چگونه در مسیر اهدافمان باانگیزه بمانیم؟

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : با انگیزه ماندن چالشی است که همه‌مان در مقطعی از زندگی با آن روبرو هستیم. خواه دنبال کردن یک هدف شغلی باشد، یا متعهد ماندن به یک رژیم تناسب اندام یا تکمیل یک پروژه‌ی خلاقانه، حفظ انگیزه می‌تواند یک مبارزه‌ی واقعی باشد. انگیزه به اشکال مختلف ظاهر می‌شود و تشخیص اینکه چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، کلید حفظ آن است.


 

چگونه در مسیر اهدافمان باانگیزه بمانیم؟

 

 

  • آیا در انجام کارهای‌تان گاهاً احساس ناامیدی می‌کنید؟

  • آیا تا به حال شده که علی رغم تلاش برای خواسته‌های‌تان، احساس کنید که انگیزه اولیه را ندارید؟


تصور کنید، هدف و رؤیای بزرگ یا پروژه‌ای دارید که به آن علاقه‌مندید. شما با شور و شوق شروع می‌کنید، اما با گذشت زمان، این انگیزه‌ی اولیه کاهش می‌یابد. برای همه‌ی ما پیش آمده است. با انگیزه ماندن چالشی است که همه‌مان در مقطعی از زندگی با آن روبرو هستیم. خواه دنبال کردن یک هدف شغلی باشد، یا متعهد ماندن به یک رژیم تناسب اندام یا تکمیل یک پروژه‌ی خلاقانه.

اما نگران نباشید؛ شما تنها نیستید و راه‌هایی برای روشن نگه داشتن این آتش وجود دارد. نکات و ترفندهای عملی را کشف کنید که به شما کمک می‌کند حتی زمانی که کار سخت می‌شود، با انگیزه بمانید. برخی از تکنیک‌های با انگیزه ماندن که در مسیر رسیدن به هدف و خواسته‌های‌تان شما را یاری می‌کنند به شرح زیر می‌باشد:

 

حفظ انگیزه می‌تواند یک مبارزه‌ی واقعی باشد.

 


1) انگیزه‌ی خود را بشناسید.

قبل از اینکه به نکات و ترفندهای حفظ انگیزه بپردازیم، بیایید با شناختن انگیزه‌تان شروع کنیم. انگیزه به اشکال مختلف ظاهر می‌شود و تشخیص اینکه چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، کلید حفظ آن است. آیا شما با پاداش‌های بیرونی مانند پول یا تحسین انگیزه می‌گیرید، یا انگیزه‌تان از درون ناشی می‌شود، که ناشی از اشتیاق عمیق به کاری است که انجام می‌دهید؟

درک نوع انگیزه‌ی شما می‌تواند بازی را تغییر دهد. اینطور به آن فکر کنید: اگر پاداش‌های خارجی مانند ارتقاء یا افزایش حقوق شما را پیش می‌برد، اهداف روشنی را تعیین کنید که به آن پاداش‌ها منجر می‌شود. اگر انگیزه‌ی درونی آتش شما را شعله‌ور می‌کند، بر شادی و رضایتی که از خود فرآیند به دست می‌آورید، تمرکز کنید.


2) اهداف واضح و قابل دستیابی تعیین کنید.

اکنون که نوع انگیزه‌ی خود را شناسایی کرده‌اید، وقت آن است که اهدافی را تعیین کنید. اما نه هر هدفی، اهداف هوشمندانه. ویژگی‌های این اهداف عبارتند از:

  • مشخص: اهداف خود را به وضوح تعریف کنید. هر چه دقیق‌تر، بهتر.

  • قابل اندازه‌گیری: مطمئن شوید که می‌توانید پیشرفت‌تان را پیگیری کنید.

  • دست یافتنی: اهداف واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید که شما را به چالش می‌کشند اما قابل دستیابی هستند.

  • مرتبط: اطمینان حاصل کنید که اهداف شما با چشم‌انداز بلندمدت‌تان در هماهنگی هستند.

  • محدودیت زمانی: ضرب‌الاجل‌هایی را برای ایجاد احساس ضرورت تعیین کنید.

برای مثال، اگر هدف شما ارتقای شغلی است (هدفی با انگیزه‌ی بیرونی)، هدف هوشمندانه‌ی شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد: "من سه پروژه‌ی بسیار تأثیرگذار را ظرف شش ماه آینده تکمیل خواهم کرد تا شانس ارتقاء خود را افزایش دهم". از سوی دیگر، اگر روی یک پروژه‌ی خلاقانه‌ی شخصی (با انگیزه‌ی درونی) کار می‌کنید، هدف هوشمندانه‌ی شما ممکن است این باشد: من هر روز 1 ساعت را به کار روی رمانم اختصاص خواهم داد، با این هدف که اولین پیش‌نویس آن را شش ماه دیگر تکمیل کنم.


3) وظایف را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کنید.

اکنون که اهداف واضحی دارید، وقت آن است که آنها را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید. این از احساس تحت فشار قرار گرفتن، جلوگیری می‌کند و حتی در سخت‌ترین روزها به شما حس پیشرفت می‌دهد. تصور کنید در حال تمرین برای یک دوی ماراتن هستید. به جای اینکه فکر کنید "من باید 26.2 مایل بدوم"، آن را تقسیم کنید: "این هفته با دوی 5 کیلومتر شروع می‌کنم، سپس هر هفته 10٪ مسافت خود را افزایش می‌دهم." ناگهان می‌بینید که هدف دست‌یافتنی به نظر می‌رسد. ایجاد فهرست کارها یا برنامه‌ی اجرایی راهی عالی برای پیگیری این مراحل کوچک‌تر است.

 

چک کردن کارهای انجام شده

باعث ایجاد حس موفقیت می‌شود و انگیزه‌ی شما را حفظ می‌کند.

 

4) یافتن الهام.

انگیزه اغلب از دیدن دیگران ناشی می‌شود که به آنچه شما آرزو دارید، دست یافته‌اند. اینجاست که الهام نقش حیاتی ایفا می‌کند. بیایید ایلان ماسک را مثال بزنیم. اهداف بلندپروازانه‌ی او، از اسپیس ایکس تا تسلا، الهام‌بخش افراد بی‌شماری شود که (به معنای واقعی کلمه) ستاره شدن را هدف قرار داده‌اند.

دانستن در مورد سفرهای چهره‌های الهام‌بخش می‌تواند انگیزه‌ی شما را از نو تقویت کند. اما الهام می‌تواند از کتاب‌ها، پادکست‌ها یا حتی همسالان شما هم نشأت بگیرد. اگر در یک رکود خلاقیت هستید، خواندن یک رمان عالی یا گوش دادن به یک پادکست تفکر برانگیز می‌تواند ایده‌ها و اشتیاق جدیدی را ایجاد کند.

 

5) پاسخگو بمانید.

مسئولیت‌پذیری یک انگیزه‌ی قوی است. وقتی در برابر کسی یا چیزی پاسخگو هستید، به احتمال زیاد به اهداف‌تان پایبند خواهید بود. اهداف خود را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده که می‌تواند پیشرفت شما را بررسی کند، در میان بگذارید. یا اینکه از اپلیکیشن‌های بهره‌وری استفاده کنید یا به یک گروه پاسخگویی بپیوندید که در آن اعضاء از یکدیگر در دستیابی به اهداف خود حمایت می‌کنند.

 

انگیزه


6) پیشرفت خود را جشن بگیرید.

جشن گرفتن دستاوردهای خود، هر چقدر هم که کوچک باشد، برای حفظ انگیزه ضروری است. مثل این است که برای خودتان دست بزنید و بگویید: «آفرین»! اگر به یک نقطه عطف تناسب اندام رسیده‌اید، خودتان را یک روز ماساژ مهمان کنید. اگر یک پروژه‌ی کاری چالش‌برانگیز را به پایان رسانده‌اید، یک وعده‌ی غذایی مورد علاقه‌تان را بخورید.

 

پاداش‌ها به عنوان یک تقویت مثبت عمل می‌کنند

و شما را برای رسیدن به نقطه‌ی عطف بعدی مشتاق می‌کنند.
 

7) بر شکست‌ها غلبه کنید.

شکست‌ها اجتناب‌ناپذیرند. زندگی اتفاقات غیرمنتظره‌ای رقم می‌زند، و گاهی اوقات شما در طول راه دچار لغزش خواهید شد. با این حال، شکست‌ها شما را تعریف نمی‌کنند. این پاسخ شما به آن‌ها است که شما را تعریف می‌کند. داستان جی کی رولینگ، که قبل از موفقیت در هری پاتر بارها کتابش رد شد را در نظر بگیرید. استقامت او در مواجهه با ناملایمات گواهی بر قدرت پایداری و اراده است.

هنگامی که با شکست مواجه می‌شوید، یک قدم به عقب بردارید، اشتباه را ارزیابی کنید، از آن درس بگیرید و مسیر خود را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید، شکست‌ها شکست نیستند. آنها فرصت‌هایی برای رشد هستند. من توصیفی را که ناپلئون هیلز از شکست در کتاب پرفروش خود «فکر کن و ثروتمند شو» کرده است خیلی دوست دارم. او می‌گوید: «شکست‌ها موقتی هستند که به ما می‌گویند برنامه‌های‌مان اشتباه است. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که برنامه‌های جدید ایجاد کنیم و تا رسیدن به موفقیت به حرکت ادامه دهیم».

 

8) ذهنیت مثبت خود را حفظ کنید.

ذهنیت شما می‌تواند انگیزه‌تان را ایجاد یا از بین ببرد. یک چشم‌انداز مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا با انعطاف‌پذیری و قاطعیت بر چالش‌ها غلبه کنید. هر روز به چیزهایی که دارید فکر کنید و بابت آن‌ها شکرگزاری (کلیک کنید)، کنید. یک دفتر بردارید و در آن دستاوردهای خود را هر چقدر هم کوچک یادداشت کنید. خودگویی‌های منفی را با جملات تأکیدی مثبت جایگزین کنید تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. به یاد داشته باشید، باانگیزه ماندن فقط به معنای دستیابی به اهداف‌تان نیست، بلکه لذت بردن از سفر هم هست.

 

9)  ثابت قدم باشید.

ثبات قدم چسبی است که انگیزه را نگه می‌دارد. مشتاق بودن اولیه راحت است، اما چالش واقعی حفظ این اشتیاق در طول زمان است. روتینی ایجاد کنید که با اهداف‌تان همسو باشد. اگر به دنبال بهبود تناسب اندام‌تان هستید، برای جلسات ورزشی منظم برنامه‌ریزی کنید. اگر روی یک پروژه‌ی خلاقانه کار می‌کنید، هر روز زمانی را متعهدانه به آن اختصاص دهید. ثبات، پویایی ایجاد می‌کند. با گذشت زمان، این به یک عادت تبدیل می‌شود و انگیزه‌ی اولیه شما به یک احساس عمیق تعهد مبدل می‌شود.

 

10) به ندای مثبت درون خود گوش دهید.

همیشه دلایلی را که باید به راه‌تان ادامه بدهید به خودتان یادآوری کنید. استیو جابز خودانگیزشی را به خوبی توضیح می‌دهد: «به نظر من افراد تأثیرگذار، نه فقط آنهایی که یک روز می‌آیند و می‌روند، آنهایی که ماندگار می‌شوند،‌ افرادی هستند که از درون برانگیخته شده‌اند. چرا که در فراز و نشیب تغییراتی که در نظرات و سلایق دیگران به وجود می‌آید، وقت‌هایی هست که مورد انتقاد واقع می‌شوید و انتقاد برای همه سخت و گران است.

وقتی به شما انتقاد می‌شود‌، یاد می‌گیرید عقب بایستید و به ندای درون خود گوش دهید که می‌گوید «ادامه بده». به این معنی که شما به تشویق و تحسین دیگران نیازی ندارید، و اگر در انتها از آن بهره‌مند شدید که چه بهتر. تشویق، اندکی برای شما کم‌اهمیت‌ می‌شود،‌ به همان اندازه انتقاد نیز اهمیتش را برای شما از دست می‌دهد و این لحظه‌ای است که شما از درون برانگیخته شده‌اید».


11) برای انجام کارها دلایل خوب پیدا کنید.

شما برای انجام هر کار، هرقدر هم که ساده باشد، دلایلی دارید. البته همه‌ی کارها در نگاه اول ممکن است، دلایل خوبی نداشته باشند، اما اگر چند دقیقه‌ای را به تحلیل آ‌نها اختصاص دهید، دلایل خوبی برای انجام آن‌ها خواهید یافت. ما هم کارهای زیادی را باید انجام دهیم که اصلا دلیلی ندارند. آنقدر آنها را انجام داده‌ایم که برایمان طبیعی به‌ نظر می‌آیند.

اما اگر مجبور به انجام کاری هستید که از آن خوش‌تان نمی‌آید و انگار برای تمام‌ کردن آن اصلاً انگیزه‌ای ندارید، جای نگرانی نیست: فقط کافی است دلایل خوب برای انجام آنها پیدا کرد. شاید نتوانید دلیلی پیدا کنید، اما جا نزنید و به دقت بررسی کنید تا دلایلی را بیابید. آنگاه متوجه می‌شوید، انگیزه اتمام کارها را دارید. چند ایده برای یافتن دلایل خوب برای انجام کارهایی که دوست ندارید، عبارت‌اند از:

  • پاداش مادی: اغلب مواقع کارهایی را که انجام می‌دهیم، دوست نداریم، اما مشوق‌های مادی و حقوق‌ و دستمزد ما را وادار به انجام آن‌ها می‌کنند.

  • سود شخصی: با انجام کاری که دوست ندارید، شاید چیز جدیدی یاد بگیرید و به نوعی به رشد فردی خود کمک کنید.

  • حس غرور: حداقل سود انجام آن کار این است که حس غرور به شما دست خواهد داد و با خود خواهید گفت که من بودم که دل و جرأت انجام این کار را داشتم.

  • یک گام به هدف بزرگترتان نزدیک می‌شوید: حتی بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ در ابتدا کوچک بوده و بر کارهای ساده و ناخوشایند متکی بوده‌اند. هر کاری که شما انجام می‌دهید شما را به هدف نهایی‌تان نزدیک می‌‌سازد و با درنظر گرفتن این نکته همیشه حس خوبی خواهید داشت


12) کار را مفرح کنید.

وقتی صحبت از انگیزه به‌ میان می‌آید، باید بدانید که نگرش شما به کار امری اساسی است. افراد مختلف راجع به یک کار ممکن است، نگرش‌های کاملاً متضادی داشته باشند: برخی از آن بدشان می‌آید، برخی عاشقش هستند. فکر می‌کنید علت این امر چیست؟ ساده است: برخی از ما بلد هستیم که چطور کارها را مفرح و جذاب کنیم!

برای مثال، ورزش را در نظر بگیرید. اگرچه خیلی از ما با فواید ورزش برای سلامتی آشناییم ولی اینکه هر روز صبح نیم ساعت از وقت خود را به تمرین در باشگاه اختصاص بدهیم، برای اغلب ما خیلی کسل‌کننده به‌ نظر می‌آید. اما خیلی از افراد این کار را دوست دارند و از آن لذت می‌برند. آنها عاشق ورزش هستند؛ نه تنها به این خاطر که دلایل خوبی برای ورزش دارند، بلکه صرفاً به این خاطر که ورزش برایشان مفرح و جذاب است.

این قبیل افراد در ساعت معینی از برنامه‌ی روزانه‌ی خود به باشگاه می‌روند، تا بهترین کار جهان را انجام دهند، صرفاً به این خاطر که این کار با سبک زندگی و وقتشان بسیار جور در می‌آید. بسته به اینکه به قضیه چطور نگاه کنید، می‌توانید از انجام هرکاری لذت ببرید! فقط به دنبال راهی برای تفریح و لذت‌بردن باشید! یک رویکرد ساده این است که قبل از انجام هر کار از خود این چند سؤال را بپرسید:

  • چطور می‌توانم از این کار لذت ببرم؟

  • چه کار می‌توانم انجام دهم تا این کار برای خودم و حتی دیگران جذاب شود؟

  • چطور می‌توانم این کار را به عنوان بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهم؟

حتماً پاسخ این پرسش‌ها در ذهن‌تان شکل خواهد گرفت، البته مادام که تعریف دقیقی از نوع کاری که می‌تواند جذاب و مفرح باشد داشته باشید. از سوی دیگر، ممکن است برخی از شما یک یا دو کار به ذهن‌تان برسد تا با آن، این حرف را نقض کنید و بگویید که هرقدر هم تلاش می‌کنید، نمی‌توانید آن کارها را مفرح و جذاب سازید و به‌ هر حال از آنها متنفرید. ما هم نمی‌خواهم با شما بحث کنم. شاید واقعاً حق با شما باشد و به همین خاطر است که ادعا نداریم که همه کارها مفرح و جذاب هستند. هرچند، اکثر کارها پتانسیل بالایی برای جذاب بودن دارند، پس بهتر است به دنبال راه‌هایی برای لذت بردن از آن‌ها بگردید.


13) رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنید.

وقتی چیزی درست پیش نمی‌رود، بهتر است که چند لحظه صبر و رویکردی متفاوت را اتحاذ کنیم. ممکن است با رویکردی که در پیش گرفته‌اید همه چیز را به درستی انجام بدهید، اما چنین رویکردی لزوماً رویکرد انگیزه‌بخشی نباشد. اغلب مواقع، رویکرد کنونی‌تان تلنگرهایی به شما خواهند زد که تجربه‌تان را عوض خواهد کرد و پنجره‌های جدیدی را مقابل‌تان خواهد گشود. همیشه بیش از یک راه برای انجام کارها وجود دارد. اگر رویکرد خاصی برای‌تان مناسب نیست و جواب نمی‌دهد، رویکرد دیگری پیدا کنید و آنقدر تلاش کنید تا رویکردی پیدا کنید که شما را با انگیزه نگاه می‌دارد و نتایج مطلوب‌تان را به دست خواهد آورد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر رویکرد دیگری امتحان کنند، به معنای این است که تسلیم شد‌ه‌اند. آنها به این خیره‌سر بودن خود افتخار می‌کنند و از امتحان‌کردن گزینه‌های دیگر برای رسیدن به هدف خود خودداری می‌کنند. به نظر من قدرت تمرکز خیلی بالاست، اما شما باید بر هدف خود تمرکز کنید؛ نه اینکه با تنها تمرکز بر یک گزینه برای انجام کار گزینه‌های‌تان را محدود کنید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.



14) ترس‌های خود را کنار بگذارید.

بیش از 60000 تفکر مختلف در ذهن افراد وجود دارد که شاید خودتان از آن‌ها آگاه نباشید. حجم زیادی از این افکار باعث ایجاد ترس می‌شود. شاید این ترس‌ها در ذهن ناخودآگاهمان وجود داشته باشند و از وجود آن‌ها باخبر نباشیم. کافی است که یک برگ کاغذ بردارید ، همه ترس‌های خود را روی آن‌ها یادداشت کنید، سپس دلیل این ترس‌ها را هم بنویسید. در نهایت برای هر کدام از این دلایل که حقیقی نیستند، یک دلیل بیاورید. خواهید دید که ترس های‌تان بیهوده بوده است.

 

انگیزه

 

15) از ویدئو‌های یوتیوب استفاده کنید.

گاهی اوقات تماشای یک ویدئو در یوتیوب به شدت در افزایش انگیزه شما مؤثر است. یوتیوب یکی از بهترین منابع برای مشاهده فیلم های انگیزشی می‌باشد و خوشبختانه می‌توانید آن را در هر مکانی تماشا کنید.

 

16) دلایل تعیین اهداف‌تان را، دوباره مرور نمایید.

به این فکر کنید که چه دلیلی باعث شده است تا چنین هدفی را برای خودتان تعیین کنید. با فکر کردن به این دلایل، دوباره انگیزه می‌گیرید، زیرا احساس می‌کنید که بیشتر به این هدف نیاز دارید. هدف‌ها معنی زندگی ما را می‌سازند. پس کافی است دوباره به دلایل وجود آن‌ها در ذهن‌تان فکر کنید.

برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.

 

17) زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

یکی از اقداماتی که باعث می‌شود به راحتی انگیزه خود را از دست بدهید، این است که مدیریت زمان ندارید. سعی کنید با نظم بخشیدن به زمان و محدود کردن کارهایی که وقت شما را اتلاف می‌کند، انگیزه خود را بالا ببرید، تا احساس عذاب وجدان نداشته باشید. هنگامی که بتوانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید، قطعاً نسبت به خودتان حس بهتری دارید. در نتیجه انگیزه بالاتری پیدا می‌کنید.

"دوره‌ی سحرخیزی پلاس" اثر "رابین شارما" (کلیک کنید)، فعالیت های کوچک روزانه‌ای به شما می‌آموزد که از طریق آن‌ها مثل یک نابغه فکر خواهید کرد، مثل یک قهرمان عمل می‌کنید و مثل یک اسطوره زندگی می‌کنید. موضوع دوره سحرخیزی پلاس این است: خلق عادات افراد فوق موفق به روش صحیح. در این دوره‌، روزانه درس‌ها و تمریناتی خواهید داشت که به شما کمک می‌کنند عاداتی بسازید که باعث شده موفق­‌ترین افراد دنیا به جایگاه امروزی‌شان برسند. این درس‌ها و تمرینات دقیقاً همان آموزه‌هایی است که رابین شارما به مدال‌آوران اسطوره‌­ای المپیک، رهبران برجسته‌­ی دنیا و مدیران معروف یاد داده تا به سطوح بالای موفقیت دست پیدا کنند.

 

18) به موسیقی گوش دهید.

شاید تأثیر موسیقی کم باشد، اما باز هم یک روش تأثیرگذار برای حفظ انگیزه است و انجام آن هم اصلاً کار سختی نیست. ببینید که چه موسیقی انگیزه شما را بالا می‌برد. حتی می‌توانید پادکست‌های انگیزشی را حداقل 15 دقیقه در روز گوش کنید و حین گوش دادن به آن، آینده را برای خودتان به تصویر بکشید.

 

19) یک تخته آرزو ها بسازید.

تخته آرزوها راهی عالی برای حفظ انگیزه است. پس به دنبال اهداف و رؤیاهای‌تان باشید. تصویری از آن‌ها را پیدا کرده و پرینت بگیرید و آن را روی تخته آرزوها بچسبانید و آن را در اتاق خواب مقابل چشمان خود قرار دهید، تا فراموش نکنید که در زندگی به دنبال چه چیزی هستید.

اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.

 

20) کارها را به تعویق نیاندازید.

به تعویق انداختن کارها یک عامل کشنده و مخرب است و انگیزه شما را بر هم می‌زند. اگر می‌خواهید باانگیزه باشید، و رؤیاهای خود را دنبال کنید، هیچ کار خود را به تأخیر نیندازید. برای غلبه بر چنین شرایطی یک تایمر 15 دقیقه ای آماده کنید و با خودتان تکرار کنید که تحت هر شرایطی، در 15 دقیقه آینده، شروع به انجام کار خواهید کرد.

 

21) عوامل حواس‌پرتی را از خودتان دور کنید.

برای اینکه انگیزه بالا داشته باشید، باید عوامل حواس‌پرتی مثل تلویزیون، اینترنت، گوشی موبایل، و بازی را از خودتان دور کنید. اگر در مورد رسیدن به اهداف خود جدی هستید، باید روش انجام آن‌ها را خیلی جدی‌تر دنبال کنید. زمان بگذارید و چیزهایی را که حواستان را پرت می‌کند، خاموش کرده و از خودتان دور کنید.

 

22) لوکیشن را تغییر دهید.

گاهی اوقات برای حفظ انگیزه باید محل کار را تغییر دهید. شاید به این محل عادت کرده‌اید و دیگر برای‌تان یکنواخت شده است. پس ایجاد تنوع در لوکیشن به شما کمک می‌کند تا دوباره یک انگیزه جدید بگیرید. مثلاً این دفعه می‌توانید در کافی‌شاپ، رستوران یا یک پارک مطالعه کنید.

 

23) مراقبه کنید.

مراقبه (کلیک کنید)، هنر حضور در زمان حال است و به شما کمک می‌کند تا روح و روان و جسم خود را با یکدیگر به حرکت در بیاورید. مراقبه باعث می‌شود که عوامل حواس‌پرتی و بی‌نظمی را در ذهن خود پاکسازی کنید و دوباره حس انگیزه و نشاط را در خودتان ایجاد نمایید.

مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.

 

24) یوگا انجام دهید.

15 دقیقه انجام تمرین‌های یوگا به حفظ انگیزه شما کمک می‌کند. یوگا یکی از استراتژی‌های انگیزشی محسوب می‌شود که به بدن کمک می‌کند، ذهن را آگاه‌تر نگه دارد، خون‌رسانی را در بدن بالا می‌برد، اندورفین مثبت در بدن آزاد می‌کند، ذهن را تحریک می‌کند و با هورمون‌های استرس در ذهن و بدن نیز مبارزه می‌کند.

 

سخن پایانی:

با انگیزه ماندن سفری است که شامل خودشناسی، هدف‌گذاری، انعطاف‌پذیری و مثبت‌اندیشی است. با درک نوع انگیزه‌ی خود، تعیین اهداف واضح، تقسیم وظایف به مراحل قابل مدیریت،‌ پیدا کردن الهام، مسئولیت‌پذیری، جشن گرفتن پیشرفت، غلبه بر موانع، حفظ طرز فکر مثبت، و ثابت ماندن، می‌توانید انگیزه‌ی خود را تقویت کنید و شعله‌های آتش را روشن نگه دارید.

به یاد داشته باشید که انگیزه یک حالت ثابت نیست. این یک نیروی نوسانی است که نیاز به پرورش دارد. با استفاده از این نکات و ترفندها، شما ابزاری برای حفظ انگیزه در مسیر موفقیت‌تان دارید. پس منتظر چه هستید؟ اجرای این استراتژی‌ها را از همین امروز شروع کنید تا مشاهده کنید که انگیزه خودش به اوج می‌رسد. رؤیاهای شما در دسترس هستند، آتش را زنده نگه دارید تا به عظمت دست پیدا کنید.

 


  • خوشحال می‌شویم نظرات خود در مورد مطالب گفته شده، را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • پیشنهاد می‌کنیم حتماً از تکنیک‌های این مقاله، در تمام امور روزمره خود استفاده کنید.

  • اگر موارد فوق را تا به حال به کار برده‌اید، از تأثیرات آن‌ برایمان بنویسید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند


 

چگونه در مسیر اهدافمان باانگیزه بمانیم؟

 

 

  • آیا در انجام کارهای‌تان گاهاً احساس ناامیدی می‌کنید؟

  • آیا تا به حال شده که علی رغم تلاش برای خواسته‌های‌تان، احساس کنید که انگیزه اولیه را ندارید؟


تصور کنید، هدف و رؤیای بزرگ یا پروژه‌ای دارید که به آن علاقه‌مندید. شما با شور و شوق شروع می‌کنید، اما با گذشت زمان، این انگیزه‌ی اولیه کاهش می‌یابد. برای همه‌ی ما پیش آمده است. با انگیزه ماندن چالشی است که همه‌مان در مقطعی از زندگی با آن روبرو هستیم. خواه دنبال کردن یک هدف شغلی باشد، یا متعهد ماندن به یک رژیم تناسب اندام یا تکمیل یک پروژه‌ی خلاقانه.

اما نگران نباشید؛ شما تنها نیستید و راه‌هایی برای روشن نگه داشتن این آتش وجود دارد. نکات و ترفندهای عملی را کشف کنید که به شما کمک می‌کند حتی زمانی که کار سخت می‌شود، با انگیزه بمانید. برخی از تکنیک‌های با انگیزه ماندن که در مسیر رسیدن به هدف و خواسته‌های‌تان شما را یاری می‌کنند به شرح زیر می‌باشد:

 

حفظ انگیزه می‌تواند یک مبارزه‌ی واقعی باشد.

 


1) انگیزه‌ی خود را بشناسید.

قبل از اینکه به نکات و ترفندهای حفظ انگیزه بپردازیم، بیایید با شناختن انگیزه‌تان شروع کنیم. انگیزه به اشکال مختلف ظاهر می‌شود و تشخیص اینکه چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، کلید حفظ آن است. آیا شما با پاداش‌های بیرونی مانند پول یا تحسین انگیزه می‌گیرید، یا انگیزه‌تان از درون ناشی می‌شود، که ناشی از اشتیاق عمیق به کاری است که انجام می‌دهید؟

درک نوع انگیزه‌ی شما می‌تواند بازی را تغییر دهد. اینطور به آن فکر کنید: اگر پاداش‌های خارجی مانند ارتقاء یا افزایش حقوق شما را پیش می‌برد، اهداف روشنی را تعیین کنید که به آن پاداش‌ها منجر می‌شود. اگر انگیزه‌ی درونی آتش شما را شعله‌ور می‌کند، بر شادی و رضایتی که از خود فرآیند به دست می‌آورید، تمرکز کنید.


2) اهداف واضح و قابل دستیابی تعیین کنید.

اکنون که نوع انگیزه‌ی خود را شناسایی کرده‌اید، وقت آن است که اهدافی را تعیین کنید. اما نه هر هدفی، اهداف هوشمندانه. ویژگی‌های این اهداف عبارتند از:

  • مشخص: اهداف خود را به وضوح تعریف کنید. هر چه دقیق‌تر، بهتر.

  • قابل اندازه‌گیری: مطمئن شوید که می‌توانید پیشرفت‌تان را پیگیری کنید.

  • دست یافتنی: اهداف واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید که شما را به چالش می‌کشند اما قابل دستیابی هستند.

  • مرتبط: اطمینان حاصل کنید که اهداف شما با چشم‌انداز بلندمدت‌تان در هماهنگی هستند.

  • محدودیت زمانی: ضرب‌الاجل‌هایی را برای ایجاد احساس ضرورت تعیین کنید.

برای مثال، اگر هدف شما ارتقای شغلی است (هدفی با انگیزه‌ی بیرونی)، هدف هوشمندانه‌ی شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد: "من سه پروژه‌ی بسیار تأثیرگذار را ظرف شش ماه آینده تکمیل خواهم کرد تا شانس ارتقاء خود را افزایش دهم". از سوی دیگر، اگر روی یک پروژه‌ی خلاقانه‌ی شخصی (با انگیزه‌ی درونی) کار می‌کنید، هدف هوشمندانه‌ی شما ممکن است این باشد: من هر روز 1 ساعت را به کار روی رمانم اختصاص خواهم داد، با این هدف که اولین پیش‌نویس آن را شش ماه دیگر تکمیل کنم.


3) وظایف را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کنید.

اکنون که اهداف واضحی دارید، وقت آن است که آنها را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید. این از احساس تحت فشار قرار گرفتن، جلوگیری می‌کند و حتی در سخت‌ترین روزها به شما حس پیشرفت می‌دهد. تصور کنید در حال تمرین برای یک دوی ماراتن هستید. به جای اینکه فکر کنید "من باید 26.2 مایل بدوم"، آن را تقسیم کنید: "این هفته با دوی 5 کیلومتر شروع می‌کنم، سپس هر هفته 10٪ مسافت خود را افزایش می‌دهم." ناگهان می‌بینید که هدف دست‌یافتنی به نظر می‌رسد. ایجاد فهرست کارها یا برنامه‌ی اجرایی راهی عالی برای پیگیری این مراحل کوچک‌تر است.

 

چک کردن کارهای انجام شده

باعث ایجاد حس موفقیت می‌شود و انگیزه‌ی شما را حفظ می‌کند.

 

4) یافتن الهام.

انگیزه اغلب از دیدن دیگران ناشی می‌شود که به آنچه شما آرزو دارید، دست یافته‌اند. اینجاست که الهام نقش حیاتی ایفا می‌کند. بیایید ایلان ماسک را مثال بزنیم. اهداف بلندپروازانه‌ی او، از اسپیس ایکس تا تسلا، الهام‌بخش افراد بی‌شماری شود که (به معنای واقعی کلمه) ستاره شدن را هدف قرار داده‌اند.

دانستن در مورد سفرهای چهره‌های الهام‌بخش می‌تواند انگیزه‌ی شما را از نو تقویت کند. اما الهام می‌تواند از کتاب‌ها، پادکست‌ها یا حتی همسالان شما هم نشأت بگیرد. اگر در یک رکود خلاقیت هستید، خواندن یک رمان عالی یا گوش دادن به یک پادکست تفکر برانگیز می‌تواند ایده‌ها و اشتیاق جدیدی را ایجاد کند.

 

5) پاسخگو بمانید.

مسئولیت‌پذیری یک انگیزه‌ی قوی است. وقتی در برابر کسی یا چیزی پاسخگو هستید، به احتمال زیاد به اهداف‌تان پایبند خواهید بود. اهداف خود را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده که می‌تواند پیشرفت شما را بررسی کند، در میان بگذارید. یا اینکه از اپلیکیشن‌های بهره‌وری استفاده کنید یا به یک گروه پاسخگویی بپیوندید که در آن اعضاء از یکدیگر در دستیابی به اهداف خود حمایت می‌کنند.

 

انگیزه


6) پیشرفت خود را جشن بگیرید.

جشن گرفتن دستاوردهای خود، هر چقدر هم که کوچک باشد، برای حفظ انگیزه ضروری است. مثل این است که برای خودتان دست بزنید و بگویید: «آفرین»! اگر به یک نقطه عطف تناسب اندام رسیده‌اید، خودتان را یک روز ماساژ مهمان کنید. اگر یک پروژه‌ی کاری چالش‌برانگیز را به پایان رسانده‌اید، یک وعده‌ی غذایی مورد علاقه‌تان را بخورید.

 

پاداش‌ها به عنوان یک تقویت مثبت عمل می‌کنند

و شما را برای رسیدن به نقطه‌ی عطف بعدی مشتاق می‌کنند.
 

7) بر شکست‌ها غلبه کنید.

شکست‌ها اجتناب‌ناپذیرند. زندگی اتفاقات غیرمنتظره‌ای رقم می‌زند، و گاهی اوقات شما در طول راه دچار لغزش خواهید شد. با این حال، شکست‌ها شما را تعریف نمی‌کنند. این پاسخ شما به آن‌ها است که شما را تعریف می‌کند. داستان جی کی رولینگ، که قبل از موفقیت در هری پاتر بارها کتابش رد شد را در نظر بگیرید. استقامت او در مواجهه با ناملایمات گواهی بر قدرت پایداری و اراده است.

هنگامی که با شکست مواجه می‌شوید، یک قدم به عقب بردارید، اشتباه را ارزیابی کنید، از آن درس بگیرید و مسیر خود را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید، شکست‌ها شکست نیستند. آنها فرصت‌هایی برای رشد هستند. من توصیفی را که ناپلئون هیلز از شکست در کتاب پرفروش خود «فکر کن و ثروتمند شو» کرده است خیلی دوست دارم. او می‌گوید: «شکست‌ها موقتی هستند که به ما می‌گویند برنامه‌های‌مان اشتباه است. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که برنامه‌های جدید ایجاد کنیم و تا رسیدن به موفقیت به حرکت ادامه دهیم».

 

8) ذهنیت مثبت خود را حفظ کنید.

ذهنیت شما می‌تواند انگیزه‌تان را ایجاد یا از بین ببرد. یک چشم‌انداز مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا با انعطاف‌پذیری و قاطعیت بر چالش‌ها غلبه کنید. هر روز به چیزهایی که دارید فکر کنید و بابت آن‌ها شکرگزاری (کلیک کنید)، کنید. یک دفتر بردارید و در آن دستاوردهای خود را هر چقدر هم کوچک یادداشت کنید. خودگویی‌های منفی را با جملات تأکیدی مثبت جایگزین کنید تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. به یاد داشته باشید، باانگیزه ماندن فقط به معنای دستیابی به اهداف‌تان نیست، بلکه لذت بردن از سفر هم هست.

 

9)  ثابت قدم باشید.

ثبات قدم چسبی است که انگیزه را نگه می‌دارد. مشتاق بودن اولیه راحت است، اما چالش واقعی حفظ این اشتیاق در طول زمان است. روتینی ایجاد کنید که با اهداف‌تان همسو باشد. اگر به دنبال بهبود تناسب اندام‌تان هستید، برای جلسات ورزشی منظم برنامه‌ریزی کنید. اگر روی یک پروژه‌ی خلاقانه کار می‌کنید، هر روز زمانی را متعهدانه به آن اختصاص دهید. ثبات، پویایی ایجاد می‌کند. با گذشت زمان، این به یک عادت تبدیل می‌شود و انگیزه‌ی اولیه شما به یک احساس عمیق تعهد مبدل می‌شود.

 

10) به ندای مثبت درون خود گوش دهید.

همیشه دلایلی را که باید به راه‌تان ادامه بدهید به خودتان یادآوری کنید. استیو جابز خودانگیزشی را به خوبی توضیح می‌دهد: «به نظر من افراد تأثیرگذار، نه فقط آنهایی که یک روز می‌آیند و می‌روند، آنهایی که ماندگار می‌شوند،‌ افرادی هستند که از درون برانگیخته شده‌اند. چرا که در فراز و نشیب تغییراتی که در نظرات و سلایق دیگران به وجود می‌آید، وقت‌هایی هست که مورد انتقاد واقع می‌شوید و انتقاد برای همه سخت و گران است.

وقتی به شما انتقاد می‌شود‌، یاد می‌گیرید عقب بایستید و به ندای درون خود گوش دهید که می‌گوید «ادامه بده». به این معنی که شما به تشویق و تحسین دیگران نیازی ندارید، و اگر در انتها از آن بهره‌مند شدید که چه بهتر. تشویق، اندکی برای شما کم‌اهمیت‌ می‌شود،‌ به همان اندازه انتقاد نیز اهمیتش را برای شما از دست می‌دهد و این لحظه‌ای است که شما از درون برانگیخته شده‌اید».


11) برای انجام کارها دلایل خوب پیدا کنید.

شما برای انجام هر کار، هرقدر هم که ساده باشد، دلایلی دارید. البته همه‌ی کارها در نگاه اول ممکن است، دلایل خوبی نداشته باشند، اما اگر چند دقیقه‌ای را به تحلیل آ‌نها اختصاص دهید، دلایل خوبی برای انجام آن‌ها خواهید یافت. ما هم کارهای زیادی را باید انجام دهیم که اصلا دلیلی ندارند. آنقدر آنها را انجام داده‌ایم که برایمان طبیعی به‌ نظر می‌آیند.

اما اگر مجبور به انجام کاری هستید که از آن خوش‌تان نمی‌آید و انگار برای تمام‌ کردن آن اصلاً انگیزه‌ای ندارید، جای نگرانی نیست: فقط کافی است دلایل خوب برای انجام آنها پیدا کرد. شاید نتوانید دلیلی پیدا کنید، اما جا نزنید و به دقت بررسی کنید تا دلایلی را بیابید. آنگاه متوجه می‌شوید، انگیزه اتمام کارها را دارید. چند ایده برای یافتن دلایل خوب برای انجام کارهایی که دوست ندارید، عبارت‌اند از:

  • پاداش مادی: اغلب مواقع کارهایی را که انجام می‌دهیم، دوست نداریم، اما مشوق‌های مادی و حقوق‌ و دستمزد ما را وادار به انجام آن‌ها می‌کنند.

  • سود شخصی: با انجام کاری که دوست ندارید، شاید چیز جدیدی یاد بگیرید و به نوعی به رشد فردی خود کمک کنید.

  • حس غرور: حداقل سود انجام آن کار این است که حس غرور به شما دست خواهد داد و با خود خواهید گفت که من بودم که دل و جرأت انجام این کار را داشتم.

  • یک گام به هدف بزرگترتان نزدیک می‌شوید: حتی بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ در ابتدا کوچک بوده و بر کارهای ساده و ناخوشایند متکی بوده‌اند. هر کاری که شما انجام می‌دهید شما را به هدف نهایی‌تان نزدیک می‌‌سازد و با درنظر گرفتن این نکته همیشه حس خوبی خواهید داشت


12) کار را مفرح کنید.

وقتی صحبت از انگیزه به‌ میان می‌آید، باید بدانید که نگرش شما به کار امری اساسی است. افراد مختلف راجع به یک کار ممکن است، نگرش‌های کاملاً متضادی داشته باشند: برخی از آن بدشان می‌آید، برخی عاشقش هستند. فکر می‌کنید علت این امر چیست؟ ساده است: برخی از ما بلد هستیم که چطور کارها را مفرح و جذاب کنیم!

برای مثال، ورزش را در نظر بگیرید. اگرچه خیلی از ما با فواید ورزش برای سلامتی آشناییم ولی اینکه هر روز صبح نیم ساعت از وقت خود را به تمرین در باشگاه اختصاص بدهیم، برای اغلب ما خیلی کسل‌کننده به‌ نظر می‌آید. اما خیلی از افراد این کار را دوست دارند و از آن لذت می‌برند. آنها عاشق ورزش هستند؛ نه تنها به این خاطر که دلایل خوبی برای ورزش دارند، بلکه صرفاً به این خاطر که ورزش برایشان مفرح و جذاب است.

این قبیل افراد در ساعت معینی از برنامه‌ی روزانه‌ی خود به باشگاه می‌روند، تا بهترین کار جهان را انجام دهند، صرفاً به این خاطر که این کار با سبک زندگی و وقتشان بسیار جور در می‌آید. بسته به اینکه به قضیه چطور نگاه کنید، می‌توانید از انجام هرکاری لذت ببرید! فقط به دنبال راهی برای تفریح و لذت‌بردن باشید! یک رویکرد ساده این است که قبل از انجام هر کار از خود این چند سؤال را بپرسید:

  • چطور می‌توانم از این کار لذت ببرم؟

  • چه کار می‌توانم انجام دهم تا این کار برای خودم و حتی دیگران جذاب شود؟

  • چطور می‌توانم این کار را به عنوان بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهم؟

حتماً پاسخ این پرسش‌ها در ذهن‌تان شکل خواهد گرفت، البته مادام که تعریف دقیقی از نوع کاری که می‌تواند جذاب و مفرح باشد داشته باشید. از سوی دیگر، ممکن است برخی از شما یک یا دو کار به ذهن‌تان برسد تا با آن، این حرف را نقض کنید و بگویید که هرقدر هم تلاش می‌کنید، نمی‌توانید آن کارها را مفرح و جذاب سازید و به‌ هر حال از آنها متنفرید. ما هم نمی‌خواهم با شما بحث کنم. شاید واقعاً حق با شما باشد و به همین خاطر است که ادعا نداریم که همه کارها مفرح و جذاب هستند. هرچند، اکثر کارها پتانسیل بالایی برای جذاب بودن دارند، پس بهتر است به دنبال راه‌هایی برای لذت بردن از آن‌ها بگردید.


13) رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنید.

وقتی چیزی درست پیش نمی‌رود، بهتر است که چند لحظه صبر و رویکردی متفاوت را اتحاذ کنیم. ممکن است با رویکردی که در پیش گرفته‌اید همه چیز را به درستی انجام بدهید، اما چنین رویکردی لزوماً رویکرد انگیزه‌بخشی نباشد. اغلب مواقع، رویکرد کنونی‌تان تلنگرهایی به شما خواهند زد که تجربه‌تان را عوض خواهد کرد و پنجره‌های جدیدی را مقابل‌تان خواهد گشود. همیشه بیش از یک راه برای انجام کارها وجود دارد. اگر رویکرد خاصی برای‌تان مناسب نیست و جواب نمی‌دهد، رویکرد دیگری پیدا کنید و آنقدر تلاش کنید تا رویکردی پیدا کنید که شما را با انگیزه نگاه می‌دارد و نتایج مطلوب‌تان را به دست خواهد آورد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر رویکرد دیگری امتحان کنند، به معنای این است که تسلیم شد‌ه‌اند. آنها به این خیره‌سر بودن خود افتخار می‌کنند و از امتحان‌کردن گزینه‌های دیگر برای رسیدن به هدف خود خودداری می‌کنند. به نظر من قدرت تمرکز خیلی بالاست، اما شما باید بر هدف خود تمرکز کنید؛ نه اینکه با تنها تمرکز بر یک گزینه برای انجام کار گزینه‌های‌تان را محدود کنید.


پیشنهاد ما برای شما: اکهارت تل به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین رهبران معنوی دنیای امروز شناخته می‌شود. "اکهارت تل" در "دوره آفرینش رؤیاها" (کلیک کنید)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان با تغییر حالت آگاهی، شرایط بیرونی را تغییر داد. یاد می‌گیرید که چطور از اعماق وجودتان و با قدرتی نشأت گرفته از هوش خلاق کائنات، اهداف و خواسته‌های‌تان را خلق کنید.



14) ترس‌های خود را کنار بگذارید.

بیش از 60000 تفکر مختلف در ذهن افراد وجود دارد که شاید خودتان از آن‌ها آگاه نباشید. حجم زیادی از این افکار باعث ایجاد ترس می‌شود. شاید این ترس‌ها در ذهن ناخودآگاهمان وجود داشته باشند و از وجود آن‌ها باخبر نباشیم. کافی است که یک برگ کاغذ بردارید ، همه ترس‌های خود را روی آن‌ها یادداشت کنید، سپس دلیل این ترس‌ها را هم بنویسید. در نهایت برای هر کدام از این دلایل که حقیقی نیستند، یک دلیل بیاورید. خواهید دید که ترس های‌تان بیهوده بوده است.

 

انگیزه

 

15) از ویدئو‌های یوتیوب استفاده کنید.

گاهی اوقات تماشای یک ویدئو در یوتیوب به شدت در افزایش انگیزه شما مؤثر است. یوتیوب یکی از بهترین منابع برای مشاهده فیلم های انگیزشی می‌باشد و خوشبختانه می‌توانید آن را در هر مکانی تماشا کنید.

 

16) دلایل تعیین اهداف‌تان را، دوباره مرور نمایید.

به این فکر کنید که چه دلیلی باعث شده است تا چنین هدفی را برای خودتان تعیین کنید. با فکر کردن به این دلایل، دوباره انگیزه می‌گیرید، زیرا احساس می‌کنید که بیشتر به این هدف نیاز دارید. هدف‌ها معنی زندگی ما را می‌سازند. پس کافی است دوباره به دلایل وجود آن‌ها در ذهن‌تان فکر کنید.

برای خلق و دستیابی به اهداف و خواسته‌های‌تان، "متود سیلوا" از "ویشن لاکیانی" (کلیک کنید)، که توسط تیم رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، را به شما پیشنهاد می‌کنیم. متود سیلوا به شما کمک می کند رسالت و اهداف‌تان را در زندگی کشف کنید. متوجه دلیل و هدف حقیقی حضورتان در این سیاره می‌شوید و در مسیری قدم بر می‌دارید که هر ثانیه، هر روز و هر لحظه شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. پس این اثر فوق‌العاده را از دست ندهید.

 

17) زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

یکی از اقداماتی که باعث می‌شود به راحتی انگیزه خود را از دست بدهید، این است که مدیریت زمان ندارید. سعی کنید با نظم بخشیدن به زمان و محدود کردن کارهایی که وقت شما را اتلاف می‌کند، انگیزه خود را بالا ببرید، تا احساس عذاب وجدان نداشته باشید. هنگامی که بتوانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید، قطعاً نسبت به خودتان حس بهتری دارید. در نتیجه انگیزه بالاتری پیدا می‌کنید.

"دوره‌ی سحرخیزی پلاس" اثر "رابین شارما" (کلیک کنید)، فعالیت های کوچک روزانه‌ای به شما می‌آموزد که از طریق آن‌ها مثل یک نابغه فکر خواهید کرد، مثل یک قهرمان عمل می‌کنید و مثل یک اسطوره زندگی می‌کنید. موضوع دوره سحرخیزی پلاس این است: خلق عادات افراد فوق موفق به روش صحیح. در این دوره‌، روزانه درس‌ها و تمریناتی خواهید داشت که به شما کمک می‌کنند عاداتی بسازید که باعث شده موفق­‌ترین افراد دنیا به جایگاه امروزی‌شان برسند. این درس‌ها و تمرینات دقیقاً همان آموزه‌هایی است که رابین شارما به مدال‌آوران اسطوره‌­ای المپیک، رهبران برجسته‌­ی دنیا و مدیران معروف یاد داده تا به سطوح بالای موفقیت دست پیدا کنند.

 

18) به موسیقی گوش دهید.

شاید تأثیر موسیقی کم باشد، اما باز هم یک روش تأثیرگذار برای حفظ انگیزه است و انجام آن هم اصلاً کار سختی نیست. ببینید که چه موسیقی انگیزه شما را بالا می‌برد. حتی می‌توانید پادکست‌های انگیزشی را حداقل 15 دقیقه در روز گوش کنید و حین گوش دادن به آن، آینده را برای خودتان به تصویر بکشید.

 

19) یک تخته آرزو ها بسازید.

تخته آرزوها راهی عالی برای حفظ انگیزه است. پس به دنبال اهداف و رؤیاهای‌تان باشید. تصویری از آن‌ها را پیدا کرده و پرینت بگیرید و آن را روی تخته آرزوها بچسبانید و آن را در اتاق خواب مقابل چشمان خود قرار دهید، تا فراموش نکنید که در زندگی به دنبال چه چیزی هستید.

اگر به دنبال تحقق اهداف خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی فوق‌العاده "دوره‌ی جهش کوانتومی" اثر "برت گلدمن" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. این دوره، یک برنامه آنلاین است که به کمک آن و به واسطه قدرت تجسم پیشرفته، مرحله به مرحله جهان‌های موازی را کاوش کرده، با خود برتر و نسخه‌های مختلف‌تان ملاقات کرده و از آن‌ها در خصوص تحقق اهداف و خواسته‌های‌تان راهنمایی دریافت می‌کنید.

 

20) کارها را به تعویق نیاندازید.

به تعویق انداختن کارها یک عامل کشنده و مخرب است و انگیزه شما را بر هم می‌زند. اگر می‌خواهید باانگیزه باشید، و رؤیاهای خود را دنبال کنید، هیچ کار خود را به تأخیر نیندازید. برای غلبه بر چنین شرایطی یک تایمر 15 دقیقه ای آماده کنید و با خودتان تکرار کنید که تحت هر شرایطی، در 15 دقیقه آینده، شروع به انجام کار خواهید کرد.

 

21) عوامل حواس‌پرتی را از خودتان دور کنید.

برای اینکه انگیزه بالا داشته باشید، باید عوامل حواس‌پرتی مثل تلویزیون، اینترنت، گوشی موبایل، و بازی را از خودتان دور کنید. اگر در مورد رسیدن به اهداف خود جدی هستید، باید روش انجام آن‌ها را خیلی جدی‌تر دنبال کنید. زمان بگذارید و چیزهایی را که حواستان را پرت می‌کند، خاموش کرده و از خودتان دور کنید.

 

22) لوکیشن را تغییر دهید.

گاهی اوقات برای حفظ انگیزه باید محل کار را تغییر دهید. شاید به این محل عادت کرده‌اید و دیگر برای‌تان یکنواخت شده است. پس ایجاد تنوع در لوکیشن به شما کمک می‌کند تا دوباره یک انگیزه جدید بگیرید. مثلاً این دفعه می‌توانید در کافی‌شاپ، رستوران یا یک پارک مطالعه کنید.

 

23) مراقبه کنید.

مراقبه (کلیک کنید)، هنر حضور در زمان حال است و به شما کمک می‌کند تا روح و روان و جسم خود را با یکدیگر به حرکت در بیاورید. مراقبه باعث می‌شود که عوامل حواس‌پرتی و بی‌نظمی را در ذهن خود پاکسازی کنید و دوباره حس انگیزه و نشاط را در خودتان ایجاد نمایید.

مراقبه یا مدیتیشن فعالیتی است که در آن از تکنیک‌های خاصی مانند ذهن‌آگاهی برای آموزش و تربیت توجه و هشیاری استفاده می‌شود و ماحصل آن رسیدن به یک حالت ذهنی و عاطفی آرام و پایدار است. برای شروع می‌توانید از دوره‌ی پیشرفته‌ی "دانداپانی" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند قرار دارد، استفاده کنید.

 

24) یوگا انجام دهید.

15 دقیقه انجام تمرین‌های یوگا به حفظ انگیزه شما کمک می‌کند. یوگا یکی از استراتژی‌های انگیزشی محسوب می‌شود که به بدن کمک می‌کند، ذهن را آگاه‌تر نگه دارد، خون‌رسانی را در بدن بالا می‌برد، اندورفین مثبت در بدن آزاد می‌کند، ذهن را تحریک می‌کند و با هورمون‌های استرس در ذهن و بدن نیز مبارزه می‌کند.

 

سخن پایانی:

با انگیزه ماندن سفری است که شامل خودشناسی، هدف‌گذاری، انعطاف‌پذیری و مثبت‌اندیشی است. با درک نوع انگیزه‌ی خود، تعیین اهداف واضح، تقسیم وظایف به مراحل قابل مدیریت،‌ پیدا کردن الهام، مسئولیت‌پذیری، جشن گرفتن پیشرفت، غلبه بر موانع، حفظ طرز فکر مثبت، و ثابت ماندن، می‌توانید انگیزه‌ی خود را تقویت کنید و شعله‌های آتش را روشن نگه دارید.

به یاد داشته باشید که انگیزه یک حالت ثابت نیست. این یک نیروی نوسانی است که نیاز به پرورش دارد. با استفاده از این نکات و ترفندها، شما ابزاری برای حفظ انگیزه در مسیر موفقیت‌تان دارید. پس منتظر چه هستید؟ اجرای این استراتژی‌ها را از همین امروز شروع کنید تا مشاهده کنید که انگیزه خودش به اوج می‌رسد. رؤیاهای شما در دسترس هستند، آتش را زنده نگه دارید تا به عظمت دست پیدا کنید.

 


  • خوشحال می‌شویم نظرات خود در مورد مطالب گفته شده، را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • پیشنهاد می‌کنیم حتماً از تکنیک‌های این مقاله، در تمام امور روزمره خود استفاده کنید.

  • اگر موارد فوق را تا به حال به کار برده‌اید، از تأثیرات آن‌ برایمان بنویسید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام