تفاوت مراقبه و هیپنوتیزم

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : اگرچه مراقبه و هیپنوتیزم شباهت‌های زیادی دارند، اما هر کدام سبک‌ها و استراتژی‌های منحصر به فردی برای ایجاد تغییرات مثبت و سالم دارند. هیپنوتیزم تمایل به ارائه‌ی نتایج فوری دارد و بر روی دسترسی به ضمیر ناخودآگاه برای رسیدن به یک هدف خاص تمرکز دارد. هدف مراقبه بهبود زمان حال و خودآگاهی است. مراقبه اغلب نیاز به تمرین و تعهد مداوم دارد تا جایی که فرد متوجه بهبودی شود.

 

 

تفاوت مراقبه و هیپنوتیزم

 

 

  • هیپنوتیزم چیست و آیا واقعاً مؤثر است؟
  • تفاوت مراقبه با هیپنوتیزم در چیست؟


- مراقبه در مقابل خود هیپنوتیزم:

اگرچه مراقبه و هیپنوتیزم شباهت‌های زیادی دارند، اما هر کدام سبک‌ها و استراتژی‌های منحصر به فردی برای ایجاد تغییرات مثبت و سالم دارند. هیپنوتیزم تمایل به ارائه‌ی نتایج فوری دارد و بر روی دسترسی به ضمیر ناخودآگاه برای رسیدن به یک هدف خاص تمرکز دارد. هدف مراقبه بهبود زمان حال و خودآگاهی است. مراقبه اغلب نیاز به تمرین و تعهد مداوم دارد تا جایی که فرد متوجه بهبودی شود.


- مراقبه چیست؟

مراقبه (کلیک کنید)، یک مفهوم کلی برای تمرینات مختلف ذهن و بدن است. ذهن‌آگاهی بخشی از همه‌ی انواع تمرینات است، اما مراقبه‌ی ذهنی را نیز می‌توان یک مقوله‌ی جداگانه در نظر گرفت. برخی از اشکال مراقبه بر حرکت بدن تکیه دارند، در حالی که برخی دیگر بهتر است در حالت نشسته انجام شوند.


- برخی از اجزای اصلی مراقبه عبارتند از:

  • آگاهی ذهنی: وقتی به ذهن خود به دقت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بیشتر توجه ما بر افکار گذشته یا تخیلات آینده متمرکز است. وقتی آگاهی ذهنی را به لحظه‌ی حال می‌آوریم، می‌توانیم بدون حواس‌پرتی درگیر کاری که انجام می‌دهیم شویم.

  • وضعیت بدن: هنگام مراقبه به وضعیت بدن خود توجه کنید. طرز نشستن مهم‌تر از جایی است که در آن می‌نشینید. چه روی کوسن مراقبه رسمی و چه روی صندلی، فرد باید ستون فقرات خود را صاف و قفسه‌ی سینه و شانه‌ها را باز نگه دارد. این به جریان تنفس کمک می‌کند و از خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کند.

  •  آرامش: یک عنصر مهم مراقبه، آرامش در بدن و ذهن است. اگر فردی از نظر جسمی یا روانی تحت استرس باشد، مراقبه چالش برانگیزتر می‌شود و لذت کمتری خواهد داشت.

  •  بیداری: یکی از ویژگی‌های اصلی مراقبه، احساس بیداری و هوشیاری است. اکثر افراد در طول هر جلسه این جزر و مد بیداری را تجربه خواهند کرد.

 

- انواع مراقبه:

سبک‌های زیادی از مراقبه با تکنیک‌ها و اهداف مختلف وجود دارد. برخی از نمونه‌ها عبارتند از مراقبه‌ی تنفس، مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی، مراقبه‌ی تحلیلی، مراقبه‌ی شفقت، مراقبه‌ی پیاده‌روی، و مراقبه‌ی تصویرسازی. مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی برای رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار استفاده می‌شود. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


انواع رایج مراقبه عبارتند از:

  •  مراقبه تنفسی: تنفس آگاهانه یکی از قدیمی‌ترین اشکال تمرین مراقبه است. فرد در حالت نشسته روی صندلی یا چهار‌زانو به تنفس خود توجه می‌کند. هر زمان که افکار حواس‌ فرد را پرت می‌کنند، به آن‌ها توجه می‌کند و سپس به تنفسش برمی‌گردد.

  •  مراقبه ذهن‌آگاهی: با تمرکز بر یک چیز خاص، می‌توان ذهن را به گونه‌ای آموزش داد که ثابت بماند و کمتر دستخوش حواس‌پرتی شود. این چیز می‌تواند هر چیزی باشد، از یک جسم فیزیکی گرفته تا یک صدا، احساس یا فکر. دستورالعمل‌ها بسیار شبیه به مراقبه‌ی تنفسی هستند.

  •  مراقبه تحلیلی: فرد با تثبیت جسم و ذهن، موضوع خاصی را انتخاب می‌کند و بدون رفتن به حواشی، آن را بررسی می‌کند. این می‌تواند به درون‌نگری و به دست آوردن بینش در مورد مسائل فردی کمک کند.

  •  مراقبه‌ی شفقت: هدف مراقبه‌ی شفقت ایجاد همدلی برای رنج خود و دیگران است. این می‌تواند برای انجام کاری که می‌تواند به کاهش آن رنج کمک کند اشتیاق ایجاد کند.

  •  مراقبه پیاده‌روی: مراقبه پیاده‌روی افراد را تشویق می‌کند در یک منطقه قدم یا دور بزنند و به احساسات هر مرحله توجه زیادی داشته باشند. این می‌تواند یک تمرین بسیار آرام‌بخش و متمرکز باشد که به کند کردن ذهن کمک می‌کند و در عین حال آگاهی را در بدن مستقر می‌کند.

  • مراقبه تصویرسازی: این تمرین از قدرت تخیل استفاده می‌کند. می‌توان از آن برای کشف ایده‌های جدید یا تمرین ذهنی نتایج دلخواه استفاده کرد. نمونه‌ای از مراقبه تصویرسازی این است که ورزشکاری تصور می‌کند که ورزش خود را در بالاترین سطح ممکن انجام می‌دهد.

 

مراقبه و هیپنوتیزم

 

- خود هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم حالتی از آرامش ذهنی و جسمی و آگاهی متمرکز است که در آن قوه‌ی انتقادی متعارف، به طور موقت دور زده می‌شود. گاهی اوقات آن را با حالت شبه رویا مقایسه می‌کنند. افرادی که هیپنوتیزم را تجربه کرده‌اند اغلب احساس آرامش عمیق، امنیت و آسودگی را گزارش می‌دهند. در حالی که در این حالت که به عنوان خلسه‌ی هیپنوتیزمی نیز شناخته می‌شود، فرد نسبت به پیشنهادات مثبت بازتر می‌شود و تغییرات سالم را ممکن می‌کند. هیپنوتیزم را می‌توان یا با کمک هیپنوتیزم‌کننده یا توسط خود فرد از طریق خود هیپنوتیزم به دست آورد.

دستیابی به خود هیپنوتیزم ممکن است شامل گوش دادن به جلسات هیپنوتیزم از پیش ضبط شده یا موسیقی هیپنوتیزمی باشد. در هر صورت، اطمینان حاصل کنید که خودهیپنوتیزم همیشه در مکانی امن انجام می‌شود و هرگز در حین رانندگی یا انجام سایر فعالیت‌های خطرناک آن را انجام ندهید.

هیپنوتیزم‌تراپی در روانشناسی، جادو یا آن چیزی که در تلویزیون دیدیم، نیست. هیچ ساعت تابداری جلوی چشمان‌تان قرار نمی‌گیرد که پس از ۱۰ شماره کنترل مغزتان را برعهده بگیرد و از شما کارهای خارق‌العاده بخواهد. در واقع این حالت در روانشناسی حالت آرام و متمرکزی است که بدن در حالت راحتی قرار دارد. در این وضعیت شما به اختیار خودتان، کنترل را به فرد درمانگر می‌دهید و هر زمان که بخواهید می‌توانید از این وضعیت خارج شوید.


پیشنهاد ما برای شما: برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.


 

- فواید هیپنوتیزم:

همانطور که حتماً می‌دانید خوابگری مزایای بی‌شماری دارد و به‌ عنوان یک روش عالی برای درمان اختلالات روحی و جسمی شناخته می‌شود. در اینجا به برخی از اصلی‌ترین فواید خوابگری پرداخته‌ایم.

1) فواید هیپنوتیزم برای بدن و جسم

  • کنترل درد: هیپنوتیزم می‌تواند به تسکین درد ناشی از سوختگی، سرطان، زایمان، سندرم روده تحریک‌پذیر، فیبرومیالژیا، مشکلات فک، پروسه‌های دندانپزشکی و سردرد کمک کند. زایمان با هیپنوتیزم از پرطرفدارترین روش‌ها برای کنترل درد است.

  • گرگرفتگی: هیپنوتیزم همچنین می‌تواند گرگرفتگی ناشی از یائسگی را کاهش دهد.

  • عوارض جانبی درمان سرطان: از خوابگری می‌توان برای کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی (نظیر حالت تهوع و استفراغ) استفاده کرد. حالت تهوع بعد از شیمی درمانی چند روز طول میکشد و سپس برطرف می‌شود.

2) فواید هیپنوتیزم برای روح و روان

  • تغییر رفتار: خوابگری به طور موفقیت‌آمیزی در درمان مشکلات خواب، شب‌ادراری، سیگارکشیدن و پرخوری استفاده می‌شود.

  • اختلالات مرتبط با سلامت روان: هیپنوتیزم می‌تواند به کاهش علائم اضطراب شدید مرتبط با ترس و فوبیا کمک کند.

 

برای رسیدن به خود هیپنوتیزم مراحل زیر باید طی شود:

  •  آرامش جسمانی: برای رسیدن به آرامش جسمانی باید اول به هر قسمت از بدن توجه کرد و آن را از هرگونه تنش یا استرس رها کرد. می‌توان مخصوصاً از تنفس، دم و بازدم عمیق و آهسته آگاه شد.

  •  تصویرسازی هدایت‌شده: آرامش ذهنی را می‌توان به محض آرام گرفتن جسمانی از طریق تصویرسازی خود هدایت‌شونده به دست آورد. گاهی اوقات به این فرآیند "خلسه‌ی عمیق" می‌گویند. یک تصویر متداول که به عنوان خلسه‌آور استفاده می‌شود، پایین آمدن از پله‌ها و تصور اینکه فرد با هر قدم آرام‌تر می‌شود، است.

  •  متقاعد‌کننده‌های هیپنوتیزمی: اکنون که بدن و ذهن به اندازه‌ی کافی آرام شده‌اند، فرد می‌تواند با "متقاعدکننده‌های هیپنوتیزمی" خلسه را عمیق‌تر کند. به عنوان مثال، یک فرد می‌تواند به او پیشنهاد کند، آنقدر احساس آرامش کند که حتی اگر بخواهد نتواند چشمان خود را باز کند. آن‌ها این پیشنهاد را با تلاش برای باز کردن چشمان خود آزمایش می‌کنند و وقتی نمی‌توانند، خود را حتی عمیق‌تر در هیپنوتیزم می‌بینند.

  •  تکرار پیشنهادات مثبت: فرد در حالی که در خلسه است می‌تواند از احساس آرامش لذت ببرد یا پیشنهادات مثبت را برای حمایت و ایجاد تغییراتی که می‌خواهد تکرار کند.

  •  پایان دادن به جلسه: در پایان، فرد می‌تواند به خود بگوید که چشمان خود را باز کرده و از حالت خلسه خارج شود یا تا زمانی که به بیداری کامل برسد از تصویر خود-هدایت‌شونده‌ی دیگری استفاده کند.

 


پیشنهاد ما برای شما: پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش استرس و اضطراب، دوره‌ی شگفت‌انگیزِ "جذب‌ کننده‌ی حرفه‌ای" از "گابریل برن استین" (کلیک کنید)، را از دست ندهید. این مراقبه‌ها به شما کمک می‌کنند که به قدرت جذب‌کنندگی حرفه‌ای خودتان وصل شوید؛ فراوانی، شادی و سلامتی را به زندگی‌‌تان جذب کرده و زندگی مورد نظر خود را خلق کنید. 


 

- انواع هیپنوتیزم:

یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط در مورد هیپنوتیزم این است که فقط یک نوع هیپنوتیزم وجود دارد. اما در واقع انواع مختلفی از هیپنوتیزم یا خوابگری وجود دارد. خوابگری یک حوزه وسیع است که دارای شاخه‌ها و زیرشاخه‌های زیادی است و متخصص، بر اساس نوع مشکل و شرایط فرد، از یکی از روش‌ها استفاده می‌کند. در اینجا به طور خلاصه به چند نمونه رایج هیپنوتیزم اشاره می‌کنیم:

 

1) هیپنوتیزم اریکسونی

هیپنوتیزم اریکسونی که به‌افتخار میلتون اریکسون (پدر هیپنوتیزم مدرن) نام‌گذاری شده است، یک نوع رایج از هیپنوتیزم است. در این روش خوابگری، به‌ جای پیشنهادات یا دستورات مستقیم، از استعاره، داستان‌سرایی و پیشنهادهای غیرمستقیم استفاده می‌شود. تئوری پشت این تکنیک این است که فرد کمتر در برابر پیشنهادات غیرمستقیم مقاومت می‌کند و این می‌تواند به فرد کمک کند که بهتر آن‌ها را انجام دهد یا جذب کند.

 

2) هیپنوتیزم رگرسیون

هیپنوتیزم رگرسیون (regression hypnotherapy) شامل نوعی از درمان خوابگری است که فرد را به گذشته برمی‌گرداند. هدف این نوع هیپنوتیزم کشف دلیل یک موضوع یا مشکل در زمان حال است. در این روش، فرد به خاطرات گذشته‌اش هدایت می‌شود و رویدادهای گذشته تجزیه‌ و تحلیل می‌شوند تا وضعیت فعلی او بهتر درک شود. هیپنوتیزم رگرسیون اغلب به‌ عنوان آخرین راه‌حل برای ایجاد تغییر در رفتار یا دیدگاه استفاده می‌شود. این تکنیک به یک درمانگر آموزش‌دیده، مسلط و مجرب نیاز دارد؛ زیرا بازبینی برخی از رویدادهای گذشته ممکن است آسیب‌زا و دردناک باشد.

 

3) هیپنوتیزم چشمی یا هیپنوتیزم از راه دور

هیپنوتیزم از راه دور که با نام تله هیپنوتیزم هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از انواع خوابگری است. در این روش همانطور که از اسمش پیداست دو طرف از نظر فیزیکی به هم نزدیک نیستند و یک شخص پیام ذهنی موردنظرش را به شخصی که در جایی دورتر قرار دارد، منتقل می‌کند تا کاری که مدنظر او هست انجام دهد.

در این روش هم نمی‌توانید شخص را مجبور کنید کاری را انجام دهد که با اصول اخلاقی و عقایدش در تضاد است و باید او در سطح ناخودآگاه از کار یا تغییری که می‌خواهد انجام دهد، رضایت داشته باشد. برای مثال اگر شخصی که می‌شناسید عادات رفتاری ناخوشایندی دارد، با کمک این روش می‌توانید کاری کنید که رفتارهای منفی خود را ترک کند.


- مفاهیم کلیدی خود هیپنوتیزم:

یکی از مفاهیم خودهیپنوتیزم مدل ذهنی‌ای است که شامل جنبه‌های خودآگاه و ناخودآگاه است. این دو بخش از ذهن با هم کار می‌کنند تا به افراد کمک کنند، زندگی روزمره را طی کنند. مفهوم این دو بخش ذهن به عنوان الگویی برای کمک به افراد برای ایجاد تغییرات مثبتی که به دنبال آن هستند، عمل می‌کند. هدف خود هیپنوتیزم و به طور کلی هیپنوتیزم، دسترسی به ضمیر ناخودآگاه برای تغییر رفتاری است که ممکن است تنها با استفاده از ضمیر خودآگاه امکان‌پذیر نباشد.

  •  ضمیر خودآگاه: ضمیر خودآگاه بر هر چیزی که فرد آگاهی خود را به سمت آن هدایت ‌کند تمرکز می‌کند. برای مثال، زمانی که یک کار جدید را یاد می‌گیریم، با علاقه به صحبت‌های شخص دیگری گوش می‌دهیم یا وقتی برای اولین بار متوجه یک شی جدید در محیط خود می‌شویم، هوشیار هستیم. ضمیر خودآگاه نیز از استدلال، منطق و تحلیل استفاده می‌کند.

  •  ضمیر ناخودآگاه: ضمیر ناخودآگاه مانند یک کتابخانه‌ی وسیع یا هارد کامپیوتر است. خاطرات، تجربیات، باورها، الگوهای همیشگی و همه‌ی رفتارهای آموخته‌شده‌ی ما را ذخیره می‌کند. به عنوان مثال، اگر کسی در کودکی توسط یک سگ گاز گرفته شود، ممکن است دچار فوبیای سگ شود. هر بار که شخص سگی را می‌بیند، پاسخ ستیز و گریز به‌ طور خودکار ظاهر می‌شود، چه سگ یک تهدید باشد یا نباشد.

 

مراقبه و هیپنوتیزم


- تفاوت مراقبه و خود هیپنوتیزم چیست؟

تفاوت اصلی بین هیپنوتیزم و مراقبه در نحوه و زمان استفاده از این تکنیک‌ها است. مشخصه‌ی هیپنوتیزم و مراقبه هر دو آرامش و توجه متمرکز است، اما مراقبه حس آگاهی از لحظه‌ی حال را در فرد افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، بسیاری از افراد خود هیپنوتیزم را به عنوان حالتی شبه رؤیا تجربه می‌کنند. آن‌ها هوشیار هستند اما احساس می‌کنند بین بیداری و خواب هستند.

این شیوه‌ها همچنین از این جهت متفاوت هستند که هیپنوتیزم تمایل به راه‌حل و هدف دارد، در حالی که مراقبه دستور‌العملی است که بهترین نتایج را در صورت انجام مداوم و در طول زمان می‌بیند. همانطور که گفته شد، خود هیپنوتیزم را می‌توان به طور منظم برای حفظ سلامتی کلی استفاده کرد.


- مراقبه و هیپنوتیزم چگونه کمک می‌کنند؟

هم مراقبه و هم هیپنوتیزم می‌توانند منجر به تغییرات مثبت و پیشرفت شوند. مراقبه اغلب در کنار مسائل درمانی سنتی برای کمک به مدیریت علائم یک بیماری روانی مانند اضطراب یا افسردگی استفاده می‌شود. هیپنوتراپیست‌ها اغلب از هیپنوتیزم برای کمک به مراجعان برای ایجاد تغییرات طولانی مدت استفاده می‌کنند.


- تأثیرات مثبت مراقبه:

مشاهدات نشان داده است که مراقبه به بسیاری از مشکلات پزشکی و روانی کمک می‌کند. اغلب به عنوان یک درمان مکمل برای اختلالات اضطرابی، افسردگی، اعتیاد، استرس و فشار خون بالا توصیه می‌شود. مراقبه می‌تواند زمانی هم که مشکل یا اختلالی وجود ندارد، مفید باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 روی 365 شرکت‌کننده نشان داد که انجام منظم مراقبه می‌تواند بر شادی، آسودگی‌خاطر و شفقت به خود، تأثیر مثبت بگذارد.

دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.

 

- تأثیرات مثبت هیپنوتیزم:

هیپنوتراپیست‌ها و برخی متخصصان سلامت روان از هیپنوتیزم به عنوان بخشی از درمان استفاده می‌کنند. افراد همچنین می‌توانند از خود هیپنوتیزم برای رشد و بهبود شخصی استفاده کنند. با این حال، همیشه باید توجه داشت که برخی اختلالات ممکن است شدید باشند و می‌توانند از مشاوره‌ی کارشناسان سلامت سود ببرند.

هیپنوتیزم می‌تواند به تسهیل آرامش و بهبود خلق‌وخو، انگیزه و اعتماد به نفس کمک کند. هیپنوتیزمِ خواب می‌تواند برای کسانی که با بی‌خوابی و اختلالات مرتبط با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نیز موفقیت‌آمیز عمل کند. هیپنوتیزم کاهش وزن و هیپنوتیزم ترک سیگار نیز می‌تواند منجر به تغییرات پایدار، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شود.

 

- تأثیر خود هیپنوتیزم بر اعتماد به نفس:

هیپنوتیزم به عنوان روشی برای تلقین نفس جهت رسیدن به اعتماد به نفس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشابه فرایندی که در قدرت تجسم به کار می‌رود، خودهیپنوتیزم را نیز می‌توان به عنوان راهی برای غلبه بر استرس و اضطراب و افزایش اعتماد به نفس در هر مرحله از زندگی در طول روز انجام داد. برای این کار:

  • یک جای آرام و ساکت و راحت بنشینید.

  • تنفس عمیق شکمی داشته باشید.

  • با هر بازدم کلمه‌ای از احساسی که می‌خواهید داشته باشید، بیان کنید: مثلاً «عتماد به نفس».

  • یک تصویر یا خاطره‌ای که به وضوح در آن حس خوب داشتید، به یاد آورید. سعی کنید تمام جزئیات و رنگ‌ها را به خاطر آورید.

  • عناصر دلخواه‌تان را به این تصویر اضافه کنید. رنگ یا طعم مورد علاقه‌تان که باعث می‌شود، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. این کار را سه تا پنج دقیقه چند بار در هفته انجام دهید.


از آنجایی که ذهن انسان قادر به تشخیص واقعیت یا تظاهر نیست، در نتیجه وقتی طوری نشان دهید که انگار اعتماد به نفس دارید، سعی می‌کنید همینطور نیز رفتار کنید. هر زمان که احساس خجالت، ترس یا عصبی شدن به شما دست داد، کافیست طوری رفتار کنید که انگار اعتماد به نفس دارید. برای اینکه بهتر تصور کنید، شخصی که به نظرتان اعتماد به نفس دارد در ذهن‌تان بیاورید. حتی می‌توانید طوری رفتار کنید که گویی او هستید. 


- مراقبه در مقابل هیپنوتیزم: کدام یک برای شما مناسب است؟

خود هیپنوتیزم را می‌توان برای مسائل خاص به کار برد، در حالی که مراقبه مکملی برای سایر روش‌های درمانی است. همانطور که گفته شد، مراقبه در طول زمان بهترین نتایج را به همراه دارد و انجام مداوم آن می‌تواند نتایج مثبتی را در چند هفته به همراه داشته باشد. برعکس، خود هیپنوتیزمی سنتی می‌تواند تسکین فوری برای برخی از مسائل، مانند اختلالات خفیف خواب، اعتماد به نفس پایین، و عدم توانایی آرام گرفتن ارائه دهد.

مراقبه هم می‌تواند به این مسائل کمک کند، اما ممکن است لازم باشد مدت بیشتری برای نتایج صبر کنید. اگر علائم، خطری جدی برای سلامت روحی یا جسمی شما ایجاد می‌کنند، با یک کارشناس سلامت مشورت کنید که کدام راه برای وضعیت شما مناسب‌تر است.


سخن پایانی:

مراقبه و هیپنوتیزم مفاهیم متفاوتی هستند اما هر دو می‌توانند برای درمان مسائل مختلف مفید باشند. با کارشناس سلامت خود مشورت کنید تا مشخص کنید کدام رویکرد ممکن است برای موقعیت منحصر به فرد شما بهترین عملکرد را داشته باشد.

 


خوشحال می‌شویم تجربیات خود در زمینه مراقبه و هیپنوتیزم را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. برایمان بنویسید:

  • مراقبه یا هیپنوتیزم را برای برطرف کردن مشکلات‌تان انجام داده‌اید؟ آیا برای شما مناسب بوده است؟

  • شدت علائم‌تان چقدر است؟

  •  آیا حاضر هستید برای مدتی به مراقبه متعهد شوید؟

  •  آیا به دنبال نتایج سریع یا فوری هستید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

تفاوت مراقبه و هیپنوتیزم

 

 

  • هیپنوتیزم چیست و آیا واقعاً مؤثر است؟
  • تفاوت مراقبه با هیپنوتیزم در چیست؟


- مراقبه در مقابل خود هیپنوتیزم:

اگرچه مراقبه و هیپنوتیزم شباهت‌های زیادی دارند، اما هر کدام سبک‌ها و استراتژی‌های منحصر به فردی برای ایجاد تغییرات مثبت و سالم دارند. هیپنوتیزم تمایل به ارائه‌ی نتایج فوری دارد و بر روی دسترسی به ضمیر ناخودآگاه برای رسیدن به یک هدف خاص تمرکز دارد. هدف مراقبه بهبود زمان حال و خودآگاهی است. مراقبه اغلب نیاز به تمرین و تعهد مداوم دارد تا جایی که فرد متوجه بهبودی شود.


- مراقبه چیست؟

مراقبه (کلیک کنید)، یک مفهوم کلی برای تمرینات مختلف ذهن و بدن است. ذهن‌آگاهی بخشی از همه‌ی انواع تمرینات است، اما مراقبه‌ی ذهنی را نیز می‌توان یک مقوله‌ی جداگانه در نظر گرفت. برخی از اشکال مراقبه بر حرکت بدن تکیه دارند، در حالی که برخی دیگر بهتر است در حالت نشسته انجام شوند.


- برخی از اجزای اصلی مراقبه عبارتند از:

  • آگاهی ذهنی: وقتی به ذهن خود به دقت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بیشتر توجه ما بر افکار گذشته یا تخیلات آینده متمرکز است. وقتی آگاهی ذهنی را به لحظه‌ی حال می‌آوریم، می‌توانیم بدون حواس‌پرتی درگیر کاری که انجام می‌دهیم شویم.

  • وضعیت بدن: هنگام مراقبه به وضعیت بدن خود توجه کنید. طرز نشستن مهم‌تر از جایی است که در آن می‌نشینید. چه روی کوسن مراقبه رسمی و چه روی صندلی، فرد باید ستون فقرات خود را صاف و قفسه‌ی سینه و شانه‌ها را باز نگه دارد. این به جریان تنفس کمک می‌کند و از خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کند.

  •  آرامش: یک عنصر مهم مراقبه، آرامش در بدن و ذهن است. اگر فردی از نظر جسمی یا روانی تحت استرس باشد، مراقبه چالش برانگیزتر می‌شود و لذت کمتری خواهد داشت.

  •  بیداری: یکی از ویژگی‌های اصلی مراقبه، احساس بیداری و هوشیاری است. اکثر افراد در طول هر جلسه این جزر و مد بیداری را تجربه خواهند کرد.

 

- انواع مراقبه:

سبک‌های زیادی از مراقبه با تکنیک‌ها و اهداف مختلف وجود دارد. برخی از نمونه‌ها عبارتند از مراقبه‌ی تنفس، مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی، مراقبه‌ی تحلیلی، مراقبه‌ی شفقت، مراقبه‌ی پیاده‌روی، و مراقبه‌ی تصویرسازی. مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی برای رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار استفاده می‌شود. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.


انواع رایج مراقبه عبارتند از:

  •  مراقبه تنفسی: تنفس آگاهانه یکی از قدیمی‌ترین اشکال تمرین مراقبه است. فرد در حالت نشسته روی صندلی یا چهار‌زانو به تنفس خود توجه می‌کند. هر زمان که افکار حواس‌ فرد را پرت می‌کنند، به آن‌ها توجه می‌کند و سپس به تنفسش برمی‌گردد.

  •  مراقبه ذهن‌آگاهی: با تمرکز بر یک چیز خاص، می‌توان ذهن را به گونه‌ای آموزش داد که ثابت بماند و کمتر دستخوش حواس‌پرتی شود. این چیز می‌تواند هر چیزی باشد، از یک جسم فیزیکی گرفته تا یک صدا، احساس یا فکر. دستورالعمل‌ها بسیار شبیه به مراقبه‌ی تنفسی هستند.

  •  مراقبه تحلیلی: فرد با تثبیت جسم و ذهن، موضوع خاصی را انتخاب می‌کند و بدون رفتن به حواشی، آن را بررسی می‌کند. این می‌تواند به درون‌نگری و به دست آوردن بینش در مورد مسائل فردی کمک کند.

  •  مراقبه‌ی شفقت: هدف مراقبه‌ی شفقت ایجاد همدلی برای رنج خود و دیگران است. این می‌تواند برای انجام کاری که می‌تواند به کاهش آن رنج کمک کند اشتیاق ایجاد کند.

  •  مراقبه پیاده‌روی: مراقبه پیاده‌روی افراد را تشویق می‌کند در یک منطقه قدم یا دور بزنند و به احساسات هر مرحله توجه زیادی داشته باشند. این می‌تواند یک تمرین بسیار آرام‌بخش و متمرکز باشد که به کند کردن ذهن کمک می‌کند و در عین حال آگاهی را در بدن مستقر می‌کند.

  • مراقبه تصویرسازی: این تمرین از قدرت تخیل استفاده می‌کند. می‌توان از آن برای کشف ایده‌های جدید یا تمرین ذهنی نتایج دلخواه استفاده کرد. نمونه‌ای از مراقبه تصویرسازی این است که ورزشکاری تصور می‌کند که ورزش خود را در بالاترین سطح ممکن انجام می‌دهد.

 

مراقبه و هیپنوتیزم

 

- خود هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم حالتی از آرامش ذهنی و جسمی و آگاهی متمرکز است که در آن قوه‌ی انتقادی متعارف، به طور موقت دور زده می‌شود. گاهی اوقات آن را با حالت شبه رویا مقایسه می‌کنند. افرادی که هیپنوتیزم را تجربه کرده‌اند اغلب احساس آرامش عمیق، امنیت و آسودگی را گزارش می‌دهند. در حالی که در این حالت که به عنوان خلسه‌ی هیپنوتیزمی نیز شناخته می‌شود، فرد نسبت به پیشنهادات مثبت بازتر می‌شود و تغییرات سالم را ممکن می‌کند. هیپنوتیزم را می‌توان یا با کمک هیپنوتیزم‌کننده یا توسط خود فرد از طریق خود هیپنوتیزم به دست آورد.

دستیابی به خود هیپنوتیزم ممکن است شامل گوش دادن به جلسات هیپنوتیزم از پیش ضبط شده یا موسیقی هیپنوتیزمی باشد. در هر صورت، اطمینان حاصل کنید که خودهیپنوتیزم همیشه در مکانی امن انجام می‌شود و هرگز در حین رانندگی یا انجام سایر فعالیت‌های خطرناک آن را انجام ندهید.

هیپنوتیزم‌تراپی در روانشناسی، جادو یا آن چیزی که در تلویزیون دیدیم، نیست. هیچ ساعت تابداری جلوی چشمان‌تان قرار نمی‌گیرد که پس از ۱۰ شماره کنترل مغزتان را برعهده بگیرد و از شما کارهای خارق‌العاده بخواهد. در واقع این حالت در روانشناسی حالت آرام و متمرکزی است که بدن در حالت راحتی قرار دارد. در این وضعیت شما به اختیار خودتان، کنترل را به فرد درمانگر می‌دهید و هر زمان که بخواهید می‌توانید از این وضعیت خارج شوید.


پیشنهاد ما برای شما: برای اینکه ترس، استرس، اضطراب و آشوبِ درونی را از روتین روزمره‌تان کنار بگذارید و بجای آن‌ها وضعیت هیجانی‌تان را آزادانه انتخاب کنید و احساس خوشبختی، خلاقیت و آرامش‌تان را به حداکثر برسانید،  "دکتر داسون چرچ" در "دوره‌ی مغز عارف" (کلیک کنید)، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای تحقق این انقلابِ درونی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا آرامش و شادی برای‌تان مانند نفس کشیدن راحت و آسان شود.


 

- فواید هیپنوتیزم:

همانطور که حتماً می‌دانید خوابگری مزایای بی‌شماری دارد و به‌ عنوان یک روش عالی برای درمان اختلالات روحی و جسمی شناخته می‌شود. در اینجا به برخی از اصلی‌ترین فواید خوابگری پرداخته‌ایم.

1) فواید هیپنوتیزم برای بدن و جسم

  • کنترل درد: هیپنوتیزم می‌تواند به تسکین درد ناشی از سوختگی، سرطان، زایمان، سندرم روده تحریک‌پذیر، فیبرومیالژیا، مشکلات فک، پروسه‌های دندانپزشکی و سردرد کمک کند. زایمان با هیپنوتیزم از پرطرفدارترین روش‌ها برای کنترل درد است.

  • گرگرفتگی: هیپنوتیزم همچنین می‌تواند گرگرفتگی ناشی از یائسگی را کاهش دهد.

  • عوارض جانبی درمان سرطان: از خوابگری می‌توان برای کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی (نظیر حالت تهوع و استفراغ) استفاده کرد. حالت تهوع بعد از شیمی درمانی چند روز طول میکشد و سپس برطرف می‌شود.

2) فواید هیپنوتیزم برای روح و روان

  • تغییر رفتار: خوابگری به طور موفقیت‌آمیزی در درمان مشکلات خواب، شب‌ادراری، سیگارکشیدن و پرخوری استفاده می‌شود.

  • اختلالات مرتبط با سلامت روان: هیپنوتیزم می‌تواند به کاهش علائم اضطراب شدید مرتبط با ترس و فوبیا کمک کند.

 

برای رسیدن به خود هیپنوتیزم مراحل زیر باید طی شود:

  •  آرامش جسمانی: برای رسیدن به آرامش جسمانی باید اول به هر قسمت از بدن توجه کرد و آن را از هرگونه تنش یا استرس رها کرد. می‌توان مخصوصاً از تنفس، دم و بازدم عمیق و آهسته آگاه شد.

  •  تصویرسازی هدایت‌شده: آرامش ذهنی را می‌توان به محض آرام گرفتن جسمانی از طریق تصویرسازی خود هدایت‌شونده به دست آورد. گاهی اوقات به این فرآیند "خلسه‌ی عمیق" می‌گویند. یک تصویر متداول که به عنوان خلسه‌آور استفاده می‌شود، پایین آمدن از پله‌ها و تصور اینکه فرد با هر قدم آرام‌تر می‌شود، است.

  •  متقاعد‌کننده‌های هیپنوتیزمی: اکنون که بدن و ذهن به اندازه‌ی کافی آرام شده‌اند، فرد می‌تواند با "متقاعدکننده‌های هیپنوتیزمی" خلسه را عمیق‌تر کند. به عنوان مثال، یک فرد می‌تواند به او پیشنهاد کند، آنقدر احساس آرامش کند که حتی اگر بخواهد نتواند چشمان خود را باز کند. آن‌ها این پیشنهاد را با تلاش برای باز کردن چشمان خود آزمایش می‌کنند و وقتی نمی‌توانند، خود را حتی عمیق‌تر در هیپنوتیزم می‌بینند.

  •  تکرار پیشنهادات مثبت: فرد در حالی که در خلسه است می‌تواند از احساس آرامش لذت ببرد یا پیشنهادات مثبت را برای حمایت و ایجاد تغییراتی که می‌خواهد تکرار کند.

  •  پایان دادن به جلسه: در پایان، فرد می‌تواند به خود بگوید که چشمان خود را باز کرده و از حالت خلسه خارج شود یا تا زمانی که به بیداری کامل برسد از تصویر خود-هدایت‌شونده‌ی دیگری استفاده کند.

 


پیشنهاد ما برای شما: پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش استرس و اضطراب، دوره‌ی شگفت‌انگیزِ "جذب‌ کننده‌ی حرفه‌ای" از "گابریل برن استین" (کلیک کنید)، را از دست ندهید. این مراقبه‌ها به شما کمک می‌کنند که به قدرت جذب‌کنندگی حرفه‌ای خودتان وصل شوید؛ فراوانی، شادی و سلامتی را به زندگی‌‌تان جذب کرده و زندگی مورد نظر خود را خلق کنید. 


 

- انواع هیپنوتیزم:

یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط در مورد هیپنوتیزم این است که فقط یک نوع هیپنوتیزم وجود دارد. اما در واقع انواع مختلفی از هیپنوتیزم یا خوابگری وجود دارد. خوابگری یک حوزه وسیع است که دارای شاخه‌ها و زیرشاخه‌های زیادی است و متخصص، بر اساس نوع مشکل و شرایط فرد، از یکی از روش‌ها استفاده می‌کند. در اینجا به طور خلاصه به چند نمونه رایج هیپنوتیزم اشاره می‌کنیم:

 

1) هیپنوتیزم اریکسونی

هیپنوتیزم اریکسونی که به‌افتخار میلتون اریکسون (پدر هیپنوتیزم مدرن) نام‌گذاری شده است، یک نوع رایج از هیپنوتیزم است. در این روش خوابگری، به‌ جای پیشنهادات یا دستورات مستقیم، از استعاره، داستان‌سرایی و پیشنهادهای غیرمستقیم استفاده می‌شود. تئوری پشت این تکنیک این است که فرد کمتر در برابر پیشنهادات غیرمستقیم مقاومت می‌کند و این می‌تواند به فرد کمک کند که بهتر آن‌ها را انجام دهد یا جذب کند.

 

2) هیپنوتیزم رگرسیون

هیپنوتیزم رگرسیون (regression hypnotherapy) شامل نوعی از درمان خوابگری است که فرد را به گذشته برمی‌گرداند. هدف این نوع هیپنوتیزم کشف دلیل یک موضوع یا مشکل در زمان حال است. در این روش، فرد به خاطرات گذشته‌اش هدایت می‌شود و رویدادهای گذشته تجزیه‌ و تحلیل می‌شوند تا وضعیت فعلی او بهتر درک شود. هیپنوتیزم رگرسیون اغلب به‌ عنوان آخرین راه‌حل برای ایجاد تغییر در رفتار یا دیدگاه استفاده می‌شود. این تکنیک به یک درمانگر آموزش‌دیده، مسلط و مجرب نیاز دارد؛ زیرا بازبینی برخی از رویدادهای گذشته ممکن است آسیب‌زا و دردناک باشد.

 

3) هیپنوتیزم چشمی یا هیپنوتیزم از راه دور

هیپنوتیزم از راه دور که با نام تله هیپنوتیزم هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از انواع خوابگری است. در این روش همانطور که از اسمش پیداست دو طرف از نظر فیزیکی به هم نزدیک نیستند و یک شخص پیام ذهنی موردنظرش را به شخصی که در جایی دورتر قرار دارد، منتقل می‌کند تا کاری که مدنظر او هست انجام دهد.

در این روش هم نمی‌توانید شخص را مجبور کنید کاری را انجام دهد که با اصول اخلاقی و عقایدش در تضاد است و باید او در سطح ناخودآگاه از کار یا تغییری که می‌خواهد انجام دهد، رضایت داشته باشد. برای مثال اگر شخصی که می‌شناسید عادات رفتاری ناخوشایندی دارد، با کمک این روش می‌توانید کاری کنید که رفتارهای منفی خود را ترک کند.


- مفاهیم کلیدی خود هیپنوتیزم:

یکی از مفاهیم خودهیپنوتیزم مدل ذهنی‌ای است که شامل جنبه‌های خودآگاه و ناخودآگاه است. این دو بخش از ذهن با هم کار می‌کنند تا به افراد کمک کنند، زندگی روزمره را طی کنند. مفهوم این دو بخش ذهن به عنوان الگویی برای کمک به افراد برای ایجاد تغییرات مثبتی که به دنبال آن هستند، عمل می‌کند. هدف خود هیپنوتیزم و به طور کلی هیپنوتیزم، دسترسی به ضمیر ناخودآگاه برای تغییر رفتاری است که ممکن است تنها با استفاده از ضمیر خودآگاه امکان‌پذیر نباشد.

  •  ضمیر خودآگاه: ضمیر خودآگاه بر هر چیزی که فرد آگاهی خود را به سمت آن هدایت ‌کند تمرکز می‌کند. برای مثال، زمانی که یک کار جدید را یاد می‌گیریم، با علاقه به صحبت‌های شخص دیگری گوش می‌دهیم یا وقتی برای اولین بار متوجه یک شی جدید در محیط خود می‌شویم، هوشیار هستیم. ضمیر خودآگاه نیز از استدلال، منطق و تحلیل استفاده می‌کند.

  •  ضمیر ناخودآگاه: ضمیر ناخودآگاه مانند یک کتابخانه‌ی وسیع یا هارد کامپیوتر است. خاطرات، تجربیات، باورها، الگوهای همیشگی و همه‌ی رفتارهای آموخته‌شده‌ی ما را ذخیره می‌کند. به عنوان مثال، اگر کسی در کودکی توسط یک سگ گاز گرفته شود، ممکن است دچار فوبیای سگ شود. هر بار که شخص سگی را می‌بیند، پاسخ ستیز و گریز به‌ طور خودکار ظاهر می‌شود، چه سگ یک تهدید باشد یا نباشد.

 

مراقبه و هیپنوتیزم


- تفاوت مراقبه و خود هیپنوتیزم چیست؟

تفاوت اصلی بین هیپنوتیزم و مراقبه در نحوه و زمان استفاده از این تکنیک‌ها است. مشخصه‌ی هیپنوتیزم و مراقبه هر دو آرامش و توجه متمرکز است، اما مراقبه حس آگاهی از لحظه‌ی حال را در فرد افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، بسیاری از افراد خود هیپنوتیزم را به عنوان حالتی شبه رؤیا تجربه می‌کنند. آن‌ها هوشیار هستند اما احساس می‌کنند بین بیداری و خواب هستند.

این شیوه‌ها همچنین از این جهت متفاوت هستند که هیپنوتیزم تمایل به راه‌حل و هدف دارد، در حالی که مراقبه دستور‌العملی است که بهترین نتایج را در صورت انجام مداوم و در طول زمان می‌بیند. همانطور که گفته شد، خود هیپنوتیزم را می‌توان به طور منظم برای حفظ سلامتی کلی استفاده کرد.


- مراقبه و هیپنوتیزم چگونه کمک می‌کنند؟

هم مراقبه و هم هیپنوتیزم می‌توانند منجر به تغییرات مثبت و پیشرفت شوند. مراقبه اغلب در کنار مسائل درمانی سنتی برای کمک به مدیریت علائم یک بیماری روانی مانند اضطراب یا افسردگی استفاده می‌شود. هیپنوتراپیست‌ها اغلب از هیپنوتیزم برای کمک به مراجعان برای ایجاد تغییرات طولانی مدت استفاده می‌کنند.


- تأثیرات مثبت مراقبه:

مشاهدات نشان داده است که مراقبه به بسیاری از مشکلات پزشکی و روانی کمک می‌کند. اغلب به عنوان یک درمان مکمل برای اختلالات اضطرابی، افسردگی، اعتیاد، استرس و فشار خون بالا توصیه می‌شود. مراقبه می‌تواند زمانی هم که مشکل یا اختلالی وجود ندارد، مفید باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 روی 365 شرکت‌کننده نشان داد که انجام منظم مراقبه می‌تواند بر شادی، آسودگی‌خاطر و شفقت به خود، تأثیر مثبت بگذارد.

دانشمندان معتقدند که مراقبه بهترین تمرین برای رشد شخصی و افزایش عملکرد خود می‌باشد. برای اینکه بتوانید خودتان را متحول کنید و پیشرفت‌های هیجانی، فکری و حتی معنوی در خود مشاهده کنید، و در عین حال از تمام مزایای مراقبه نیز بهرمند شوید، توصیه ما به شما "دوره‌ی 6 فاز مراقبه" اثر "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، می‌باشد که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است.

 

- تأثیرات مثبت هیپنوتیزم:

هیپنوتراپیست‌ها و برخی متخصصان سلامت روان از هیپنوتیزم به عنوان بخشی از درمان استفاده می‌کنند. افراد همچنین می‌توانند از خود هیپنوتیزم برای رشد و بهبود شخصی استفاده کنند. با این حال، همیشه باید توجه داشت که برخی اختلالات ممکن است شدید باشند و می‌توانند از مشاوره‌ی کارشناسان سلامت سود ببرند.

هیپنوتیزم می‌تواند به تسهیل آرامش و بهبود خلق‌وخو، انگیزه و اعتماد به نفس کمک کند. هیپنوتیزمِ خواب می‌تواند برای کسانی که با بی‌خوابی و اختلالات مرتبط با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نیز موفقیت‌آمیز عمل کند. هیپنوتیزم کاهش وزن و هیپنوتیزم ترک سیگار نیز می‌تواند منجر به تغییرات پایدار، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شود.

 

- تأثیر خود هیپنوتیزم بر اعتماد به نفس:

هیپنوتیزم به عنوان روشی برای تلقین نفس جهت رسیدن به اعتماد به نفس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشابه فرایندی که در قدرت تجسم به کار می‌رود، خودهیپنوتیزم را نیز می‌توان به عنوان راهی برای غلبه بر استرس و اضطراب و افزایش اعتماد به نفس در هر مرحله از زندگی در طول روز انجام داد. برای این کار:

  • یک جای آرام و ساکت و راحت بنشینید.

  • تنفس عمیق شکمی داشته باشید.

  • با هر بازدم کلمه‌ای از احساسی که می‌خواهید داشته باشید، بیان کنید: مثلاً «عتماد به نفس».

  • یک تصویر یا خاطره‌ای که به وضوح در آن حس خوب داشتید، به یاد آورید. سعی کنید تمام جزئیات و رنگ‌ها را به خاطر آورید.

  • عناصر دلخواه‌تان را به این تصویر اضافه کنید. رنگ یا طعم مورد علاقه‌تان که باعث می‌شود، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. این کار را سه تا پنج دقیقه چند بار در هفته انجام دهید.


از آنجایی که ذهن انسان قادر به تشخیص واقعیت یا تظاهر نیست، در نتیجه وقتی طوری نشان دهید که انگار اعتماد به نفس دارید، سعی می‌کنید همینطور نیز رفتار کنید. هر زمان که احساس خجالت، ترس یا عصبی شدن به شما دست داد، کافیست طوری رفتار کنید که انگار اعتماد به نفس دارید. برای اینکه بهتر تصور کنید، شخصی که به نظرتان اعتماد به نفس دارد در ذهن‌تان بیاورید. حتی می‌توانید طوری رفتار کنید که گویی او هستید. 


- مراقبه در مقابل هیپنوتیزم: کدام یک برای شما مناسب است؟

خود هیپنوتیزم را می‌توان برای مسائل خاص به کار برد، در حالی که مراقبه مکملی برای سایر روش‌های درمانی است. همانطور که گفته شد، مراقبه در طول زمان بهترین نتایج را به همراه دارد و انجام مداوم آن می‌تواند نتایج مثبتی را در چند هفته به همراه داشته باشد. برعکس، خود هیپنوتیزمی سنتی می‌تواند تسکین فوری برای برخی از مسائل، مانند اختلالات خفیف خواب، اعتماد به نفس پایین، و عدم توانایی آرام گرفتن ارائه دهد.

مراقبه هم می‌تواند به این مسائل کمک کند، اما ممکن است لازم باشد مدت بیشتری برای نتایج صبر کنید. اگر علائم، خطری جدی برای سلامت روحی یا جسمی شما ایجاد می‌کنند، با یک کارشناس سلامت مشورت کنید که کدام راه برای وضعیت شما مناسب‌تر است.


سخن پایانی:

مراقبه و هیپنوتیزم مفاهیم متفاوتی هستند اما هر دو می‌توانند برای درمان مسائل مختلف مفید باشند. با کارشناس سلامت خود مشورت کنید تا مشخص کنید کدام رویکرد ممکن است برای موقعیت منحصر به فرد شما بهترین عملکرد را داشته باشد.

 


خوشحال می‌شویم تجربیات خود در زمینه مراقبه و هیپنوتیزم را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. برایمان بنویسید:

  • مراقبه یا هیپنوتیزم را برای برطرف کردن مشکلات‌تان انجام داده‌اید؟ آیا برای شما مناسب بوده است؟

  • شدت علائم‌تان چقدر است؟

  •  آیا حاضر هستید برای مدتی به مراقبه متعهد شوید؟

  •  آیا به دنبال نتایج سریع یا فوری هستید؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام