیم‌گیری بهتر یاری می‌دهد.


24) یادداشت راه‌حل‌ها و فعالیت‌های احتمالی.

تمامی راه‌حل‌های موجود را مستند کنید و روبه‌روی خود قرار دهید. همچنین نسخه دیگری از آن را همواره با خود داشته باشید. این فهرست راه‌حل‌ها را با اعضای تیم خود نیز در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید که نسخه‌ای از این چک لیست را در ایمیل خود داشته باشند و در مواجهه با مشکلات مشابه از آن استفاده کنند.

هر بار که موضوع جدیدی رخ می‌دهد پس از تصمیم‌گیری و ارزیابی نتایج آن تصمیم، فهرست را به‌ روزرسانی کنید. با مرور این راه‌حل‌ها تجربه شما برای تصمیم‌گیری بیشتر می‌شود. به این ترتیب با دیدن مشکل به‌ سرعت روش رفع آن را ارائه می‌کنید و درگیر چالش‌های انتخاب نمی‌شوید.

 

دشوارترین کار تصمیم‌گیری برای اقدام است،

بقیه راه، تنها به سرسختی بستگی دارد.


25) داشتن فهرست مزایا و معایب هر انتخاب.

تمامی مزایا و معایب یک انتخاب را در نظر بگیرید و سپس دریابید که با توجه به اهداف سازمان و شاخص عملکردی (KPI) تعریف شده کدام انتخاب برای شما درست‌تر خواهد بود. این فهرست، دید شما را نسبت به هرکدام از گزینه‌ها بازتر می‌کند و با آگاهی بیشتری تصمیم می‌گیرید. گاهی یک انتخاب به نظر منطقی است اما با معیارهای سازمان شما در تضاد است. در این حالت لازم است به سراغ گزینه دیگری بروید. تجزیه و تحلیل این گزینه‌ها به‌ مرور مهارت تصمیم‌گیری و مدیریتی شما را تقویت می‌کند


26) تحلیل نتایج تصمیم.

نتایج کوتاه‌مدت و بلندمدت تصمیم‌های‌تان را ارزیابی کنید. خوشبختانه هر تصمیمی که بگیرید، کلاس درسی است که این مهارت را در شما پرورش می‌دهد. بنابراین برای درک بهتر نتایج حاصل از این انتخاب رویکرد آن را پیگیری کنید و مزیت‌ها و معایب این تصمیم را دریابید. در این حالت متوجه می‌شوید که انتخاب مناسبی داشتید یا خیر و اگر از این انتخاب به نتیجه مطلوبی نرسیدید، نقاط کور موضوع را بررسی کنید تا مهارت‌های‌تان را برای انتخاب‌های بعدی افزایش دهید.


27) داشتن تفکر انتقادی.

تقویت مهارت تصمیم‌گیری امری مهم و حیاتی است که با تمرینات مختلف و اعتنا به ابزارهای مشخص میسر می‌شود. یکی از اصول اساسی در تقویت مهارت تصمیم‌گیری، توسعه تفکر انتقادی است. این نوع تفکر به ما کمک می‌کند تا اطلاعات را به طور دقیق و منطقی ارزیابی کرده و با یک دید انتقادی نسبت به مسائل مختلف بپردازیم. این استراتژی به ما این امکان را می‌دهد تا از زوایای مختلف به مسائل نگاه کنیم و تصمیمات مبتنی بر داده‌های قوی‌تری بگیریم.

 

28) داشتن تفکر خلاقانه.

تقویت مهارت تصمیم‌گیری به توانایی تفکر خلاقانه نیز وابسته است. تفکر خلاقانه به ما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های جدید و نوآورانه برای مسائل پیدا کنیم. این نوع تفکر، در مواجهه با چالش‌ها و مسائل پیچیده، ما را به دیدگاه‌های خارج از الگو و ایده‌های خاص متصل می‌کند. با توسعه تفکر خلاقانه، می‌توانیم بهترین راه‌حل‌ها را برای مسائل پیدا کرده و در تصمیم‌گیری‌های خود به شکل‌های متنوع‌تری عمل کنیم.

 

29) مدیریت استرس.

حال می‌رسیم به توانایی مدیریت استرس که یکی از اصول اساسی در تصمیم‌گیری مؤثر است. استرس می‌تواند توانایی تمرکز و تصمیم‌گیری را به شدت کاهش دهد. بنابراین، آموزش مهارت مدیریت استرس از جمله نکات حیاتی برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری است. این مهارت می‌تواند شامل تکنیک‌های آرام‌بخشی، تمرینات تنفسی، و روش‌های ترکیبی برای مقابله با فشارهای روزمره باشد.


پیشنهاد ما برای شما: برای کاهش استرس و اضطراب، دوره‌ی شگفت‌انگیزِ "جذب‌ کننده‌ی حرفه‌ای" از "گابریل برن استین" (کلیک کنید)، را از دست ندهید. این مراقبه‌ها به شما کمک می‌کنند که به قدرت جذب‌کنندگی حرفه‌ای خودتان وصل شوید؛ فراوانی، شادی و سلامتی را به زندگی‌‌تان جذب کرده و زندگی مورد نظر خود را خلق کنید. 


 

30) کسب تجربه.

در نهایت، تجربه نیز به نوبه خود نقش اساسی در تقویت مهارت تصمیم‌گیری دارد. هر تجربه، با ارائه یادگیری‌های جدید، ما را به سمت تسلط بر مهارت‌های تصمیم‌گیری پیش برده و به ما اطمینان می‌دهد که در مواقع مختلف با تصمیمات موفق و موزون روبرو خواهیم شد. از این رو، تجربه به عنوان یک ابزار ارزشمند برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.


برای جبران اشتباه برنامه‌ریزی کنید:

  • هر تصمیمی با درصدی از خطا همراه است.

  • در تحلیل هزینه و فایده شما تمام جوانب مثبت و منفی یک تصمیم را ارزیابی کرده‌اید.

  • تصمیم نهایی شما ممکن است با درصدی از خطا و اشتباه همراه باشد.

  • به راه‌هایی برای کم کردن این خطرات و راه‌های جایگزین برای جبران اشتباه فکر کنید


31) تصور آینده و موفقیت‌.

برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری لازم است به خودتان اعتماد به نفس بدهید. چند دقیقه در آرامش به تصمیم‌تان فکر کنید و موفقیت حاصل از آن را تصور کنید. اگر می‌خواهید فردی قوی در زمینه تصمیم‌گیری باشید، باید به قدرت تصمیم‌گیری و موفقیت‌تان ایمان داشته باشید


32)  محدود کردن گزینه‌های خود.

برای ساده‌تر کردن تحلیل هزینه و فایده و تقویت مهارت تصمیم‌گیری خود، گزینه‌ها را تا حد امکان کمتر کنید. زمانی که گزینه‌های زیادی پیش روی‌تان باشد، تصمیم گیری سخت‌تر می‌شود. گزینه‌های بیشتر باعث حسرت می‌شوند چراکه با نادیده گرفتن هر فرصت نگران آن می‌شوید که شاید آن بهتر بود. بنابراین، محدود کردن گزینه‌ها باعث آرامش ذهن می‌شود.


33) کار کردن از طریق یک لیست.

اولویت‌بندی تصمیمات ممکن است به شما در بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری و مهارت‌های مدیریت زمان کمک کند. فهرستی از مواردی که باید انجام دهید یا در مورد آن‌ها تصمیم بگیرید، با کوچکترین تصمیم شروع کنید. کار کردن در لیست می‌تواند باعث شود که احساس قدرت و موفقیت کنید و این می‌تواند اعتماد به نفس شما را در تصمیم گیری‌ها افزایش دهد.

 

سخن پایانی:

همانطور که ملاحظه کردید ، مهارت تصمیم‌گیری یکی از مهارت‌های ضروری برای موفقیت و پیشرفت در زندگی است که افراد با برخورداری از آن می‌توانند تصمیمات بهتری گرفته و نتایج مثبت آن را در روابط شخصی و حرفه‌ای خود ببینند. یادگیری این مهارت نیاز به صبر و تلاش مستمر داشته و برای تقویت آن، یادگیری مهارت‌های دیگر زندگی نیز ضروری است.

 


برای ما از توانایی‌های خود در موقعیت‌های متفاوت برای تصمیم‌گیری بنویسید.

  • آیا در تصمیم‌گیری و انتخاب راه و مسیر، در زندگی روزمره خود دچار تردید می‌شوید؟

  • آیا هنگاهی که با مسائل پیچیده و چالش‌های پی‌درپی مواجه می‌شوید، انتخاب گزینه بهتر برای‌تان دشوار است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام