تأثیر هوش مالی بر ثروتمند شدن!

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : به نظر می‌رسد هوش مالی را یک تعداد افراد خاص دارند، اما در واقع همه‌ قدری از آن را داریم. تفاوت در این است که همه‌ی ما از آن آگاه نیستیم و حتی کسانی که از آن آگاه‌اند، شاید نتوانند از آن به نحو احسن استفاده کنند. بعضی افراد هوش مالی بیشتری نسبت به بقیه دارند و در اینکه چگونه از پولشان برای درآوردن پول بیشتر استفاده کنند، تیزتر هستند. کارشناسان می‌گویند هیچ رمز و راز و نقشه‌ی سریعی برای ثروتند شدن در کار نیست. اما این موضوع به آن معنی نیست که باید خیلی از خودتان کار بکشید. فقط باید آن را بهتر بفهمید و شروع به ایجاد تغییر در نحوه‌ی استفاده از پول‌تان کنید.


 

تأثیر هوش مالی بر ثروتمند شدن!

 

 

  • آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که، هوش مالی دقیقاً چیست و چرا داشتن آن اینقدر مهم است؟

  • آیا می‌دانید چطور هوش مالی می‌تواند زندگی‌تان را متحول کند؟

  • به نظر شما هوش مالی را می‌توان آموخت و بهبود بخشید، یا فقط افرادی خاص از آن بهره‌مند هستند؟

 

- هوش مالی چیست؟

جالب است بدانید هوش اقتصادی کودک، مانند هوش والدین و نزدیکان است. بعدها هوش اقتصادی سرمایه‌گذاری فرد در واکنش به تجربیات پیش رو دست‌خوش تغییر و تحول مثبت و یا منفی می‌شود که نهایتاً در بزرگسالی شکل و فرم شخصی و خاصی به خود می گیرد. یعنی هر کدام از ما در هر سنی شخصیت مشخص مالی در خود داریم و بر اساس نظام باورهای مالی خود عمل می‌کنیم. کیفیت شرایط مالی امروز شما بستگی به کیفیت رشد و پرورش هوش مالی شما از کودکی تا کنون دارد. تعریف هوش مالی از نگاه آقای رابرت کیوساکی عبارت است از:

 

مجموعه تشخیص، تصمیم و اقداماتی که یک فرد

در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب‌و‌کارش بکار می‌گیرد

 

رابرت کیوساکی در کتاب « هوش مالی خود را افزایش  دهید » می‌نویسد:” املاک و مستغلات، سهام، صندوق های پس انداز، کسب و کار یا پول، افراد را ثروتمند نمی کنند. بلکه این اطلاعات، دانش، عقل و فکر یا به عبارتی دیگر این هوش مالی است که افراد را ثروتمند می‌کند “. او یادآور می‌شود که برای مثال اگر بخواهید در انجام فعالیت ورزشی خاصی مهارت کافی کسب کنید، خرید تجهیزات آن کمکی به شما نمی‌کند، بلکه شما باید برای موفقیت آموزش دیده باشید. آموزش نقش بسیار مهمی را در این روند ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد هوش مالی را یک تعداد افراد خاص دارند، اما در واقع همه‌ قدری از آن را داریم. تفاوت در این است که همه‌ی ما از آن آگاه نیستیم و حتی کسانی که از آن آگاه‌اند، شاید نتوانند از آن به نحو احسن استفاده کنند. بعضی افراد هوش مالی بیشتری نسبت به بقیه دارند و در اینکه چگونه از پولشان برای درآوردن پول بیشتر استفاده کنند، تیزتر هستند. کارشناسان می‌گویند هیچ رمز و راز و نقشه‌ی سریعی برای ثروتند شدن در کار نیست. اما این موضوع به آن معنی نیست که باید خیلی از خودتان کار بکشید. فقط باید آن را بهتر بفهمید و شروع به ایجاد تغییر در نحوه‌ی استفاده از پول‌تان کنید.

کمتر کسی پیدا می‌شود که موفق باشد، ولی نسبت به هوش مالی آگاهی نداشته باشد. فرقی نمی‌کند موفقیت را چطور تعریف کنید. ممکن است شما پول زیادی نداشته باشید، اما کاری را که می‌کنید دوست دارید و با پولی که از آن به دست می‌آورید سر می‌کنید؛ این موفقیت به حساب می‌آید. به همین ترتیب، ممکن است شما پول زیادی داشته باشید، اما آن را با ولخرجی هدر بدهید تا وقتی که تمام شود، و این می‌شود شکست. پس بگذارید بیشتر برای‌تان توضیح دهیم که هوش مالی دقیقاً چیست و چرا داشتن آن اینقدر مهم است و چطور می‌تواند زندگی شما را متحول کند.


پیشنهاد ما برای شما: پیش‌ از این، هیچ دوره‌ای برای آموزش دادن مغز طراحی نشده بود تا کاری کند که برنده بازی پول و ثروت شوید! حالا شما یک برنامه انقلابی در دست دارید که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی‌های ثابت شده‌‌ی علمی کمک می‌کند، مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدیدی را در خودتان ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول و ثروت بیشتری به دست آورید. پس دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، را از دست ندهید.


 

خبر خوب این است که هوش مالی مهارتی است که می‌توان آن را آموخت. هوش مالی در اصل یعنی دانستن تمام جزئیات یک موقعیت مالی، خواه موقعیت مالی خودتان باشد یا شرکت‌تان یا شرکتی که برای آن کار می‌کنید. این اساساً به معنی شناخت و کسب دانش و مهارت امور مالی در دنیای کسب‌وکار است. این یک واژه‌ی نسبتاً جدید است که روز به روز محبوبیت بیشتری کسب می‌کند تا به بالا بردن دستاوردهای مالی کمک کند و با دخیل کردن کارمندان در تصمیمات مالی شرکت، نسبت نیروی کار جدید به میانگین متوسط افراد شاغل در یک بازه‌ی زمانی را کاهش دهد. 

در واقع خیلی از شرکت‌ها دوره‌هایی را برای کارمندان‌شان در حوزه‌ی این مهارت برگزار می‌کنند. شناخت مالی یعنی شناخت ارقام بودجه‌بندی، صورت پرداخت، اوراق، سود، سهام و غیره. از آنجا که این یک علم خیلی تخصصی است، ما می‌خواهیم به شما نشان بدهیم که چطور در مورد شما کاربرد دارد و برای چه به آن نیاز دارید.

 

1.  بالا بردن ثروت.

آیا فردی هست که نخواهد ثروتش بیشتر شود؟ برای افرادی که دارای عقل معاش هستند، مهم‌ترین چیز میزان نقدینگی است. شما چه کسب‌وکار خوتان را داشته باشید چه نه، باید بدانید پول‌تان به کجا می‌رود. یکی از دلایلی که افراد ثروتمند، ثروتمندتر می‌شوند این است که حواسشان به جریان نقدینگی‌شان هست و همیشه آن را کنترل می‌کنند. برای این که حساب دخل و خرج‌تان را داشته باشید، نیازی نیست کسب‌وکار خودتان را داشته باشید و یا پول زیادی در بیاورید. وقتی جریان نقدینگی‌تان را بدانید، متوجه می‌شوید، پول‌تان کجا می‌رود که این را می‌توان تغییر داد، کم کرد یا به کل قطع کرد. با این کار پول‌تان بطور خودکار زیاد می‌شود.

 

2.  نحوه‌ی ارتباط شما با پول.

شاید باور نکنید، اما این که چطور به پول فکر می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی بر هوش مالی و میزان موفقیت‌تان دارد. همه‌ی ما ضرب‌المثل "پول منشاء همه‌ی شرارت‌هاست" را شنیده‌ایم. بعضی از ما با این باور بزرگ شده‌ایم و برخی دیگر با باور "باد آورده را باد می‌برد". در حالیکه بعضی هم با این باور بزرگ شده‌اند که برای پول در آوردن باید سخت کار کرد و "پول علف خرس نیست". باور ما هر کدام که باشد چیزی که همه‌مان باید باور داشته باشیم و به آن اطمینان داشته باشیم این است که پول را می‌توان کنترل کرد.

افراد موفق پول را کنترل می‌کنند، نه پول آن‌ها را. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که پولشان را کجا، برای چه و برای چه کسی خرج می‌کنند. رابطه‌ی شما با پول باید بسط پیدا کند و محدود به آنچه در کودکی یاد گرفته‌اید نشود. تحصیلات رسمی در واقع به این شکل به مقوله‌ی پول نمی‌پردازد، دانشگاه هم همینطور، مگر اینکه در رشته‌ی مدیریت امور مالی تحصیل کنید. پس چیزهایی را که در مورد پول یاد گرفته‌اید، بدون چون و چرا قبول نکنید.


3.  دانش شما در مورد پول.

بین باور شما درباره‌ی پول و دانش‌تان در مورد آن تفاوت وجود دارد. حال، برای بسیاری از ما پول چیزی است که می‌توان با آن خرید کرد، و این تنها چیزی است که در مورد آن می‌دانیم. برای این که بتوانیم از هوش مالی استفاده کنیم باید چیزهای بیشتری بدانیم. باید بدانیم پول چطور کار می‌کند و فرق بین دارایی‌ و اعتبار چیست. خیلی از ما فرق بین کارت اعتباری و کارت بانکی را نمی‌دانیم. نداشتن دانش چیزی است که اغلب ما را به سمت اشتباهات مالی سوق می‌دهد که باعث می‌شوند به بدهی بیافتیم و یا وارد سرمایه‌گذاری‌های ضعیفی شویم که باز هم ما را به بدهی می‌اندازند.

ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند دانشمان را در مورد امور مالی بالا ببریم، فقط باید از آن‌ها استفاده کنیم. اگر عاشق کتاب هستید کتاب‌های بیشتری در مورد مسائل مالی بخوانید. کتاب، مقاله و وبلاگ برای بالا بردن هوش مالی‌تان وجود دارد. اگر بیشتر مطالب شنیداری و تصویری را دوست دارید، برنامه‌ها و مصاحبه‌هایی را نگاه کنید که در آن‌ها کارشناسان، ریز و درشت چیزهایی را که نمی‌دانید، توضیح می‌دهند. حتی اپلیکیشن‌هایی هم هستند که با پیگیری جاهایی که پول‌ خرج می‌کنید، یادگیری شما را راحت‌تر می‌کنند.

 

هوش مالی

 

4.  کاری که با پول می‌کنید.

هر فردی فکر می‌کند درآمدش کم است، دستش را بالا ببرد. بیشتر ما فکر می‌کنیم پول کمی در می‌آوریم و به همین دلیل است که همیشه از نظر مالی در مضیقه هستیم. اما یک جورایی حقیقت دارد که هر چقدر هم پول در بیاورید، فکر می‌کنید کافی نیست. این به این خاطر است که هرچه بیشتر درمی‌آورید بیشتر خرج می‌کنید. سپس رقابتی بین آنچه در می‌آورید و آنچه خرج می‌کنید ایجاد می‌شود و ما می‌دانیم مخارج‌مان همیشه بر ما چیره می‌شوند. اما سؤالی که حتماً باید از خودتان بپرسید این است که پول‌تان را خرج چه چیزی می‌کنید؟ 

همه‌ی ما داستان افراد فقیری را که ثروتمند می‌شوند شنیده‌ایم؛ داستان‌های واقعی افرادی که از هیچ به جاهای بزرگ رسیده‌اند. و برعکس افرادی هم بوده‌اند که همه‌ی پولشان را به باد داده‌اند و تبدیل به یک آس‌وپاس فقیر شده‌اند. این داستان‌ها فقط برای سرگرمی نیستند؛ باید از آن‌ها درس بگیریم. هدف آن‌ها این است که به شما یاد بدهند موفقیت به مقدار پولی که درمی‌آورید بستگی ندارد، بلکه بستگی به این دارد که با آن درآمد چه کاری می‌کنید. یکی از کارهایی که بسیاری از افرادی که هوش مالی بالایی دارند انجام می‌دهند این است که 10 درصد از درآمدشان را بطور خودکار پس‌انداز می‌کنند. آن‌ها هرگز آن 10 درصد را نمی‌بینند. آن‌ها از آن 10 درصد برای اهداف سرمایه‌گذاری برای آینده استفاده می‌کنند یا آن را برای سودهای بلند مدت نگه می‌دارند.


پیشنهاد رایگان کتاب:  "کتاب پول شاد" اثر "کن هوندا"


 

5.  بهترین سرمایه‌گذاری چیست؟

خیلی افراد این سؤال را می‌پرسند. آیا روی ملک سرمایه‌گذاری کنیم؟ یا سهام؟ یا اوراق بهادار؟ این‌ها و موارد دیگر می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی باشند، اما اول باید روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید. این بهترین سرمایه‌گذاری‌ای است که هر موقع از زندگی‌تان می‌توانید آن را انجام دهید. اگر این کار را بکنید، احتمال موفقیت‌تان خیلی بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که افراد در دروه‌های مختلف شرکت می‌کنند.

 

کسی که قرار است ثروت شما را بیشتر کند شما هستید،

پس پیشرفت دادن خودتان چیزی است که ارزش دارد برای آن وقت و تلاش صرف کنید.

 


6.  آنچه را که می‌توانید کنترل کنید

خیلی چیزها دست ما نیستند. عملکرد بازار بورس دست ما نیست. بالا و پایین رفتن قیمت ملک دست ما نیست. حقوق شما، با اینکه به دست‌تان می‌رسد، دست شما نیست. وقتی می‌بینیم خیلی چیزها تحت کنترل ما نیستند، ممکن است راحت نا‌امید شوید. اما باید روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید. چیزی که می‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، تحت کنترل شماست. این که حقوق‌تان را چطور خرج می‌کنید هم تحت کنترل شماست.

امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به سرعت در حال تغییر است و آینده پر از چیزهای نامعلوم است. اما کسانی که از هوش مالی برخوردارند، می‌دانند کاری که امروز انجام می‌دهند روی آینده‌شان تأثیر می‌گذارد. سعی کنید آینده‌نگر باشید و درک کنید که هر قدم مالی که امروز برمی‌دارید تأثیری مثبت یا منفی روی آینده‌تان خواهد داشت. اگر بدهی‌های عقب‌مانده دارید، الان آن‌ها پرداخت کنید! این بدهی ممکن است وام خودرو یا هر وام دیگری باشد.


7.  افرادی را که هوش مالی دارند استخدام کنید.

بدون داشتن هوش مالی نه تنها پول‌تان دوام نمی‌آورد، بلکه اصلاً نمی‌توانید پول در بیاورید. شاید فکر کنید شما هوش مالی ندارید. تنها شما نیستید. در واقع این خودش یک نوع باهوشی است که بدانید شما همه‌ چیز را نمی‌دانید. و با وجود اینکه بیشتر ما آن را درون خود داریم، نمی‌دانیم چطور باید از آن استفاده کنیم تا برایمان کار کند.

اگر واقعاً سردرگم شده‌اید، هیچ اشکالی ندارد که به یک نفر پول بدهید به شما کمک کند موضوع را درک کنید و اطلاعات‌تان را بالا ببرید. بله شما ترجیح می‌دهید که یک نفر به شما رایگان مشاوره بدهد، اما آن مشاوره‌ی رایگان از طرف کسی که می‌شناسید، اگر اشتباه باشد بعدها منجر به دادن بهایی سنگین می‌شود.

 

8.  اهداف کوتاه مدت و بلند مدت.

شما احتمالاً اهداف کوتاه مدتی دارید که می‌خواهید به آن‌ها برسید، همه‌مان داریم. باید آن‌ها را از اهداف بلند مدت‌تان تفکیک کنید تا با این کار تمرکز و تعادل را حفظ می‌کنید. هر دوی آن‌ها اهداف پولی هستند. اما ما معمولاً درگیر اهداف کوتاه مدت می‌شویم و بلند مدت‌ها را فراموش می‌کنیم. مدتی طولانی می‌گذرد. از این که بسیاری از افراد در هدر دادن پول بهتر از نگه داشتن آن عمل می‌کنند، هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم. و این به این دلیل است که ما برنامه‌ریزی نداریم. شما باید مراقب خودتان و ثروت‌تان در آینده باشید و پول‌تان را برای چیزهایی خرج و سرمایه‌گذاری کنید که در راستای اهداف بلند‌مدت‌تان باشند.

بیمه می‌تواند یک سرمایه‌گذاری برای اهداف بلند مدت باشد. بعد از یک عمر کار کردن در یک نقطه‌ای شما خواهان این هستید که بازنشسته شوید و استراحت کنید، به خودتان خوش بگذرانید و خوب زندگی کنید در حالی که اطمینان دارید کارشناسان بیمه‌ی عمر مراقب همه‌ چیز هستند.

 

9.  تعاملات‌تان را با دیگران بیشتر کنید.

اگر شبکه‌ی افرادی را که با آن‌ها در ارتباط هستید، گسترده‌تر کنید و افراد موفق مالی را هم به آن‌ها اضافه کنید، باز هم برای‌تان بهتر خواهد بود. افراد وقتی می‌خواهند در مورد مسائل مالی مشاوره بگیرند، معمولاً سراغ کسانی می‌روند که به آن‌ها اعتماد دارند، اما شاید آن‌ها چیزی بیشتر از شما در مورد امور مالی ندانند، شاید حتی کمتر بدانند. مثل این است که یک نابینا بخواهد راه را به نابینای دیگر نشان بدهد، که قطعاً در آینده شما را به موفقیت نمی‌رساند. شما به افرادی نیاز دارید که در این زمینه هستند و پول را به خوبی می‌شناسند و مدیریت می‌کنند. هر چه شبکه‌ی ارتباطات‌تان گسترده‌تر می‌شود، با یاد گرفتن چیزهای جدید و برداشتن عادات خوب مالی به مرزها و کرانه‌های بزرگتری دست پیدا می‌کنید.

 

10. تقصیرها را گردن دیگران انداختن.

آخرین نکته علاقه‌ی شدید ما به مقصر دانستن دیگران است. ما می‌گوییم تقصیر کارمان، رئیسمان، خانواده‌مان، شرایط‌مان، آب‌وهوا و سگ و گربه‌مان است که پول‌مان زود تمام می‌شود. بخش عمده‌ی هوش مالی این است که شهامت به خرج دهیم و مسئولیت اشتباهات پولی خود را بپذیریم. اگر ایرادها و اشتباهات خود را قبول نکنیم و کاری برای آن‌ها انجام ندهیم، نمی‌توانیم موفق شویم.

برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره برای تمام کسانی است که کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را مطالعه کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته اند کدی را که در صفحات این کتاب در میان جملات پنهان شده است، پیدا کنند.

 

هوش مالی

 

- هوش مالی مشکلات را حل می‌کند، نه پول:

این چیز خوبی است زیرا بالا بردن هوش مالی‌تان دست شماست. وقتی هوش مالی را از راه‌هایی که گفتیم بالا ببرید، پول هم به دنبال آن خواهد آمد. اینجاست که حتی اگر تاجر نباشید مثل یک تاجر صحبت می‌کنید. حواس‌تان به خودتان و پول خرج کردن‌تان باشد و طرز فکرتان را تغییر دهید یا حداقل آن را گسترش دهید، در مورد پول بیشتر بدانید و از افراد درست سؤالات درست بپرسید تا شما را در مسیر درست موفقیت قرار دهند. از نظر رابرت کیوساکی هوش مالی از پنج قسمت تشکیل شده است که در ادامه مقاله به آنها می‌پردازیم. شما با این پنچ حوزه می‌توانید پس از مدتی هوش مالی خود را افزایش دهید.


 این مقاله را حتماً بخوانید: تکنیک آریگاتو، رازی که شما را ثروتمندتر می‌کند 


 

1) حوزه اول هوش مالی: کسب درآمد بیشتر

رابرت کیوساکی می گوید :“بسیاری از مردم نتوانستند ثروتی برای خود بسازند و درآمد بیشتری را کسب کنند، زیرا آن‌ها پول را بدون کار می‌خواهند. آنچه که بسیاری از مردم نمی فهمند، این است که این فرآیند آن‌ها را به ثروت می‌رساند، نه پول". این مورد با توجه به مقدار پولی که بدست می آورید سنجیده می شود. اگر در آمد سالانه شما ۳۰ میلیون تومان باشد، هوش مالی شما نسبت به فردی که در سال ۱۰ میلیون تومن درآمد دارد، بالاتر است.

برای هر فرد، این روند متفاوت خواهد بود. هر کدام از ما هدف، رؤیا و جاه‌طلبی‌های متفاوت داریم. مهم این است که بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر را پیدا کنید و هدف‌گذاری‌های خود را بر آن اساس انجام دهید. برای کسب درآمد بیشتر، شما همچنین باید احساسات خود را کنترل کنید.

شما باید بیاموزید که رضایت خاطر را به خود تحمیل کنید. آینده مالی خود را برای چند تومان پول تباه نکنید. هرگز تسلیم نشوید. پیشروی شاید بعضی اوقات بسیار سخت بنظر برسد، اما اگر در مسیر اعتماد به نفس داشته باشید،  مشکلات خود را نیز می‌توانید حل کنید. ذهن خود را بر روی هدف خود متمرکز کنید و راهی برای رسیدن به آن پیدا کنید.

  • یاد گرفتن تمام مهارت‌های مرتبط با حوزه کاری: 

اگر در یک حوزه کاری فعالیت می‌کنید،‌ یاد گرفتن مهارت‌های جانبی و مرتبط به حوزه کاریتان می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد، زیرا امکان گرفتن پروژه‌های بیشتر برای‌تان فراهم می‌شود. برای مثال اگر کار اصلی شما طراحی سایت باشد، یاد گرفتن اصول سئو و تولید محتوا می‌تواند پروژه‌های بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. اگر هم نخواهید، در آن زمینه ها متخصص شوید، حداقل ساده تر می‌توانید با متخصصینی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ارتباط بگیرید و با انجام پروژه های مشترک، درآمدتان را بیشتر کنید.

  • یاد گرفتن مهارت‌های متفاوت: 

همانطور که یاد گرفتن مهارت‌های مرتبط با یک حوزه کاری می‌تواند درآمد شما را بسیار افزایش دهد، یاد گرفتن مهارت‌های متفاوت از کسب‌وکار نیز می‌تواند شما را تبدیل به یک نابغه کند. در آن صورت است که رقابت با شما عملاً غیر ممکن می‌شود. پس یاد گرفتن مهارت‌های مختلف می‌تواند کاری کند که شما به یک نابغه  ثروت‌ساز تبدیل شوید.

  • پرزنت کردن خود:

 هر چه هم که مهارت‌های مختلف را یاد بگیرید و سعی کنید که آن‌ها را با هم ترکیب کنید و در نهایت از خروجی که ارائه می‌کنید پول به دست بیاورید؛ تا زمانی که نتوانید مهارت خود را به دیگران ارائه کنید و به دیگران نشان دهید که واقعاً در کارتان یک نابغه هستید، درآمدتان رشد چندانی نخواهد داشت. شروع فعالیت در یکی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین یا راه‌اندازی سایت می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. شما از طریق تولید محتوا و پاسخ دادن به سؤالات مخاطبین در زمینه‌ای که متخصص آن هستید، می‌توانید مهارت و دانش‌تان را به دیگران نشان دهید.

  • افزاش ارتباطات:

 با شرکت در دورهمی‌ها و نمایشگاه‌هایی که به حوزه کاری شما مرتبط است، می‌توانید ارتباطات خوبی بگیرید. داشتن ارتباطات می‌تواند برای شما پروژه‌های کاری متفاوتی را ایجاد کند.


پیشنهاد ما برای شما: 24 مانع انرژی برای کسب ثروت و فراوانی وجود دارند، که شما را عقب نگه می‌دارند. برای از بین بردن این موانع یکی بعد از دیگری طی ۲۴ جلسه، پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده‌ی "ثروت نامحدود" اثر "کریستی ماری شلدون" (کلیک کنید)، می‌باشد که روی هر مانع به صورت جداگانه تمرکز می‌شود. این دوره، یک تجربه‌ی پاکسازی انرژی آنلاین است که برای از بین بردن تمام موانع انرژی شما طراحی شده است. طی مجموعه‌ای از فایل‌ها، کریستی به فرکانس انرژی شما وصل خواهد شد، به ضمیر ناخودآگاه‌تان دسترسی پیدا خواهد کرد و شما را از تک تک موانع انرژی‌تان رها خواهد کرد.


 

2) حوزه دوم هوش مالی: حفظ پول

زمانی که درآمدی را کسب کردید، باید آن را حفظ کنید. حفاظت از پول دومین جنبه هوش مالی یا اقتصادی است. باید پول خود را از “شکارچیان مالی” محافظت کنید. کیوساکی می‌گوید که شما باید در مقابل این ۶ مورد از پول خود محافظت کنید:

1. مأموران دولتی: رابرت کیوساکی به ضرورت پرداخت مالیات (به صورت قانونی) با مأموران دولتی اذعان دارد. تأکید او تنها بر این است که تا حد ممکن مالیات کمتری را بپردازیم.

2. بانکداران: بانک‌ها به طور مداوم سعی می‌کنند، ذره ذره پول شما را به عنوان سپرده از چنگ شما در بیاورند.

3. کارگزاران بورس: به طور مشابه، پرداختی‌های کارگزاران بورس می‌تواند به ثروت شما ختم شود. اغلب  هدف از خرید و فروش سهام برای کارگزاران کسب کمیسیون بیشتر می‌باشد.

4. کسب‌و‌کارها: کیوساکی می‌گوید “همه کسب‌و‌کارها همیشه چیزی برای فروش به شما دارند”. وظیفه آن‌ها این است که شما را از پول‌تان دور کنند و وظیفه شما این است که پول خود را حفظ کنید. رابرت کیوساکی به شما توصیه می‌کند که زمان خرید یک وسیله از خودتان بپرسید: ” آیا داشتن آن شما را فقیرتر می کند یا ثروتمندتر ؟! ”.

5. روابط: پول نقش کلیدی را در هر رابطه ای ایفا می‌کند. شما باید به طرف مقابل خود اعتماد کنید و به درک متقابلی از امور مالی دست یابید.

6. وکلا: در نهایت، مهم است که پول خود را از مشکلات قانونی دور نگه دارید.

 

3) حوزه سوم هوش اقتصادی: بودجه بندی پول

کیوساکی می نویسد” توانایی داشتن زندگی خوب و در عین حال سرمایه‌گذاری بدون توجه به اینکه چقدر درآمد کسب می کنید، نیاز به سطح بالایی از هوش مالی دارد ”. این حوزه از هوش مالی یا اقتصادی براساس مقدار پولی که پس از پرداخت هزینه‌ها برای شما باقی می‌ماند، اندازه‌گیری می‌شود.

برای حل بحران بودجه‌بندی دو راه وجود دارد:

1- شما باید مخارج خود را کاهش دهید.

2- درآمد خود را افزایش دهید.

هر دو روش کسری بودجه را برطرف می‌کنند. اما مانند خیلی از افراد اعتقاد رابرت کیوساکی بر این است که در بلند مدت، افزایش درآمد راه حل بهتری است. رابرت توضیح می‌دهد که اختصاص مبلغی از بودجه به هزینه ثابت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تصمیم بگیرید 10٪ از درآمد خود را پس انداز کنید، سپس این 10 درصد را مبلغی ثابت در بودجه‌بندی خود قرار دهید. ابتدا مبلغی را به خودتان اختصاص دهید.

کیوساکی می نویسد: “شما می‌توانید با نگاه کردن به میزان وقت و پولی که افراد صرف می‌کنند، آینده آن‌ها را حدس بزنید“. او در ادامه می‌گوید : “زمان و پول دارایی های بسیار مهم شما هستند. آنها را عاقلانه  مصرف کنید”. او یادآور می‌شود که وقتی اوضاع بر وفق مراد افراد پیش نمی‌رود، آن‌ها به جای هزینه کردن، تصمیم می‌گیرند که پول خرج نکنند. اما اگر برای خرج کردن پول اولویت‌بندی درستی داشته باشند، می‌توانند وضعیت را بهبود ببخشند. خرج تنقلات و هزینه‌های اضافی خورد و خوراک خود را کم کنید و به جای آن به هزینه‌های آموزش و  ارتقاء دانسته‌های خود بیافزاید.

برای یادگیری باورهای ثروت‌ساز، ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی و دستیابی به ثروت پایدار، "دوره‌ی هوش هیجانی مالی «Money EQ»" (کلیک کنید)، بسیار مفید خواهد بود که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است.

 

4) حوزه چهارم هوش مالی: اهرم سازی برای پول

در کتاب رابرت کیوساکی این فصل طولانی‌ترین و حساس‌ترین بخش در کل کتاب است. این بخش نشان دهنده اصلی‌ترین بخش فلسفه مالی او را تشکیل داده است. این قسمت از هوش مالی یا اقتصادی براساس بازده سرمایه‌گذاری اندازه‌گیری می‌شود. چگونه مازاد پول خود را به کسب ثروت بیشتر اختصاص داده اید؟ 

  • اهرم‌سازی:

قرض گرفتن پول برای افزایش قدرت نقدینگی خود، در صورت داشتن قدرت کنترل سرمایه‌گذاری به گفته رابرت کیوساکی کار بسیار خوبی است. اما اگر در کنترل سرمایه‌گذاری ضعیف عمل کنید، اهرم‌سازی بسیار خطرناک خواهد شد. او می‌نویسد: بسیاری از افرادی که با سقوط املاک و مستغلات، با شکست رو به رو می‌شوند، افرادی بودند که بر روی افزایش ارزش ملک‌های خود از طریق بازار املاک حساب کرده بودند. آنها در برابر ارزش بالای خانه خود پول قرض گرفتند اما هیچ کنترلی بر روی بالا و پایین رفتن بازار مسکن ندارند. این موضوع نشان دهنده هوش ضعیف است. در عوض، او استدلال می‌کند که باید از اهرم‌سازی برای سرمایه‌گذاری کم خطر استفاده کنید، طوری سرمایه‌گذاری کنید که بر آن تسلط داشته باشید.


5) حوزه پنجم هوش مالی یا اقتصادی: بهبود اطلاعات مالی

وارن بافت موفق‌ترین سرمایه‌گذار تمام دوران است. اما او هرگز قمار نکرد. بافت (و شریکش، چارلی مونگر ) تحقیقات گسترده‌ای را برای تصمیم‌گیری‌های خود انجام می‌دهند. قبل از اینکه سهام شرکتی را بخرند، آن‌ها باید همه چیز را در مورد آن بدانند. بدست آوردن این اطلاعات به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با اطمینان سرمایه‌گذاری کنند. در مقابل، رابرت کیوساکی برخی از سرمایه‌گذاری‌های خود را از روی نادانی انجام داده است. او سهام‌هایی را خریده بود که امیدوار به بالا رفتن آن بود. این نوع تصمیمات بر اساس اطلاعات نیستند، بلکه مبتنی بر احساسات هستند.

اطلاعات مالی تنها به معنای دانش مفاهیم مالی نیست، بلکه شامل اطلاعات دقیق و جزئی از سرمایه‌گذاری‌های شما نیز می‌شود. هوش مالی یا اقتصادی پلی به سوی ثروتمند شدن است. آیا شما هوش مالی یا اقتصادی دارین؟ آیا پول شما را ثروتمند می‌کند؟

همه‌  ما می‌‌دانيم افرادی كه هر روز خيلی سخت كار می‌‌كنند، پول بيشتری در می‌‌آورند، اما هرگز ثروتمند نمی‌‌شوند! حتی بسياری از آن‌ها بيشتر از قبل بدهكار می‌شوند و مشكلات مالی بيشتری پيدا می‌كنند. همه‌ی ما داستان‌‌هايی برای برنده شدن در مسابقات قرعه‌كشی را شنيده‌ايم كه افراد كاملاً تصادفی ثروتمند می‌شوند.

برخی ديگر هم با خريدن خانه يا خريداری اماكن گوناگون در مدت زمان كوتاهی سود می‌‌كنند و ثروتمند می‌شوند. در مقابل نيز می‌‌شنويم كه افراد زيادی با خريد اوراق بهادار يا سكه های طلا ضرر می‌كنند و همه سود و سرمايه‌ خود را به يک باره از دست می‌دهند. اما بسياری ديگری از افراد هستند كه هر روز كه می‌گذرد بر دارايی آن‌ها افزوده می‌شود.

با آنكه شايد حتی زمان كمتری هم نيز صرف كار خود كنند، اما ثروت آن‌ها هر روز بيشتر شده و زندگی‌هايشان رو به رونق و تجمل بيشتر سوق پيدا می‌كند. چه عواملی باعث می‌شود كه بعضی افراد اينگونه و با شتاب خيلی بيشتری نسبت به بقيه افراد پيشرفت كنند چيست؟ هوش مالی جواب تمام اين پديده‌ها و اين پيشرفت‌هاست. كسانی كه به يک باره زندگيشان عوض می‌شود، جادو يا سحری نكرده‌اند.

برای بهبود اطلاعات مالی خود، مهم است که: 

  • واقعیت را از تفکرات جدا کنید: 

بسیاری از بزرگان با رضایت کامل نظرات خود را ارائه می دهند که قیمت طلا در حال بالا رفتن است، اما این احمقانه است که تصمیمات مالی خود را بر اساس آن اتخاذ کنیم. تصمیمات خود را بر اساس واقعیت بگیرید. اطلاعات را تأیید کنید. فقط یک منبع اطلاعات را باور نداشته باشید و از جوانب دیگر آن را تأیید کنید.

  • قوانین را بشناسید:

 اگر نمی دانید که سرمایه‌گذاری شما چگونه است، آن را انجام ندهید. کیوساکی در کتابش می نویسد: قوانین منابع ارزشمندی از اطلاعات در مورد نحوه بازی با پول هستند.

  •  گرایشات را درک کنید: 

روندها و گرایشات حقایق با اهمیتی هستند. سرمایه گذاران هوشمند می‌توانند از روندها و گرایشات برای تصمیم‌گیری آگاهانه خود استفاده کنند. با این حال، توجه داشته باشید که این روند به واقعیت‌های آینده منجر نمی‌شود؛ با این حال، منابع با ارزش اطلاعات مالی به حساب می‌آیند.

 

- سخن پایانی:

برای اینکه هوش مالی خود را بهبود ببخشید، لازم نیست در بهترین دانشگاه‌ها درس خوانده باشید یا رشته تحصیلی‌تان اقتصاد باشد. کافی است به فکر بهبود وضعیت مالی خود و رشد آن باشید، برایش تلاش، مطالعه و تمرین کنید و پیوسته آن را رشد دهید. در این مقاله به ارزش داشتن هوش مالی پرداختیم و دریافتیم که با تکنیک‌های مؤثر می‌توانیم به بهبود هوش مالی خود را تقویت کنیم. منتظر نظرات ارزشمند شما عزیزان در بخش کامنت‌های این مقاله هستیم.

 


خوشحال می‌شویم نظرات خود در مورد مطالب گفته شده در این مقاله را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • در مورد هوش مالی خود برایمان بنویسید. آیا قادر به ارتقاء آن بوده‌اید؟

  • در این زمینه آموزشی دیده‌اید؟ تأثیر مثبتی در زمینه کسب درآمد بیشتر شما داشته است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند


 

تأثیر هوش مالی بر ثروتمند شدن!

 

 

  • آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که، هوش مالی دقیقاً چیست و چرا داشتن آن اینقدر مهم است؟

  • آیا می‌دانید چطور هوش مالی می‌تواند زندگی‌تان را متحول کند؟

  • به نظر شما هوش مالی را می‌توان آموخت و بهبود بخشید، یا فقط افرادی خاص از آن بهره‌مند هستند؟

 

- هوش مالی چیست؟

جالب است بدانید هوش اقتصادی کودک، مانند هوش والدین و نزدیکان است. بعدها هوش اقتصادی سرمایه‌گذاری فرد در واکنش به تجربیات پیش رو دست‌خوش تغییر و تحول مثبت و یا منفی می‌شود که نهایتاً در بزرگسالی شکل و فرم شخصی و خاصی به خود می گیرد. یعنی هر کدام از ما در هر سنی شخصیت مشخص مالی در خود داریم و بر اساس نظام باورهای مالی خود عمل می‌کنیم. کیفیت شرایط مالی امروز شما بستگی به کیفیت رشد و پرورش هوش مالی شما از کودکی تا کنون دارد. تعریف هوش مالی از نگاه آقای رابرت کیوساکی عبارت است از:

 

مجموعه تشخیص، تصمیم و اقداماتی که یک فرد

در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب‌و‌کارش بکار می‌گیرد

 

رابرت کیوساکی در کتاب « هوش مالی خود را افزایش  دهید » می‌نویسد:” املاک و مستغلات، سهام، صندوق های پس انداز، کسب و کار یا پول، افراد را ثروتمند نمی کنند. بلکه این اطلاعات، دانش، عقل و فکر یا به عبارتی دیگر این هوش مالی است که افراد را ثروتمند می‌کند “. او یادآور می‌شود که برای مثال اگر بخواهید در انجام فعالیت ورزشی خاصی مهارت کافی کسب کنید، خرید تجهیزات آن کمکی به شما نمی‌کند، بلکه شما باید برای موفقیت آموزش دیده باشید. آموزش نقش بسیار مهمی را در این روند ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد هوش مالی را یک تعداد افراد خاص دارند، اما در واقع همه‌ قدری از آن را داریم. تفاوت در این است که همه‌ی ما از آن آگاه نیستیم و حتی کسانی که از آن آگاه‌اند، شاید نتوانند از آن به نحو احسن استفاده کنند. بعضی افراد هوش مالی بیشتری نسبت به بقیه دارند و در اینکه چگونه از پولشان برای درآوردن پول بیشتر استفاده کنند، تیزتر هستند. کارشناسان می‌گویند هیچ رمز و راز و نقشه‌ی سریعی برای ثروتند شدن در کار نیست. اما این موضوع به آن معنی نیست که باید خیلی از خودتان کار بکشید. فقط باید آن را بهتر بفهمید و شروع به ایجاد تغییر در نحوه‌ی استفاده از پول‌تان کنید.

کمتر کسی پیدا می‌شود که موفق باشد، ولی نسبت به هوش مالی آگاهی نداشته باشد. فرقی نمی‌کند موفقیت را چطور تعریف کنید. ممکن است شما پول زیادی نداشته باشید، اما کاری را که می‌کنید دوست دارید و با پولی که از آن به دست می‌آورید سر می‌کنید؛ این موفقیت به حساب می‌آید. به همین ترتیب، ممکن است شما پول زیادی داشته باشید، اما آن را با ولخرجی هدر بدهید تا وقتی که تمام شود، و این می‌شود شکست. پس بگذارید بیشتر برای‌تان توضیح دهیم که هوش مالی دقیقاً چیست و چرا داشتن آن اینقدر مهم است و چطور می‌تواند زندگی شما را متحول کند.


پیشنهاد ما برای شما: پیش‌ از این، هیچ دوره‌ای برای آموزش دادن مغز طراحی نشده بود تا کاری کند که برنده بازی پول و ثروت شوید! حالا شما یک برنامه انقلابی در دست دارید که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی‌های ثابت شده‌‌ی علمی کمک می‌کند، مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدیدی را در خودتان ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول و ثروت بیشتری به دست آورید. پس دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، را از دست ندهید.


 

خبر خوب این است که هوش مالی مهارتی است که می‌توان آن را آموخت. هوش مالی در اصل یعنی دانستن تمام جزئیات یک موقعیت مالی، خواه موقعیت مالی خودتان باشد یا شرکت‌تان یا شرکتی که برای آن کار می‌کنید. این اساساً به معنی شناخت و کسب دانش و مهارت امور مالی در دنیای کسب‌وکار است. این یک واژه‌ی نسبتاً جدید است که روز به روز محبوبیت بیشتری کسب می‌کند تا به بالا بردن دستاوردهای مالی کمک کند و با دخیل کردن کارمندان در تصمیمات مالی شرکت، نسبت نیروی کار جدید به میانگین متوسط افراد شاغل در یک بازه‌ی زمانی را کاهش دهد. 

در واقع خیلی از شرکت‌ها دوره‌هایی را برای کارمندان‌شان در حوزه‌ی این مهارت برگزار می‌کنند. شناخت مالی یعنی شناخت ارقام بودجه‌بندی، صورت پرداخت، اوراق، سود، سهام و غیره. از آنجا که این یک علم خیلی تخصصی است، ما می‌خواهیم به شما نشان بدهیم که چطور در مورد شما کاربرد دارد و برای چه به آن نیاز دارید.

 

1.  بالا بردن ثروت.

آیا فردی هست که نخواهد ثروتش بیشتر شود؟ برای افرادی که دارای عقل معاش هستند، مهم‌ترین چیز میزان نقدینگی است. شما چه کسب‌وکار خوتان را داشته باشید چه نه، باید بدانید پول‌تان به کجا می‌رود. یکی از دلایلی که افراد ثروتمند، ثروتمندتر می‌شوند این است که حواسشان به جریان نقدینگی‌شان هست و همیشه آن را کنترل می‌کنند. برای این که حساب دخل و خرج‌تان را داشته باشید، نیازی نیست کسب‌وکار خودتان را داشته باشید و یا پول زیادی در بیاورید. وقتی جریان نقدینگی‌تان را بدانید، متوجه می‌شوید، پول‌تان کجا می‌رود که این را می‌توان تغییر داد، کم کرد یا به کل قطع کرد. با این کار پول‌تان بطور خودکار زیاد می‌شود.

 

2.  نحوه‌ی ارتباط شما با پول.

شاید باور نکنید، اما این که چطور به پول فکر می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی بر هوش مالی و میزان موفقیت‌تان دارد. همه‌ی ما ضرب‌المثل "پول منشاء همه‌ی شرارت‌هاست" را شنیده‌ایم. بعضی از ما با این باور بزرگ شده‌ایم و برخی دیگر با باور "باد آورده را باد می‌برد". در حالیکه بعضی هم با این باور بزرگ شده‌اند که برای پول در آوردن باید سخت کار کرد و "پول علف خرس نیست". باور ما هر کدام که باشد چیزی که همه‌مان باید باور داشته باشیم و به آن اطمینان داشته باشیم این است که پول را می‌توان کنترل کرد.

افراد موفق پول را کنترل می‌کنند، نه پول آن‌ها را. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که پولشان را کجا، برای چه و برای چه کسی خرج می‌کنند. رابطه‌ی شما با پول باید بسط پیدا کند و محدود به آنچه در کودکی یاد گرفته‌اید نشود. تحصیلات رسمی در واقع به این شکل به مقوله‌ی پول نمی‌پردازد، دانشگاه هم همینطور، مگر اینکه در رشته‌ی مدیریت امور مالی تحصیل کنید. پس چیزهایی را که در مورد پول یاد گرفته‌اید، بدون چون و چرا قبول نکنید.


3.  دانش شما در مورد پول.

بین باور شما درباره‌ی پول و دانش‌تان در مورد آن تفاوت وجود دارد. حال، برای بسیاری از ما پول چیزی است که می‌توان با آن خرید کرد، و این تنها چیزی است که در مورد آن می‌دانیم. برای این که بتوانیم از هوش مالی استفاده کنیم باید چیزهای بیشتری بدانیم. باید بدانیم پول چطور کار می‌کند و فرق بین دارایی‌ و اعتبار چیست. خیلی از ما فرق بین کارت اعتباری و کارت بانکی را نمی‌دانیم. نداشتن دانش چیزی است که اغلب ما را به سمت اشتباهات مالی سوق می‌دهد که باعث می‌شوند به بدهی بیافتیم و یا وارد سرمایه‌گذاری‌های ضعیفی شویم که باز هم ما را به بدهی می‌اندازند.

ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند دانشمان را در مورد امور مالی بالا ببریم، فقط باید از آن‌ها استفاده کنیم. اگر عاشق کتاب هستید کتاب‌های بیشتری در مورد مسائل مالی بخوانید. کتاب، مقاله و وبلاگ برای بالا بردن هوش مالی‌تان وجود دارد. اگر بیشتر مطالب شنیداری و تصویری را دوست دارید، برنامه‌ها و مصاحبه‌هایی را نگاه کنید که در آن‌ها کارشناسان، ریز و درشت چیزهایی را که نمی‌دانید، توضیح می‌دهند. حتی اپلیکیشن‌هایی هم هستند که با پیگیری جاهایی که پول‌ خرج می‌کنید، یادگیری شما را راحت‌تر می‌کنند.

 

هوش مالی

 

4.  کاری که با پول می‌کنید.

هر فردی فکر می‌کند درآمدش کم است، دستش را بالا ببرد. بیشتر ما فکر می‌کنیم پول کمی در می‌آوریم و به همین دلیل است که همیشه از نظر مالی در مضیقه هستیم. اما یک جورایی حقیقت دارد که هر چقدر هم پول در بیاورید، فکر می‌کنید کافی نیست. این به این خاطر است که هرچه بیشتر درمی‌آورید بیشتر خرج می‌کنید. سپس رقابتی بین آنچه در می‌آورید و آنچه خرج می‌کنید ایجاد می‌شود و ما می‌دانیم مخارج‌مان همیشه بر ما چیره می‌شوند. اما سؤالی که حتماً باید از خودتان بپرسید این است که پول‌تان را خرج چه چیزی می‌کنید؟ 

همه‌ی ما داستان افراد فقیری را که ثروتمند می‌شوند شنیده‌ایم؛ داستان‌های واقعی افرادی که از هیچ به جاهای بزرگ رسیده‌اند. و برعکس افرادی هم بوده‌اند که همه‌ی پولشان را به باد داده‌اند و تبدیل به یک آس‌وپاس فقیر شده‌اند. این داستان‌ها فقط برای سرگرمی نیستند؛ باید از آن‌ها درس بگیریم. هدف آن‌ها این است که به شما یاد بدهند موفقیت به مقدار پولی که درمی‌آورید بستگی ندارد، بلکه بستگی به این دارد که با آن درآمد چه کاری می‌کنید. یکی از کارهایی که بسیاری از افرادی که هوش مالی بالایی دارند انجام می‌دهند این است که 10 درصد از درآمدشان را بطور خودکار پس‌انداز می‌کنند. آن‌ها هرگز آن 10 درصد را نمی‌بینند. آن‌ها از آن 10 درصد برای اهداف سرمایه‌گذاری برای آینده استفاده می‌کنند یا آن را برای سودهای بلند مدت نگه می‌دارند.


پیشنهاد رایگان کتاب:  "کتاب پول شاد" اثر "کن هوندا"


 

5.  بهترین سرمایه‌گذاری چیست؟

خیلی افراد این سؤال را می‌پرسند. آیا روی ملک سرمایه‌گذاری کنیم؟ یا سهام؟ یا اوراق بهادار؟ این‌ها و موارد دیگر می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی باشند، اما اول باید روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید. این بهترین سرمایه‌گذاری‌ای است که هر موقع از زندگی‌تان می‌توانید آن را انجام دهید. اگر این کار را بکنید، احتمال موفقیت‌تان خیلی بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که افراد در دروه‌های مختلف شرکت می‌کنند.

 

کسی که قرار است ثروت شما را بیشتر کند شما هستید،

پس پیشرفت دادن خودتان چیزی است که ارزش دارد برای آن وقت و تلاش صرف کنید.

 


6.  آنچه را که می‌توانید کنترل کنید

خیلی چیزها دست ما نیستند. عملکرد بازار بورس دست ما نیست. بالا و پایین رفتن قیمت ملک دست ما نیست. حقوق شما، با اینکه به دست‌تان می‌رسد، دست شما نیست. وقتی می‌بینیم خیلی چیزها تحت کنترل ما نیستند، ممکن است راحت نا‌امید شوید. اما باید روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید. چیزی که می‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، تحت کنترل شماست. این که حقوق‌تان را چطور خرج می‌کنید هم تحت کنترل شماست.

امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به سرعت در حال تغییر است و آینده پر از چیزهای نامعلوم است. اما کسانی که از هوش مالی برخوردارند، می‌دانند کاری که امروز انجام می‌دهند روی آینده‌شان تأثیر می‌گذارد. سعی کنید آینده‌نگر باشید و درک کنید که هر قدم مالی که امروز برمی‌دارید تأثیری مثبت یا منفی روی آینده‌تان خواهد داشت. اگر بدهی‌های عقب‌مانده دارید، الان آن‌ها پرداخت کنید! این بدهی ممکن است وام خودرو یا هر وام دیگری باشد.


7.  افرادی را که هوش مالی دارند استخدام کنید.

بدون داشتن هوش مالی نه تنها پول‌تان دوام نمی‌آورد، بلکه اصلاً نمی‌توانید پول در بیاورید. شاید فکر کنید شما هوش مالی ندارید. تنها شما نیستید. در واقع این خودش یک نوع باهوشی است که بدانید شما همه‌ چیز را نمی‌دانید. و با وجود اینکه بیشتر ما آن را درون خود داریم، نمی‌دانیم چطور باید از آن استفاده کنیم تا برایمان کار کند.

اگر واقعاً سردرگم شده‌اید، هیچ اشکالی ندارد که به یک نفر پول بدهید به شما کمک کند موضوع را درک کنید و اطلاعات‌تان را بالا ببرید. بله شما ترجیح می‌دهید که یک نفر به شما رایگان مشاوره بدهد، اما آن مشاوره‌ی رایگان از طرف کسی که می‌شناسید، اگر اشتباه باشد بعدها منجر به دادن بهایی سنگین می‌شود.

 

8.  اهداف کوتاه مدت و بلند مدت.

شما احتمالاً اهداف کوتاه مدتی دارید که می‌خواهید به آن‌ها برسید، همه‌مان داریم. باید آن‌ها را از اهداف بلند مدت‌تان تفکیک کنید تا با این کار تمرکز و تعادل را حفظ می‌کنید. هر دوی آن‌ها اهداف پولی هستند. اما ما معمولاً درگیر اهداف کوتاه مدت می‌شویم و بلند مدت‌ها را فراموش می‌کنیم. مدتی طولانی می‌گذرد. از این که بسیاری از افراد در هدر دادن پول بهتر از نگه داشتن آن عمل می‌کنند، هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم. و این به این دلیل است که ما برنامه‌ریزی نداریم. شما باید مراقب خودتان و ثروت‌تان در آینده باشید و پول‌تان را برای چیزهایی خرج و سرمایه‌گذاری کنید که در راستای اهداف بلند‌مدت‌تان باشند.

بیمه می‌تواند یک سرمایه‌گذاری برای اهداف بلند مدت باشد. بعد از یک عمر کار کردن در یک نقطه‌ای شما خواهان این هستید که بازنشسته شوید و استراحت کنید، به خودتان خوش بگذرانید و خوب زندگی کنید در حالی که اطمینان دارید کارشناسان بیمه‌ی عمر مراقب همه‌ چیز هستند.

 

9.  تعاملات‌تان را با دیگران بیشتر کنید.

اگر شبکه‌ی افرادی را که با آن‌ها در ارتباط هستید، گسترده‌تر کنید و افراد موفق مالی را هم به آن‌ها اضافه کنید، باز هم برای‌تان بهتر خواهد بود. افراد وقتی می‌خواهند در مورد مسائل مالی مشاوره بگیرند، معمولاً سراغ کسانی می‌روند که به آن‌ها اعتماد دارند، اما شاید آن‌ها چیزی بیشتر از شما در مورد امور مالی ندانند، شاید حتی کمتر بدانند. مثل این است که یک نابینا بخواهد راه را به نابینای دیگر نشان بدهد، که قطعاً در آینده شما را به موفقیت نمی‌رساند. شما به افرادی نیاز دارید که در این زمینه هستند و پول را به خوبی می‌شناسند و مدیریت می‌کنند. هر چه شبکه‌ی ارتباطات‌تان گسترده‌تر می‌شود، با یاد گرفتن چیزهای جدید و برداشتن عادات خوب مالی به مرزها و کرانه‌های بزرگتری دست پیدا می‌کنید.

 

10. تقصیرها را گردن دیگران انداختن.

آخرین نکته علاقه‌ی شدید ما به مقصر دانستن دیگران است. ما می‌گوییم تقصیر کارمان، رئیسمان، خانواده‌مان، شرایط‌مان، آب‌وهوا و سگ و گربه‌مان است که پول‌مان زود تمام می‌شود. بخش عمده‌ی هوش مالی این است که شهامت به خرج دهیم و مسئولیت اشتباهات پولی خود را بپذیریم. اگر ایرادها و اشتباهات خود را قبول نکنیم و کاری برای آن‌ها انجام ندهیم، نمی‌توانیم موفق شویم.

برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره برای تمام کسانی است که کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را مطالعه کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته اند کدی را که در صفحات این کتاب در میان جملات پنهان شده است، پیدا کنند.

 

هوش مالی

 

- هوش مالی مشکلات را حل می‌کند، نه پول:

این چیز خوبی است زیرا بالا بردن هوش مالی‌تان دست شماست. وقتی هوش مالی را از راه‌هایی که گفتیم بالا ببرید، پول هم به دنبال آن خواهد آمد. اینجاست که حتی اگر تاجر نباشید مثل یک تاجر صحبت می‌کنید. حواس‌تان به خودتان و پول خرج کردن‌تان باشد و طرز فکرتان را تغییر دهید یا حداقل آن را گسترش دهید، در مورد پول بیشتر بدانید و از افراد درست سؤالات درست بپرسید تا شما را در مسیر درست موفقیت قرار دهند. از نظر رابرت کیوساکی هوش مالی از پنج قسمت تشکیل شده است که در ادامه مقاله به آنها می‌پردازیم. شما با این پنچ حوزه می‌توانید پس از مدتی هوش مالی خود را افزایش دهید.


 این مقاله را حتماً بخوانید: تکنیک آریگاتو، رازی که شما را ثروتمندتر می‌کند 


 

1) حوزه اول هوش مالی: کسب درآمد بیشتر

رابرت کیوساکی می گوید :“بسیاری از مردم نتوانستند ثروتی برای خود بسازند و درآمد بیشتری را کسب کنند، زیرا آن‌ها پول را بدون کار می‌خواهند. آنچه که بسیاری از مردم نمی فهمند، این است که این فرآیند آن‌ها را به ثروت می‌رساند، نه پول". این مورد با توجه به مقدار پولی که بدست می آورید سنجیده می شود. اگر در آمد سالانه شما ۳۰ میلیون تومان باشد، هوش مالی شما نسبت به فردی که در سال ۱۰ میلیون تومن درآمد دارد، بالاتر است.

برای هر فرد، این روند متفاوت خواهد بود. هر کدام از ما هدف، رؤیا و جاه‌طلبی‌های متفاوت داریم. مهم این است که بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر را پیدا کنید و هدف‌گذاری‌های خود را بر آن اساس انجام دهید. برای کسب درآمد بیشتر، شما همچنین باید احساسات خود را کنترل کنید.

شما باید بیاموزید که رضایت خاطر را به خود تحمیل کنید. آینده مالی خود را برای چند تومان پول تباه نکنید. هرگز تسلیم نشوید. پیشروی شاید بعضی اوقات بسیار سخت بنظر برسد، اما اگر در مسیر اعتماد به نفس داشته باشید،  مشکلات خود را نیز می‌توانید حل کنید. ذهن خود را بر روی هدف خود متمرکز کنید و راهی برای رسیدن به آن پیدا کنید.

  • یاد گرفتن تمام مهارت‌های مرتبط با حوزه کاری: 

اگر در یک حوزه کاری فعالیت می‌کنید،‌ یاد گرفتن مهارت‌های جانبی و مرتبط به حوزه کاریتان می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد، زیرا امکان گرفتن پروژه‌های بیشتر برای‌تان فراهم می‌شود. برای مثال اگر کار اصلی شما طراحی سایت باشد، یاد گرفتن اصول سئو و تولید محتوا می‌تواند پروژه‌های بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. اگر هم نخواهید، در آن زمینه ها متخصص شوید، حداقل ساده تر می‌توانید با متخصصینی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ارتباط بگیرید و با انجام پروژه های مشترک، درآمدتان را بیشتر کنید.

  • یاد گرفتن مهارت‌های متفاوت: 

همانطور که یاد گرفتن مهارت‌های مرتبط با یک حوزه کاری می‌تواند درآمد شما را بسیار افزایش دهد، یاد گرفتن مهارت‌های متفاوت از کسب‌وکار نیز می‌تواند شما را تبدیل به یک نابغه کند. در آن صورت است که رقابت با شما عملاً غیر ممکن می‌شود. پس یاد گرفتن مهارت‌های مختلف می‌تواند کاری کند که شما به یک نابغه  ثروت‌ساز تبدیل شوید.

  • پرزنت کردن خود:

 هر چه هم که مهارت‌های مختلف را یاد بگیرید و سعی کنید که آن‌ها را با هم ترکیب کنید و در نهایت از خروجی که ارائه می‌کنید پول به دست بیاورید؛ تا زمانی که نتوانید مهارت خود را به دیگران ارائه کنید و به دیگران نشان دهید که واقعاً در کارتان یک نابغه هستید، درآمدتان رشد چندانی نخواهد داشت. شروع فعالیت در یکی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین یا راه‌اندازی سایت می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. شما از طریق تولید محتوا و پاسخ دادن به سؤالات مخاطبین در زمینه‌ای که متخصص آن هستید، می‌توانید مهارت و دانش‌تان را به دیگران نشان دهید.

  • افزاش ارتباطات:

 با شرکت در دورهمی‌ها و نمایشگاه‌هایی که به حوزه کاری شما مرتبط است، می‌توانید ارتباطات خوبی بگیرید. داشتن ارتباطات می‌تواند برای شما پروژه‌های کاری متفاوتی را ایجاد کند.


پیشنهاد ما برای شما: 24 مانع انرژی برای کسب ثروت و فراوانی وجود دارند، که شما را عقب نگه می‌دارند. برای از بین بردن این موانع یکی بعد از دیگری طی ۲۴ جلسه، پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده‌ی "ثروت نامحدود" اثر "کریستی ماری شلدون" (کلیک کنید)، می‌باشد که روی هر مانع به صورت جداگانه تمرکز می‌شود. این دوره، یک تجربه‌ی پاکسازی انرژی آنلاین است که برای از بین بردن تمام موانع انرژی شما طراحی شده است. طی مجموعه‌ای از فایل‌ها، کریستی به فرکانس انرژی شما وصل خواهد شد، به ضمیر ناخودآگاه‌تان دسترسی پیدا خواهد کرد و شما را از تک تک موانع انرژی‌تان رها خواهد کرد.


 

2) حوزه دوم هوش مالی: حفظ پول

زمانی که درآمدی را کسب کردید، باید آن را حفظ کنید. حفاظت از پول دومین جنبه هوش مالی یا اقتصادی است. باید پول خود را از “شکارچیان مالی” محافظت کنید. کیوساکی می‌گوید که شما باید در مقابل این ۶ مورد از پول خود محافظت کنید:

1. مأموران دولتی: رابرت کیوساکی به ضرورت پرداخت مالیات (به صورت قانونی) با مأموران دولتی اذعان دارد. تأکید او تنها بر این است که تا حد ممکن مالیات کمتری را بپردازیم.

2. بانکداران: بانک‌ها به طور مداوم سعی می‌کنند، ذره ذره پول شما را به عنوان سپرده از چنگ شما در بیاورند.

3. کارگزاران بورس: به طور مشابه، پرداختی‌های کارگزاران بورس می‌تواند به ثروت شما ختم شود. اغلب  هدف از خرید و فروش سهام برای کارگزاران کسب کمیسیون بیشتر می‌باشد.

4. کسب‌و‌کارها: کیوساکی می‌گوید “همه کسب‌و‌کارها همیشه چیزی برای فروش به شما دارند”. وظیفه آن‌ها این است که شما را از پول‌تان دور کنند و وظیفه شما این است که پول خود را حفظ کنید. رابرت کیوساکی به شما توصیه می‌کند که زمان خرید یک وسیله از خودتان بپرسید: ” آیا داشتن آن شما را فقیرتر می کند یا ثروتمندتر ؟! ”.

5. روابط: پول نقش کلیدی را در هر رابطه ای ایفا می‌کند. شما باید به طرف مقابل خود اعتماد کنید و به درک متقابلی از امور مالی دست یابید.

6. وکلا: در نهایت، مهم است که پول خود را از مشکلات قانونی دور نگه دارید.

 

3) حوزه سوم هوش اقتصادی: بودجه بندی پول

کیوساکی می نویسد” توانایی داشتن زندگی خوب و در عین حال سرمایه‌گذاری بدون توجه به اینکه چقدر درآمد کسب می کنید، نیاز به سطح بالایی از هوش مالی دارد ”. این حوزه از هوش مالی یا اقتصادی براساس مقدار پولی که پس از پرداخت هزینه‌ها برای شما باقی می‌ماند، اندازه‌گیری می‌شود.

برای حل بحران بودجه‌بندی دو راه وجود دارد:

1- شما باید مخارج خود را کاهش دهید.

2- درآمد خود را افزایش دهید.

هر دو روش کسری بودجه را برطرف می‌کنند. اما مانند خیلی از افراد اعتقاد رابرت کیوساکی بر این است که در بلند مدت، افزایش درآمد راه حل بهتری است. رابرت توضیح می‌دهد که اختصاص مبلغی از بودجه به هزینه ثابت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تصمیم بگیرید 10٪ از درآمد خود را پس انداز کنید، سپس این 10 درصد را مبلغی ثابت در بودجه‌بندی خود قرار دهید. ابتدا مبلغی را به خودتان اختصاص دهید.

کیوساکی می نویسد: “شما می‌توانید با نگاه کردن به میزان وقت و پولی که افراد صرف می‌کنند، آینده آن‌ها را حدس بزنید“. او در ادامه می‌گوید : “زمان و پول دارایی های بسیار مهم شما هستند. آنها را عاقلانه  مصرف کنید”. او یادآور می‌شود که وقتی اوضاع بر وفق مراد افراد پیش نمی‌رود، آن‌ها به جای هزینه کردن، تصمیم می‌گیرند که پول خرج نکنند. اما اگر برای خرج کردن پول اولویت‌بندی درستی داشته باشند، می‌توانند وضعیت را بهبود ببخشند. خرج تنقلات و هزینه‌های اضافی خورد و خوراک خود را کم کنید و به جای آن به هزینه‌های آموزش و  ارتقاء دانسته‌های خود بیافزاید.

برای یادگیری باورهای ثروت‌ساز، ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی و دستیابی به ثروت پایدار، "دوره‌ی هوش هیجانی مالی «Money EQ»" (کلیک کنید)، بسیار مفید خواهد بود که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است.

 

4) حوزه چهارم هوش مالی: اهرم سازی برای پول

در کتاب رابرت کیوساکی این فصل طولانی‌ترین و حساس‌ترین بخش در کل کتاب است. این بخش نشان دهنده اصلی‌ترین بخش فلسفه مالی او را تشکیل داده است. این قسمت از هوش مالی یا اقتصادی براساس بازده سرمایه‌گذاری اندازه‌گیری می‌شود. چگونه مازاد پول خود را به کسب ثروت بیشتر اختصاص داده اید؟ 

  • اهرم‌سازی:

قرض گرفتن پول برای افزایش قدرت نقدینگی خود، در صورت داشتن قدرت کنترل سرمایه‌گذاری به گفته رابرت کیوساکی کار بسیار خوبی است. اما اگر در کنترل سرمایه‌گذاری ضعیف عمل کنید، اهرم‌سازی بسیار خطرناک خواهد شد. او می‌نویسد: بسیاری از افرادی که با سقوط املاک و مستغلات، با شکست رو به رو می‌شوند، افرادی بودند که بر روی افزایش ارزش ملک‌های خود از طریق بازار املاک حساب کرده بودند. آنها در برابر ارزش بالای خانه خود پول قرض گرفتند اما هیچ کنترلی بر روی بالا و پایین رفتن بازار مسکن ندارند. این موضوع نشان دهنده هوش ضعیف است. در عوض، او استدلال می‌کند که باید از اهرم‌سازی برای سرمایه‌گذاری کم خطر استفاده کنید، طوری سرمایه‌گذاری کنید که بر آن تسلط داشته باشید.


5) حوزه پنجم هوش مالی یا اقتصادی: بهبود اطلاعات مالی

وارن بافت موفق‌ترین سرمایه‌گذار تمام دوران است. اما او هرگز قمار نکرد. بافت (و شریکش، چارلی مونگر ) تحقیقات گسترده‌ای را برای تصمیم‌گیری‌های خود انجام می‌دهند. قبل از اینکه سهام شرکتی را بخرند، آن‌ها باید همه چیز را در مورد آن بدانند. بدست آوردن این اطلاعات به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با اطمینان سرمایه‌گذاری کنند. در مقابل، رابرت کیوساکی برخی از سرمایه‌گذاری‌های خود را از روی نادانی انجام داده است. او سهام‌هایی را خریده بود که امیدوار به بالا رفتن آن بود. این نوع تصمیمات بر اساس اطلاعات نیستند، بلکه مبتنی بر احساسات هستند.

اطلاعات مالی تنها به معنای دانش مفاهیم مالی نیست، بلکه شامل اطلاعات دقیق و جزئی از سرمایه‌گذاری‌های شما نیز می‌شود. هوش مالی یا اقتصادی پلی به سوی ثروتمند شدن است. آیا شما هوش مالی یا اقتصادی دارین؟ آیا پول شما را ثروتمند می‌کند؟

همه‌  ما می‌‌دانيم افرادی كه هر روز خيلی سخت كار می‌‌كنند، پول بيشتری در می‌‌آورند، اما هرگز ثروتمند نمی‌‌شوند! حتی بسياری از آن‌ها بيشتر از قبل بدهكار می‌شوند و مشكلات مالی بيشتری پيدا می‌كنند. همه‌ی ما داستان‌‌هايی برای برنده شدن در مسابقات قرعه‌كشی را شنيده‌ايم كه افراد كاملاً تصادفی ثروتمند می‌شوند.

برخی ديگر هم با خريدن خانه يا خريداری اماكن گوناگون در مدت زمان كوتاهی سود می‌‌كنند و ثروتمند می‌شوند. در مقابل نيز می‌‌شنويم كه افراد زيادی با خريد اوراق بهادار يا سكه های طلا ضرر می‌كنند و همه سود و سرمايه‌ خود را به يک باره از دست می‌دهند. اما بسياری ديگری از افراد هستند كه هر روز كه می‌گذرد بر دارايی آن‌ها افزوده می‌شود.

با آنكه شايد حتی زمان كمتری هم نيز صرف كار خود كنند، اما ثروت آن‌ها هر روز بيشتر شده و زندگی‌هايشان رو به رونق و تجمل بيشتر سوق پيدا می‌كند. چه عواملی باعث می‌شود كه بعضی افراد اينگونه و با شتاب خيلی بيشتری نسبت به بقيه افراد پيشرفت كنند چيست؟ هوش مالی جواب تمام اين پديده‌ها و اين پيشرفت‌هاست. كسانی كه به يک باره زندگيشان عوض می‌شود، جادو يا سحری نكرده‌اند.

برای بهبود اطلاعات مالی خود، مهم است که: 

  • واقعیت را از تفکرات جدا کنید: 

بسیاری از بزرگان با رضایت کامل نظرات خود را ارائه می دهند که قیمت طلا در حال بالا رفتن است، اما این احمقانه است که تصمیمات مالی خود را بر اساس آن اتخاذ کنیم. تصمیمات خود را بر اساس واقعیت بگیرید. اطلاعات را تأیید کنید. فقط یک منبع اطلاعات را باور نداشته باشید و از جوانب دیگر آن را تأیید کنید.

  • قوانین را بشناسید:

 اگر نمی دانید که سرمایه‌گذاری شما چگونه است، آن را انجام ندهید. کیوساکی در کتابش می نویسد: قوانین منابع ارزشمندی از اطلاعات در مورد نحوه بازی با پول هستند.

  •  گرایشات را درک کنید: 

روندها و گرایشات حقایق با اهمیتی هستند. سرمایه گذاران هوشمند می‌توانند از روندها و گرایشات برای تصمیم‌گیری آگاهانه خود استفاده کنند. با این حال، توجه داشته باشید که این روند به واقعیت‌های آینده منجر نمی‌شود؛ با این حال، منابع با ارزش اطلاعات مالی به حساب می‌آیند.

 

- سخن پایانی:

برای اینکه هوش مالی خود را بهبود ببخشید، لازم نیست در بهترین دانشگاه‌ها درس خوانده باشید یا رشته تحصیلی‌تان اقتصاد باشد. کافی است به فکر بهبود وضعیت مالی خود و رشد آن باشید، برایش تلاش، مطالعه و تمرین کنید و پیوسته آن را رشد دهید. در این مقاله به ارزش داشتن هوش مالی پرداختیم و دریافتیم که با تکنیک‌های مؤثر می‌توانیم به بهبود هوش مالی خود را تقویت کنیم. منتظر نظرات ارزشمند شما عزیزان در بخش کامنت‌های این مقاله هستیم.

 


خوشحال می‌شویم نظرات خود در مورد مطالب گفته شده در این مقاله را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • در مورد هوش مالی خود برایمان بنویسید. آیا قادر به ارتقاء آن بوده‌اید؟

  • در این زمینه آموزشی دیده‌اید؟ تأثیر مثبتی در زمینه کسب درآمد بیشتر شما داشته است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام