شخصیت پولی شما چه تأثیری بر امور مالی‌تان دارد؟

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : هر فرد شخصیت خاص خود را دارد، اما آیا می‌دانستید که افراد شخصیت پولی هم دارند؟ این شخصیت می‌تواند بر نحوه‌ی خرج کردن، پس انداز و بودجه‌بندی شما تأثیر بگذارد. در هر نوع شخصیتی، صفات خوب و نه چندان خوب وجود دارد. ممکن است شما تمایل بیشتری به پس‌انداز یا خرج کردن داشته باشید، و یا به آینده‌ی مالی خود فکر کنید یا نکنید. در هر حال شما می‌توانید موفق شوید. شخصیت پولی خود را کشف کنید و ببینید چگونه می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

 

شخصیت پولی شما

چه تأثیری بر امور مالی‌تان دارد؟

 

 

  • هر فرد شخصیت خاص خود را دارد، اما آیا می‌دانستید که افراد شخصیت پولی هم دارند؟

  • آیا می‌دانستید که شخصیت پولی می‌تواند بر نحوه‌ی خرج کردن، پس انداز و بودجه‌بندی شما تأثیر بگذارد؟


- چگونه شخصیت پولی شما بر طرز خرج کردن‌تان تأثیر می‌گذارد؟

هر فرد به طرز متفاوتی پول خرج می‌کند. برخی افراد سخت خرید می‌کنند. برخی دیگر هیجانی هستند. شخصیت پولی شما بخشی از این موضوع است که بر طرز فکر شما و همچنین نحوه‌ی برنامه‌ریزی برای هزینه‌های‌تان تأثیر می‌گذارد. شخصیت پولی شما بسته به نحوه‌ی استفاده از آن، در مدیریت امور مالی یا به شما کمک می‌کند یا مانع شما می‌شود.

در هر نوع شخصیتی، صفات خوب و نه چندان خوب وجود دارد. ممکن است شما تمایل بیشتری به پس‌انداز یا خرج کردن داشته باشید، و یا به آینده‌ی مالی خود فکر کنید یا نکنید. در هر حال شما می‌توانید موفق شوید. شخصیت پولی خود را کشف کنید و ببینید چگونه می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.


- چرا شناخت شخصیت پولی خود مهم است؟

هرچه دانش بیشتری در مورد چرایی تصمیم‌گیری‌های مالی خاص داشته باشید، بهتر است. کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه کسی هستید، می‌تواند به شما کمک کند به اهداف مالی‌تان برسید. استفاده از نقاط قوت خود، مانند ریسک‌پذیری، یا تمایل به پس‌انداز، می‌تواند از نظر مالی نتیجه‌بخش باشد. تا زمانی که عاقلانه عمل کنید و در مورد پول تصمیمات آگاهانه بگیرید، نقاط قوت‌تان واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند. همچنین خوب است به یاد داشته باشید که هیچ شخصیت پولی خوب یا بد نیست. همه چیز در مورد نحوه‌ی استفاده شما از آن است.

 

دانستن اینکه ذهن شما در مورد پول چگونه عمل می‌کند،

می‌تواند به شما کمک کند، از نقاط قوت خود برای موفقیت استفاده کنید.


- 7 تیپ شخصیت پولی:

هفت شخصیت پولی وجود دارد، و هر کسی بیشتر با یکی از آن‌ها شناخته می‌شود. ما جزئیات هر یک را توضیح خواهیم داد، تا به شما کمک کند بفهمید که کدامیک شخصیت شما است و نقاط قوت هر کدام چیست.


1) شخصیت همیشه نگران.

برخی افراد فارغ از این که چقدر درآمد دارند یا پس‌انداز می کنند، همیشه فکر می‌کنند که به پول بیشتری نیاز دارند. آنها معمولاً نگران آینده هستند و حواسشان به این است که چه مشکلات مالی ممکن است پیش بیاید. این موضوع باعث می‌شود، اغلب نگران پول باشند. نگرش کلی آنها نسبت به پول این است که پول کافی نیست. آنها باید دائماً به این فکر کنند که چگونه می‌توانند پول بیشتری در بیاورند یا برای بحران بعدی آماده شوند.

اما این نوع شخصیت چیزهای خوبی هم دارد. آنها معمولاً به خوبی برای آینده آماده می‌شوند. این باعث می‌شود که پس‌انداز کنند تا برای هر رویداد مالی آماده باشند. آنها همچنین از دیگران، مثلاً خانواده و دوستان، مراقبت می‌کنند. آنها سعی می‌کنند هر زمان که بتوانند از پول خود به دیگران کمک کنند. احتمالاً آن‌ها به پول به عنوان چیزی نگاه می‌کنند که به شما کمک می‌کند، بنابراین این دیدگاه خوبی است. و احتمالاً مایلند در مورد پول بیشتر بیاموزند زیرا می‌خواهند از نظر مالی موفق شوند.

اما برخی موارد منفی نیز وجود دارد. این شخصیت پولی، معمولاً تحت فشار است. آنها دائماً به این فکر خواهند کرد که برای جلوگیری از مشکلات مالی چکار باید کرد. این می‌تواند آن‌ها را از پا در بیاورد. همچنین می‌تواند باعث شود که آنها به زندگی منفی نگاه کنند و فکر کنند هرگز پول کافی ندارند. همچنین ممکن است به آینده اعتماد نداشته باشند و برایشان سخت باشد که باور کنند همه چیز خوب پیش خواهد رفت.


2) شخصیت وسواس پس‌انداز.

افرادی که وسواس پس‌انداز دارند، همیشه برای روز مبادا پس‌انداز می‌کنند. آنها مطمئن هستند که روزهای سختی در راه است و باید با اطمینان از داشتن پول کافی آماده شوند. به همین دلیل، ممکن است خرج کردن پول برایشان سخت باشد، حتی گاهی اوقات برای چیزهایی که نیاز دارند. پول آنها منبع ارزشمندی است که اغلب به عنوان نوعی محافظت از آن استفاده می‌کنند.

از نکات مثبت این شخصیت می‌توان، به آمادگی خیلی خوب برای آینده اشاره کرد. داشتن انبوهی از پول نقد یا سرمایه‌گذاری در واقع راهی عالی برای محافظت مالی از خود است. کسانی که وسواس پس‌انداز دارند، همیشه برای همه چیز آماده‌اند. همچنین آن‌ها بسیار مقتصد هستند و می‌خواهند آخرین ریال را پس‌انداز کنند.

آن‌ها سعی می‌کنند معاملات به صرفه انجام دهند یا چیزهایی را به صورت رایگان دریافت کنند. این تیپ شخصیتی زمانی خوب است که می‌خواهید حراجی پیدا کنید یا یک آخر هفته‌ی بدون خرج داشته باشید. آنها احتمالاً تنها در مواقع ضروری پول را از خودشان جدا می‌کنند و پس‌انداز را یک جور امنیت می‌دانند.

کسانی که وسواس پس‌انداز دارند، آسایش خود را در پول می‌دانند. به همین دلیل، گاهی اوقات نمی‌توانند از زندگی لذت ببرند. آنها همیشه به فکر هزینه‌ها هستند. این می‌تواند باعث شود که آنها در مواقعی افرادی خسیس به نظر برسند، که اهل تفریح نیستند و وقت چندانی را صرف خرید چیزهایی که می‌خواهند نمی‌کنند. پذیرفتن اینکه گاهی اوقات خرج کردن مقداری پول نقد ارزشش را دارد برای آنها دشوار باشد. این حتی ممکن است برای فرصت‌های نادر یا چیزهایی که واقعاً می‌خواهند و می‌توانند از عهده‌ی خرید آن بربیایند نیز صدق کند.


پیشنهاد ما برای شما: برای از بین بردن تمام موانع انرژی خود یکی بعد از دیگری، پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده‌ی "ثروت نامحدود" اثر "کریستی ماری شلدون" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره، یک تجربه‌ی پاکسازی انرژی آنلاین است که برای از بین بردن تمام موانع انرژی شما طراحی شده است. طی مجموعه‌ای از فایل‌ها، کریستی به فرکانس انرژی شما وصل خواهد شد، به ضمیر ناخودآگاه‌تان دسترسی پیدا خواهد کرد و شما را از تک تک موانع انرژی‌تان رها خواهد کرد. 24 مانع انرژی برای کسب ثروت و فراوانی وجود دارند که شما را عقب نگه می‌دارند و ۲۴ جلسه در این دوره هست که روی هر مانع به صورت جداگانه تمرکز می‌کند.



3) شخصیت صرفه‌جو/ ولخرج.

یک فرد صرفه‌جو/ ولخرج مقاصد بزرگی دارد، و به خوبی شروع می‌کنند، اما بعداً به دلیل عدم کنترل خود از مسیر خارج می‌شوند. این شخصیت ممکن است یک حقوق‌بگیر باشد و با پس‌انداز کردن شروع کند. اما پس از مدت کوتاهی، چیزی می‌خرند و به‌ طور ناگهانی بیش از حد خرج می‌کنند. چیزی که آن‌ها می‌خرند، معمولاً چیزی است که به آن نیازی هم ندارند.

چیزی که خوب است، این است که این شخصیت اصول اولیه‌ی پول را می‌داند و می‌خواهد پول خود را پس‌انداز کند. این افراد قصد ندارند همه آن را خرج کنند و پس‌انداز کردن را دوست دارند. این‌ افراد معمولاً با بودجه‌بندی و حقوق شروع خوبی دارند؛ دوست دارند یک برنامه مالی داشته باشند، حتی اگر در پیگیری آن به خوبی عمل نکنند.

اما از معایب این شخصیت این است که، دارای خودکنترلی ناپایدار است. آنها ممکن است بر اساس احساسات، نه آنچه قبلاً تصمیم گرفته‌اند، پول خرج کنند. این امر می‌تواند باعث شود که وقتی به تصمیمات قبلی خود پایبند نیستند، از خود ناامید شوند. به همین دلیل ممکن است رسیدن به اهداف مالی برای آنها چالش‌برانگیز باشد.

4) شخصیت دست‌ودلباز.

افراد دست‌ودلباز همیشه پول خرج می‌کنند. آنها همین که چیز جدید یا گران قیمتی را می‌بینند، باید آن را داشته باشند. آنها دوست دارند چیزهای زیادی داشته باشند و به عواقب خرج کردن فکر نمی‌کنند. این افراد ممکن است در پس انداز پول دچار مشکل شوند، زیرا همیشه در حال خرید چیزهای جدید هستند.

یک چیز عالی در مورد این شخصیت این است که این افراد معمولاً بسیار سخاوتمند هستند. اگر پول دارند، حاضرند آن را با خانواده و دوستان‌شان تقسیم کنند. آنها در لحظه زندگی می‌کنند اما دوست دارند به دیگران کمک کنند. حتی ممکن است آخرین ریال خود را صرف کمک به کسی کنند.

بخش بد این شخصیت این است که برای این خرج می‌کنند تا احساس بهتری داشته باشد یا به این دلیل که فکر می‌کنند داشتن یک آیتم خاص آنها را شگفت‌انگیزتر یا شادتر می‌کند. آن‌ها ممکن است خرید‌‌درمانی کنند و اگر حالشان بد باشد، چیز جدیدی بخرند.

از آنجایی که خیلی سریع پول خرج می‌کنند، اغلب بدهکار هستند. آنها معمولاً از نظر مالی نیز تصمیمات خوبی نمی‌گیرند. ممکن است مدت کوتاهی پس از پرداخت دستمزد، پول زیادی برایشان باقی نمانده باشد، و ممکن است در این فکر باشند که آن همه پول کجا رفته است.

 

پول


5) شخصیت  پولساز (فردی که در کسب پول مهارت دارد).

پولساز عاشق کار است و به راحتی پول در می‌آورد. حقوق‌های با ارقام بالا به طور طبیعی به دست‌شان می‌رسد و دائماً در تلاش هستند تا بیشتر به دست بیاورند. این فرد معمولاً برای شاد بودن باید پول دربیاورد و وقتی کار نمی‌کند از زندگی لذت نمی‌برد.

این افراد ممکن است یک شغل چشمگیر با درآمد خوب داشته باشند یا یک کارآفرین باشند. آنها همچنین به احتمال زیاد دچار فشارهای جانبی می‌شوند و دائماً به راه‌های کسب درآمد فکر می‌کنند. یک خوبی این شخصیت این است که در یک مسیر مالی خوب است. این شخص دارای حس ششم مالی است و معمولاً در اداره‌ی امور مالی خوب عمل می‌کند.

در واقع، این افراد احتمالاً پول زیادی خواهند داشت، شاید در سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، و همچنین ممکن است مبلغ زیادی هزینه کنند. آنها کاملاً مطمئن هستند که می‌توانند به اندازه‌ی نیازشان پول دربیاورند که این می‌تواند هم خوب باشد و هم ناپایدار. این تیپ شخصیتی ممکن است وسواس کسب درآمد پیدا کند. آنها ممکن است روابط را قربانی شغل و کسب درآمد کنند. این نگرش ممکن است آن‌ها را به این باور برساند که پول همه چیز است و ارزش خود را فقط در پول درآوردن می‌دانند. اگر نتوانند در آینده به اندازه‌ی حال پول در بیاورند، ممکن است از خودشان ناامید شوند.

برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره برای تمام کسانی است که کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را مطالعه کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته اند کدی را که در صفحات این کتاب در میان جملات پنهان شده است، پیدا کنند.


6. شخصیت بی‌تفاوت.

این شخصیت دوست ندارد با پول اذیت شود. این‌ها معمولاً نگران پول درآوردن غیر از آنچه برای زندگی نیاز دارند، نیستند و با این جریان پیش می‌روند. آن‌ها تمایل دارند بیشتر از پول به چیزهای دیگری فکر کنند یا در زمانی که پول هست از آن استفاده می‌کنند و وقتی از بین رفت، نگران نمی‌شوند. آنها ممکن است فکر کنند پول خارج از کنترل آن‌ها است یا علاقه‌ای به بودجه‌بندی ندارند.

از نکات مثبت این شخصیت می‌توان به این اشاره کرد که این شخصیت معمولاً در مورد پول استرس ندارد. آنها همچنین برای شاد بودن به پول زیادی نیاز ندارند؛ نگران این نیستند که فقط دنبال پول بیشتر باشند. بدی این شخصیت این است که این نوع افراد ممکن است در زمینه‌ی مالی غیرمسئول باشند. این عمدی نیست؛ آنها فقط توجه کافی نمی‌کنند. این همچنین می‌تواند باعث شود که آن‌ها فقط روی اینجا و اکنون تمرکز کنند و به آینده فکر نکنند. آنها ممکن است اهداف مالی یا برنامه‌‌ریزی بازنشستگی چندانی نداشته باشند.


7. شخصیت قمارباز.

شخصیت قمارباز به ریسک بالا و پاداش بالا اعتقاد دارد. آنها ممکن است به پول به عنوان یک بازی نگاه کنند و آن را به اندازه‌ی کافی جدی نگیرند. این افراد هنگام ریسک کردن پول به هیجان می‌آیند و همیشه به این فکر می‌کنند که سریع و بدون تلاش زیاد پول بیشتری کسب کنند. آنها ممکن است گرفتار ترفندهای سریع پولدار شدن یا بخت‌آزمایی شوند.

مزیت این طرز تفکر این است که گاهی اوقات ریسک‌ کردن‌ها می‌توانند نتیجه دهند. اگر اینطور نبود، مردم ریسک نمی‌کردند. بنابراین قمارباز همیشه بر این باور است که ریسک بعدی همان چیزی است که آنها را ثروتمند می‌کند. آنها اغلب مایل به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها یا ایده‌های جدید هستند و ممکن است بهترین نتیجه‌ی ممکن را ببینند.

معایب این نوع شخصیت شامل درآمد ناپایدار است. حتی اگر یک شغل ثابت داشته باشند، ممکن است متوجه شوند که به دلیل قمار کردن روی چیزهایی که بازدهی ندارند، باز هم پول کافی برای پرداخت صورت‌حساب خود ندارند. آنها اغلب پول خود را از دست می‌دهند و در یک وضعیت دائمی بی‌ثباتی مالی زندگی می‌کنند.


پیشنهاد ما برای شما: پیش‌ از این، هیچ دوره‌ای برای آموزش دادن مغز طراحی نشده بود تا کاری کند که برنده بازی پول و ثروت شوید! حالا شما یک برنامه انقلابی در دست دارید که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی‌های ثابت شده‌‌ی علمی کمک می‌کند، مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدیدی را در خودتان ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول بیشتری به دست آورید. پس دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، را از دست ندهید.



- شخصیت مالی شما چیست؟

هر یک از این هفت شخصیت نقاط خوب و بد دارند و برخی افراد به شدت با تیپ خاصی شناخته می‌شوند. اما ممکن است متوجه شوید که ویژگی‌هایی از دو یا چند شخصیت دارید. هر کسی ترکیبی از چیزهای مختلف است، اما خوب است بفهمیم کدام شخصیت شبیه شماست. به این ترتیب، می‌توانید بگویید که احتمالاً با پول چه کاری انجام می‌دهید و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.

این امر به شما کمک می کند تا در آینده در امور مالی خود عاقل تر باشید. به یاد داشته باشید شما صرف‌نظر از تیپ شخصیتی‌تان، همچنان می‌توانید با کمی دانش و تمرین تصمیمات پولی خوبی بگیرید. حتی اگر بطور طبیعی تمایل دارید همه‌ی پولی را که در می‌آورید خرج کنید، می‌توانید با مقداری تلاش، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کردن را یاد بگیرید. همه چیز به تصمیم خودتان بستگی دارد.

دانستن اینکه چه نوع شخصیت پولی دارید می‌تواند به شما در شناسایی و بهبود عادات پولی‌تان کمک کند. شما ممکن است جنبه‌های خاصی از شخصیت خود را در هر هفت مورد ذکر شده‌ در بالا ببینید. اما سعی کنید شخصیتی را پیدا کنید که بیشتر از همه به شما شباهت دارد.

وقتی شخصیت خود را بشناسید، نقاط قوت و ضعف خود را نیز تشخیص می‌دهید. بعد از اینکه فهمیدید معمولاً چگونه پول را مدیریت می‌کنید، می‌توانید تغییراتی را برای بهتر شدن ایجاد کنید. می‌توانید با تمایلاتی که به شما کمکی نمی‌کنند، مانند خرج کردن یا بی‌توجهی به بودجه‌بندی، مبارزه کنید و از آن‌هایی استفاده کنید که به شما و دیگران کمک می‌کنند، مانند پس‌انداز کردن و سخاوتمند بودن.

 

از بخش‌های مثبت شخصیت پولی خود استفاده کنید

و با شناخت جنبه‌های منفی آن‌ها را بهبود ببخشید.

 

می‌توانید خود را آموزش دهید تا توجه خود را به سمت عادات بهتر هدایت کنید. با گذشت زمان، در مدیریت پول خود بهتر عمل خواهید کرد، حتی اگر در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد امور مالی نداشته باشید. سعی کنید به هر ریالی که خرج می‌کنید توجه بیشتری داشته باشید و پس‌انداز کنید. تغییر عادات می‌تواند به شما کمک کند برای آینده پس‌انداز کنید و همچنین از امروز لذت ببرید. این که بدانید می‌خواهید با پول‌تان چکار کنید، جلوی تصمیمات ناگهانی را می‌گیرد و به شما کمک می‌کند در آینده تصمیمات متفکرانه بگیرید.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

- راهکارهایی جهت بهبود شخصیت پولی شما:

  • یادگیری مهارت‌های مالی: به دنبال یادگیری مهارت‌های مالی، مانند مدیریت بودجه، سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه‌ها می‌تواند به ارتقای تیپ شخصیت پولی کمک کند. این مهارت‌ها باعث می‌شوند فرد بیشتر به وضعیت مالی خود توجه کند و برای دستیابی به اهداف مالی خود بیشتر تلاش کند.

  • تمرین کنترل احساسات: کنترل احساسات، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تیپ شخصیت پولی می‌تواند مؤثر باشد. به این معنی که فرد با بررسی احساسات خود، می‌تواند از خرید بی‌رویه و بی‌مورد خودداری کند و به دنبال سرمایه‌گذاری در فرصت‌های مناسب باشد. نمی‌گویم که اصلاً هزینه نکنید، کمی کمتر خرج کنید و بیشتر صرفه‌جویی کنید. به دنبال یک شبه پولدار شدن نباشید. سعی کنید مقداری از پول خود را در پروژه‌های مولد و ارزش‌آفرین سرمایه‌گذاری کنید. اگر عاشق خرید کردن هستید، این را هم در نظر بگیرید که برای دوران پیری، بازنشستگی و مواقع ضروری هم باید پولی برای خرج کردن داشته باشید. مهم‌ترین کار کنترل احساسات است. احساسات خود را کنترل کنید.

  • تعیین اهداف مالی: تعیین اهداف مالی، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تیپ شخصیت پولی می‌تواند به فرد کمک کند تا به دنبال هدف خود بیشتر تلاش کند. به طور مثال، تعیین هدف برای پرداخت بدهی‌ها، تعیین هدف برای اندوختن قسمتی از درآمد و یا تعیین هدف برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌تواند به ارتقای تیپ شخصیت پولی کمک کند.

  • تمرین قدرت تصمیم‌گیری: تمرین قدرت تصمیم‌گیری، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تیپ شخصیت پولی می‌تواند به فرد کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهتر عمل کند. این تمرین شامل تصمیم‌گیری در مواجهه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تصمیم‌گیری در خرید یا اجاره مسکن و تصمیم‌گیری در مواجهه با هزینه‌های ناخواسته می‌شود.

  • استفاده از مشاوره مالی: استفاده از مشاوره مالی، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تیپ شخصیت پولی، می‌تواند به فرد کمک کند تا بهترین تصمیم‌های مالی را بگیرد. مشاور مالی می‌تواند به فرد کمک کند تا برنامه‌ریزی مالی خود را بهبود بخشد و به دستیابی به اهداف مالی خود کمک کند. همچنین، مشاور مالی می‌تواند به فرد کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌های مالی خود مطمئن‌تر عمل کند.

  • برنامه‌ریزی داشته باشید: برنامه‌ریزی داشته باشید، به آینده خود و فرزندان‌تان فکر کنید و پس‌انداز کردن را فراموش نکنید. اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید، از مشاوران مالی استفاده کنید. برای تفریح خرید نکنید. در صورت نیاز به خرید بروید. اگر از چیزی پنج تا دارید، خرید یکی دیگر از آن چیز ضرورتی ندارد. برای خرید کردن از کسی پول قرض نکنید. در واقع می‌توان گفت پولی را که ندارید، خرج نکنید. با حذف چند خرید اضافه در ماه، در بلندمدت می‌توانید پس‌انداز خوبی داشته باشید. البته موضوع مهمی که هرگز نباید فراموش شود این است که، پس‌انداز کردن هم تا حدی خوب است. اگر اصلاً برای خود خرج نکنید، خوب نخورید، تفریح نداشته باشید و تمام پول‌تان را برای پیری پس‌انداز کنید، ممکن است مجبور شوید تمامی پول‌های پس‌انداز شده را برای به‌ دست آوردن سلامت روانی خود خرج کنید.

  • هزینه کردن در امروز، از هزینه‌های بیشتر در آینده می‌کاهد: فرض کنید شما یک ماشین لباسشویی قدیمی دارید، که آب و برق زیادی مصرف می‌کند، چند وقت یک‌بار هم خراب می‌شود و مجبور می‌شوید برای تعمیرات هزینه پرداخت کنید. بجای این کار می‌توانید یک ماشین لباسشویی با کیفیت جدید بخرید که علاوه بر مصرف کمتر انرژی، آب کمتری هم استفاده می‌کند. با خرید این ماشین‌لباسشویی علاوه بر کاهش هزینه‌ها در بلندمدت، دیگر مجبور نمی‌شوید هر چند وقت یک‌بار هزینه تعمیرات پرداخت کنید. افرادی هستند که در ظاهر حس می‌کنید تنگ‌دست هستند اما وقتی با آن‌ها صحبت کنید، می‌بینید برعکس آن است. تعادل و میانه‌روی در تمامی کارها لازم است.

 

اگر در دسته دست‌ودلباز قرار دارید، اولین کاری که می‌توانید بکنید محدود کردن هزینه‌های‌تان است. قبل از خرید هر چیزی می‌توانید از خود بپرسید که آیا واقعاً به آن چیز نیاز دارید؟ خرید آن تا کی برای شما رضایت درونی ایجاد می‌کند؟ اگر این رضایت خیلی کوتاه مدت است، سعی کنید از آن بگذرید. بیشتر به‌ دنبال چیزهایی باشید که برای شما رضایت بلندمدت ایجاد می‌کنند.

 

پول

 

- روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی:

با توجه به این که تیپ شخصیت پولی، نگرش‌های فرد نسبت به پول، رفتارهای پولی و روابط مالی با دیگران را شامل می‌شود، روش‌هایی که به بررسی این موارد می‌پردازند، می‌توانند در تشخیص تیپ شخصیت پولی مؤثرتر باشند. همچنین، ترکیب چندین روش در تشخیص تیپ شخصیت پولی، می‌تواند دقت و قابلیت پیش‌بینی بیشتری را به دنبال داشته باشد. تشخیص تیپ شخصیت پولی می‌تواند از طریق روش‌های مختلف صورت گیرد. مدیریت درآمد بسیار مهم است. در ادامه، به برخی از روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی اشاره می‌شود:

  • آزمون شخصیت‌شناختی: آزمون‌های شخصیت‌شناختی مانند آزمون MBTI و Big Five، به عنوان یکی از روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آزمون‌ها با بررسی ویژگی‌های شخصیتی فرد، افرادی که دارای تیپ شخصیت پولی هستند را تشخیص می‌دهند.

  • مصاحبه با روان‌شناس: روان‌شناسان می‌توانند با صحبت کردن با فرد و بررسی ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری او، تیپ شخصیت پولی او را تشخیص دهند. در این روش، روان‌شناس با استفاده از تجربیات و دانش خود، به بررسی الگوهای رفتاری و تمایلات فرد می‌پردازد.

  • مشاهده رفتار: در این روش، رفتارهای فرد در موقعیت‌های مختلف از جمله رفتار در مواجهه با فرصت‌های مالی، بررسی می‌شود. این روش به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در تشخیص تیپ شخصیت پولی به کار می‌رود.

  • بررسی تجربیات مالی فرد: بررسی تجربیات مالی فرد و نحوه رفتار در مواجهه با پول و ثروت، به عنوان یکی از روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، رفتار فرد در مواجهه با سرمایه‌گذاری، پرداخت بدهی‌ها، و کنترل هزینه‌ها بررسی می‌شود.

  • استفاده از پرسش‌نامه‌های مالی: پرسش‌نامه‌های مالی که به بررسی نگرش‌های فرد نسبت به پول و ثروت می‌پردازند، به عنوان یکی از روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پرسش‌نامه‌ها می‌توانند شامل سؤالاتی در مورد نگرش‌های فرد به پول، اهداف مالی، رفتارهای پولی و روابط مالی با دیگران باشند.

 


پیشنهاد ما برای شما: برای یادگیری باورهای ثروت‌ساز، ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی و دستیابی به ثروت پایدار، "دوره‌ی هوش هیجانی مالی «Money EQ»" (کلیک کنید)، بسیار مفید خواهد بود که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است.


 

- وارن بافت و پس‌انداز:

همانطور که می‌دانید، وارن بافت یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین افراد دنیا است.  او معتقد است اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، باید مقداری از درآمد فعلی خود را به آینده تخصیص دهید. او می‌گوید: آنچه را که بعد از خرج کردن باقی می‌ماند پس‌انداز نکنید، بلکه چیزی را که بعد از پس‌انداز کردن باقی ماند را خرج کنید.

احتمالاً با خود می‌گویید خوش به‌ حال او، پول زیادی دارد، بهترین گوشی، بهترین ماشین و از همه بهترین‌ها استفاده می‌کند. اما بررسی‌ها نشان داده که او سلیقه ساده‌ای دارد. سوار ماشینی معمولی می‌شود و صبحانه‌های خود را از مک دونالد خریداری می‌کند. وقتی شخصی به ثروتمندی وارن بافت می‌تواند برای مدت زمان طولانی در یک خانه متوسط زندگی کند، چه لزومی دارد سایر افراد برای سکونت در جاهای بالاتر از سطح مالی خود از وام‌هایی با بهره‌های سنگین استفاده کنند.

 

- توصیه های وارن بافت:

او معتقد است که "هر وقت پول خود را صرف چیزی می‌کنید که برای شما ارزش و بازدهی ایجاد نمی‌کند، در واقع در حال فدا کردن آینده خود هستید". او همیشه مقدار زیادی پول برای شرایط اضطراری کنار می‌گذارد. او بر این باور است که اگر پولی برای شرایط اضطراری نگذارد، ممکن است مجبور شود در آن مواقع وام (اعتبار) با نرخ بهره بسیار بالا بگیرد. این موضوع خود می‌تواند سلامت مالی افراد را به خطر بیاندازد.

وارن بافت همواره به سرمایه‌گذاری روی خود اشاره می‌کند. شما می‌توانید از طریق کلاس‌های مختلف، آگاهی و توانایی خود را در یک زمینه‌ای که در آن فعال هستید و یا به آن علاقه دارید، افزایش دهید. اگر این کار باعث می‌شود که تخصص کافی پیدا کنید و درآمدتان افزایش پیدا کند. پس حتماً علاوه بر پول، وقت و تلاش خود را صرف این کار کنید. با انجام این کار شما روی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید که در آینده برای شما ارزش‌آفرینی می‌کند و می‌تواند درآمد شما را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.


- کلام آخر:

پیش‌بینی درآمد و هزینه می‌تواند به شما در پس‌انداز کردن کمک بزرگی کند. داشتن پس‌انداز و سرمایه‌گذاری موضوع مهمی است که همواره باید به آن توجه کنید. سرمایه‌گذاری می‌تواند در زمینه‌های مختلف انجام شود، تشکیل سبد سرمایه‌گذاری موضوع خیلی مهمی است. شما می‌توانید بر روی ملک، ساختمان، طلا، سکه، سهم و سایر ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید. اما پیش از وارد شدن به بازار هر کدام از موارد ذکر شده، باید با زیر و بم بازار آشنا باشید. میزان ریسک و بازده آن را بدانید. همانطور که گفتیم، یک شبه پولدار شدن تقریباً غیرممکن است. دید خود را بلندمدت کرده و همواره مطالعه داشته باشید.

 


  • در پایان خوشحال می‌شویم برای ما بنویسید که تیپ شخصیت پولی شما چیست؟

  • آیا تا به حال تلاشی در جهت بهبود آن انجام داده‌اید؟

  • اگر شما هم پیشنهاداتی جهت بهبود نوع شخصیت پولی داشتید، حتماً با ما در میان بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

شخصیت پولی شما

چه تأثیری بر امور مالی‌تان دارد؟

 

 

  • هر فرد شخصیت خاص خود را دارد، اما آیا می‌دانستید که افراد شخصیت پولی هم دارند؟

  • آیا می‌دانستید که شخصیت پولی می‌تواند بر نحوه‌ی خرج کردن، پس انداز و بودجه‌بندی شما تأثیر بگذارد؟


- چگونه شخصیت پولی شما بر طرز خرج کردن‌تان تأثیر می‌گذارد؟

هر فرد به طرز متفاوتی پول خرج می‌کند. برخی افراد سخت خرید می‌کنند. برخی دیگر هیجانی هستند. شخصیت پولی شما بخشی از این موضوع است که بر طرز فکر شما و همچنین نحوه‌ی برنامه‌ریزی برای هزینه‌های‌تان تأثیر می‌گذارد. شخصیت پولی شما بسته به نحوه‌ی استفاده از آن، در مدیریت امور مالی یا به شما کمک می‌کند یا مانع شما می‌شود.

در هر نوع شخصیتی، صفات خوب و نه چندان خوب وجود دارد. ممکن است شما تمایل بیشتری به پس‌انداز یا خرج کردن داشته باشید، و یا به آینده‌ی مالی خود فکر کنید یا نکنید. در هر حال شما می‌توانید موفق شوید. شخصیت پولی خود را کشف کنید و ببینید چگونه می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.


- چرا شناخت شخصیت پولی خود مهم است؟

هرچه دانش بیشتری در مورد چرایی تصمیم‌گیری‌های مالی خاص داشته باشید، بهتر است. کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه کسی هستید، می‌تواند به شما کمک کند به اهداف مالی‌تان برسید. استفاده از نقاط قوت خود، مانند ریسک‌پذیری، یا تمایل به پس‌انداز، می‌تواند از نظر مالی نتیجه‌بخش باشد. تا زمانی که عاقلانه عمل کنید و در مورد پول تصمیمات آگاهانه بگیرید، نقاط قوت‌تان واقعاً می‌توانند به شما کمک کنند. همچنین خوب است به یاد داشته باشید که هیچ شخصیت پولی خوب یا بد نیست. همه چیز در مورد نحوه‌ی استفاده شما از آن است.

 

دانستن اینکه ذهن شما در مورد پول چگونه عمل می‌کند،

می‌تواند به شما کمک کند، از نقاط قوت خود برای موفقیت استفاده کنید.


- 7 تیپ شخصیت پولی:

هفت شخصیت پولی وجود دارد، و هر کسی بیشتر با یکی از آن‌ها شناخته می‌شود. ما جزئیات هر یک را توضیح خواهیم داد، تا به شما کمک کند بفهمید که کدامیک شخصیت شما است و نقاط قوت هر کدام چیست.


1) شخصیت همیشه نگران.

برخی افراد فارغ از این که چقدر درآمد دارند یا پس‌انداز می کنند، همیشه فکر می‌کنند که به پول بیشتری نیاز دارند. آنها معمولاً نگران آینده هستند و حواسشان به این است که چه مشکلات مالی ممکن است پیش بیاید. این موضوع باعث می‌شود، اغلب نگران پول باشند. نگرش کلی آنها نسبت به پول این است که پول کافی نیست. آنها باید دائماً به این فکر کنند که چگونه می‌توانند پول بیشتری در بیاورند یا برای بحران بعدی آماده شوند.

اما این نوع شخصیت چیزهای خوبی هم دارد. آنها معمولاً به خوبی برای آینده آماده می‌شوند. این باعث می‌شود که پس‌انداز کنند تا برای هر رویداد مالی آماده باشند. آنها همچنین از دیگران، مثلاً خانواده و دوستان، مراقبت می‌کنند. آنها سعی می‌کنند هر زمان که بتوانند از پول خود به دیگران کمک کنند. احتمالاً آن‌ها به پول به عنوان چیزی نگاه می‌کنند که به شما کمک می‌کند، بنابراین این دیدگاه خوبی است. و احتمالاً مایلند در مورد پول بیشتر بیاموزند زیرا می‌خواهند از نظر مالی موفق شوند.

اما برخی موارد منفی نیز وجود دارد. این شخصیت پولی، معمولاً تحت فشار است. آنها دائماً به این فکر خواهند کرد که برای جلوگیری از مشکلات مالی چکار باید کرد. این می‌تواند آن‌ها را از پا در بیاورد. همچنین می‌تواند باعث شود که آنها به زندگی منفی نگاه کنند و فکر کنند هرگز پول کافی ندارند. همچنین ممکن است به آینده اعتماد نداشته باشند و برایشان سخت باشد که باور کنند همه چیز خوب پیش خواهد رفت.


2) شخصیت وسواس پس‌انداز.

افرادی که وسواس پس‌انداز دارند، همیشه برای روز مبادا پس‌انداز می‌کنند. آنها مطمئن هستند که روزهای سختی در راه است و باید با اطمینان از داشتن پول کافی آماده شوند. به همین دلیل، ممکن است خرج کردن پول برایشان سخت باشد، حتی گاهی اوقات برای چیزهایی که نیاز دارند. پول آنها منبع ارزشمندی است که اغلب به عنوان نوعی محافظت از آن استفاده می‌کنند.

از نکات مثبت این شخصیت می‌توان، به آمادگی خیلی خوب برای آینده اشاره کرد. داشتن انبوهی از پول نقد یا سرمایه‌گذاری در واقع راهی عالی برای محافظت مالی از خود است. کسانی که وسواس پس‌انداز دارند، همیشه برای همه چیز آماده‌اند. همچنین آن‌ها بسیار مقتصد هستند و می‌خواهند آخرین ریال را پس‌انداز کنند.

آن‌ها سعی می‌کنند معاملات به صرفه انجام دهند یا چیزهایی را به صورت رایگان دریافت کنند. این تیپ شخصیتی زمانی خوب است که می‌خواهید حراجی پیدا کنید یا یک آخر هفته‌ی بدون خرج داشته باشید. آنها احتمالاً تنها در مواقع ضروری پول را از خودشان جدا می‌کنند و پس‌انداز را یک جور امنیت می‌دانند.

کسانی که وسواس پس‌انداز دارند، آسایش خود را در پول می‌دانند. به همین دلیل، گاهی اوقات نمی‌توانند از زندگی لذت ببرند. آنها همیشه به فکر هزینه‌ها هستند. این می‌تواند باعث شود که آنها در مواقعی افرادی خسیس به نظر برسند، که اهل تفریح نیستند و وقت چندانی را صرف خرید چیزهایی که می‌خواهند نمی‌کنند. پذیرفتن اینکه گاهی اوقات خرج کردن مقداری پول نقد ارزشش را دارد برای آنها دشوار باشد. این حتی ممکن است برای فرصت‌های نادر یا چیزهایی که واقعاً می‌خواهند و می‌توانند از عهده‌ی خرید آن بربیایند نیز صدق کند.


پیشنهاد ما برای شما: برای از بین بردن تمام موانع انرژی خود یکی بعد از دیگری، پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده‌ی "ثروت نامحدود" اثر "کریستی ماری شلدون" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره، یک تجربه‌ی پاکسازی انرژی آنلاین است که برای از بین بردن تمام موانع انرژی شما طراحی شده است. طی مجموعه‌ای از فایل‌ها، کریستی به فرکانس انرژی شما وصل خواهد شد، به ضمیر ناخودآگاه‌تان دسترسی پیدا خواهد کرد و شما را از تک تک موانع انرژی‌تان رها خواهد کرد. 24 مانع انرژی برای کسب ثروت و فراوانی وجود دارند که شما را عقب نگه می‌دارند و ۲۴ جلسه در این دوره هست که روی هر مانع به صورت جداگانه تمرکز می‌کند.



3) شخصیت صرفه‌جو/ ولخرج.

یک فرد صرفه‌جو/ ولخرج مقاصد بزرگی دارد، و به خوبی شروع می‌کنند، اما بعداً به دلیل عدم کنترل خود از مسیر خارج می‌شوند. این شخصیت ممکن است یک حقوق‌بگیر باشد و با پس‌انداز کردن شروع کند. اما پس از مدت کوتاهی، چیزی می‌خرند و به‌ طور ناگهانی بیش از حد خرج می‌کنند. چیزی که آن‌ها می‌خرند، معمولاً چیزی است که به آن نیازی هم ندارند.

چیزی که خوب است، این است که این شخصیت اصول اولیه‌ی پول را می‌داند و می‌خواهد پول خود را پس‌انداز کند. این افراد قصد ندارند همه آن را خرج کنند و پس‌انداز کردن را دوست دارند. این‌ افراد معمولاً با بودجه‌بندی و حقوق شروع خوبی دارند؛ دوست دارند یک برنامه مالی داشته باشند، حتی اگر در پیگیری آن به خوبی عمل نکنند.

اما از معایب این شخصیت این است که، دارای خودکنترلی ناپایدار است. آنها ممکن است بر اساس احساسات، نه آنچه قبلاً تصمیم گرفته‌اند، پول خرج کنند. این امر می‌تواند باعث شود که وقتی به تصمیمات قبلی خود پایبند نیستند، از خود ناامید شوند. به همین دلیل ممکن است رسیدن به اهداف مالی برای آنها چالش‌برانگیز باشد.

4) شخصیت دست‌ودلباز.

افراد دست‌ودلباز همیشه پول خرج می‌کنند. آنها همین که چیز جدید یا گران قیمتی را می‌بینند، باید آن را داشته باشند. آنها دوست دارند چیزهای زیادی داشته باشند و به عواقب خرج کردن فکر نمی‌کنند. این افراد ممکن است در پس انداز پول دچار مشکل شوند، زیرا همیشه در حال خرید چیزهای جدید هستند.

یک چیز عالی در مورد این شخصیت این است که این افراد معمولاً بسیار سخاوتمند هستند. اگر پول دارند، حاضرند آن را با خانواده و دوستان‌شان تقسیم کنند. آنها در لحظه زندگی می‌کنند اما دوست دارند به دیگران کمک کنند. حتی ممکن است آخرین ریال خود را صرف کمک به کسی کنند.

بخش بد این شخصیت این است که برای این خرج می‌کنند تا احساس بهتری داشته باشد یا به این دلیل که فکر می‌کنند داشتن یک آیتم خاص آنها را شگفت‌انگیزتر یا شادتر می‌کند. آن‌ها ممکن است خرید‌‌درمانی کنند و اگر حالشان بد باشد، چیز جدیدی بخرند.

از آنجایی که خیلی سریع پول خرج می‌کنند، اغلب بدهکار هستند. آنها معمولاً از نظر مالی نیز تصمیمات خوبی نمی‌گیرند. ممکن است مدت کوتاهی پس از پرداخت دستمزد، پول زیادی برایشان باقی نمانده باشد، و ممکن است در این فکر باشند که آن همه پول کجا رفته است.

 

پول


5) شخصیت  پولساز (فردی که در کسب پول مهارت دارد).

پولساز عاشق کار است و به راحتی پول در می‌آورد. حقوق‌های با ارقام بالا به طور طبیعی به دست‌شان می‌رسد و دائماً در تلاش هستند تا بیشتر به دست بیاورند. این فرد معمولاً برای شاد بودن باید پول دربیاورد و وقتی کار نمی‌کند از زندگی لذت نمی‌برد.

این افراد ممکن است یک شغل چشمگیر با درآمد خوب داشته باشند یا یک کارآفرین باشند. آنها همچنین به احتمال زیاد دچار فشارهای جانبی می‌شوند و دائماً به راه‌های کسب درآمد فکر می‌کنند. یک خوبی این شخصیت این است که در یک مسیر مالی خوب است. این شخص دارای حس ششم مالی است و معمولاً در اداره‌ی امور مالی خوب عمل می‌کند.

در واقع، این افراد احتمالاً پول زیادی خواهند داشت، شاید در سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، و همچنین ممکن است مبلغ زیادی هزینه کنند. آنها کاملاً مطمئن هستند که می‌توانند به اندازه‌ی نیازشان پول دربیاورند که این می‌تواند هم خوب باشد و هم ناپایدار. این تیپ شخصیتی ممکن است وسواس کسب درآمد پیدا کند. آنها ممکن است روابط را قربانی شغل و کسب درآمد کنند. این نگرش ممکن است آن‌ها را به این باور برساند که پول همه چیز است و ارزش خود را فقط در پول درآوردن می‌دانند. اگر نتوانند در آینده به اندازه‌ی حال پول در بیاورند، ممکن است از خودشان ناامید شوند.

برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد. این دوره برای تمام کسانی است که کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید را مطالعه کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته اند کدی را که در صفحات این کتاب در میان جملات پنهان شده است، پیدا کنند.


6. شخصیت بی‌تفاوت.

این شخصیت دوست ندارد با پول اذیت شود. این‌ها معمولاً نگران پول درآوردن غیر از آنچه برای زندگی نیاز دارند، نیستند و با این جریان پیش می‌روند. آن‌ها تمایل دارند بیشتر از پول به چیزهای دیگری فکر کنند یا در زمانی که پول هست از آن استفاده می‌کنند و وقتی از بین رفت، نگران نمی‌شوند. آنها ممکن است فکر کنند پول خارج از کنترل آن‌ها است یا علاقه‌ای به بودجه‌بندی ندارند.

از نکات مثبت این شخصیت می‌توان به این اشاره کرد که این شخصیت معمولاً در مورد پول استرس ندارد. آنها همچنین برای شاد بودن به پول زیادی نیاز ندارند؛ نگران این نیستند که فقط دنبال پول بیشتر باشند. بدی این شخصیت این است که این نوع افراد ممکن است در زمینه‌ی مالی غیرمسئول باشند. این عمدی نیست؛ آنها فقط توجه کافی نمی‌کنند. این همچنین می‌تواند باعث شود که آن‌ها فقط روی اینجا و اکنون تمرکز کنند و به آینده فکر نکنند. آنها ممکن است اهداف مالی یا برنامه‌‌ریزی بازنشستگی چندانی نداشته باشند.


7. شخصیت قمارباز.

شخصیت قمارباز به ریسک بالا و پاداش بالا اعتقاد دارد. آنها ممکن است به پول به عنوان یک بازی نگاه کنند و آن را به اندازه‌ی کافی جدی نگیرند. این افراد هنگام ریسک کردن پول به هیجان می‌آیند و همیشه به این فکر می‌کنند که سریع و بدون تلاش زیاد پول بیشتری کسب کنند. آنها ممکن است گرفتار ترفندهای سریع پولدار شدن یا بخت‌آزمایی شوند.

مزیت این طرز تفکر این است که گاهی اوقات ریسک‌ کردن‌ها می‌توانند نتیجه دهند. اگر اینطور نبود، مردم ریسک نمی‌کردند. بنابراین قمارباز همیشه بر این باور است که ریسک بعدی همان چیزی است که آنها را ثروتمند می‌کند. آنها اغلب مایل به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها یا ایده‌های جدید هستند و ممکن است بهترین نتیجه‌ی ممکن را ببینند.

معایب این نوع شخصیت شامل درآمد ناپایدار است. حتی اگر یک شغل ثابت داشته باشند، ممکن است متوجه شوند که به دلیل قمار کردن روی چیزهایی که بازدهی ندارند، باز هم پول کافی برای پرداخت صورت‌حساب خود ندارند. آنها اغلب پول خود را از دست می‌دهند و در یک وضعیت دائمی بی‌ثباتی مالی زندگی می‌کنند.


پیشنهاد ما برای شما: پیش‌ از این، هیچ دوره‌ای برای آموزش دادن مغز طراحی نشده بود تا کاری کند که برنده بازی پول و ثروت شوید! حالا شما یک برنامه انقلابی در دست دارید که با استفاده از جدیدترین و قدرتمندترین تکنولوژی‌های ثابت شده‌‌ی علمی کمک می‌کند، مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدیدی را در خودتان ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول بیشتری به دست آورید. پس دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، را از دست ندهید.



- شخصیت مالی شما چیست؟

هر یک از این هفت شخصیت نقاط خوب و بد دارند و برخی افراد به شدت با تیپ خاصی شناخته می‌شوند. اما ممکن است متوجه شوید که ویژگی‌هایی از دو یا چند شخصیت دارید. هر کسی ترکیبی از چیزهای مختلف است، اما خوب است بفهمیم کدام شخصیت شبیه شماست. به این ترتیب، می‌توانید بگویید که احتمالاً با پول چه کاری انجام می‌دهید و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.

این امر به شما کمک می کند تا در آینده در امور مالی خود عاقل تر باشید. به یاد داشته باشید شما صرف‌نظر از تیپ شخصیتی‌تان، همچنان می‌توانید با کمی دانش و تمرین تصمیمات پولی خوبی بگیرید. حتی اگر بطور طبیعی تمایل دارید همه‌ی پولی را که در می‌آورید خرج کنید، می‌توانید با مقداری تلاش، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کردن را یاد بگیرید. همه چیز به تصمیم خودتان بستگی دارد.

دانستن اینکه چه نوع شخصیت پولی دارید می‌تواند به شما در شناسایی و بهبود عادات پولی‌تان کمک کند. شما ممکن است جنبه‌های خاصی از شخصیت خود را در هر هفت مورد ذکر شده‌ در بالا ببینید. اما سعی کنید شخصیتی را پیدا کنید که بیشتر از همه به شما شباهت دارد.

وقتی شخصیت خود را بشناسید، نقاط قوت و ضعف خود را نیز تشخیص می‌دهید. بعد از اینکه فهمیدید معمولاً چگونه پول را مدیریت می‌کنید، می‌توانید تغییراتی را برای بهتر شدن ایجاد کنید. می‌توانید با تمایلاتی که به شما کمکی نمی‌کنند، مانند خرج کردن یا بی‌توجهی به بودجه‌بندی، مبارزه کنید و از آن‌هایی استفاده کنید که به شما و دیگران کمک می‌کنند، مانند پس‌انداز کردن و سخاوتمند بودن.

 

از بخش‌های مثبت شخصیت پولی خود استفاده کنید

و با شناخت جنبه‌های منفی آن‌ها را بهبود ببخشید.

 

می‌توانید خود را آموزش دهید تا توجه خود را به سمت عادات بهتر هدایت کنید. با گذشت زمان، در مدیریت پول خود بهتر عمل خواهید کرد، حتی اگر در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد امور مالی نداشته باشید. سعی کنید به هر ریالی که خرج می‌کنید توجه بیشتری داشته باشید و پس‌انداز کنید. تغییر عادات می‌تواند به شما کمک کند برای آینده پس‌انداز کنید و همچنین از امروز لذت ببرید. این که بدانید می‌خواهید با پول‌تان چکار کنید، جلوی تصمیمات ناگهانی را می‌گیرد و به شما کمک می‌کند در آینده تصمیمات متفکرانه بگیرید.

اگر به دنبال تغییر رفتار و عادت‌‌های‌ خود هستید، "دوره‌ عادت‌های اتمی" اثر "جیمز کلیر" (کلیک کنید)، که در سایت رویال‌مایند در اختیار شما قرار داده شده است، را از دست ندهید. در این دوره‌ی شگفت‌انگیز راه‌های ساده‌ای به شما آموزش داده خواهند شد، تا روتین روزانه‌تان را تغییر داده و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

 

- راهکارهایی جهت بهبود شخصیت پولی شما:

  • یادگیری مهارت‌های مالی: به دنبال یادگیری مهارت‌های مالی، مانند مدیریت بودجه، سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه‌ها می‌تواند به ارتقای تیپ شخصیت پولی کمک کند. این مهارت‌ها باعث می‌شوند فرد بیشتر به وضعیت مالی خود توجه کند و برای دستیابی به اهداف مالی خود بیشتر تلاش کند.

  • تمرین کنترل احساسات: کنترل احساسات، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تیپ شخصیت پولی می‌تواند مؤثر باشد. به این معنی که فرد با بررسی احساسات خود، می‌تواند از خرید بی‌رویه و بی‌مورد خودداری کند و به دنبال سرمایه‌گذاری در فرصت‌های مناسب باشد. نمی‌گویم که اصلاً هزینه نکنید، کمی کمتر خرج کنید و بیشتر صرفه‌جویی کنید. به دنبال یک شبه پولدار شدن نباشید. سعی کنید مقداری از پول خود را در پروژه‌های مولد و ارزش‌آفرین سرمایه‌گذاری کنید. اگر عاشق خرید کردن هستید، این را هم در نظر بگیرید که برای دوران پیری، بازنشستگی و مواقع ضروری هم باید پولی برای خرج کردن داشته باشید. مهم‌ترین کار کنترل احساسات است. احساسات خود را کنترل کنید.

  • تعیین اهداف مالی: تعیین اهداف مالی، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تیپ شخصیت پولی می‌تواند به فرد کمک کند تا به دنبال هدف خود بیشتر تلاش کند. به طور مثال، تعیین هدف برای پرداخت بدهی‌ها، تعیین هدف برای اندوختن قسمتی از درآمد و یا تعیین هدف برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌تواند به ارتقای تیپ شخصیت پولی کمک کند.

  • تمرین قدرت تصمیم‌گیری: تمرین قدرت تصمیم‌گیری، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تیپ شخصیت پولی می‌تواند به فرد کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهتر عمل کند. این تمرین شامل تصمیم‌گیری در مواجهه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تصمیم‌گیری در خرید یا اجاره مسکن و تصمیم‌گیری در مواجهه با هزینه‌های ناخواسته می‌شود.

  • استفاده از مشاوره مالی: استفاده از مشاوره مالی، به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تیپ شخصیت پولی، می‌تواند به فرد کمک کند تا بهترین تصمیم‌های مالی را بگیرد. مشاور مالی می‌تواند به فرد کمک کند تا برنامه‌ریزی مالی خود را بهبود بخشد و به دستیابی به اهداف مالی خود کمک کند. همچنین، مشاور مالی می‌تواند به فرد کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌های مالی خود مطمئن‌تر عمل کند.

  • برنامه‌ریزی داشته باشید: برنامه‌ریزی داشته باشید، به آینده خود و فرزندان‌تان فکر کنید و پس‌انداز کردن را فراموش نکنید. اگر خودتان نمی‌توانید این کار را انجام دهید، از مشاوران مالی استفاده کنید. برای تفریح خرید نکنید. در صورت نیاز به خرید بروید. اگر از چیزی پنج تا دارید، خرید یکی دیگر از آن چیز ضرورتی ندارد. برای خرید کردن از کسی پول قرض نکنید. در واقع می‌توان گفت پولی را که ندارید، خرج نکنید. با حذف چند خرید اضافه در ماه، در بلندمدت می‌توانید پس‌انداز خوبی داشته باشید. البته موضوع مهمی که هرگز نباید فراموش شود این است که، پس‌انداز کردن هم تا حدی خوب است. اگر اصلاً برای خود خرج نکنید، خوب نخورید، تفریح نداشته باشید و تمام پول‌تان را برای پیری پس‌انداز کنید، ممکن است مجبور شوید تمامی پول‌های پس‌انداز شده را برای به‌ دست آوردن سلامت روانی خود خرج کنید.

  • هزینه کردن در امروز، از هزینه‌های بیشتر در آینده می‌کاهد: فرض کنید شما یک ماشین لباسشویی قدیمی دارید، که آب و برق زیادی مصرف می‌کند، چند وقت یک‌بار هم خراب می‌شود و مجبور می‌شوید برای تعمیرات هزینه پرداخت کنید. بجای این کار می‌توانید یک ماشین لباسشویی با کیفیت جدید بخرید که علاوه بر مصرف کمتر انرژی، آب کمتری هم استفاده می‌کند. با خرید این ماشین‌لباسشویی علاوه بر کاهش هزینه‌ها در بلندمدت، دیگر مجبور نمی‌شوید هر چند وقت یک‌بار هزینه تعمیرات پرداخت کنید. افرادی هستند که در ظاهر حس می‌کنید تنگ‌دست هستند اما وقتی با آن‌ها صحبت کنید، می‌بینید برعکس آن است. تعادل و میانه‌روی در تمامی کارها لازم است.

 

اگر در دسته دست‌ودلباز قرار دارید، اولین کاری که می‌توانید بکنید محدود کردن هزینه‌های‌تان است. قبل از خرید هر چیزی می‌توانید از خود بپرسید که آیا واقعاً به آن چیز نیاز دارید؟ خرید آن تا کی برای شما رضایت درونی ایجاد می‌کند؟ اگر این رضایت خیلی کوتاه مدت است، سعی کنید از آن بگذرید. بیشتر به‌ دنبال چیزهایی باشید که برای شما رضایت بلندمدت ایجاد می‌کنند.

 

پول

 

- روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی:

با توجه به این که تیپ شخصیت پولی، نگرش‌های فرد نسبت به پول، رفتارهای پولی و روابط مالی با دیگران را شامل می‌شود، روش‌هایی که به بررسی این موارد می‌پردازند، می‌توانند در تشخیص تیپ شخصیت پولی مؤثرتر باشند. همچنین، ترکیب چندین روش در تشخیص تیپ شخصیت پولی، می‌تواند دقت و قابلیت پیش‌بینی بیشتری را به دنبال داشته باشد. تشخیص تیپ شخصیت پولی می‌تواند از طریق روش‌های مختلف صورت گیرد. مدیریت درآمد بسیار مهم است. در ادامه، به برخی از روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی اشاره می‌شود:

  • آزمون شخصیت‌شناختی: آزمون‌های شخصیت‌شناختی مانند آزمون MBTI و Big Five، به عنوان یکی از روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آزمون‌ها با بررسی ویژگی‌های شخصیتی فرد، افرادی که دارای تیپ شخصیت پولی هستند را تشخیص می‌دهند.

  • مصاحبه با روان‌شناس: روان‌شناسان می‌توانند با صحبت کردن با فرد و بررسی ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری او، تیپ شخصیت پولی او را تشخیص دهند. در این روش، روان‌شناس با استفاده از تجربیات و دانش خود، به بررسی الگوهای رفتاری و تمایلات فرد می‌پردازد.

  • مشاهده رفتار: در این روش، رفتارهای فرد در موقعیت‌های مختلف از جمله رفتار در مواجهه با فرصت‌های مالی، بررسی می‌شود. این روش به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در تشخیص تیپ شخصیت پولی به کار می‌رود.

  • بررسی تجربیات مالی فرد: بررسی تجربیات مالی فرد و نحوه رفتار در مواجهه با پول و ثروت، به عنوان یکی از روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، رفتار فرد در مواجهه با سرمایه‌گذاری، پرداخت بدهی‌ها، و کنترل هزینه‌ها بررسی می‌شود.

  • استفاده از پرسش‌نامه‌های مالی: پرسش‌نامه‌های مالی که به بررسی نگرش‌های فرد نسبت به پول و ثروت می‌پردازند، به عنوان یکی از روش‌های تشخیص تیپ شخصیت پولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پرسش‌نامه‌ها می‌توانند شامل سؤالاتی در مورد نگرش‌های فرد به پول، اهداف مالی، رفتارهای پولی و روابط مالی با دیگران باشند.

 


پیشنهاد ما برای شما: برای یادگیری باورهای ثروت‌ساز، ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی و دستیابی به ثروت پایدار، "دوره‌ی هوش هیجانی مالی «Money EQ»" (کلیک کنید)، بسیار مفید خواهد بود که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است.


 

- وارن بافت و پس‌انداز:

همانطور که می‌دانید، وارن بافت یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین افراد دنیا است.  او معتقد است اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، باید مقداری از درآمد فعلی خود را به آینده تخصیص دهید. او می‌گوید: آنچه را که بعد از خرج کردن باقی می‌ماند پس‌انداز نکنید، بلکه چیزی را که بعد از پس‌انداز کردن باقی ماند را خرج کنید.

احتمالاً با خود می‌گویید خوش به‌ حال او، پول زیادی دارد، بهترین گوشی، بهترین ماشین و از همه بهترین‌ها استفاده می‌کند. اما بررسی‌ها نشان داده که او سلیقه ساده‌ای دارد. سوار ماشینی معمولی می‌شود و صبحانه‌های خود را از مک دونالد خریداری می‌کند. وقتی شخصی به ثروتمندی وارن بافت می‌تواند برای مدت زمان طولانی در یک خانه متوسط زندگی کند، چه لزومی دارد سایر افراد برای سکونت در جاهای بالاتر از سطح مالی خود از وام‌هایی با بهره‌های سنگین استفاده کنند.

 

- توصیه های وارن بافت:

او معتقد است که "هر وقت پول خود را صرف چیزی می‌کنید که برای شما ارزش و بازدهی ایجاد نمی‌کند، در واقع در حال فدا کردن آینده خود هستید". او همیشه مقدار زیادی پول برای شرایط اضطراری کنار می‌گذارد. او بر این باور است که اگر پولی برای شرایط اضطراری نگذارد، ممکن است مجبور شود در آن مواقع وام (اعتبار) با نرخ بهره بسیار بالا بگیرد. این موضوع خود می‌تواند سلامت مالی افراد را به خطر بیاندازد.

وارن بافت همواره به سرمایه‌گذاری روی خود اشاره می‌کند. شما می‌توانید از طریق کلاس‌های مختلف، آگاهی و توانایی خود را در یک زمینه‌ای که در آن فعال هستید و یا به آن علاقه دارید، افزایش دهید. اگر این کار باعث می‌شود که تخصص کافی پیدا کنید و درآمدتان افزایش پیدا کند. پس حتماً علاوه بر پول، وقت و تلاش خود را صرف این کار کنید. با انجام این کار شما روی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید که در آینده برای شما ارزش‌آفرینی می‌کند و می‌تواند درآمد شما را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.


- کلام آخر:

پیش‌بینی درآمد و هزینه می‌تواند به شما در پس‌انداز کردن کمک بزرگی کند. داشتن پس‌انداز و سرمایه‌گذاری موضوع مهمی است که همواره باید به آن توجه کنید. سرمایه‌گذاری می‌تواند در زمینه‌های مختلف انجام شود، تشکیل سبد سرمایه‌گذاری موضوع خیلی مهمی است. شما می‌توانید بر روی ملک، ساختمان، طلا، سکه، سهم و سایر ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید. اما پیش از وارد شدن به بازار هر کدام از موارد ذکر شده، باید با زیر و بم بازار آشنا باشید. میزان ریسک و بازده آن را بدانید. همانطور که گفتیم، یک شبه پولدار شدن تقریباً غیرممکن است. دید خود را بلندمدت کرده و همواره مطالعه داشته باشید.

 


  • در پایان خوشحال می‌شویم برای ما بنویسید که تیپ شخصیت پولی شما چیست؟

  • آیا تا به حال تلاشی در جهت بهبود آن انجام داده‌اید؟

  • اگر شما هم پیشنهاداتی جهت بهبود نوع شخصیت پولی داشتید، حتماً با ما در میان بگذارید.

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام