تأثیر ذهنیت رشد بر موفقیت مالی

زمان مطالعه :15 دقیقه

چکیده این مطلب : ذهنیت شما بر موفقیت مالی‌تان تأثیر می‌گذارد. دلیل تفاوت افراد موفق و افرادی که سال‌ها گرفتار می‌مانند، لزوماً به دلیل تقدیر و سرنوشت نیست، بلکه به خاطر طرز فکر آن افراد است. مغز شما خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنید با آن چیزی که می‌شوید، ارتباط دارد. ذهنیت ثابت در مقابل ذهنیت رشد یکی از اساسی‌ترین مقایسه‌هایی است که می‌توانید انجام دهید.

 

 

تأثیر ذهنیت رشد بر موفقیت مالی

 

 

  • آیا به این موضوع فکر کرده‌اید، که چرا برخی از افراد موفق می‌شوند، در حالی که برخی دیگر سال‌ها گرفتار می‌مانند؟

  • تا به حال اصطلاحِ ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد، به گوش‌تان خورده است؟

  • آیا احساس کرده‌اید که می‌خواهید همه چیز به شکلی باشد، اما مطمئن نیستید چگونه؟

  • آیا در باور اینکه می‌توانید به اهداف مالی خود برسید، مشکل دارید؟

 

بله، باید بگوییم که ذهنیت شما بر موفقیت مالی‌تان تأثیر می‌گذارد. دلیل تفاوت افراد موفق و افرادی که سال‌ها گرفتار می‌مانند، لزوماً به دلیل تقدیر و سرنوشت نیست، بلکه به خاطر طرز فکر آن افراد است. مغز شما خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنید با آن چیزی که تبدیل می‌شوید، ارتباط دارد. ذهنیت ثابت در مقابل ذهنیت رشد یکی از اساسی‌ترین مقایسه‌هایی است که می‌توانید انجام دهید.

اگر احساس می‌کنید در امور مالی خود گیر کرده‌اید، ممکن است مربوط به طرز فکر شما باشد. ما تفاوت بین رشد و فرآیند تفکر ثابت را به شما آموزش خواهیم داد. شما می‌توانید برای همیشه نحوه برخورد با مشکلات و نگاه خود به جهان را تغییر دهید. (برای یادگیری باورهای ثروت‌ساز، ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی و دستیابی به ثروت پایدار، "دوره‌ی هوش هیجانی مالی «Money EQ»" (کلیک کنید)، بسیار مفید خواهد بود که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است).


تفاوت بین ذهنیت رشد و ذهنیت ثابت:

ذهنیت ثابت به آنچه می‌تواند باشد اعتقاد ندارد. فقط چیزی را که هست می‌بیند. اگر ذهن‌تان را به این شکل تنظیم کنید، پس آماده تغییر نیستید. این طرز فکر شما را از دیدن فرصت ها یا باور داشتن به بهبود اوضاع باز می‌دارد. نحوه‌ی عملکرد طرز فکر ثابت، حفظ وضعیت موجود است، بدون بهتر کردن توانایی‌های‌تان.

از سوی دیگر، ذهنیت رشد معتقد است که همه چیز می‌تواند در آینده بهتر شود. شما شرایط خود را "همانطور که هست" نخواهید دید. وقتی از طرز فکر رشد استفاده می‌کنید، می‌فهمید که همه چیز تغییر می‌کند و معتقدید که توانایی یادگیری و تغییر برای بهتر شدن را دارید.

فردی با ذهنیت رشد معتقد است که اگر سخت کار کند، می‌تواند مهارت های خود را ارتقاء داده و بیشتر بیاموزد. کسی که ذهنیت ثابتی دارد فکر می‌کند مقدار مشخصی از استعداد یا ذکاوت دارد و هیچ تغییری نمی‌کند، بنابراین تلاش برای بهبود شرایط بیهوده است. شما اساساً در یک کار یا خوب هستید یا بد، والسلام. چه چیزهایی باعث می‌شود، ذهن شما در یک جا گیر کند؟ در ادامه چند نمونه‌ی رایج برای شما عنوان شده است.


چند نمونه از طرز فکر ثابت:

  • برای یادگیری خیلی دیر است

اگر فکر می‌کنید توانایی‌های شما نمی‌تواند بهبود پیدا کند، باور‌تان این خواهد بود که برای یادگیری چیزهای جدید خیلی دیر شده است. فکر می‌کنید نمی‌توانید یک سرگرمی جدید ایجاد کنید یا کاری را شروع کنید. اگر مهارتی وجود داشته باشد که همیشه می‌خواستید آن را داشته باشید، یک طرز فکر ثابت به شما می‌گوید که نمی‌توانید. کسی که ذهنیت ثابتی دارد تصور می‌کند که نمی‌تواند زبان جدیدی یاد بگیرد، زیرا زبانش خوب نیست. یا شاید نتواند حسابدار شود، چون در جوانی یاد نگرفته است.
 

  • نیازی به تلاش نیست؛ به هر حال من شکست خواهم خورد

«تلاش نکن» عبارت رایج کسانی است که ذهنیت ثابتی دارند. افرادی از این دست، معتقدند که بهتر است کاری جدید انجام ندهید زیرا به هر حال در آن خوب نخواهید بود. این طرز فکر فرضش بر این است که شما از قبل در چیزی خوب هستید یا نه، و نمی‌توانید پیشرفت کنید.

 

  • همه چیز بر وفق مراد است

اگر یک چیز وجود داشته باشد که یک ذهنیت ثابت آن را دوست دارد، آن چیز ثابت ماندن است. شما به عقب یا جلو حرکت نمی‌کنید، در عوض، همان‌جا می‌مانید. این طرز تفکر باعث می‌شود مردم باور داشته باشند که همه چیز در حال حاضر به همان خوبی است که باید باشد. حتی اگر وضعیت شما خوب نیست، طرز فکر ثابت به شما می‌گوید که اوضاع نمی‌توانند تغییر کنند یا بهتر شود. این طرز تفکر شما را در شغل یا شهری که دوست ندارید، گیر می‌اندازد زیرا از تغییر می‌ترسید.

 

  • من تمام آنچه را که باید بدانم می‌دانم

اگر این طرز فکر را دارید، به رشد استعدادها یا علایق جدید فکر نکنید. افرادی که ذهنیت ثابتی دارند تصور می‌کنند از قبل هر چیزی را که لازم است می‌دانند. این بدان معناست که اگر مهارتی داشته باشید، در آن خوب می‌مانید اما پیشرفت نمی‌کنید. اگر مهارتی هست که می خواهید آن را به دست بیاورید، خیلی بد است. یک طرز فکر ثابت سعی نمی‌کند چیزهای جدید یاد بگیرد یا ببیند چه فرصت‌هایی در دسترس است.

تصور کنید محل کار شما فرصتی برای یک سمت سرپرست دارد. شما برای آن عالی خواهید بود. شما همه مهارت های لازم را دارید به جز یکی. یک برنامه‌ی کامپیوتری جدید هست که باید یاد بگیرید. طرز فکر ثابت یا باور خواهد کرد که برنامه‌ی جدید غیر ضروری است (زیرا شما از قبل آن را نمی‌دانید) یا اینکه نمی‌توانید آن را درک کنید، زیرا هرگز با آن کار نکرده‌اید. در هر صورت، احتمالاً با این نگرش به آن شغل دست نخواهید یافت.

 

  • توسط افراد موفق تهدید می‌شوید

کسانی که ذهنیت ثابتی دارند، افراد موفق‌تر را دوست ندارند. به جای این که تصور کنید چه چیزهایی می‌توانید از کسانی که کاری را بهتر از شما بلد هستند یاد بگیرید، ممکن است احساس کنید به پای آن‌ها نمی‌رسید. و از آنجایی که طرز فکر ثابت بر این باور است که شما نمی‌توانید پیشرفت کنید، پس نمی‌توانید از فردی که یک پله بالاتر از شما است یا استعدادی دارد که می‌خواهید بیشتر در مورد آن بدانید، یاد بگیرید.

در عوض ممکن است احساس سرخوردگی کنید یا اینکه حس کنید فردی موفق‌تر، موفقیت را از شما می‌گیرد. این نادرست است، اما همه‌ی چیزهایی که افراد دارای ذهنیت ثابت در مورد توانایی‌های خود باور دارند نیز همینطور است. و اما با ما همراه باشید، چرا که در ادامه برخی از ویژگی‌های رایج افرادی که انعطاف‌پذیر هستند و ذهنیت رشد دارند، آورده شده است.

 

طرز فکر رشد بر نکات مثبت تمرکز دارد.

 

چند نمونه از طرز فکر رشد: 

  • من می‌توانم بیشتر انجام دهم

طرز فکر رشد به شما کمک می‌کند، باور کنید که می‌توانید روی چیزهایی در زندگی خود کار کنید، تا پیشرفت کنید. این طرز فکر به افراد کمک می‌کند فکر کنند که می‌توانند در چیزی تخصص پیدا کنند. همچنین این طرز فکر فرض می‌کند که شما هر چیزی را می‌توانید بهتر کنید، هرچه می‌خواهد باشد. استعداد، انرژی، موفقیت و هر چیز دیگری که منجر به زندگی بهتر می‌شود.

 

  • اگر کسی از من موفق‌تر است، باید از او یاد بگیرم

کسانی که طرز فکر و ذهنیت رشد دارند به جای اینکه در کنار افراد موفق‌تر احساس ناامنی کنند، فکر می کنند: «می‌خواهم بدانم چگونه کاری را که آن‌ها انجام می‌دهند، انجام دهم. اگر با آنها وقت بگذرانم، یاد خواهم گرفت». از کسانی که بیشتر می‌دانند استقبال خواهید کرد، زیرا فکر نمی‌کنید که آنها به نوعی خاص‌تر از شما هستند. بلکه باور دارید که می توانید یاد بگیرید موفق شوید.

 

  • زندگی من می‌تواند بهتر شود

طرز فکر رشد می‌تواند به شما کمک کند باور کنید که شرایط بهبود می‌یابد. لازم نیست نگران باشید که در شغل یا سبک زندگی‌ای که از آن لذت نمی‌برید، گیر کرده‌اید. با ذهنیت رشد، می‌توانید در آینده مثبت‌تر، موفق‌تر و شادتر شوید. به عنوان مثال، اگر شغلی با حداقل دستمزد دارید و بدهکار هستید، طرز فکر رشد می‌تواند به شما یادآوری کند که رهایی از بدهی امکان‌پذیر است. همچنین به شما کمک می‌کند تا با کسب درآمد بیشتر، برای بهبود شرایط‌‌تان برنامه‌ریزی کنید.

 

  • اگر به تلاش ادامه دهم موفق خواهم شد

مهمتر از همه، طرز فکر رشد تسلیم نمی‌شود. شما این را درک می‌کنید که ممکن است به طور خودکار در چیزی خوب نباشید، اما این دلیلی برای تلاش نکردن نیست. شما معتقدید موفقیت تنها در صورتی امکان پذیر است که به دنبال آن باشید.

 

آیا باید ذهنیت و طرز فکر رشد داشته باشید یا ذهنیت ثابت؟

تا اینجا، احتمالاً در مورد اینکه کدام طرز فکر بهتر است، نتیجه‌گیری کرده‌اید. ذهنیت ثابت در مقابل ذهنیت رشد به این معنی است که شما می‌توانید انتخاب کنید که به کدام روش فکر کنید. طرز فکر ثابت شما را عقب نگه می‌دارد و شما را از بهترین خودتان بودن باز می‌دارد. اما طرز فکر رشد به شما کمک می‌کند که به پیشرفت ادامه دهید و راه مثبت‌تری برای نگاه کردن به زندگی است.

دوره‌ی «ثروت نامحدود» اثر «کریستی ماری شلدون» یک تجربه‌ی پاکسازی انرژی آنلاین است که طراحی شده است تا تمام موانع انرژی شما را یکی یکی از بین ببرد. طی مجموعه‌ای از فایل‌ها، کریستی به فرکانس انرژی شما وصل خواهد شد، به ضمیر ناخودآگاه‌تان دسترسی پیدا خواهد کرد و شما را از تک تک موانع انرژی‌تان برای کسب ثروت و فراوانی که شما را عقب نگه‌داشته است، رها خواهد کرد.


آیا تغییر از ذهنیت ثابت به ذهنیت رشد امکان‌پذیر است؟

اگر احساس می کنید زمان زیادی با طرز فکر ثابت زندگی کرده‌اید، ممکن است نگران باشید که نمی‌توانید تغییر کنید. اما خبر خوب اینکه شما می‌توانید! حتی اگر در ابتدا احساس کنید به فشار افتاده‌اید، تغییر الگوهای فکری‌تان در هر مقطعی از زندگی کاملاً امکان‌پذیر است. چگونه؟ با ایجاد تغییرات کوچک شروع کنید.

آنچه را که می‌خواهید در مورد خودتان باور داشته باشید، پیدا کنید و شروع به تغییر افکاری کنید که با این موضوع موافق نیستند. به عنوان مثال، اگر طرز فکر ثابت می‌گوید: «من هرگز روش کدنویسی را یاد نمی‌گیرم، زیرا با تکنولوژی میانه‌ای ندارم»، جلوی آن را بگیرید. در عوض، اجازه دهید ذهنیت رشد به شما بگوید: «کدنویسی برای من جدید است، اما باور دارم که می‌توانم در آن عالی باشم زیرا مایل به یادگیری هستم». هرگاه که متوجه یک طرز فکر ثابت در مقابل یک طرز فکر و ذهنیت رشد شدید، می‌توانید آن را جایگزین کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که به عادت تبدیل شود.

 

همواره نگرش و افکار خود را بررسی کنید.

 

چگونه ذهنیت خود را تغییر دهیم؟

بعد از خواندن این مقاله تا به اینجا، احتمالاً فکر می‌کنید که اگر با یک ذهنیت ثابت تربیت شده‌ باشید، چگونه می‌توانید ذهنیت خود را تغییر دهید. تغییر ذهنیت ممکن است آسان نباشد، اما احتمالاً خواهید دید که تمام تلاش‌ها، ارزش مزایای یک ذهنیت رشد را خواهد داشت.

8 رویکرد کلی برای توسعه بنیان چنین طرز فکری و ذهنیتی وجود دارد:

  • یک باور جذاب جدید ایجاد کنید: اعتقادی به خودتان، به مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان و به ظرفیت تغییر مثبت.

  • شکست را از منظری دیگر مشاهده کنید: شکست را فرصتی برای یادگیری از تجربیات خود و به کارگیری آموخته‌های بعدی خود بدانید.

  • خودآگاهی خود را پرورش دهید: برای آگاهی بیشتر از استعدادها، نقاط قوت و ضعف خود تلاش کنید. از کسانی که شما را بهتر می‌شناسند، بازخورد بگیرید.

  • کنجکاو باشید و به یادگیری مادام‌العمر متعهد شوید: سعی کنید رفتار کودک را در پیش بگیرید، با هیبت و تعجب به دنیای اطراف خود نگاه کنید. سؤال بپرسید و واقعاً به جواب‌ها گوش دهید.

  • با چالش‌ها دوستانه رفتار کنید: بدانید که اگر قصد انجام هر کار ارزشمندی را دارید، در مسیر با چالش‌های زیادی روبرو خواهید شد. خود را برای رویارویی با این چالش‌ها و گاهی شکست‌ها آماده کنید.

  • کاری را انجام دهید که دوست دارید: موفقیت همراه با اشتیاق نسبت به کاری که انجام می‌دهید، بسیار آسان‌تر است. خواه اشتیاق را برای کاری که قبلاً انجام داده‌اید پرورش دهید یا تمرکز خود را روی انجام کاری که قبلاً دوست داشتید، پرورش دهید. رشد علاقه مهم است.

  • سرسخت باشید: برای رسیدن به موفقیت سختی لازم است اما حتی بیشتر از کار سخت نیاز دارید سرسخت باشید و پس از هر بار سقوط، دوباره بلند شوید.

  • از دیگران الهام بگیرید: حسادت داشتن به دیگران در صورت موفقیت وسوسه‌انگیز است، خصوصاً اگر دورتر از شما باشند، اما به موفقیت شما کمک نمی‌کند. متعهد شوید که برای دیگران الهام‌بخش باشید و از موفقیت دیگران نیز برای الهام گرفتن استفاده کنید.


چگونه می‌توانید با ذهنیت رشد در مورد پول فکر کنید؟

ابتدا به اوضاع مالی خودتان نگاه کنید. چه چیزی را می‌خواهید بهبود ببخشید؟ سپس، با استفاده از تکنیکی که قبلاً برای تغییر طرز فکرتان ذکر شد، شروع به فکر کردن با شرایط جدید در مورد پول کنید. سعی کنید این عبارات را به خودتان یادآوری کنید: "من همیشه می‌توانم مفاهیم جدیدی در مورد پول یاد بگیرم". "من معتقدم که با گذشت زمان درآمد بیشتر و بیشتری خواهم داشت". "من به صحبت‌های افراد موفق در زمینه‌ی مالی گوش خواهم داد و عادت‌هایم را تغییر خواهم داد". با استفاده از این روش‌های فکر کردن، می‌توانید باور کنید که می‌توانید به پول، پس‌انداز و موفقیت بیشتر دست پیدا کنید.


 پیشنهاد ما برای شما: اگر سعی دارید مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدید را در خود ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول بیشتری به دست آورید، پیشنهاد ما به شما دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، می‌باشد.



چگونه طرز فکر رشد به موفقیت مالی کمک می‌کند؟

وقتی شما ذهنیت و طرز فکر ثابت در مورد پول دارید: سال‌ها و سال‌ها در همان شغل کار می‌کنید، هرگز چیزهای بیشتر یاد نمی‌گیرید و به ندرت درآمد بیشتری کسب می‌کنید. شما معتقدید که برای همیشه در همان محدوده‌ی درآمد خواهید ماند. شما فکر می‌کنید که فقط به اندازه والدین‌تان موفق خواهید بود. بنابراین هرگز به تمام آنچه که می‌توانید دست نمی‌یابید، زیرا باور ندارید که این امکان‌پذیر است.

و وقتی ذهنیت و طرز فکر رشد در مورد پول دارید: از یک شغل شروع می‌کنید و به دلیل اینکه مهارت‌های جدیدی را یاد گرفته‌اید به شغل دیگری ارتقا پیدا می‌کنید. شما معتقدید هیچ سقفی برای میزان درآمدی که می‌توانید بدست آورید، وجود ندارد. هیچ محدودیتی وجود ندارد زیرا میزان درآمد خانواده یا کاری که برای امرار معاش انجام می‌دهید، شما را محدود نمی‌کند. شما نگران موفقیت نیستید زیرا دائماً در حال توسعه‌ی مهارت‌های جدید هستید. پس از خواندن این مطلب، فکر می‌کنید کدام ذهنیت به شما کمک می‌کند تا موفق‌تر شوید؟ حتماً حدس زده‌اید، ذهنیت رشد.


پرورش ذهنیت پولی رشد:

اکنون که می‌دانید از بین ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد، کدام یک بهتر است، چه اقدامات عملی می‌توانید برای داشتن ذهنیت پولی رشد انجام دهید؟

• تصمیم بگیرید که چقدر درآمد نیاز دارید تا راحت باشید. با مقدار پول سالانه‌ای که می‌خواهید به دست آورید شروع کنید. سپس بارش فکری ایجاد کنید. چطور می‌توانید به آن برسید؟ با گرفتن شغل دوم؟ با افزایش حقوق؟ برای رسیدن به هدف‌تان سخت تلاش کنید. وقتی به هدف‌تان رسیدید، هدف جدیدی تعیین کنید.

• هنگام فکر کردن و برنامه‌ریزی برای آینده‌تان از اعداد بزرگ استفاده کنید. حتی اگر ترسناک به نظر برسد، هنگام برنامه‌ریزی برای بازنشستگی یا آینده، خود را با پولی بیش از آنچه که برای موقعیت شما معقول به نظر می‌رسد، تصور کنید. این کار به شما فرصتی برای رشد و گسترش موفقیت‌تان برای رسیدن به این اعداد باز می‌کند.

• رؤیای بزرگ داشته باشید. چه شغلی می‌خواهید؟ چه سطحی از تحصیلات؟ چه مقدار پول؟ به خودتان اجازه دهید که تصمیم بگیرید چه می‌خواهید، حتی اگر دور به نظر برسد. از آنجا شروع به برنامه‌ریزی می‌کنید. برای رسیدن به رؤیاهای خود گام‌های کوچک بردارید. به عنوان مثال، اگر رؤیای‌تان این است که کسب‌وکار خود را شروع کنید، تصمیم بگیرید که چه نوع کسب‌وکاری می‌خواهید. سپس در چند کلاس شرکت کنید، بعد در کنار کار اصلی‌تان روی آن کار کنید، سپس تمام وقت کار کنید، و بعد از آن درآمد بیشتری کسب کنید.

 

وقتی از گام‌های کوچک در جهت رسیدن به اهداف‌تان استفاده می‌کنید،

راحت‌تر به رؤیاهای‌تان دست خواهید یافت.


طرز فکر شما بر موفقیت مالی‌تان تأثیر می‌گذارد:

این کاملاً درست است. ذهن‌تان حیاتی‌ترین منبع شما برای موفقیت در هر کاری است. ذهنیت ثابت برعکس ذهنیت رشد شما را از رسیدن به جایی که می‌خواهید باز می‌دارد، بنابراین باید پیش بروید. قبل از اینکه بتوانید موفق شوید، باید سخت کار کنید تا از راه‌های جدید فکر کنید. پس از اینکه برای ایجاد تفکر رشد در زندگی‌تان وقت گذاشتید، می‌توانید مراحلی را برای کمک به رشد ذهنیت پولی خود شروع کنید. (برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد).

ذهنیت رشد می‌تواند به شما کمک کند تا بدون توجه به شرایط یا تحصیلات به همه چیزدست پیدا کنید. یک چیز را از همه اینها می‌توان آموخت: ذهن‌تان باید به شما کمک کند تا موفق شوید. و اگر باور داشته باشید که می‌توانید در شغل و زندگی‌تان کارهای مالی بیشتری انجام دهید، این اتفاق خواهد افتاد.

 


خوشحال می‌شویم نظرات خود در رابطه با مقاله فوق، را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • برایمان بنویسید، ذهنیت شما تاکنون ذهنیت رشد بوده است یا ذهنیت ثابت؟

  • کدامیک از فاکتورهای گفته شده، سبب گیرکردن شما در موقعیت‌های مختلف زندگی‌تان شده است؟

  • آیا تا به حال تلاشی برای رهایی از ذهنیت ثابت خود، داشته‌اید؟ نتیجه‌ی تلاش‌تان برای تغییر چه بوده است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

 

 

تأثیر ذهنیت رشد بر موفقیت مالی

 

 

  • آیا به این موضوع فکر کرده‌اید، که چرا برخی از افراد موفق می‌شوند، در حالی که برخی دیگر سال‌ها گرفتار می‌مانند؟

  • تا به حال اصطلاحِ ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد، به گوش‌تان خورده است؟

  • آیا احساس کرده‌اید که می‌خواهید همه چیز به شکلی باشد، اما مطمئن نیستید چگونه؟

  • آیا در باور اینکه می‌توانید به اهداف مالی خود برسید، مشکل دارید؟

 

بله، باید بگوییم که ذهنیت شما بر موفقیت مالی‌تان تأثیر می‌گذارد. دلیل تفاوت افراد موفق و افرادی که سال‌ها گرفتار می‌مانند، لزوماً به دلیل تقدیر و سرنوشت نیست، بلکه به خاطر طرز فکر آن افراد است. مغز شما خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنید با آن چیزی که تبدیل می‌شوید، ارتباط دارد. ذهنیت ثابت در مقابل ذهنیت رشد یکی از اساسی‌ترین مقایسه‌هایی است که می‌توانید انجام دهید.

اگر احساس می‌کنید در امور مالی خود گیر کرده‌اید، ممکن است مربوط به طرز فکر شما باشد. ما تفاوت بین رشد و فرآیند تفکر ثابت را به شما آموزش خواهیم داد. شما می‌توانید برای همیشه نحوه برخورد با مشکلات و نگاه خود به جهان را تغییر دهید. (برای یادگیری باورهای ثروت‌ساز، ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی و دستیابی به ثروت پایدار، "دوره‌ی هوش هیجانی مالی «Money EQ»" (کلیک کنید)، بسیار مفید خواهد بود که توسط مجموعه‌ی رویال مایند ترجمه و تهیه شده است).


تفاوت بین ذهنیت رشد و ذهنیت ثابت:

ذهنیت ثابت به آنچه می‌تواند باشد اعتقاد ندارد. فقط چیزی را که هست می‌بیند. اگر ذهن‌تان را به این شکل تنظیم کنید، پس آماده تغییر نیستید. این طرز فکر شما را از دیدن فرصت ها یا باور داشتن به بهبود اوضاع باز می‌دارد. نحوه‌ی عملکرد طرز فکر ثابت، حفظ وضعیت موجود است، بدون بهتر کردن توانایی‌های‌تان.

از سوی دیگر، ذهنیت رشد معتقد است که همه چیز می‌تواند در آینده بهتر شود. شما شرایط خود را "همانطور که هست" نخواهید دید. وقتی از طرز فکر رشد استفاده می‌کنید، می‌فهمید که همه چیز تغییر می‌کند و معتقدید که توانایی یادگیری و تغییر برای بهتر شدن را دارید.

فردی با ذهنیت رشد معتقد است که اگر سخت کار کند، می‌تواند مهارت های خود را ارتقاء داده و بیشتر بیاموزد. کسی که ذهنیت ثابتی دارد فکر می‌کند مقدار مشخصی از استعداد یا ذکاوت دارد و هیچ تغییری نمی‌کند، بنابراین تلاش برای بهبود شرایط بیهوده است. شما اساساً در یک کار یا خوب هستید یا بد، والسلام. چه چیزهایی باعث می‌شود، ذهن شما در یک جا گیر کند؟ در ادامه چند نمونه‌ی رایج برای شما عنوان شده است.


چند نمونه از طرز فکر ثابت:

  • برای یادگیری خیلی دیر است

اگر فکر می‌کنید توانایی‌های شما نمی‌تواند بهبود پیدا کند، باور‌تان این خواهد بود که برای یادگیری چیزهای جدید خیلی دیر شده است. فکر می‌کنید نمی‌توانید یک سرگرمی جدید ایجاد کنید یا کاری را شروع کنید. اگر مهارتی وجود داشته باشد که همیشه می‌خواستید آن را داشته باشید، یک طرز فکر ثابت به شما می‌گوید که نمی‌توانید. کسی که ذهنیت ثابتی دارد تصور می‌کند که نمی‌تواند زبان جدیدی یاد بگیرد، زیرا زبانش خوب نیست. یا شاید نتواند حسابدار شود، چون در جوانی یاد نگرفته است.
 

  • نیازی به تلاش نیست؛ به هر حال من شکست خواهم خورد

«تلاش نکن» عبارت رایج کسانی است که ذهنیت ثابتی دارند. افرادی از این دست، معتقدند که بهتر است کاری جدید انجام ندهید زیرا به هر حال در آن خوب نخواهید بود. این طرز فکر فرضش بر این است که شما از قبل در چیزی خوب هستید یا نه، و نمی‌توانید پیشرفت کنید.

 

  • همه چیز بر وفق مراد است

اگر یک چیز وجود داشته باشد که یک ذهنیت ثابت آن را دوست دارد، آن چیز ثابت ماندن است. شما به عقب یا جلو حرکت نمی‌کنید، در عوض، همان‌جا می‌مانید. این طرز تفکر باعث می‌شود مردم باور داشته باشند که همه چیز در حال حاضر به همان خوبی است که باید باشد. حتی اگر وضعیت شما خوب نیست، طرز فکر ثابت به شما می‌گوید که اوضاع نمی‌توانند تغییر کنند یا بهتر شود. این طرز تفکر شما را در شغل یا شهری که دوست ندارید، گیر می‌اندازد زیرا از تغییر می‌ترسید.

 

  • من تمام آنچه را که باید بدانم می‌دانم

اگر این طرز فکر را دارید، به رشد استعدادها یا علایق جدید فکر نکنید. افرادی که ذهنیت ثابتی دارند تصور می‌کنند از قبل هر چیزی را که لازم است می‌دانند. این بدان معناست که اگر مهارتی داشته باشید، در آن خوب می‌مانید اما پیشرفت نمی‌کنید. اگر مهارتی هست که می خواهید آن را به دست بیاورید، خیلی بد است. یک طرز فکر ثابت سعی نمی‌کند چیزهای جدید یاد بگیرد یا ببیند چه فرصت‌هایی در دسترس است.

تصور کنید محل کار شما فرصتی برای یک سمت سرپرست دارد. شما برای آن عالی خواهید بود. شما همه مهارت های لازم را دارید به جز یکی. یک برنامه‌ی کامپیوتری جدید هست که باید یاد بگیرید. طرز فکر ثابت یا باور خواهد کرد که برنامه‌ی جدید غیر ضروری است (زیرا شما از قبل آن را نمی‌دانید) یا اینکه نمی‌توانید آن را درک کنید، زیرا هرگز با آن کار نکرده‌اید. در هر صورت، احتمالاً با این نگرش به آن شغل دست نخواهید یافت.

 

  • توسط افراد موفق تهدید می‌شوید

کسانی که ذهنیت ثابتی دارند، افراد موفق‌تر را دوست ندارند. به جای این که تصور کنید چه چیزهایی می‌توانید از کسانی که کاری را بهتر از شما بلد هستند یاد بگیرید، ممکن است احساس کنید به پای آن‌ها نمی‌رسید. و از آنجایی که طرز فکر ثابت بر این باور است که شما نمی‌توانید پیشرفت کنید، پس نمی‌توانید از فردی که یک پله بالاتر از شما است یا استعدادی دارد که می‌خواهید بیشتر در مورد آن بدانید، یاد بگیرید.

در عوض ممکن است احساس سرخوردگی کنید یا اینکه حس کنید فردی موفق‌تر، موفقیت را از شما می‌گیرد. این نادرست است، اما همه‌ی چیزهایی که افراد دارای ذهنیت ثابت در مورد توانایی‌های خود باور دارند نیز همینطور است. و اما با ما همراه باشید، چرا که در ادامه برخی از ویژگی‌های رایج افرادی که انعطاف‌پذیر هستند و ذهنیت رشد دارند، آورده شده است.

 

طرز فکر رشد بر نکات مثبت تمرکز دارد.

 

چند نمونه از طرز فکر رشد: 

  • من می‌توانم بیشتر انجام دهم

طرز فکر رشد به شما کمک می‌کند، باور کنید که می‌توانید روی چیزهایی در زندگی خود کار کنید، تا پیشرفت کنید. این طرز فکر به افراد کمک می‌کند فکر کنند که می‌توانند در چیزی تخصص پیدا کنند. همچنین این طرز فکر فرض می‌کند که شما هر چیزی را می‌توانید بهتر کنید، هرچه می‌خواهد باشد. استعداد، انرژی، موفقیت و هر چیز دیگری که منجر به زندگی بهتر می‌شود.

 

  • اگر کسی از من موفق‌تر است، باید از او یاد بگیرم

کسانی که طرز فکر و ذهنیت رشد دارند به جای اینکه در کنار افراد موفق‌تر احساس ناامنی کنند، فکر می کنند: «می‌خواهم بدانم چگونه کاری را که آن‌ها انجام می‌دهند، انجام دهم. اگر با آنها وقت بگذرانم، یاد خواهم گرفت». از کسانی که بیشتر می‌دانند استقبال خواهید کرد، زیرا فکر نمی‌کنید که آنها به نوعی خاص‌تر از شما هستند. بلکه باور دارید که می توانید یاد بگیرید موفق شوید.

 

  • زندگی من می‌تواند بهتر شود

طرز فکر رشد می‌تواند به شما کمک کند باور کنید که شرایط بهبود می‌یابد. لازم نیست نگران باشید که در شغل یا سبک زندگی‌ای که از آن لذت نمی‌برید، گیر کرده‌اید. با ذهنیت رشد، می‌توانید در آینده مثبت‌تر، موفق‌تر و شادتر شوید. به عنوان مثال، اگر شغلی با حداقل دستمزد دارید و بدهکار هستید، طرز فکر رشد می‌تواند به شما یادآوری کند که رهایی از بدهی امکان‌پذیر است. همچنین به شما کمک می‌کند تا با کسب درآمد بیشتر، برای بهبود شرایط‌‌تان برنامه‌ریزی کنید.

 

  • اگر به تلاش ادامه دهم موفق خواهم شد

مهمتر از همه، طرز فکر رشد تسلیم نمی‌شود. شما این را درک می‌کنید که ممکن است به طور خودکار در چیزی خوب نباشید، اما این دلیلی برای تلاش نکردن نیست. شما معتقدید موفقیت تنها در صورتی امکان پذیر است که به دنبال آن باشید.

 

آیا باید ذهنیت و طرز فکر رشد داشته باشید یا ذهنیت ثابت؟

تا اینجا، احتمالاً در مورد اینکه کدام طرز فکر بهتر است، نتیجه‌گیری کرده‌اید. ذهنیت ثابت در مقابل ذهنیت رشد به این معنی است که شما می‌توانید انتخاب کنید که به کدام روش فکر کنید. طرز فکر ثابت شما را عقب نگه می‌دارد و شما را از بهترین خودتان بودن باز می‌دارد. اما طرز فکر رشد به شما کمک می‌کند که به پیشرفت ادامه دهید و راه مثبت‌تری برای نگاه کردن به زندگی است.

دوره‌ی «ثروت نامحدود» اثر «کریستی ماری شلدون» یک تجربه‌ی پاکسازی انرژی آنلاین است که طراحی شده است تا تمام موانع انرژی شما را یکی یکی از بین ببرد. طی مجموعه‌ای از فایل‌ها، کریستی به فرکانس انرژی شما وصل خواهد شد، به ضمیر ناخودآگاه‌تان دسترسی پیدا خواهد کرد و شما را از تک تک موانع انرژی‌تان برای کسب ثروت و فراوانی که شما را عقب نگه‌داشته است، رها خواهد کرد.


آیا تغییر از ذهنیت ثابت به ذهنیت رشد امکان‌پذیر است؟

اگر احساس می کنید زمان زیادی با طرز فکر ثابت زندگی کرده‌اید، ممکن است نگران باشید که نمی‌توانید تغییر کنید. اما خبر خوب اینکه شما می‌توانید! حتی اگر در ابتدا احساس کنید به فشار افتاده‌اید، تغییر الگوهای فکری‌تان در هر مقطعی از زندگی کاملاً امکان‌پذیر است. چگونه؟ با ایجاد تغییرات کوچک شروع کنید.

آنچه را که می‌خواهید در مورد خودتان باور داشته باشید، پیدا کنید و شروع به تغییر افکاری کنید که با این موضوع موافق نیستند. به عنوان مثال، اگر طرز فکر ثابت می‌گوید: «من هرگز روش کدنویسی را یاد نمی‌گیرم، زیرا با تکنولوژی میانه‌ای ندارم»، جلوی آن را بگیرید. در عوض، اجازه دهید ذهنیت رشد به شما بگوید: «کدنویسی برای من جدید است، اما باور دارم که می‌توانم در آن عالی باشم زیرا مایل به یادگیری هستم». هرگاه که متوجه یک طرز فکر ثابت در مقابل یک طرز فکر و ذهنیت رشد شدید، می‌توانید آن را جایگزین کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که به عادت تبدیل شود.

 

همواره نگرش و افکار خود را بررسی کنید.

 

چگونه ذهنیت خود را تغییر دهیم؟

بعد از خواندن این مقاله تا به اینجا، احتمالاً فکر می‌کنید که اگر با یک ذهنیت ثابت تربیت شده‌ باشید، چگونه می‌توانید ذهنیت خود را تغییر دهید. تغییر ذهنیت ممکن است آسان نباشد، اما احتمالاً خواهید دید که تمام تلاش‌ها، ارزش مزایای یک ذهنیت رشد را خواهد داشت.

8 رویکرد کلی برای توسعه بنیان چنین طرز فکری و ذهنیتی وجود دارد:

  • یک باور جذاب جدید ایجاد کنید: اعتقادی به خودتان، به مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان و به ظرفیت تغییر مثبت.

  • شکست را از منظری دیگر مشاهده کنید: شکست را فرصتی برای یادگیری از تجربیات خود و به کارگیری آموخته‌های بعدی خود بدانید.

  • خودآگاهی خود را پرورش دهید: برای آگاهی بیشتر از استعدادها، نقاط قوت و ضعف خود تلاش کنید. از کسانی که شما را بهتر می‌شناسند، بازخورد بگیرید.

  • کنجکاو باشید و به یادگیری مادام‌العمر متعهد شوید: سعی کنید رفتار کودک را در پیش بگیرید، با هیبت و تعجب به دنیای اطراف خود نگاه کنید. سؤال بپرسید و واقعاً به جواب‌ها گوش دهید.

  • با چالش‌ها دوستانه رفتار کنید: بدانید که اگر قصد انجام هر کار ارزشمندی را دارید، در مسیر با چالش‌های زیادی روبرو خواهید شد. خود را برای رویارویی با این چالش‌ها و گاهی شکست‌ها آماده کنید.

  • کاری را انجام دهید که دوست دارید: موفقیت همراه با اشتیاق نسبت به کاری که انجام می‌دهید، بسیار آسان‌تر است. خواه اشتیاق را برای کاری که قبلاً انجام داده‌اید پرورش دهید یا تمرکز خود را روی انجام کاری که قبلاً دوست داشتید، پرورش دهید. رشد علاقه مهم است.

  • سرسخت باشید: برای رسیدن به موفقیت سختی لازم است اما حتی بیشتر از کار سخت نیاز دارید سرسخت باشید و پس از هر بار سقوط، دوباره بلند شوید.

  • از دیگران الهام بگیرید: حسادت داشتن به دیگران در صورت موفقیت وسوسه‌انگیز است، خصوصاً اگر دورتر از شما باشند، اما به موفقیت شما کمک نمی‌کند. متعهد شوید که برای دیگران الهام‌بخش باشید و از موفقیت دیگران نیز برای الهام گرفتن استفاده کنید.


چگونه می‌توانید با ذهنیت رشد در مورد پول فکر کنید؟

ابتدا به اوضاع مالی خودتان نگاه کنید. چه چیزی را می‌خواهید بهبود ببخشید؟ سپس، با استفاده از تکنیکی که قبلاً برای تغییر طرز فکرتان ذکر شد، شروع به فکر کردن با شرایط جدید در مورد پول کنید. سعی کنید این عبارات را به خودتان یادآوری کنید: "من همیشه می‌توانم مفاهیم جدیدی در مورد پول یاد بگیرم". "من معتقدم که با گذشت زمان درآمد بیشتر و بیشتری خواهم داشت". "من به صحبت‌های افراد موفق در زمینه‌ی مالی گوش خواهم داد و عادت‌هایم را تغییر خواهم داد". با استفاده از این روش‌های فکر کردن، می‌توانید باور کنید که می‌توانید به پول، پس‌انداز و موفقیت بیشتر دست پیدا کنید.


 پیشنهاد ما برای شما: اگر سعی دارید مجموعه‌ای از باورها و عادت‌های جدید را در خود ایجاد کنید تا به کمکشان به ‌سادگی پول بیشتری به دست آورید، پیشنهاد ما به شما دوره فوق‌العاده "برنده شدن در بازی پول" اثر "جان آساراف" (کلیک کنید)، که توسط مجموعه‌ی رویال‌مایند ترجمه و تهیه شده است، می‌باشد.



چگونه طرز فکر رشد به موفقیت مالی کمک می‌کند؟

وقتی شما ذهنیت و طرز فکر ثابت در مورد پول دارید: سال‌ها و سال‌ها در همان شغل کار می‌کنید، هرگز چیزهای بیشتر یاد نمی‌گیرید و به ندرت درآمد بیشتری کسب می‌کنید. شما معتقدید که برای همیشه در همان محدوده‌ی درآمد خواهید ماند. شما فکر می‌کنید که فقط به اندازه والدین‌تان موفق خواهید بود. بنابراین هرگز به تمام آنچه که می‌توانید دست نمی‌یابید، زیرا باور ندارید که این امکان‌پذیر است.

و وقتی ذهنیت و طرز فکر رشد در مورد پول دارید: از یک شغل شروع می‌کنید و به دلیل اینکه مهارت‌های جدیدی را یاد گرفته‌اید به شغل دیگری ارتقا پیدا می‌کنید. شما معتقدید هیچ سقفی برای میزان درآمدی که می‌توانید بدست آورید، وجود ندارد. هیچ محدودیتی وجود ندارد زیرا میزان درآمد خانواده یا کاری که برای امرار معاش انجام می‌دهید، شما را محدود نمی‌کند. شما نگران موفقیت نیستید زیرا دائماً در حال توسعه‌ی مهارت‌های جدید هستید. پس از خواندن این مطلب، فکر می‌کنید کدام ذهنیت به شما کمک می‌کند تا موفق‌تر شوید؟ حتماً حدس زده‌اید، ذهنیت رشد.


پرورش ذهنیت پولی رشد:

اکنون که می‌دانید از بین ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد، کدام یک بهتر است، چه اقدامات عملی می‌توانید برای داشتن ذهنیت پولی رشد انجام دهید؟

• تصمیم بگیرید که چقدر درآمد نیاز دارید تا راحت باشید. با مقدار پول سالانه‌ای که می‌خواهید به دست آورید شروع کنید. سپس بارش فکری ایجاد کنید. چطور می‌توانید به آن برسید؟ با گرفتن شغل دوم؟ با افزایش حقوق؟ برای رسیدن به هدف‌تان سخت تلاش کنید. وقتی به هدف‌تان رسیدید، هدف جدیدی تعیین کنید.

• هنگام فکر کردن و برنامه‌ریزی برای آینده‌تان از اعداد بزرگ استفاده کنید. حتی اگر ترسناک به نظر برسد، هنگام برنامه‌ریزی برای بازنشستگی یا آینده، خود را با پولی بیش از آنچه که برای موقعیت شما معقول به نظر می‌رسد، تصور کنید. این کار به شما فرصتی برای رشد و گسترش موفقیت‌تان برای رسیدن به این اعداد باز می‌کند.

• رؤیای بزرگ داشته باشید. چه شغلی می‌خواهید؟ چه سطحی از تحصیلات؟ چه مقدار پول؟ به خودتان اجازه دهید که تصمیم بگیرید چه می‌خواهید، حتی اگر دور به نظر برسد. از آنجا شروع به برنامه‌ریزی می‌کنید. برای رسیدن به رؤیاهای خود گام‌های کوچک بردارید. به عنوان مثال، اگر رؤیای‌تان این است که کسب‌وکار خود را شروع کنید، تصمیم بگیرید که چه نوع کسب‌وکاری می‌خواهید. سپس در چند کلاس شرکت کنید، بعد در کنار کار اصلی‌تان روی آن کار کنید، سپس تمام وقت کار کنید، و بعد از آن درآمد بیشتری کسب کنید.

 

وقتی از گام‌های کوچک در جهت رسیدن به اهداف‌تان استفاده می‌کنید،

راحت‌تر به رؤیاهای‌تان دست خواهید یافت.


طرز فکر شما بر موفقیت مالی‌تان تأثیر می‌گذارد:

این کاملاً درست است. ذهن‌تان حیاتی‌ترین منبع شما برای موفقیت در هر کاری است. ذهنیت ثابت برعکس ذهنیت رشد شما را از رسیدن به جایی که می‌خواهید باز می‌دارد، بنابراین باید پیش بروید. قبل از اینکه بتوانید موفق شوید، باید سخت کار کنید تا از راه‌های جدید فکر کنید. پس از اینکه برای ایجاد تفکر رشد در زندگی‌تان وقت گذاشتید، می‌توانید مراحلی را برای کمک به رشد ذهنیت پولی خود شروع کنید. (برای دستیابی به ثروت، بهبود وضعیت مالی و ایجاد ذهنیت رفاه و فراوانی پیشنهاد ما به شما دوره‌ی فوق‌العاده "میراث باب پراکتور" (کلیک کنید)، می‌باشد).

ذهنیت رشد می‌تواند به شما کمک کند تا بدون توجه به شرایط یا تحصیلات به همه چیزدست پیدا کنید. یک چیز را از همه اینها می‌توان آموخت: ذهن‌تان باید به شما کمک کند تا موفق شوید. و اگر باور داشته باشید که می‌توانید در شغل و زندگی‌تان کارهای مالی بیشتری انجام دهید، این اتفاق خواهد افتاد.

 


خوشحال می‌شویم نظرات خود در رابطه با مقاله فوق، را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

  • برایمان بنویسید، ذهنیت شما تاکنون ذهنیت رشد بوده است یا ذهنیت ثابت؟

  • کدامیک از فاکتورهای گفته شده، سبب گیرکردن شما در موقعیت‌های مختلف زندگی‌تان شده است؟

  • آیا تا به حال تلاشی برای رهایی از ذهنیت ثابت خود، داشته‌اید؟ نتیجه‌ی تلاش‌تان برای تغییر چه بوده است؟

برای ثبت نظرات خود، به پایین صفحه مراجعه فرمایید.

تیم تحقیقاتی و مقاله نویسی سایت رویال مایند

نظر شما درباره این مطلب

برای شرکت در بخش نظرات باید در سایت رویال مایند ثبت نام کنید. ثبت نام در سایت رویال مایند رایگان است و کمتر از ۳۰ ثانیه زمان می برد.

ورود به سایت ثبت نام